Aihe: halvat/hyvät kosketinsoittimet
1
Kosti
03.04.2006 17:01:01 (muokattu 03.04.2006 17:04:56)
Mitkä olis halvat ja suhteellisen hyvät kosketinsoittimet alottelijalle? siis semmonen joku digitaalisyntikka mitä noi nyt nykyää on kaikki... hintaluokka jotain 150>.. on varmaa miljoona tällästä kysymystä esitetty aikasemminki, mutta en jaksanu käyttää hakua..:D
baron
03.04.2006 17:07:01

Ajattelit ostaa kahdet?
My name is Baron, Sir Baron.
Janus
03.04.2006 17:11:42
en jaksanu käyttää hakua..:D

Enkä jaksa paremminkaan vastata. Baron toisaalta sanoi kaiken oleellisen, hyvä soitin on usein eri kuin se halpa. 150€ et saa juuri mitään. Ehkä käytettynä jonkun vähän heikkotasoisemman synamodulin.
Kosti
03.04.2006 17:21:27
Voi pitää päänsä kiinni jos ei jaksa kunnolla vastata. Vaikka kuinka ammattilainen olisit ni ihan turha alkaa urputtaa jos joku aiheesta titämätön jotain kysyy...!
samulijp
03.04.2006 17:37:36
Voi pitää päänsä kiinni jos ei jaksa kunnolla vastata. Vaikka kuinka ammattilainen olisit ni ihan turha alkaa urputtaa jos joku aiheesta titämätön jotain kysyy...!

Ajattelit että joku jaksaa vastata kun kysmyksessä olit jo itse laiska.

Riippuu ihan mitä soundia haet. Vanhoista kyllä löytyy jos hyvä urkusoundi ei ole tärkeä. Vanhat allaroundit vaan soundaa aika vanhoilta. Halvalla kun ei ikinä saa hyvää. Kannattaa totutella elämässä siihen.
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
Leikari
03.04.2006 17:59:10 (muokattu 03.04.2006 18:08:14)
mitäs sun pitäisi sillä tehdä???

opetella yleensä kosketinsoittimella soittamista ??

vaiko soittaa jotain tiettyä musiikkia? bändissä?

- -

seuraa muusikoiden.netin toria ja huuto.netiä - - ko. summalla on ostettava mitä saa - valinnanvaraa ei paljon ole -- käytetyistä siis etsittävä

- vanha syntikka: tarvitset myös vahvistimen (kitaravahvistin ei oikein toimi kun alaäänet jäävät kuulumatta) tai kuulokkeet. Paljon soundeja, mutta eivät enää kovin "hienon" kuukoisia. Voipi saada eräillä mittapuilla varsin hyvälaatuisiakin entisiä ammattivehkeitä (yamaha dx-7, vanha ensoniq) - - todennäköisesti jonkun havemman hintaluokan ikääntyneen laitteen. Siinä hilkulla, että saako mitään.

- "kosketinsoitin" - - yamaha, casio tms. omilla kaiuttimilla. Soundit eivät mitään huippua, koskettimistot huonommat kuin syntikoista. Mukana usein kaikenmaailman "tyyliä" ja automaattisäestystä. Tuossa hintaluokassa melkein sama minkä hommaa. Liian vanhaa ei kannata. Noitakaan ei tuolla hintaluokalla hirveästi ole valittavaksi asti.

Kunhan on toimiva peli niin kyllä aina auttavasti alkuun pääsee ja jos kiinnostaa niin säästät ja ostat sitten mahdollisesti paremmin tarpeittesi mukaisen laitteen

vanhoja kotisähköurkuja saa alle viidenkympin (yamaha, transistori-hammond)

eipä kannata hermostua - asiaa Baron ja Janus kirjoittivat

täällä kyllä jeesataan vaikka väliin voidaan kollegiaalisesti jotain huumoriakin heittää

mietipä vielä oman urputuskommenttisi sävyä/tarpeellisuutta
Soitetaan jamia!
Windreaper
03.04.2006 19:32:10

Hoho, mieshän vastasi sulle. Ja jos olisit jaksanut käyttää sitä hakua, niin olisit havainnut, että jokaisessa vastaavanlaisessa ketjussa kysyjä toteaa olleensa liian laiska käyttääkseen hakua (se on kyllä aika huono :/ ). Siinä vähän perspektiiviä avautumiseesi. Mullon vähän sellainen käsitys, että kun ei tiedä mitään, niin pitää olla erityisen nöyrä.

Allekirjoittaneen suositus: Lainaa/varasta jostain soitin. Haet kuitenkin semmoista peliä jossa on piano/urku/jousi/jms saundeja, mutta tuolla rahalla saa lähinnä 80-luvun digiherkkuja.

Uutena: Halpa marketticasio tai Yamaha PSR-sarjalainen.

