Aihe: Bändien asennemaailma
1 2
EP
04.10.2019 15:53:41
KoskPaavo: "Pian 15 vuotta täyttävästä klubista ennustettiin tekijöilleen ammatillista itsemurhaa, mutta yhteensä lava on nähnyt jo noin 9000 keikkaa!"

15 x 365 päivää on päässälaskien noin 5500 päivää, siellä on siis ollut jokaikinen päivä bändi ja joka toisena päivänä kaksi bändiä. Tosi hurja meno ja liikevaihto on oltava, kai noille bändeille ihan palkkaakin maksetaan?

Voi olla hiukka liiottelua noi keikka määrät?
Mutta semmonen "talkoojuttu" ainakin silloin alussa.
Mua kiinnosti toi keikka siellä heti kun ehdotettiin ja olihan se erittäin avartava ja
ennakkoluuloja poistava! :)
EP
04.10.2019 16:02:15
geggo: Mielestäni tämä aihe on jo puitu näillä palstoilla.

Ikuisuus kysymyksiä, ja ei varmasti ole kyseinen combo ainut jossa joku määrää mitä omia toivelauluja soitetaan. Samahan se on "tähtiartisteilla", samoja lauluja kailotetaan vuodesta toiseen, ja ei siinä rivi soittajalla paljon ole vaikutusvaltaa kauneimpien joulu laulujen, ja kala laulujen valinnssa, tai ohjelmiston ideoinnissa ajatuksena että "tässä palvellaan jotain maksavia kukkakeppejä". Ei Jari-Arja-Paula-Tapani-KatriHelena-Reiska paljoa basistin mielipiteitä kuuntele illan ohjelmiston suhteen. Myöskin heille on ihan sama mitä tanssikansa tuumailee, he vetää vaan ne kipaleet mistä muistava sanat ulkoa.

En ole kyllä samaa mieltä, varsinkaan tuosta viimeisestä lauseesta.
Ja tottakai pitää ohjelmisto olla missä esittävät sitä omaa repertuaariaan, sitä kai ihmiset tulevat kuuntelemaan/ tanssimaan, tietävät mitä on tulossa?
Vai mitä tässä haettiin?
TompBass
04.10.2019 19:14:30
No, on muutamia artisteja joidenka "oma" tuotanto ei sovi mihinkään liiteriin, ja sitä kautta keikat vähissä.Vaikka kuinka hyvää musaa olisikin kuunnella niin sitä humppookin on laulettava. Myös muutamilla keikoilla olen yleisön suusta kuullut miten useat nimiorkat vetää illasta toiseen saman ohjelmiston. Tässä nyt halua mitään nimetä mutta mm. yksi F-kirjaimella alkava orkka näin tekee, ja on tehnyt vuosia. "kaikki tytöt eivät osaa villitä mun tunteitain"
Anarkiapurilainen
07.10.2019 17:44:46

EP: Voi olla hiukka liiottelua noi keikka määrät?
Mutta semmonen "talkoojuttu" ainakin silloin alussa.
Mua kiinnosti toi keikka siellä heti kun ehdotettiin ja olihan se erittäin avartava ja
ennakkoluuloja poistava! :)

Vastavirralla on aina 3-4 bändiä per ilta, punkkikeikan setti kun on keskimäärin sen 30 minuuttia, joten keikkamäärä ei ole liioittelua. Lippuriskivetoja oletettavasti suurin osa. Hieno paikka ja tekee tärkeää kulttuurityötä, vaikkei lienekään ammatillisessa mielessä tämän palstan kirjoittajia kiinnostava.
TompBass
08.10.2019 08:06:33
Juu, en soittotaitoa lähde arvostelemaan tokikaan, ja äijjillä on varmasti materiaalia vaikka kuukaudeksi..Niin siksikin täytynee hattua nostaa tässä taiteen lajissa siitä että 25-vuotta tai läpi elämän istutaan peltirasiassa 24h/ jopa 5pv viikosta, ympäri Suomen ja soitellaan samat kalalaulut ehtoosta toiseen. Väkisinkin ne alkaa toimimaan, mutta silti kannatta pitää ne kupongit esillä;)
Tankero
08.10.2019 20:13:11
geggo: No, on muutamia artisteja joidenka "oma" tuotanto ei sovi mihinkään liiteriin, ja sitä kautta keikat vähissä.Vaikka kuinka hyvää musaa olisikin kuunnella niin sitä humppookin on laulettava. Myös muutamilla keikoilla olen yleisön suusta kuullut miten useat nimiorkat vetää illasta toiseen saman ohjelmiston. Tässä nyt halua mitään nimetä mutta mm. yksi F-kirjaimella alkava orkka näin tekee, ja on tehnyt vuosia. "kaikki tytöt eivät osaa villitä mun tunteitain"

Ei ole vetänyt, eikä vedä nykyäänkään samaa.
Ihan höpöpuhetta.
Humppajyrä
aspali
16.10.2019 10:44:59
Tankero: Ei ole vetänyt, eikä vedä nykyäänkään samaa.
Ihan höpöpuhetta.

