Aihe: Lead/soolo harjoittelu
1 2 3 4
ÄrGee
18.06.2019 15:07:45
Tinnittus: Suomessa on maat ja mannut täynnä lead kitaristeja, mutta hyvät kompparit on todella harvassa.

Ja silti 80% ajasta "leadkitaristi" soittaa komppia, eivätkä nuo ole mitenkään toisensa pois sulkevia asioita.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
Tinnittus
20.06.2019 12:23:58
ÄrGee: Ja silti 80% ajasta "leadkitaristi" soittaa komppia, eivätkä nuo ole mitenkään toisensa pois sulkevia asioita.

Jos leadi soittaa 80% komppia, on hän komppari, eikä leadi :D
Leadin "komppi" ei ole sama asia kuin kompparin komppi.
antikristus
20.06.2019 12:48:42 (muokattu 20.06.2019 12:48:51)

Sivu 2 ja epäoleinnaisuuksiin tarttuminen on aloitettu.
Jackson-mies
Rusty88
20.06.2019 13:26:35
Noo, eihän tämä olisi foorumi eikä mikään jos ei asiasta aina vähän lipsuttaisi. Kiitos kuitenkin kaikille näkemyksistänne. Tärkeintä on rock 'n roll meininki ja se, että soitetaan. Kommenttien jälkeen harkitsen sitä, että kävisin soitonopettajalla tekemässä henkilökohtaisen suunnitelman harjoittelua varten. Muutoin kaikki kommentit ovat tervetulleita ja antavat ajattelun ja tutkiskelun aihetta. Kun tässä vielä intouduin kirjoittamaan niin osaako joku suositella pätevää soitonopettajaa Kymenlaakson alueelta?
Jarmo_S
20.06.2019 14:32:56 (muokattu 20.06.2019 14:44:09)
Varmaan jotkut kuviot ihan duuriskaalalla, jos nyt pentatoninen tuntuu liian helpolta, kuten 1-3 2-4 3-5 4-6 5-7 6-8 7-9 8. Ja sitten alaspäin 8-6 7-5 jne. Esim. myös yhdellä kielellä tai sitten vapaasti kieliä vaihtaen, mitään varsinaista asemaboksia tuijottamatta.

Ensin tietysti vain duuriskaalat ylös ja alas "koko" otelaudan alueelta ja sitten joku tuollainen kuvio, myös koko otelaudan alueelta.

Tavallisen melodiasoiton lisäksi. ja sitten monimutkaisempia kuvioita. Siitä se liike ja tlluttelu lähtee ;)

Nuo numerot ovat siis skaalan sävelelasteiden numeroita.
Kampela77
24.06.2019 16:04:59 (muokattu 24.06.2019 16:08:09)
Tinnittus: Jos leadi soittaa 80% komppia, on hän komppari, eikä leadi :D
Leadin "komppi" ei ole sama asia kuin kompparin komppi.

Aika harvassa on kitaristit, jotka soittaisivat pelkkää leadia. Jos bändissä on vaikka kaksi kitaristia, joista toinen soittaa kaikki leadit, mutta komppaa muuten, niin eikö hän olekaan leadkitaristi. Vai onko hän silloin itse asiassa jo ihan oikea kitaristi? Mitä leadkitaristi tekee silloin, kun ei sooloile. Vai sooloileeko tosi leadkitaristi 100% biisistä?
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
hevikukko
24.06.2019 22:36:03 (muokattu 24.06.2019 22:49:45)
Kampela77: Aika harvassa on kitaristit, jotka soittaisivat pelkkää leadia. Jos bändissä on vaikka kaksi kitaristia, joista toinen soittaa kaikki leadit, mutta komppaa muuten, niin eikö hän olekaan leadkitaristi. Vai onko hän silloin itse asiassa jo ihan oikea kitaristi? Mitä leadkitaristi tekee silloin, kun ei sooloile. Vai sooloileeko tosi leadkitaristi 100% biisistä?

Kun Leadkitaristi ei sooloile käy hän kiristää rumpalin lautaset liian tiukalle ja lyö yhtä niistä väärään aikaan tahtia sekoittaakseen rumpaliressukan...kävelee sitten hiukan tuijottamaan basistia silmiin metrin päästä ja ivallisesti naurahtaa kääntyen pois...menee laulajan taakse lyö tätä olkapäälle niin kovaa että mikki putoo pelästyksissään lattialle...sitten käy switchaamassa tubescreamerin tai jonkun sotkevan flangerin komppikitaristilta päälle ja lopuksi istuu kitaratelineensä viereen odottamaan omaa sooloaan kautta vuoroaan.?