Käytetty: Muutama kymppi lisää ja vaikka käytetty Yamaha CS1x tai Roland JV-80 - edelleen varsin käyttökelpoisia kapistuksia.
Windreaper
03.04.2006 19:35:26 (muokattu 03.04.2006 19:35:41)
viddu
baron
03.04.2006 20:50:07 (muokattu 03.04.2006 20:50:31)

Vaikka mä ilmaisin sen ehkä tahattoman kornisti, niin mun käsityksen mukaan 150 eurolla hyvän vaatimus on kohtuuton.
Jos kysymys olisi ollut, onko mitään 150:llä saatavissa, olisin kyllä kertonut, mitä mun käsityksen mukaan siinä hintaluokassa on saatavissa ja se ei ole paljon.
My name is Baron, Sir Baron.
Ile-
03.04.2006 22:54:16
Mä oon kyl sitä mieltä, et jos näinkin hienoon asiaan kuin musiikkiin on rahaa sijottamassa, niin 150e tuntuu kyllä pihtailulta. Noni kohta joku tulee sanomaan, et oon tyhmä. Ei pianoa opita soittamaan 150e muovivehkeellä, eikä 150e muovivehkeellä saa mitään ihmeellistä saundimaailmaa. Osta vaikka joku vanhanmallinen Korg 400e:llä.
Leikari
04.04.2006 10:11:59 (muokattu 04.04.2006 16:38:52)
Mä oon kyl sitä mieltä, et jos näinkin hienoon asiaan kuin musiikkiin on rahaa sijottamassa, niin 150e tuntuu kyllä pihtailulta. Noni kohta joku tulee sanomaan, et oon tyhmä. Ei pianoa opita soittamaan 150e muovivehkeellä, eikä 150e muovivehkeellä saa mitään ihmeellistä saundimaailmaa. Osta vaikka joku vanhanmallinen Korg 400e:llä.

Vaan muistanpa osaltani ajat, jolloin rahaa yksinkertaisesti ei ollut kuin vaikka tuo 150 eikä sitä neljääsataa, joka sinänsä nykyään olisi hinta-/laatusuhteelta hyvä ja valikoimaltaan monipuolinenkin edullisten käytettyjen synien luokka. Ketjun aloittajasta en tiedä, vaan aivan yleisesti esim. koululainen, jolla ei ole mahdollisuutta tienesteihin eikä vanhemmilla mahdollisuutta (esim. raskaat asuntovelat, työttömyys, sairaus...) tukea, voi olla tuossa tilanteessa. On sitten tultava toimeen sillä mitä on.

Vähiin rahoihin yhdistettynä tietämättömyys ja kokemattomuus alan laitteista on hankala yhdistelmä. Vanhempien syntikoiden (tässä tarkoitan 80-90-luvun digitaalia) kanssa pelanneita ja seuranneita voisi tietysti olla hauskaakin keksiä, että millaisen laatuyhdistelmän saisi kasaan ko. summalla. Januksen esittämä synamoduli antaa mahdollisuuksia - siihen midillä kiinni joku edullinen kontrollerikoskettimisto. Vähän taitaa hintaraja revetä?? Näppärä ja nopea pitäisi tietysti olla & tietää mitä hommaa.

koskettimisto:
- mielummin käytetty - ominaisuuksia ja hintatasoa voi verrata täältä (sillä, mitä joku on joskus maksanut ei syntikoissa yms. ole juuri mitään merkitystä sinällään) ja esim. tämän ellei muuta löydä: http://www.thomann.de/thoiw3_esi_keycontrol_49_prodinfo.html ja http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180648.html - koskettimisto on lyhyt, mutta pitch- ja mod-pyörät löytyvät (esim. "casioissa" ei tyypillissesti ole - syntikansoitossa tarpeelliset) sekä Miditechissä (varmaan joku T-kaupan oma malli) myös dynaaminen (= lyöntivoimakkuuden tunnistava) koskettimisto - - itse asiassa erityisen tarpeellinen
- käytettyä ostaessa voi ominaisuus/hinta -vertailussa käyttää thomannin hinnastoa vertailulähteenä.

moduleita:
- http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=29592887 hintansa väärti vaikka kasarilta kuullostaakin - - alle sadan viidenkympin on aika usein jotain on huuto.netistä saatavilla - kyllä niistä ääntä lähtee, vaikka eivät hifiä olekaan - - myynnissä olevaa huonompia rolandin u- ja d- sarjalaiset (ei 550 tietystikään), jammun tx-81z umpipuhdas FM-syna, ensoniqin SQR - - noita ainakin näkynyt/näkyy ajoittain

näitä sitten:
- http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=29204014 ikivanha malli (nojoo.. 1996) ja kahdenkympin jalusta. Pelkälle soittimelle www.prepal.com (tuolta kannattaa tsekata osviittaa) hinta 48,- dollaria - siis reilut 40 euroa.
- tämmöisten kiippareiden kaupoissa koetetaan monesti vedättää - 90-luvuna alussa kallis peli kuullostaa nyt "hinnat alkaen" malleihinkin verrattuna ankeilta. Ehdottomasti PP-hinta tsekattava - - Suomessa tuppaavat olemaan hieman kalliimpia kuitenkin.
Soitetaan jamia!
Black Zombie 82
12.09.2019 04:50:52 (muokattu 12.09.2019 04:51:11)

