Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistinostot Ebaysta
1 2 3 4 5
harryk
06.10.2019 12:19:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiakkaamme osti 100 W Marshall 1959 reissue nupin Ebaysta kun halvalla sai. Laite myytiin pikkuvikaisena, koska se poltti sulakkeita. Tutkimuksissa selvisi, että joku oli laittanut laitteen sulakkeiden paikalle metallijouset. Mm. tästä syystä vahvistimen verkkomuuntaja oli hajonnut, jolloin halvasta ostoksesta tulikin aika kallis tapaus. Samassa tee-se-itse huollon yhteydessä laitteen sähköturvallisuus oli jousien takia sitä ja tätä. Älä koskaan "huolla" omaa vahvariasi näin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
von spets
06.10.2019 12:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäiskö FAQ:hun laittaa tsekkauslista käytetyn vahvarin ostajalle ?
 
harryk
06.10.2019 16:16:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Pitäiskö FAQ:hun laittaa tsekkauslista käytetyn vahvarin ostajalle ?
 
Siitä voisi tulla aika pitkä lista jos halutaan kattava lista kaikista mahdollisista sudenkuopista. Normaalisoittajalla ei välttämättä ole edes ymmärrystä kaikista teknisistä termeistä ym.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
munkero
06.10.2019 17:22:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Siitä voisi tulla aika pitkä lista jos halutaan kattava lista kaikista mahdollisista sudenkuopista. Normaalisoittajalla ei välttämättä ole edes ymmärrystä kaikista teknisistä termeistä ym.
 
Pitkä tai ei, hyödyllinen kuitenkin. Voihan näitä pommejä löytää ihan toriltakin...
 
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Jucciz
06.10.2019 17:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raflaava ja asenteellinen otsikonti. Itse olen ostanut eBay:n kautta monta täysin toimivaa vahvistinta, ihmiset ne siellä koneita myy ihan niin kuin vaikka täällä Muusikoiden.netin torillakin. Yhdessä ostamassani tosin oli sulakkeiden tilalla alumiinifoliota, mutta tokihan nuo kannattaa tarkastaa aina itse ennen käyttöönottoa. Ihan tavalla kotisuomesta voi ostaa vaarallisen ja/tai huonosti huolletun tai jopa alun perin huonosti rakennetun koneen.
harryk
06.10.2019 17:49:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Pitkä tai ei, hyödyllinen kuitenkin. Voihan näitä pommejä löytää ihan toriltakin...
 
Tällaisia virityksiä ei tule ihan joka päivä vastaan. Ajatus oli vaan kertoa mitä elävässä elämässä tapahtuu tälläkin alueella, jotta ihmiset ymmärtävät näistä asioista enemmän. Pahoitteluni jos otsikko johti harhaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
basisti1971
06.10.2019 18:29:16 (muokattu 11.10.2019 07:21:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Hieno kannanotto ammattilaiselta joka pääsee/joutuu moiset ostokset käyttökuntoon saattamaan, tosin itse olisin laajentanut basaariksi koko-hela-netin, vaikka evilbay toki tuttu ja houkutteleva ostospaikka monille tuntuukin olevan.
 

 
harryk: Asiakkaamme osti 100 W Marshall 1959 reissue nupin Ebaysta kun halvalla sai. Laite myytiin pikkuvikaisena, koska se poltti sulakkeita. Tutkimuksissa selvisi, että joku oli laittanut laitteen sulakkeiden paikalle metallijouset. Mm. tästä syystä vahvistimen verkkomuuntaja oli hajonnut, jolloin halvasta ostoksesta tulikin aika kallis tapaus. Samassa tee-se-itse huollon yhteydessä laitteen sähköturvallisuus oli jousien takia sitä ja tätä.
 
Ei tuollaiseen törmääminen evilbaytä vaadi, ysärillä tuonsuuntaiset viritykset olivat mun kapean kokemuksen perusteella ennemminkin sääntö kuin poikkeus.
Tuossa oli sentään "sulakkeena" jousi.
Alskafolio, surrilanka, naula, yms. on mulla tullut varokevaihtoehtona erilaisissa laitteissa vastaan :/.
 