Sattui takavuosina, että olin kolmella Korsujen keikalla puolen vuoden sisään, ja heillä oli sen kesän-syksyn aikana pääosin sama ohjelmisto Ei kyllä haitannut, seassa oli "uusiakin" kappaleita. Keikat olivat eri puolilla maata, joten settien rungot voi ihan hyvin ollakin lähes samoja, ainakin samana vuotena?
EP
16.10.2019 11:16:59
aspali: Sattui takavuosina, että olin kolmella Korsujen keikalla puolen vuoden sisään, ja heillä oli sen kesän-syksyn aikana pääosin sama ohjelmisto Ei kyllä haitannut, seassa oli "uusiakin" kappaleita. Keikat olivat eri puolilla maata, joten settien rungot voi ihan hyvin ollakin lähes samoja, ainakin samana vuotena?

Niin, koskas sitä uutta ohjelmistoa ehtii kasaamaan jos keikkoja tehdään?
Mitä tuo haittaa, biisit hioutuu ja kaikki tietää mitä tapahtuu.
WanhaWetäjä
16.10.2019 14:06:56

EP: Niin, koskas sitä uutta ohjelmistoa ehtii kasaamaan jos keikkoja tehdään
Ennen keikkoja soundtsekeissa on usein hyvää aikaa katsoa uudet biisit läpi ja jokainen voi katsoa omat osuutensa jo etukäteen ja näin on hyvä tehdäkkin koska osa keikoista on tuurauksia.
Tänä päivänä laput kulkevat kätevästi s-postissa tai vielä paremmin yhteisen DropBox tms pilvipalvelutilin kautta. Kun joku lisää sinne lapun niin se näkyy kaikilla. Tämä edellyttää tietenkin sen että ollaan nykyajassa eikä minkään mapit-shown varassa.

Mitä tuo haittaa, biisit hioutuu ja kaikki tietää mitä tapahtuu.
Juu mutta kun tätä päivää on se että keikat vähenee ja tuuraajat lisääntyvät, suuri(n) osa soittajista alkaa olla sivutoimisia, eivät he pysty lähtemään päiväduunista johonkin hevon vttuun arkena tai vaikkapa laivakeikoille.

Mulla oli syyskuussa jotain 12 keikkaa, 3 eri kuvioo, 7 eri kiipparia joista 4 soitti myös haitaria, rumpaleita 4, kitaristeja vain 1 mun lisäksi, basisteja 2 mun lisäksi, 5 eri solistia joten kusessa olisi mappien kaa kun solistien lisäksi myös osalla soittajista on omaa lauluohjelmstoa eli samalla keikalla voi olla periaatteessa 5 eri ohjelmistoa jos kaikki bandissa laulavat soolobiiseja.
Mutta kivaahan tuo on vs samat kuviot vuodesta toiseen. Joutuu tai paremminki saa treenaata erilaisia juttuja eikä pääse vääränlainen rutiini ja tylsyys yllätäämään.

Näissä hommissa vaaditaan todellakin asennemailmaa ja moneen taipumista, keikat ovat aina vaan kauempana, liksojen maksu on myös aika randomia, toimistosta riiippuen, itse soittotapahtumassa tarvitaan nopeaa reagointi+korvaa, ei näitä voi hioa edes ajan kanssa jos ei ole siihen edellytyksiä.

Jos on tehnyt 30 vuotta keikkaa ja "Kultainen nuoruus" etc rallit pitää vetää edelleen lapuista niin on ollut väärällä alalla. Ko soittajien kanssa on tehty keikkaa ja se jos jokin on ihan vtun raskasta.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
16.10.2019 16:00:36 (muokattu 16.10.2019 16:10:07)
WanhaWetäjä: Ennen keikkoja soundtsekeissa on usein hyvää aikaa katsoa uudet biisit läpi ja jokainen voi katsoa omat osuutensa jo etukäteen..

Aivan juuri näin ja niin on tehtykin.

E: Tossa nyt oli aiemmin tunnettujen tanssipändien Finkkujen, Korsuorkesterin.. kuviosta, joilla vakiokokoonpano.

E2: Näillä se fiilis varmastikin löytyy musiikin esittämisestä ja yleisön vuorovaikutuksesta, ei haittaa vaikka biisit suurimmaksi osaksi olisikin samoja
kuten ko. bändien esiintymisestäkin näkee minkäänlaista leipiintymistä ei useinkaan ole nähtävissä. Poislukien tietenkin huonot illat, mutta sekin osataan peittää, eikä näytetä.
Yleisön palvluammatti ja se tehdään mahdollisismman hyvin.
TompBass
16.10.2019 18:25:47
WW puhuu vähän mutta asiaa. Juurikin noin homma menöö.
Vaikka kuinka ammattiryhmä on tuo F-ryhmä niin sopii käydä kuuntelemassa ja katselemassa ihan paikan päällä. Ei he nuoria enää ole joten kyllä peltirasia väsymys vaan näkyy ja keskenäiset puheen aiheet sekä ilon aiheet vähissä. Edelleen väitän muutaman kuuntelukerran jälkeen ohjelmiston vaihtelun tarvetta.
Mapillakin pärjää jos artisti on malttanut ostaa kopiokoneeseen väriä...
EP
16.10.2019 20:42:06
Jeps, mapit on ok tarpeellisia uusien biisien kohdalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)