Jos ei ole rahaa, niin kyllä sellaisella 100 euron kiipparillakin ihan hyvin soittelee. Ei musiikki ole mitään välineurheilua. Tietty eri asia jos on ammattilainen, niin sitten pitää olla kovat soittimet. Mutta harrastaa voi pienemmälläkin budjetilla.

Esim. Casio ja Yamaha on hyviä merkkejä, ja löytyy ihan 100 euron soittimiakin.
MarkusB
19.10.2019 21:18:06
Black Zombie 82: Jos ei ole rahaa, niin kyllä sellaisella 100 euron kiipparillakin ihan hyvin soittelee. Ei musiikki ole mitään välineurheilua. Tietty eri asia jos on ammattilainen, niin sitten pitää olla kovat soittimet. Mutta harrastaa voi pienemmälläkin budjetilla.

Esim. Casio ja Yamaha on hyviä merkkejä, ja löytyy ihan 100 euron soittimiakin.

Minäkin komppaan. On itselläkin lapsuudessa harrastelut lähtenyt vaatimattomilla vehkeillä. Parempi se kun odottaa parempia/rahakkaampia aikoja. Sormet ei mene rikki vaikka soittaisi halpaa synaa eikä korvatkaan, jos ei pidä voluumeja täysillä. Ei niillä satasen vehkeillä tietty mitään sibiksen lopputyötä soiteta.
Kiva kun on kivaa
Jarmo_S
20.10.2019 00:58:06
Itse joskus koittelen opetella Thomannin MK-300 pelillä ja se on ihan hyvä mielestäni. Taitaa olla jo hieman vanha malli vaikka vielä myynnissä. Ei toki mitään painotettuja koskettimia.

Tässä on pianon soittoa sen toisella Medeli nimellä:
https://www.youtube.com/watch?v=43cgD1LSd3w
Kavaalton
05.11.2019 23:03:25 (muokattu 05.11.2019 23:11:28)
Hyvä ja halpa on kyllä haastava yhdistelmä. Tuo 150 euroa on sen verran tiukka hintaluokka, että käyetyissä soittimissa on varmasti paras hinta/laatu. Vähän kyttäämällä voi ihan kohtuullista saada. Uutena ei tuolla rahalla irtoa kuin aikamoisia leluja, joilla harjoittelusta ei tule kuin paha mieli.

Esim. Korg X5 voisi tuohon hintaan löytyä ainakin pienellä tinkaamisella. Ei tietysti ihan tämän päivän terävintä kärkeä soundit, mutta ihan hyvä vehje soittaa ja opettella syntikoiden saloja. (Joku näkyy tori.fissä myyvän tuollaista 300 €:lla, mutta se on kyllä tosi optimistinen hintapyyntö.)

Jos laittaa puolet lisää, niin 300 € pintaan on mahdollisuuksina osua esim. Korg triton LE, Tr-61 tai m50, Yamahan MO6, MM6, jopa MOX6:n olen nähnyt tuohon hintaan menevän. Ne ovat jo sitten varsin päteviä pelejä tämän päivänkin mittapuulla.

Sitten jos pitää olla laitteessa omat kaiuttimet (eli ei ole omaa PA:ta, eikä halua käyttää luureja), niin mennään ns. kotikiippariosastolle. Niitä on tuo tori.fi täynnä, mutta niistä en ainakaan minä osaa paljoa sanoa.

Ja jos haluaa koskettimiin painotetun ns. pianotatsin, niin sitten on kyllä laitettava lisää rahaa. Tosin joku käytetty digitaalipiano, saattaa melko kohtuuhintaan irrota ja on soittamisen opetteluun varsin kelpo peli, kun on yleensä vielä kaiuttimetkin (joskin on sitten iso, eikä roudattava).

Joka tapauksessa etsisin käytettyä rompleria (eli syntikkaa, joka toistaa synamoottorin läpi koneen sisäisessä muistissa olevia sampleja). Esim FM-syntikkaa en hankkisi ja analogisestahan on tuossa hintaluokassa ihan turha haaveilla. Pysy myös kaukana kaikista myynti-ilmoituksista joissa esiintyvät sanat vintage tai retro.
Yamaha_mies_49
07.12.2019 13:31:18
Mulla olisi myytävänä Roland D20..monessa ollut mukana, mutta toimii edelleen. Hinta liikkuis siinä 80€ paikkeilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)