Aihe: Vahvistinostot Ebaysta
1 2 3 4 5
J_Mantyla
08.10.2019 19:00:18
Puavali: Keskustella vahvistinostoista Ebaystä.

Aiheeseen palatakseni. Äkkiseltään muistini mukaan olen ostanut eBaysta kolme Marshallia, kaksi SISOa ja yhden Soldanon ilman mitään ongelmia. Ei se ongelma pieleen menneissä kaupoissa eBay ole ...
Ellei tänään niin sitten huomenna
J.Nikkanen
09.10.2019 17:46:01
Olen ostanut mnet torilta efektipurkkeja jotka osoittautuivat paskakasoiksi vaikka myyjä(t) muuta väitti. Syytän iibeitä.
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
aslak
09.10.2019 20:28:55
Aloitus kauppiaalta oli harkittu veto, jos aloittajana olisi ollut joku muu niin suhtautuminen itse asiaan erilainen.
Kefiiri
09.10.2019 22:51:01
Harva kai ihan harkitsematta ketjuja avaa. Harryn kommentteja pidetään joissain porukoissa aina mainoksina. En oikein ymmärrä miksi. Kuten sanoit: jos samat kommentit kirjoittaisi joku ei-bisnesmies, olisi ryhmä vain hyvillään asiantuntijan osallistumisesta keskusteluihin.
En ole musiikin asiantuntija.
Progorava
09.10.2019 23:09:46 (muokattu 09.10.2019 23:10:32)
aslak: Aloitus kauppiaalta oli harkittu veto, jos aloittajana olisi ollut joku muu niin suhtautuminen itse asiaan erilainen.

Toki "ostakaa ennemmin kotimainen vastine (multa)" -agenda kuultaa läpi mutta onpa näitä muitakin vastaavia tapauksia foorumilla, eikätkä ne ainakaan toistaiseksi ole muodostuneet vaivaksi asti. Ainakaa minulle. Hyvä, että jotkut jaksaa yrittää tässä maassa.

Laadukkaita vahvareitahan nää Bluetonet tuntuu olevan, eikä ole jousia sulakkeina. Ellei sitten satu ostamaan ebaysta..
Joulupukki
basisti1971
10.10.2019 07:14:06
Moi.

Kefiiri: Harva kai ihan harkitsematta ketjuja avaa.

:)

Harkintakyvyn tasoja kun on vahvasti erilaisia, etenkin liikuttuneessa mielentilassa tai "äkkiä ny, ennen kuin joku toinen kerkeää..." tehdyissä aloituksissa paistaa harkintakyvyn haasteet ja rajoitteet vahvasti läpi.
Ja koska kivikautinen mnetengine ei salli otsikon muuttamista jälkikäteen, alkuperäinen otsikko on ja pysyy kunnes ketju poistetaan...

Vaikka ekassa vastausviestissänikin totesin että olisin laajentanut varoituksen Evilbayn lisäksi kaikkeen nettikauppaan, olen edelleen sitä mieltä että otsikko on mnettiin keskimääräistä osuvampi.
Etenkin jos väite siitä ettei moisia ennenvanhaan yleisiä purkkavirityksiä ole heille juurikaan muita kanavia pitkin tullut.

Kefiiri: Harryn kommentteja pidetään joissain porukoissa aina mainoksina. En oikein ymmärrä miksi.

En ymmärrä minäkään.
Ehkä luen eri tavoin Harryn vastaukset kuin valtaosa keskusteluihin osallistuvista mnettiläisistä koska en mainontaa huomaa.

Vaikken teeseitseholistina kohderyhmään kuulukaan, luulisi putkilaitteiden korjausmahdollisuuksien ja jopa uusien kotimaassa kasattujen laitteiden hankkimisen olevan positiivinen juttu.
Ilmeisesti ei.

En ymmärrä myöskään miksi tekstit ymmärretään Bluetonevahvistinten mainoksiksi, koska jos jotain (tässäkin viestiketjussa) mainostetaan, mainostetaan luvat omaavaa tahoa joka pystyy aivopierun ansiosta ostetun viallisen laitteen korjaamaan.
Tai jos osoittautuu korjauskelvottomaksi, kirjoittamaan virallisen vastineen PayPalille/luottokunnalle jolloin on toiveita saada kauppa puretuksi.

Kefiiri: ...jos samat kommentit kirjoittaisi joku ei-bisnesmies, olisi ryhmä vain hyvillään asiantuntijan osallistumisesta keskusteluihin.

Voisi kenties auttaa, mutta tuntuvat nuo asiantuntija-antipatiat (=joku muu kuin he itse) juurtuneen syvälle mnetin tämäntyyppisiin viestiketjuihin taajaan kirjoitteleville.
Ja aina kuvitellaan että kirjoittaja tavoittelee taloudellista hyötyä vaikkei kuviteltua yritystä mainitsekaan.

Toisaalta mulle tulee tiettyjen nimimerkkien kirjoittelusta väistämättä mieleen tahallinen yritys aiheuttaa ehdotetuilla menetelmillä vahinkoa joko aiheena olevalle laitteelle tai korjaajalle/käyttäjälle.

Osasyynsä voi olla iällä.
Wanhat pierut muistavat ajanjakson kun vahvistimensa sai korjautettua paikallisessa musa- tai TV-liikkeessä, joskus odottaessa jos oli hoppu keikalle.
Ja kaikki tunsivat jonkun joka luvitta korjasi laitten kuin laitteen vaikka keskellä yötä.

Hivenen nuoremmat -kuten minä- muistavat ajan jolloin korjaajat ja komponenttienhankintapaikat vähenivät vuosi vuodelta, häviten lopulta kokonaan.
Tai korjausjonot olivat kuukausia.

Nuoret ovat nähneet kuinka heidän elin-/harrastusaikana korjaajia ja komponentintoimittajia tulee koko ajan lisää, mutta toki kauhistelevat osien hintoja ja tuntiveloitusta.
Aivan kuin jotain olisi joskus saanut korjautettua halvalla :/.
Tai että putkivahvistinten komponentit olisivat joskus olleet suhteessa halvempia tai helpommin saatavilla olevia kuin nyt.

Täysin oma lukunsa on kuitenkin mnetissäkin se ryhmä (70-90% ?) joka ainoastaan lukee viestiketjuja, eikä kenties koskaan osallistu, syystä tai toisesta.
Koska heidän mielipiteensä ei tule julki, on mahdotonta muutaman vakiopurnaajan kerta toisensa jälkeen avautumisista vetää johtopäätöksiä siitä kuinka hyödyllistä tai hyödytöntä ammattilaisten ja/tai maallikkoasiantuntijoiden panos on kokonaisuutta ajatellen.

Itse olen sitä mieltä esimerkiksi omasta "Karthago on hävitettävä" tyylisestä sähköturvallisuusasioiden ja ammattiauttajien käytön jatkuvasta muistuttamisesta, että yksikin estetty sormien hermoratojen polttaminen on riittävä syy jatkaa samalla linjalla.

T:Samuli
Mikko1978
10.10.2019 10:10:19 (muokattu 10.10.2019 10:10:31)
basisti1971:

Itse olen sitä mieltä esimerkiksi omasta "Karthago on hävitettävä" tyylisestä sähköturvallisuusasioiden ja ammattiauttajien käytön jatkuvasta muistuttamisesta, että yksikin estetty sormien hermoratojen polttaminen on riittävä syy jatkaa samalla linjalla.

En ole kuullutkaan hermoratojen palamisesta tässä yhteydessä. Ovatko nämä yleisiäkin tai millaista vaivaa niistä koituu?
hallu
10.10.2019 10:42:29 (muokattu 10.10.2019 10:47:01)
Kefiiri: Harva kai ihan harkitsematta ketjuja avaa. Harryn kommentteja pidetään joissain porukoissa aina mainoksina. En oikein ymmärrä miksi. Kuten sanoit: jos samat kommentit kirjoittaisi joku ei-bisnesmies, olisi ryhmä vain hyvillään asiantuntijan osallistumisesta keskusteluihin.

En minäkään pidä niitä mainoksina. Täällä kommentoi muitakin alan yrittäjiä eikä heidän sanomisiaan tai tekemisiään mainoksiksi tulkita. Mun mielestä pitää huomata kaksi asiaa joista ensimmäinen on, että alan ammattitoimijana hänellä on osaamista ja tietoa jota meillä muilla ei ole ja itse olen tyytyväinen ja kiitollinen, että hän jakaa sitä kanssamme (tämänkin ketjun lasken semmoiseksi, koska hän puhuu ihan konkreettisesta asiasta joka hänellä on työpöydällään).