Eikös se näin mene...kyllä tuo on tosi Leadkitaristi ja soittaa vain soolot bändissä...hä D: sori offaritopic

Rusty88 koita improvisoida. Soita melkein kuin komppikitaristi. Soita ylempää harmonisesti täytenuotteja kokeile kivoja stemmaavia nuotteja sekä kuvioita jotka kuulostaa hyvältä. Tällainen soittoharjoittelu ei tee pahaa ja kun oikea soolo tulee niin soitat sen ja palaat veivaamaan jotain kuviota.tai vaan komppia yksinkertaisemmin tai identtisesti. Metallican biiseissä Sad But True kertosäe on hyvä esimerkki kuinka kompin päälle maalataan jotain yksinkertaisesti.
Jos soitto ei välillä kulje se ei vaan kulje....ollaan kaikki ihmisiä!!!!!!!
Jucciz
26.06.2019 02:33:20
Ei oo erikseen komppi- ja soolobasisteja tai komppi- ja soolorumpaleita. Ihan yhtä turha ja keinotekoinen on tämä samainen kaksijako myös kitaristeilla. Jos olet vain komppikitaristi tai vain soolokitaristi, olet korkeintaan puolikas kitaristi, harvemmin edes sitä.
Rusty88
30.06.2019 09:56:09
Niin. Oleellista tuskin lienee väitellä missä vaiheessa kukakin on viidesosakitaristi, täysi kitaristi, puolikas kitaristi jne. Jokainen joka vähänkään osaa soittaa, on kitaristi. Tärkeintä on että soitetaan. Tekniikoita ja tapoja on niin monia erilaisia. Tässä aiheessa ainakin itse haluaisin, että keskitytään erilaisiin tekniikoihin harjoitella, kun tavoitteena on lead tyylinen soitto. Jokainen varmasti käsittelee lead ja komppiosiot eri tavoin. Meidän bändinkuvatuksessa minä soitan komppia ja kaveri lead osiot. Ei, hän ei ole soittamatta komppiosioissa mutta ainakin meillä minä veivaan rytmiä koko biisin ja hän sitten elävöittää soitantaa niissä osioissa missä on "pelkkää komppia". Joka tapauksessa, saaduilla neuvoilla olen päässyt hieman kehittymään ja eteenpäin soittotekniikassa, joten ei ole tämäkään aihe mennyt hukkaan. Rock on!
Jarmo_S
30.06.2019 12:54:23
Minäkään en ole juuri koskaan mitään sooloja kopioinut. Kitaralla sooloja paljonkin vedellyt, enimmäkseen jotakin jazz tyylistä.

Kitaralla komppaaminen oli hieman vaikeampaa kuin nykyisin ukella. Neljä sormea ja kuusi kieltä, toki peukalo demppaus oli käytössä.

Ukella sitten soitankin perus duuri- ja mollisoinnut ja niiden seiskat mistä tahansa sävellajista. Ja myös muita, se on tuo kitarasta kopioitu neljä ylintä kieltä, toki kvartin ylempää, joten uudet nimet soinnuille.
sepisti
07.07.2019 23:20:34
En tiedä... Muutamia samantyyppisiä kysymyksiä näkynyt viime aikoina.

Hommahan on niin, että mikäli ei kykene hyräilemäänsä melodian pätkää toistamaan omalla soittimellaan, ainoaksi mahdollisuudeksi jää opetella asiat ulkoa tai käyttää etukäteen opeteltuja skaaloja aina tietyn soinnun kohdalla.

Mitä tulee komppi- ja soolokitarismiin, olen Juccizen kanssa samaa mieltä. Nämä tunnetut komppikitaristit osaavat varmasti soittaa muutakin kuin vitossointuja, joten se siitä.
JereToikka
03.09.2019 19:49:53
Muutamia ajatuksia:

1. Jos eri soittoasemien välillä vaihto on hankalaa, tee siitä oma treeni. Esim. soita 1-2 kielillä ekasta asemasta jotain ja sitten siirry tokaan asemaan ja vaihda edestakaisin.
Treenaa vaikka ensin kaikki vierekkäiset asemat kahdella kielellä, jonka jälkeen voit ottaa erikseen lisää kieliä tai lisätä ne treeniin mukaan.
Kun tämä alkaa olla hanskassa, voit lähteä treenaamaan ei-vierekkäisten asemien välillä vaihtoa. Esim 1-kuviosta 3-kuvioon jne.
Kokemuksesta tämä treeni toimii todella hyvin 3nps-asteikkojen kanssa sekä pentatonic box shapeillä myös.

2. Jos haluat lisää nopeutta soittoon ja treenata tekniikkaa sitä varten, siinä voi olla monta eri asiaa jotka vaikuttaa siihen, ettei pääse jonkun BPM:n yli. Kannattaa tsekata parhaansa mukaan, onko nopeasti soittaessa ylimääräistä jännitystä oikeassa ja vasemmassa kädessä. Kannatta myös tarkitaa, että sormet eivät tee ylimääräisiä liikkeitä sekä siloin kun on kunkin sormen vuoro soittaa, että silloin kun on. Näillä pääsee ehkä alkuun, mutta alue on niin laaja, että helpoiten hyvän vastauksen löytää ammattilaisten avulla. Jos asuisit Turussa kutsuisin ilmaiselle tutustumistunnille, mutta profiilisi mukaan olet Kouvolassa enkä tunne sieltä porukkaa.

Linkkaan yhden Youtube-kanavan, jossa on laadukasta settiä. Kyseessä on yksi Floridalainen kitaransoiton opettaja, jonka tunnen. Selaile sieltä, löytyykö jotain hyösyllistä :)
https://www.youtube.com/user/HowToPracticeGuitar/
"A problem worthy of attack, proves its worth by fighting back!" http://kitaratunnitturku.com/?kitaratunnit
Black Zombie 82
16.10.2019 04:15:25 (muokattu 16.10.2019 04:18:07)

Tinnittus: Suomessa on maat ja mannut täynnä lead kitaristeja, mutta hyvät kompparit on todella harvassa.

Mun mielestä toisinpäin.

Itse en osaa soittaa yhtään sooloa(paitsi klasari, mutta sitä ei lasketa). Tai osaan I Will Stay, mutta sitäkään ei lasketa. Jos osais jotain Kirk Hammettin sooloja, niin sitten vois laskea. Tai Eddie Van Halenin.

EDIT: Ai niin, osaan mä yhden Tony Iommin soolon; Tomorrow's Dream. Tosin se on enemmänkin välisoitto mielestäni.
sepisti
16.10.2019 23:13:09
Black Zombie 82: Mun mielestä toisinpäin.

Itse en osaa soittaa yhtään sooloa(paitsi klasari, mutta sitä ei lasketa). Tai osaan I Will Stay, mutta sitäkään ei lasketa. Jos osais jotain Kirk Hammettin sooloja, niin sitten vois laskea. Tai Eddie Van Halenin.

EDIT: Ai niin, osaan mä yhden Tony Iommin soolon; Tomorrow's Dream. Tosin se on enemmänkin välisoitto mielestäni.

Mutta jatsit ja bluesit irtoaa kuitenkin? Vai trollaatko sä vaan huviksesi?
Jucciz
17.10.2019 03:53:17
Black Zombie 82: Mun mielestä toisinpäin.

Olet siis koko Suomi pienoiskoossa, kattava otos sen soittajista?
hallu
17.10.2019 09:56:25
Jucciz: Ei oo erikseen komppi- ja soolobasisteja tai komppi- ja soolorumpaleita. Ihan yhtä turha ja keinotekoinen on tämä samainen kaksijako myös kitaristeilla. Jos olet vain komppikitaristi tai vain soolokitaristi, olet korkeintaan puolikas kitaristi, harvemmin edes sitä.

Niinku vaikka BB King, joka soitti pelkästään sooloja ja taisi todetakin, että hän ei soita ollenkaan sointuja :-). Ihan kelpo soittoniekkana tuota jotkut pitää, vaikka mitoiltaan ei muuten puolikkaasta käy :-D . Toki laulajana se oli ihan omaa luokkaansa ja taisipa jonkun renkutuksenkin kirjoittaa. Itsehän ei itseään kummoisena kitaristina pitänyt, vaikka muuan Björninenkin sitä on ihan julkisuudessa ylistänyt.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Jucciz
17.10.2019 16:51:59
hallu: Niinku vaikka BB King, joka soitti pelkästään sooloja ja taisi todetakin, että hän ei soita ollenkaan sointuja :-). Ihan kelpo soittoniekkana tuota jotkut pitää, vaikka mitoiltaan ei muuten puolikkaasta käy :-D . Toki laulajana se oli ihan omaa luokkaansa ja taisipa jonkun renkutuksenkin kirjoittaa. Itsehän ei itseään kummoisena kitaristina pitänyt, vaikka muuan Björninenkin sitä on ihan julkisuudessa ylistänyt.

Tää on huomionarvoinen seikka: monet kuuluisat blueskitaristit (ja muutkin instrumentalistit) ovat erinomaisia laulajia. Tokihan ilmaisuvoimaisen laulun ja soiton välillä on vahva yhteys, ne molemmat kumpuavat ihan samasta paikasta.
Black Zombie 82
17.10.2019 21:55:44 (muokattu 17.10.2019 21:57:26)

sepisti: Mutta jatsit ja bluesit irtoaa kuitenkin?

Jatsit ja bluesit irtoaa, mutta ne onkin improvisaatiota. Tarkoitin että en voi sanoa osaavani soittaa yhtä ainutta sävellettyä pop-musiikin kitarasooloa kokonaisuudessaan.
Jucciz
18.10.2019 02:11:33
Black Zombie 82: Jatsit ja bluesit irtoaa, mutta ne onkin improvisaatiota. Tarkoitin että en voi sanoa osaavani soittaa yhtä ainutta sävellettyä pop-musiikin kitarasooloa kokonaisuudessaan.

Laitatko pari jatsipätkää kuuluville ja miksei bluesia kans? Tää kuulostaa sen verran kiehtovalta yhdistelmältä, että haluan kuulla omin korvin ennen kuin kommentoin syvällisemmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)