Netti on mahdollistanut kasvottomuuden ja ennennäkemättömät mahdollisuudet viallisen tavaran kauppaamiseen hyvään hintaan jos myyjä noin haluaa toimia.
 
Viallinen vahvari kannattaakin jyvittää osiensa summaksi, ottaen toki huomioon että olennaiset komponentit saattavat hyvinkin olla tiensä päässä tai poistettu, eikä käyttökelpoisten osien summa muodostukaan sellaiseksi kuin halutaan/toivotaan/uneksitaan.
 
Oma taiteenlajinsa onkin määritellä viallisesta geneerisestä vahvarista maksettava summa, suhteessa ehjän ostamiseen luotettavalta taholta, tai korjauksen ja varaosien tarpeeseen.
 
Kun putkivahvarin hinnan jyvittää koteloon ja chassikseen, ehkä jompaan kumpaan muuntajaan, ei kovin pahasti voi metsään mennä.
 

 
harryk: Älä koskaan "huolla" omaa vahvariasi näin.
 
Täysin totta, vaikka pahoin pelkään ettei netissä asian julistaminen käännä kenenkään päätä kun sitä ei tee naamatustenkaan valistaminen.
 

 
harryk: Tällaisia virityksiä ei tule ihan joka päivä vastaan.
 
Tuo on jo positiivista kuultavaa, vaikka osasyynsä saattaa olla silläkin ettei moiset viritykset etenkään tänäpäivänä juurikaan ammattiauttajan työpöydälle eksy.
 
Kun olivat kasarilla ja ysärilläkin jo meidän likviditeettikapeikossa rämpivien teeseitsejannujen murheena, eikä ammattilaisten.
Ja meidän jäljiltä taas ainakin suurinpiirtein sähköturvallisia, vaikkakin luvitta ja kelpoisuuksitta korjattuina.
 

 
harryk: Ajatus oli vaan kertoa mitä elävässä elämässä tapahtuu tälläkin alueella, jotta ihmiset ymmärtävät näistä asioista enemmän. Pahoitteluni jos otsikko johti harhaan.
 
Kiitos kun kerroit.
 
Turha ainakaan mun mielestä pahoitella, otsikon sanavalinta osui kohdalleen mnetin käyttäjäkuntaa ajatellen.
Samaa ei voi todellakaan sanoa eräiden nimeltämainitsemattomien mnettiläisten otsikoinnissa joissa usein on kerta toisensa jälkeen kyse tahallisesta harhaanjohtoyrityksestä.
Ja hyvällä menestyksellä, aina löytyy uuvatteja jotka hyppäävät toiveikkaana mukaan jees-jees kommentointiin :D.
 
T:Samuli
 
Gypsy
06.10.2019 18:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuollaiseen verkkomuuntaja maksa itse vahvistimen hintaan nähden juuri mitään.
 
Aamen
harryk
06.10.2019 19:26:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: Eihän tuollaiseen verkkomuuntaja maksa itse vahvistimen hintaan nähden juuri mitään.
 
Se muuntaja maksaa n. 150 euroa ja sen muuntajan vaihto ottaa 1-2 tuntia. Normihuoltovelotuksella sen työn hinta on n. 100-120 euroa. Onko se kallista vai halpaa, on jokaisen itse arvioitava.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gypsy
06.10.2019 21:37:43 (muokattu 06.10.2019 21:42:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Se muuntaja maksaa n. 150 euroa ja sen muuntajan vaihto ottaa 1-2 tuntia. Normihuoltovelotuksella sen työn hinta on n. 100-120 euroa. Onko se kallista vai halpaa, on jokaisen itse arvioitava.
 
No toisaalta jotakuinkin joka jamppa vaihtaa tuon muuntajan itse jos viitseliäisyyttä on. Tässähän ei nyt kerrottu, että kuinka paljon tuo "pikkuvikaisena" pudotti myyntihinnasta pois, mutta luulisi tuon remontin hinnan verran tiputtaneen.
 
Hankala nähdä, kuinka tuossa operaatiossa halvasta tulee kallis.
 
EDIT: Toki siinä olen samaa mieltä, että ei pitäisi sulakkeesta, jonka tulisi olla heikoin lenkki, tehdä vahvinta. Silloin hyvin todennäköisesti hajoaa jotain paljon arvokkaampaa.
 
