Aihe: Korkeat äänet latteita
1
weicco
02.10.2019 11:33:06

Moro,

Olen tehnyt kokeiluja jo vaikka mitä ja hieman saanut tulostakin. Ongelmana on että kun saan erinomaisen murinan alakieliltä, korkeat äänet jäävät ohkaisiksi ja latteiksi. Gainia lisäämällä ja choruksella saan jotain aikaiseksi, mutta samalla lisään hälyääniä kitaraan. Settini EQ-säädöt ei oikein vaikuta ylläkertaan.

Tämän hetkinen settini on signaalijärjestyksessä:

Jacksonin kitara EMG:n aktiivimikeillä
DOD FX65 chorus
MXR:n Dimedistortion lähinnä boostaamassa signaalia
Behringer LX1200h joka tuo varsinaisen soundin
Behringer KM1700 päätevahvistin
The box PA 15 ECO MKII kajarit

Näillä siis saan erinomaisen soundin alakertaan. Millä saisin korjattua yläkertaa?

Oikeastaan ajattelin kokeilla vaihtaa kielisettiä. Nyt minulla on .42-.09 setti ja sain idean että vaihdan kolme ylintä kieltä 0.11 settiin ja pidän alakerran entisellään. Ennen kuitenkin kuin ryntään musiikkikauppaan sain idean kysäistä täältä asiaa. Olen saanut ennenkin täältä erinomaisia neuvoja :)

Vai alanko Hammetiksi ja hankin vain wah-pedaalin :D
VesQ1986
02.10.2019 12:01:23
Mitä alueita tuo dimedistorsion leikkaa signaalista? Tähän voisi koittaa jotain muuntyyppistä Od boostaamaan/leikkaamaan turhaa alapäätä

Eq etu ja päätevahvistimen väliin ja siitä halutut taajuudet ylös/ muut alemmas

Tone auki kitarasta
weicco
02.10.2019 12:27:44 (muokattu 02.10.2019 12:28:57)

VesQ1986: Mitä alueita tuo dimedistorsion leikkaa signaalista?

Tuota olenkin pohtinut, mutta pitäisi hankkia vähän lisää pedaaleita, jotta voisi kokeilla. Ehkä hankin EQ-pedaalin jolla voisi myös boostata etuselle menevää signaalia. En vain tykkää siitä, että equja on joka pedaalissa ja vahvistimessa.

Tone on tottakai auki koko ajan ja etumikkiin en ole koskenutkaan :)

EDIT: Unohtui vastata itse kysymykseen. Dimestä minulla on kaikki eq-säädöt +-0 ja scoop pois päältä. Juuri sen takia, että olisi vain yksi paikka (Behringerin nuppi) josta säätää equt.
VesQ1986
02.10.2019 13:00:53 (muokattu 02.10.2019 13:05:39)
Eq voi käyttää edessä tai jäljessä, edessä vaikutus on ehkä enemmän särön ja vahvistumisen luonteessa, millä tavalla eri taajuudet vaikuttavat itse särön muodostumiseen

Jäljessä "valmiista" soundista muutetaan eri alueiden voimakkuuksia ja itse säröytyminen ei juurikaan muutu mutta kuultava vaikutus on voimakkaampi

Etuasteen eq nappulat kai pääosin vaikuttavat juuri etupuolelle, ymmärtääkseni

Myös eq alueen suuruudessa on suuria eroja eri vahvareissa, esim itsellä on Blackstar Ht20 ja Engl Ironball, Blackstarissa saa kääntää eq nuppeja laidasta laitaan ja vaikutus on hyvin pieni, etenkin middle ja treble ei tahdo riittää riittävän isolle. Taas Englissä pienikin poikkeama keskialueelta tekee suuria muutoksia ja ääripäissä mennään jo vähän liikaakin pitkälle

Itse en ole suurta eroa huomannut kielipaksuuden kanssa, ennemmin valitsen sellaiset jotka on mielekkäät soittaa kuin soundin perässä, ehkä ihan viimeistä hienosäätöä kun muuten on kaikki haettu kohdalleen, toki sittenkin pieni muutos eq/pedaalien nupikoissa ja ollaan taas samassa kuin edellisilläkin kielillä

En näistä siis sen kummemmin tiedä, suht alkaja olen näissäkin asioissa, mutta tälläisiä mietteitä minulla:)
weicco
02.10.2019 13:35:40

Kokeilemallahan tämäkin selviäisi, mutta työnantajani on sitä mieltä, että liian kalliilla laitteilla ei saisi kokeilla :)
sepisti
02.10.2019 23:50:47
VesQ1986:lta kysyisin, että jos treble-hanikan säätövara ei meinaa riittää, oletko kokeillut kuunnella korvat suoraan kaiuttimen edessä? Mun varovainen arvaus on, että kirkkaalta kuulostaa ja päädyt pakittamaan trebleä takaisin päin. Mun lähtökohta on se, että soundin pitää olla hyvä silloin kuin kajari on korvien tasalla.
VesQ1986
03.10.2019 09:14:18
On ihan totta tämä koska tälläkin hetkellä vahvari on pöydän alla lattialla, suht lähellä vielä tulee itse yleensä seistyä niin tilanne ei ole kovin optimi. Lähinnä vertasin tuohon Engliin jonka kaappi on myös lattialla samassa paikassa jossa yläpäätä riittää ihan liiaksikin ja muutkin sääädöt vaikuttavat paljon.