Toinen taso on se, mikä tapahtuu myös muiden yrittäjien kanssa eli kommunikointi asiakkaidensa ja potentiaalisten asiakkaidensa kanssa, mikä tapahtuu "Bluetone" ketjussa. Mielestäni se liikkuu juurikin samalla alueella kuin yritysten läsnäolo somessa muutenkin ja tietenkin kaikki yrityksen nimissä tapahtuva kommunikointi voidaan tulkita markkinoinniksi, mutta ei tarvitsisi. Ensinnäkin Harry esiintyy täällä yksityishenkilönä ja mielestäni hänellä on siihen samanlainen oikeus kuin muillakin. Käyhän täällä esimerkiksi Juha Ruokangas puhumassa yrityksensä nimellä yrityksensä toiminnasta ja tekemisistä (en toki hänkään toimintaa pidä sen enempää markkinointina, mutta ihan samalla tavalla senkin voisi sellaiseksi tulkita).

Mutta tämän ketjun aihe on käytettyjen vahvistinlaitteiden ostamiseen liittyvät riskit. Yksi siihen aiheeseen liittyvä ajatus, joka itselleni juolahti mieleen on että helposti ja halvalla huollettavat laitteet on todennäköisemmin huollettu paremmin kuin kalliilla ja vaikeasti huollettavat laitteet. Näin ollen yksi vinkki mitä itsekin harrastan, on että jotakin laitetta suunnitellessani otan korjaamoista selvää varaosien saatavuudesta sekä laitteen huoltohinnastosta. Se antaa jo vihjettä siitä voiko tuoreen hankinnan kanssa joutua pulaan.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Pauli Lappalainen
10.10.2019 12:09:19
Mikko1978: En ole kuullutkaan hermoratojen palamisesta tässä yhteydessä. Ovatko nämä yleisiäkin tai millaista vaivaa niistä koituu?
Lainaus opinnäytetyöstä:
Teemu Kumpunen
Sähkötapaturmapotilas ensihoidossa Verkko-opetusmateriaalin kehittäminen ensihoitajaopiskelijoille 64 sivua + 2 liitettä
7.11.2017

"Hermostossa sähköisku aiheuttaa hermokudosvaurioita ja toimintahäiriöitä stimuloimalla hermoston toimintaa saaden aikaan lihaskouristuksia. Sähköisku aiheuttaa hermostossa näkö-, kuulo-, tunto- ja liikehäiriöitä sekä halvausoireita. Tyypillisin halvausoire on raajojen heikkous. Puutuminen, kihelmöinti ja pistely ovat tavanomaisia hermoston oireita. Tavallisesti vauriot kohdistuvat selkäytimen C4C8 tasolle, jolloin sähkövirta kulkee kädestä toiseen rintakehän läpi. Hetkellinen tajuttomuus ja sekavuus ovat yleisiä sähköiskun saaneilla. Toisaalta hermoston vauriot voivat syntyä sekundaarivaurioina hengityksen tai sydänpysähdyksen aiheuttaman hapenpuutteen takia. (Holmström ym. 2015: 619.)"
Mikko1978
10.10.2019 13:00:00
Pauli Lappalainen: Lainaus opinnäytetyöstä:
Teemu Kumpunen
Sähkötapaturmapotilas ensihoidossa Verkko-opetusmateriaalin kehittäminen ensihoitajaopiskelijoille 64 sivua + 2 liitettä
7.11.2017

"Hermostossa sähköisku aiheuttaa hermokudosvaurioita ja toimintahäiriöitä stimuloimalla hermoston toimintaa saaden aikaan lihaskouristuksia. Sähköisku aiheuttaa hermostossa näkö-, kuulo-, tunto- ja liikehäiriöitä sekä halvausoireita. Tyypillisin halvausoire on raajojen heikkous. Puutuminen, kihelmöinti ja pistely ovat tavanomaisia hermoston oireita. Tavallisesti vauriot kohdistuvat selkäytimen C4C8 tasolle, jolloin sähkövirta kulkee kädestä toiseen rintakehän läpi. Hetkellinen tajuttomuus ja sekavuus ovat yleisiä sähköiskun saaneilla. Toisaalta hermoston vauriot voivat syntyä sekundaarivaurioina hengityksen tai sydänpysähdyksen aiheuttaman hapenpuutteen takia. (Holmström ym. 2015: 619.)"

Itse en tunne ketään, joka sähköiskuista olisi tuollaisia oiereita saanut. Mahtavatkohan nuo oireet liittyä vähän vahvempiin iskuihin kuin mistä tässä puhutaan?
hallu
10.10.2019 13:09:23
Mikko1978: Itse en tunne ketään, joka sähköiskuista olisi tuollaisia oiereita saanut. Mahtavatkohan nuo oireet liittyä vähän vahvempiin iskuihin kuin mistä tässä puhutaan?

Kyllä nuo ovat ihan vahvistimen huoltamisessa saavutettavia iskuja yllättävän vähän ihminen tarvitsee amppeereja ja voltteja vahingoittuakseen tai jopa kuallakseen. Eihän niitä turvaverkkoja huvin vuoksi sinne putkivahvistinten taakse viritellä eikä putkivahvistimen huoltaminen ihan syyttä ole luvanvaraista toimintaa, ne on vaarallisia vehkeitä avattuina jos virrat on päällä tai konkkiin jäänyt jännitettä. Ei kenelläkään ole mitään syytä tuntea niin vahvojen sähköiskujen saajaa koska ei ihmisten pitäisi mennä sörkkimään noita laitteita joissa on verkkojännite.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Kefiiri
10.10.2019 13:12:23 (muokattu 10.10.2019 13:13:11)
Mikolle: tuommoiseltahan se tuntuu kun kusaisee sähköaitaan. Minkä kaliberin sähköiskuista ryhmä mielestäsi nyt keskustelee? Meinaatko että perus verkkovirrasta ei voi saada kuvatun kaltaisia oireita?
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
10.10.2019 13:16:08 (muokattu 10.10.2019 13:17:21)

Mikko1978: Itse en tunne ketään, joka sähköiskuista olisi tuollaisia oiereita saanut. Mahtavatkohan nuo oireet liittyä vähän vahvempiin iskuihin kuin mistä tässä puhutaan?

Jos se vähän sormenpäähän hipaisee niin ei välttämättä noin käy. Muuten kyllä verkkovirrassa riittää punetta ihmisen nujertamiseen jos sulake ei ole rajoitteena.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Pauli Lappalainen
10.10.2019 13:23:07

Tuoltahan tuot voi tavata ja muutenkin ko asiasta on aika paljon julkaistua tietoa jos haluaa lukea.

http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720175
Tympee Huttunen
10.10.2019 13:28:42
LaMotta: Jos se vähän sormenpäähän hipaisee niin ei välttämättä noin käy. Muuten kyllä verkkovirrassa riittää punetta ihmisen nujertamiseen jos sulake ei ole rajoitteena.

Ei muuten sulakekaan tohon auta. Vikavirtasuoja kylläkin.
Gary the pine
10.10.2019 14:08:21

Ei muuten kovin kaksista kontaktia tartte valtakunnanverkosta saada kun suussa maistuu suolaiselta ja kyynärvarret kihelmöivät vuorokauden, ai että mistäkö tiedän...
Tulin, näin, paskoin housuun.
Gypsy
10.10.2019 17:10:20 (muokattu 10.10.2019 17:10:53)
Tympee Huttunen: Ei muuten sulakekaan tohon auta. Vikavirtasuoja kylläkin.

Eikä sekään aina. Laitat töpselin seinään ja otat toisella kädellä toisesta johtimesta kiinni ja toisella toisesta, niin eipä katkaise vikavirtasuoja. Mutta sulakkeet ei kyllä tosiaan ole oikein ihmisen suojana. Suojaavat enemmänkin itse laitetta. Ei todellakaan pala esimerkiksi vahvistimesta sulake jos menet räpeltämään ja saat sähköiskun. Niiden varaan ei todellakaan kannata laskea.
Aamen
basisti1971
11.10.2019 08:13:10
Moi.

Tuossa yllä on tullut paljon asiaa aiheesta, mutta koska kohdistit kysymyksen mulle:

Mikko1978: En ole kuullutkaan hermoratojen palamisesta tässä yhteydessä. Ovatko nämä yleisiäkin tai millaista vaivaa niistä koituu?

Kohtuullisen yleisiä koska virrantiheys muodostuu suureksi vaikutusmatkan ollessa lyhyt, saman käden sormesta toiseen tai saman sormen nivelestä toiseen.

Vaivat ovat tietysti samat kuin kaikissa muissakin hermovaurioissa, riippuen siitä mitä vaurioitunut hermo ohjaa.
Yleisimpiä mun kokemuksen perusteella on tuntoaistimuksen häviäminen tai ohjattavan lihaksen toimimattomuus tai epätarkka toiminta.

Mikko1978: Itse en tunne ketään, joka sähköiskuista olisi tuollaisia oiereita saanut.

Itse en puolestani henkilökohtaisesti tunne tai tiedä ketään joka olisi sähköiskuun kuollut, mutta sen verran on televisiota tullut seurattua ja turvallisuuskoulutuksissa istuskeltua etten epäile hetkeäkään etteikö vaara olisi todellinen.

Tulikukkoa taasen kunnioitin jo entuudestaan, vaikken olisikaan tuntenut kaikkia niitä henkilöitä jotka mun tuttavapiiristä tuli tai savukaasut ovat oikokoipisten leirintäalueelle saattaneet vuosikymmenten varrella.

Mikko1978: Mahtavatkohan nuo oireet liittyä vähän vahvempiin iskuihin kuin mistä tässä puhutaan?

Ei.

Vaikka vänkäämisesi trollauksen tunnusmerkit täyttääkin, ja kuten kaikki nettiyhteyttä käyttämään pystyvät muutamassa minuutissa toteamaan...

Yli 50mA virtaa pidetään kehossa hengenvaarallisena, ja tuo toteutuu ~50V jännitteellä (epä)suotuisissa olosuhteissa.

50V vaihto- tai 120V tasajännite EI OLE TURVALLINEN JÄNNITE, vaikka sähköturvallisuuslaki tuonsuuruiset ja alle jännitteet maallikoiden kaupalliseenkin puuhasteluun luvitta salliikin.

Vauriot riippuvat virran ja jännitteen kulkureitistä, sydämen tai aivojen läpi riittää pienempi jännite/virta/teho pysyvien vaurioiden tuottamiseen kuin vaikkapa saman käden peukalosta etusormeen.

Tasajännite (joka instumenttivahvistimissa yleensä kynsille lyö) on suhteessa vaarallisempaa kuin vaihtojännite vaikkei kammiovärinää voikaan aiheuttaa kuten vaihtojännite muunmuassa koska tehollisarvo on suurempi.

Sähkön suoraan aiheuttamia vaurioita suurempi vammautumisriski on vahvistinkorjauksissa sähköiskun tai säikähdyksen takia äkillisesti ja holtittomasti heilahtava käsi, yleensä kun ruukaa osumaan johonkin kovaan ja/tai terävään.
Aivan samoin kuin jäykän sähkön kanssa tapahtuneissa tapaturmissa vakavimmat vammat ovat tikkailta tai telineiltä putoamisen seurauksena syntyneet aivotärähdykset, ruhjeet ja luunmurtumat.

Mikko1978
11.10.2019 10:06:46 (muokattu 11.10.2019 10:07:22)
basisti1971: Moi.

Kohtuullisen yleisiä koska virrantiheys muodostuu suureksi vaikutusmatkan ollessa lyhyt, saman käden sormesta toiseen tai saman sormen nivelestä toiseen.

Vaivat ovat tietysti samat kuin kaikissa muissakin hermovaurioissa, riippuen siitä mitä vaurioitunut hermo ohjaa.
Yleisimpiä mun kokemuksen perusteella on tuntoaistimuksen häviäminen tai ohjattavan lihaksen toimimattomuus tai epätarkka toiminta.

Itse en puolestani henkilökohtaisesti tunne tai tiedä ketään joka olisi sähköiskuun kuollut, mutta sen verran on televisiota tullut seurattua ja turvallisuuskoulutuksissa istuskeltua etten epäile hetkeäkään etteikö vaara olisi todellinen.

Vaikka vänkäämisesi trollauksen tunnusmerkit täyttääkin, ja kuten kaikki nettiyhteyttä käyttämään pystyvät muutamassa minuutissa toteamaan...

Tasajännite (joka instumenttivahvistimissa yleensä kynsille lyö) on suhteessa vaarallisempaa kuin vaihtojännite vaikkei kammiovärinää voikaan aiheuttaa kuten vaihtojännite muunmuassa koska tehollisarvo on suurempi.

Menevätkö tuollaiset oireet nopeasti ohi? Mietin vain sitä, että tosiaan olen tuntenut ihmisiä, jotka ovat saaneet paljon noita iskuja, eikä heista kukaan tuollaista valittanut. Olen itsekin saanut paljon vähemmässä määrin sähköiskuja, enkä ole tuollaista huomannut. Tällä taustalla minua kiinnostaa se, kuinka usein tuollaisia vammoja käytännössä tulee. Jos aiheesta keskustelu on mielestäsi vain trollaamista ja vänkäämistä, niin keskustelu kanssasi tästä aiheesta taitaa olla yhtä hedelmällistä kuin luomiskertomukseen uskovan kanssa evoluutiosta keskustelu.

Vaihtojännitteestä puhutaan usein tehollisarvona. 230 voltin verkkojännitä jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)