Aamen
iec
06.10.2019 22:12:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: No toisaalta jotakuinkin joka jamppa vaihtaa tuon muuntajan itse jos viitseliäisyyttä on. ..
 
Näin varmaan onkin ja moni meistä osaa tuollaisen vaihdon tehdä. Sama jamppa vastaa sitten siitä jos vahvistin kärvähtää ja polttaa koko talon uudella omistajalla, jotta paree tehdä homma sitten sähköturvallisuussääntöjen mukaisesti ja viimeisen päälle.
 
Harry voi varmaan valaista lisää asiasta, eli mitä laki sanoo. Korjaajalla pitää olla tietyt luvat näihin vahvavirtahommiin, jotta mennään lakien ja säädösten mukaan. Jos en ole täysin väärässä, saa normijamppa rakennella ja korjailla max 24V käyttöjännitteillä toimivia kamppeita.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Gypsy
06.10.2019 22:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Näin varmaan onkin ja moni meistä osaa tuollaisen vaihdon tehdä. Sama jamppa vastaa sitten siitä jos vahvistin kärvähtää ja polttaa koko talon uudella omistajalla, jotta paree tehdä homma sitten sähköturvallisuussääntöjen mukaisesti ja viimeisen päälle.
 
Eihän mihinkään hommaan kannata ryhtyä jos ei tee viimeisen päälle. Oma pointtini tässä nyt on lähinnä se, että jos oikeasti halvalla saa ja vielä viastakin kerrotaan rehdisti, niin sellainen on mielestäni loistava kohde ostaa, vaikka ei itse työtä tekisikään. Muuntaja jos on mennyt, niin se on paska homma aina, joihinkin harvinaisempiin saattaa olla useamman satasenkin, mutta ei välttämättä ollenkaan paha homma kaikkien vahvistimien kohdalla. Yleernsä juuri tuollaiseen perus Marshalliin reilun satasen. Muut osathan näissä vehkeissä ovat melkein ilmaisia.
 
Mutta mitä tulee tuohon kärvähtämiseen, niin miten se siitä kärvähtää? Ja toisekseen, ymmärrän kyllä, että tällaisilla foorumeilla valistetaan laeista. Minua ne eivät kiinnosta kuitenkaan paskaakaan.
 
Aamen
Laulava Kylätohtori
06.10.2019 22:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Näin varmaan onkin ja moni meistä osaa tuollaisen vaihdon tehdä. Sama jamppa vastaa sitten siitä jos vahvistin kärvähtää ja polttaa koko talon uudella omistajalla, jotta paree tehdä homma sitten sähköturvallisuussääntöjen mukaisesti ja viimeisen päälle.
 
Harry voi varmaan valaista lisää asiasta, eli mitä laki sanoo. Korjaajalla pitää olla tietyt luvat näihin vahvavirtahommiin, jotta mennään lakien ja säädösten mukaan. Jos en ole täysin väärässä, saa normijamppa rakennella ja korjailla max 24V käyttöjännitteillä toimivia kamppeita.

 
Jep, juuri näin. Kyllä se on parempi, että nämä joka jampat jättää tinailematta ammattilaisille kuuluvat asiat. Jotenkin vaan hassusti myyntitilanteessa unohtuu kertoa niistä joka jampan räpellyksistä, joiden lainmukaisuuskin on, mitä on.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
06.10.2019 22:47:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Näin varmaan onkin ja moni meistä osaa tuollaisen vaihdon tehdä. Sama jamppa vastaa sitten siitä jos vahvistin kärvähtää ja polttaa koko talon uudella omistajalla, jotta paree tehdä homma sitten sähköturvallisuussääntöjen mukaisesti ja viimeisen päälle.
 
Harry voi varmaan valaista lisää asiasta, eli mitä laki sanoo. Korjaajalla pitää olla tietyt luvat näihin vahvavirtahommiin, jotta mennään lakien ja säädösten mukaan. Jos en ole täysin väärässä, saa normijamppa rakennella ja korjailla max 24V käyttöjännitteillä toimivia kamppeita.