Blackstarin tilanne paranee hieman Englin kaappiin kytkettynä mutta silti ero on huomattava

Myös muun musiikiin seassa Engl kuuluu läpi pienelläkin volumella, blacktarissa joutuu middleä ja trebleä lisäämään ja alapäätä vähentämään paljon ja silti se tahtoo hukkua

Yksin soitettuna Blackstar on taas paljon miellyttävämpi
VesQ1986
03.10.2019 09:47:35
Siis juu eli vahvistimessa olevat bass/middle/treble/precence jne säätimet

Eikös ne juuri samaa aja kuin varsinainen Eq mutta pääosin sijaitsevat ennen etuastetta jolloin vaikutus on enemmän siihen etuasteen toimintaan kuin varsinaiseen ulos tulevaan mökään? Vai ihan hakusessako olen :)?
LaMotta
03.10.2019 11:51:14

Oikea equalisaattori huomattavasti tarkemmin säädettävissä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
sepisti
03.10.2019 15:05:06
VesQ1986: Siis juu eli vahvistimessa olevat bass/middle/treble/precence jne säätimet

Eikös ne juuri samaa aja kuin varsinainen Eq mutta pääosin sijaitsevat ennen etuastetta jolloin vaikutus on enemmän siihen etuasteen toimintaan kuin varsinaiseen ulos tulevaan mökään? Vai ihan hakusessako olen :)?

En ole perehtynyt vahvistimien kytkentäkaavioihin, mutta vahva perstuntuma on, että eq sijaitsee pääsääntöisesti jossain etu- ja pääteasteen välissä.
hallu
03.10.2019 17:32:33
LaMotta: Oikea equalisaattori huomattavasti tarkemmin säädettävissä.

Kyllä se vahvistimen eq on ihan oikea, se on vain erilainen kuin graafinen eq johon ilmeisesti viittaat. Parametrinen eq oisi vielä tarkempi, mutta ei niistä mikään ole enempää tai vähempää "oikea".
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
LaMotta
03.10.2019 17:36:44

Olkoon niin kun tuntuu olevan kokemusta.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Krice
04.10.2019 11:15:26

hallu: Kyllä se vahvistimen eq on ihan oikea

Oikea on hyvä termi, mutta ei välttämättä kovin käytännöllinen, koska EQ voi olla eri paikassa ja eri tavalla toteutettuna. Pedaalilla voi korostaa taajuuksia vahvistimen eq:n lisäksi, joka ehkä on hyvä ajatus tai sitten ei. Tässä tilanteessa kuitenkin arvelen, että kyse on enemmänkin osien summasta eli EQ:lla ei välttämättä voi korjata (kovin onnistuneesti) soundin peruspalikoita (kitaran mikit, vahvistin, kaiuttimet yms.)
ÄrGee
04.10.2019 15:10:19 (muokattu 04.10.2019 15:39:42)
MXR:n Dimedistortion lähinnä boostaamassa signaalia
Behringer LX1200h joka tuo varsinaisen soundin
Behringer KM1700 päätevahvistin
The box PA 15 ECO MKII kajarit

Itseä tässä epäilyttää näiden palikoiden summa eniten, tai miten niitä käytetään tässä tapauksesssa mahdollisesti.

Suosin itse overdriveja boostina poikkeuksetta. Se muuttaa perussoundia mahdollisimman vähän, mutta nostaa keskialuetta ja leikkaa alataajuuksia, mikä taas luo illuusion siitä että soundi olisi leikkaavampi. Tai sehän ei edes ole illuusio, vaan ihmisen kuulo havainnoi näin asioita.

Otetaanko tuosta Behringerin LX1200h:sta signaali ulos kaiutinemuloidusta ulostulosta? En ole koskaan soittanut tuollaisella, mutta voin arvata että siinä oleva kaappimallinnus ei ole laadukkaimmasta päästä. Loppupäässä voi olla kyse myös päätteen sopivuudesta yksinomaan sähkökitaran käyttöön, sekä kaiuttimien laadusta.

Ja lopputulos erillisen eq:n kanssa on erilainen riippuen siitä käytetäänkö sitä vahvistimen edessä, loopissa, tai jossain muussa välissä. Joku käyttää jopa boosterina.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
weicco
13.10.2019 15:43:53

No nyt se hajosi koko nuppi. Kuulostaa kuin joku olisi hakannut kajarit paskaksi. Ainakin mainio paskana-oleva-kajari mallinnus! Pitää ostaa uusi nuppi.
hevikukko
13.10.2019 18:55:36 (muokattu 13.10.2019 18:56:04)
Osta samalla 0.10 - 0.46 kielisettiä. Tuommoinen 0.42 alapäässä ja yläpäässä 0.11 ei ole oikein tasainen setti. Kuminauha alhaalla ja ylhäällä tiukka.
Jos soitto ei välillä kulje se ei vaan kulje....ollaan kaikki ihmisiä!!!!!!!
Arkka
18.10.2019 18:18:47

weicco: No nyt se hajosi koko nuppi. Kuulostaa kuin joku olisi hakannut kajarit paskaksi. Ainakin mainio paskana-oleva-kajari mallinnus! Pitää ostaa uusi nuppi.

Jos se on yhtään kuten muinainen V-Amp 2, niin kokeile resetoida tehdasasetuksiin. Mulla ainakin V-Amp 2 alkoi toisinaan pieremään vastaavanlaisesti ja piti aina resetoida välillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)