 
Eikös se jamppa joka laittaa jouset sulakkeen tilalle, vastaa ihan yhtälailla jos kämppä palaa? tai oikeammin se joka myy vahvistimen jossa on sulakkeiden tilalla jouset. Muistaisin, että meidän sähkölainsäädännössä oli joku pykälä että viallista laitetta ei saa ehjänä myydä ja myyjä vastaa että laite on sähköturvallinen. eikös tää meidänkin tori ole puolillaan näitä "myydään osina" ilmoituksia?
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Laulava Kylätohtori
06.10.2019 22:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: Eihän mihinkään hommaan kannata ryhtyä jos ei tee viimeisen päälle. Oma pointtini tässä nyt on lähinnä se, että jos oikeasti halvalla saa ja vielä viastakin kerrotaan rehdisti, niin sellainen on mielestäni loistava kohde ostaa, vaikka ei itse työtä tekisikään. Muuntaja jos on mennyt, niin se on paska homma aina, joihinkin harvinaisempiin saattaa olla useamman satasenkin, mutta ei välttämättä ollenkaan paha homma kaikkien vahvistimien kohdalla. Yleernsä juuri tuollaiseen perus Marshalliin reilun satasen. Muut osathan näissä vehkeissä ovat melkein ilmaisia.
 
Mutta mitä tulee tuohon kärvähtämiseen, niin miten se siitä kärvähtää? Ja toisekseen, ymmärrän kyllä, että tällaisilla foorumeilla valistetaan laeista. Minua ne eivät kiinnosta kuitenkaan paskaakaan.

 
https://m.youtube.com/watch?v=7llLFbV97bs
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
06.10.2019 22:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikös se jamppa joka laittaa jouset sulakkeen tilalle, vastaa ihan yhtälailla jos kämppä palaa? tai oikeammin se joka myy vahvistimen jossa on sulakkeiden tilalla jouset. Muistaisin, että meidän sähkölainsäädännössä oli joku pykälä että viallista laitetta ei saa ehjänä myydä ja myyjä vastaa että laite on sähköturvallinen. eikös tää meidänkin tori ole puolillaan näitä "myydään osina" ilmoituksia?
 
Mutta jos ostaa ebaystä ties mistä, niin aika turha on lähteä kyselemään palaneen talon kustannusten perään.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Gypsy
06.10.2019 23:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mutta jos ostaa ebaystä ties mistä, niin aika turha on lähteä kyselemään palaneen talon kustannusten perään.
 
Nuo palaneet talot ovat näissä hommissa jotain ihme mielikuvitusta. Olen korjannut vahvistimia ja suunnitellutkin. Ei yhtään palanutta taloa. Minä en oikeasti ymmärrä miten joku voi olla niin tumppu, että saa virtalähteen vaihtamisella tulipalon aikaiseksi.
 
Aamen
Gypsy
06.10.2019 23:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taitaisi muuten mennä läheskään kaikki vanhat musalaitteet kaikista nykyajan tarkastuksista läpi, kun oikein lähdetään pilkkua viilaamaan.
 
Aamen
Laulava Kylätohtori
06.10.2019 23:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: Nuo palaneet talot ovat näissä hommissa jotain ihme mielikuvitusta. Olen korjannut vahvistimia ja suunnitellutkin. Ei yhtään palanutta taloa. Minä en oikeasti ymmärrä miten joku voi olla niin tumppu, että saa virtalähteen vaihtamisella tulipalon aikaiseksi.
 
Pointti oli, että näissä mennään lakien mukaan, eikä sun anekdoottien, jotka jo lähtökohtaisesti ovat todistusarvoltaan nolla. Saman ylinopeussakon siitä saa, vaikka Keke Ruusperi ajaisi ylinopeutta.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
06.10.2019 23:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gypsy: Ei taitaisi muuten mennä läheskään kaikki vanhat musalaitteet kaikista nykyajan tarkastuksista läpi, kun oikein lähdetään pilkkua viilaamaan.
 
Ei varmasti menisikään, mutta niihin sovelletaan sen ajan lainsäädäntöä. Ei sellaisia enää saisi myydä (uutena). En tiedä, miten menee virallisesti, jos tekee jonkun ison rempan. Joutuuko korjaamaan wanhat säädöstenvastaisuudet uusien sääntöjen mukaisiksi (kuten esim. talojen kohdalla voi käydä).
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «