Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 536 37 38 39 4071 72 73 74 75
aape-
21.09.2019 20:49:16
Noniin, Helix LT tilattu, oletettavasti saapuu alkuviikosta. Saas nähdä tuleeko korvaamaan perinteisen nuppi+kaappi+spedut, toivottavasti!

En jaksa kahlata kaikkia sivuja läpi, kumpaako tapaa täällä yleisesti suositaan treeniskäyttöön:
Helix -> päätepurkki-> kaappi vaiko Helix -> FRFR ?

Treeniksellä olisi valmiiksi 1960AV, eli sen puolesta voisi olla iisimpi vaan käydä ostamassa joku esim. EH 44 tai vastaava. Suosituksia näistä?

Muutama päivä pitäis malttaa odotella, sitten pääsee ruuvaamaan!
Lego
21.09.2019 22:38:58
Mites helix stomp noin niinkuin äänityskäytössä? Oliko tässä omille kaappi-impulsseille mahdollisuus? Kovasti mietin vaihtoehtoja kun oma kemper on vähän jopa liikaa itselle.
Kjukka
22.09.2019 02:11:46

Lego: Mites helix stomp noin niinkuin äänityskäytössä?

Toimii, mallinnukset on riittävän hyvät.

Oliko tässä omille kaappi-impulsseille mahdollisuus?

On.
BulletFace
22.09.2019 22:53:18
aape-: Noniin, Helix LT tilattu, oletettavasti saapuu alkuviikosta. Saas nähdä tuleeko korvaamaan perinteisen nuppi+kaappi+spedut, toivottavasti!

En jaksa kahlata kaikkia sivuja läpi, kumpaako tapaa täällä yleisesti suositaan treeniskäyttöön:
Helix -> päätepurkki-> kaappi vaiko Helix -> FRFR ?

Treeniksellä olisi valmiiksi 1960AV, eli sen puolesta voisi olla iisimpi vaan käydä ostamassa joku esim. EH 44 tai vastaava. Suosituksia näistä?

Muutama päivä pitäis malttaa odotella, sitten pääsee ruuvaamaan!

Itsellä on juuri tuo EH44 ja 1960BV yhdistelmä ja hyvin toimii. Tosin minnekkään keikalle en rupea enää kaappia raahaamaan. Sitä varten onkin pohdinnassa jonkin FRFR:n hommaaminen. Kaikki menee muutenkin korviin joten se tulee olemaan vaan hieman ekstrana.
Get the best and fuck the rest.
WanhaWetäjä
27.09.2019 11:58:10 (muokattu 27.09.2019 11:59:41)

Laitoin PowerCab 212 stereomallin tilaukseen joten perus PowerCab 112 perusmalli jää tarpeettomaksi. Tämä ikäänkuin vink vink katso mnetin tori sitten kun uus värkki saapuu.

Olen käyttänyt PowerCabia nyt reilun puoli vuotta erilaisilla keikoilla ja kun tuossa taannoin olin laivalla ilman sitä ja piti vetää laivan monnareilla niin olihan kauhea ero ja lavasoundi oli suorastaan kamala. No, laivojen monnarit ovat usein läpitunkevan middlealueisia komottimia ja kun Helixin soundit on väsätty PowerCabilla niin eipä oikeen toiminut, ehkä Helixin global equlla ois voinut parantaa soundia vaan ei ollut aikaa.
Himassa olen vertaillut PowerCabia ja Yamahan 12" keskihintaista aktiivikaappia, ero ei ole niin iso mutta eroa on kuitenkin, keikoilla ero on isompi.

Olen soitellut Line6 tuotteilla POD 2.0 lähtien satoja keikkoja erilaisilla systeemeillä lavoilla, kippoloissa ja laivoilla, parhaat livesoundit oon saanut puukuorisella kulmamonnarilla ja HD 500 sarjalaisella, Helix + PowerCab menee noista edelle jo soittotuntumaltaan.

Kannattaa siis miettiä mitä Helixin kaveriksi hommaa, etenkin jos soitettava musa keikoilla/treeniksella/himassa ei vaadi suunnattomia tehoja niin PowerCab on hyvä ellei paras vaihtoehto, ainakin oma tuntuma on se että ollaan jo lähellä ns oikealla vahvarilla soittamista. Käytän PowerCabia ikäänkuin monnarina itselle eli jos halulaa perinteista backline tyyppistä ratkaisua niin tehot eivät ihan siihen riitä vs putkivehkeet. Siinä myös yksi ellei tärkein syy miksi vaihdan tuohon tehokkaampaan malliin, isommilla tanssipaikoilla tuo pienempi on aika max rajoilla tehon suhteen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
BulletFace
28.09.2019 10:13:35
WanhaWetäjä: Laitoin PowerCab 212 stereomallin tilaukseen joten perus PowerCab 112 perusmalli jää tarpeettomaksi. Tämä ikäänkuin vink vink katso mnetin tori sitten kun uus värkki saapuu.

Mielenkiintoista pohdintaa. Itsekin hieman miettinyt moisen hankkimista. Nyt treeniksellä pyörinyt lähinnä pääte+2x12 combo plus korvamonarit. Tuo setti lähinnä sen takia, että pääte sekä kaappi löytyi ns valmiina. Kovasti tuota P-cabbia ovat kehuneet. Toinen mistä kuullut paljon hyvää on ollut myös noi laneyn vastavat, jotka taitaa olla aika lailla halvempia.

Mutta tuossa käytössähän tuo onkin paras eli omana monarina ja vähän lavamelua tuomassa. Teetkös muuten soundit ihan vain powercabin kanssa vai monareilla?

Alkais olla kyllä itselläkin moisen hommaminen edestä kerta noi mallintavat vienyt mennessään ja nyt käytössä pelkästään Kemperin Stage ja L6:n hx stomp.
WanhaWetäjä
28.09.2019 15:24:15 (muokattu 28.09.2019 15:25:35)

BulletFace:

Mielenkiintoista pohdintaa. Itsekin hieman miettinyt moisen hankkimista. Nyt treeniksellä pyörinyt lähinnä pääte+2x12 combo plus korvamonarit. Tuo setti lähinnä sen takia, että pääte sekä kaappi löytyi ns valmiina. Kovasti tuota P-cabbia ovat kehuneet.

Sen huomasin jo ekoilla keikoilla että isomillla tehoilla PowerCab ei ole niin kova/kylmä soundiltaan kuin esim tuo mun Yamaha 12" joka on siis ihan perinteinen ja kohtuullisen tasokas PA-kaappi jota voi käyttää myös monitorina.

Toinen mistä kuullut paljon hyvää on ollut myös noi laneyn vastavat, jotka taitaa olla aika lailla halvempia.
Joo, onhan tuo perus PowerCabikin melko hintava, ite sain tuon halvalla kun se oli demolaite Treen Fasulla. 212 stereomalli onkin sitten jo todella hintava mutta onhan siinä (oletan) tuplaten tehoa ja kaikki maholliset herkut audiointerfacesta IRkäyttöön + linkilla Helixista voi ohjata eri toimintoja. Saa nähä sitten onko tuossa jopa liikaa kaikkea kuten välillä Helixin kanssa tuntuu olevan.

Mutta tuossa käytössähän tuo onkin paras eli omana monarina ja vähän lavamelua tuomassa.
Tämä näkyy olevan suuntaus ainakin tanssibandeilla, aika monella on jopa pienet putkivermeet käännetty vain monnariksi itelle ja tuomaan lavahönkää eli perinteisestä backlinesta ei voida enää puhua näissä tapauksissa.

Teetkös muuten soundit ihan vain powercabin kanssa vai monareilla?
Oon tehnyt kotona perussoudit pääosin isoilla, vanhoilla stereokaapeilla + audiovahvarilla, toimii aika usein ihan ok suoraan PowerCapilla mutta selvähän se on että tehot himassa on eri luokkaa kuin keikoilla joten hienosäätöä saa tehdä mutta se on Helixilla helppoa, global equlla patchit pysyvät samana. Myös kaikuja tulee muokattua eri mestojen mukaan, mm eilen oli niin dempattu akustiikka että reverbia sai lisätä jonkin verran mutta esim soolosärö "iskelmähevisoundi" toimi todella hyvin kun pudotin vain hieman yläpäitä.
Tuon 212 mallin myötä luulen että homma on alkuun samansuuntaista, toki se pitää testata/päättää käyttääkö IRreja vai P-Cabin omia kaappimallinuksia, jo nyt mietityttää se säädön määrä mihin tuo kaa voi joutua kun mahollisuuksia on niin paljon.

Alkais olla kyllä itselläkin moisen hommaminen edestä kerta noi mallintavat vienyt mennessään ja nyt käytössä pelkästään Kemperin Stage ja L6:n hx stomp.
Jos tehontarve ei ole ihan hillitön niin uskallan kyllä suositella PowerCabia, voi olla tietty sitä kuuluisaa mutua, korvan tottumista ja psykoakustiikkaa mutta aika lailla erilainen tuntuma on soittaa P-Cabilla vs aktiivimonnari, taannoisella laivakeikalla tämä tuli esille todella vahvasti, suorastaan ketutti kun en ottanut PowerCabia mukaan, se on kuitenkin todella roudausystävällistä kokoa eikä paina paljon.

Raskaamassa musassa tuon kaa voi jäädä jalkoihin mutta jos on korvamonnarit ja sitä kautta oma kuuntelu on ok ja muut kuulevat kitaran riittävästi niin miksipä ei voisi toimia.
Kyllikki
29.09.2019 15:04:55
WanhaWetäjä:

Olen käyttänyt PowerCabia nyt reilun puoli vuotta erilaisilla keikoilla ja kun tuossa taannoin olin laivalla ilman sitä ja piti vetää laivan monnareilla niin olihan kauhea ero ja lavasoundi oli suorastaan kamala. No, laivojen monnarit ovat usein läpitunkevan middlealueisia komottimia ja kun Helixin soundit on väsätty PowerCabilla niin eipä oikeen toiminut, ehkä Helixin global equlla ois voinut parantaa soundia vaan ei ollut aikaa.
Himassa olen vertaillut PowerCabia ja Yamahan 12" keskihintaista aktiivikaappia, ero ei ole niin iso mutta eroa on kuitenkin, keikoilla ero on isompi.

Kannattaa siis miettiä mitä Helixin kaveriksi hommaa, etenkin jos soitettava musa keikoilla/treeniksella/himassa ei vaadi suunnattomia tehoja niin PowerCab on hyvä ellei paras vaihtoehto, ainakin oma tuntuma on se että ollaan jo lähellä ns oikealla vahvarilla soittamista. Käytän PowerCabia ikäänkuin monnarina itselle eli jos halulaa perinteista backline tyyppistä ratkaisua niin tehot eivät ihan siihen riitä vs putkivehkeet. Siinä myös yksi ellei tärkein syy miksi vaihdan tuohon tehokkaampaan malliin, isommilla tanssipaikoilla tuo pienempi on aika max rajoilla tehon suhteen.

Olen itsekin ajatellut siirtyä nykypäivän mallintaviin, IR-tekniikkaa käyttäviin multihärveleihin, jotta roudattava kama pikkuhiljaa vähenisi, tai ainakin keventyisi. Nykyisellään keikat on vedetty perinteisellä kitara->pedaalit->putkikombo -setupilla. Komboa olen käyttänyt "kitaramonnarina", ja PA:han se on vedetty Senheiser 906:lla, ja auxeista on sitten jokainen saanut säätää kitaraa sopivan määrän omiin PA:n monnareihinsa.

Kuinkas tuossa sinun setupissa kitara ajetaan PA:han? Otatko sen PowerCabin XLR- outista, vai suoraan Helixin jostakin lähdöstä? Ajatko kitaraa vielä PAn auxien kautta lavamonnareihin, vai riittääkö PowerCabin mökä (250W) lavalle ilman auxien kautta kierättämistä?

Oma ajatukseni on päästä tuosta vahvistimesta ja sen mikityksestä kokonaan eroon, ja siirtyä käyttämään kokonaan PAn kautta lava-/korvamonitoreja. Tällöin voisin edes joten kuten olla tietoinen esim. balansseista, ja ehkäpä hyvä monitorisoundi antaa viitteitä myös eteenpäin menevästä soundista, tai sen säätötarpeista.

Näitä IR-multihärveleitä alkaa olla jo markkinoilla useammaltakin valmistajalta, ja tuo Helix on kyllä yksi mielenkiintoisimmista vaihtoehdoista. Yhtenä ajatuksena olisi ottaa vanhan sotaratsun Boss GT-5:n kaveriksi vaikkapa tuo PowerCab, sillä tuo vanha Bossilainen on edelleenkin mieluinen keikkakaveri niillä postimerkin kokoisilla areenoilla, mihin isompi pedaalilauta ei mahdu.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
WanhaWetäjä
29.09.2019 15:42:55 (muokattu 30.09.2019 12:40:09)

Kyllikki:

Kuinkas tuossa sinun setupissa kitara ajetaan PA:han? Otatko sen PowerCabin XLR- outista, vai suoraan Helixin jostakin lähdöstä? Ajatko kitaraa vielä PAn auxien kautta lavamonnareihin, vai riittääkö PowerCabin mökä (250W) lavalle ilman auxien kautta kierättämistä?

Juu Helixin XLR lähdöstä joko monona tai stereona PA:han, plugilähdöstä PowerCabiin, muut saavat kitaraa sitten auxin kautta kuunteluun, itelle en laita kitaraa monnareihin. Nyt kun tuo uus versio tulee taloon niin samoilla systeemeillä mennään ainakin aluksi paitsi että PowerCab 212 tulee stereona ainakin itelle, miksei myös PA:han.

Oma ajatukseni on päästä tuosta vahvistimesta ja sen mikityksestä kokonaan eroon, ja siirtyä käyttämään kokonaan PAn kautta lava-/korvamonitoreja. Tällöin voisin edes joten kuten olla tietoinen esim. balansseista, ja ehkäpä hyvä monitorisoundi antaa viitteitä myös eteenpäin menevästä soundista, tai sen säätötarpeista.
No joo, käytännössähän hyvä monnarisoundi AUX:n kautta on lähes sama mikä menee ulos, ite käytin/kokeilin korvamonnareita joskus Line6 XT Live aikaan, en oikeen päässyt sinuiksi siihen maailmaan, varsinkin särösoundeissa tietyt alueet korostuivat ilkeästi kun se luurien soundimaailma oli muutenkin aika ohkanen.

Näitä IR-multihärveleitä alkaa olla jo markkinoilla useammaltakin valmistajalta, ja tuo Helix on kyllä yksi mielenkiintoisimmista vaihtoehdoista. Yhtenä ajatuksena olisi ottaa vanhan sotaratsun Boss GT-5:n kaveriksi vaikkapa tuo PowerCab, sillä tuo vanha Bossilainen on edelleenkin mieluinen keikkakaveri niillä postimerkin kokoisilla areenoilla, mihin isompi pedaalilauta ei mahdu.
PowerCab plussaanhan saa IRrit joten mikä vaan mallintava saa uusia ulottuvuuksia jos niiden omat kaapit eivät miellytä.
BulletFace
30.09.2019 10:20:57

Vahva peukku tälle siirtymälle. Kannattaa katsoa mikä helix perheestä parhaiten sopii itselle. Esimerkisi tuo HX stomp on todella hyvä peli ja ihan naurettavan halpa siihen nähdä mitä kaikkea sillä voi tehdä. Siinä on kaikki samat soundit kuin kalliimissa versioissaan, mutta 6 blockin limitti.

Oma bändi siirtyi juuri täysin mallintavien käyttöön ja rakentelen juuri räkkiä koko bändille Behringer XR18 ympärille ja nyt kun kaikilla on mallintavat niin IEM:n kuuntelun toteuttaminen on todella vaivatonta ja helppoa. Ja soundit on samat illasta toiseen.

Mallintavat on menneet ihan valovuosia eteenpäin Fractalin, Kemperin ja Helixin avulla. Ei tulisi mieleenkään roudata enää keikalle putkea.
PekkaM
30.09.2019 10:27:08 (muokattu 30.09.2019 10:27:55)
Oon ihan just vetämässä liipaisinta Helixin kohdalla ja mietin vielä tässä, että olisko pähkinänkuoressa täysversion, lite-version ja stompin erot summattavissa?

Mitä todennäköisimmin tulen ruuvailemaan kaikki säädöt tietokoneen työpöydältä mutta jos tästä joutuu välillä evakkoon niin on kiva että pikkujutut on siedettäviä säätää myös laitteesta suoraan. Expression-pedaali on tarpeen ja varmaan arvostan (vaikken niin ehkä oikeasti tarvitse) sitä, että on nuo snapshotit tuossa kaikki polkaistavina helposti.
rocky0
30.09.2019 11:05:07
PekkaM: Oon ihan just vetämässä liipaisinta Helixin kohdalla ja mietin vielä tässä, että olisko pähkinänkuoressa täysversion, lite-version ja stompin erot summattavissa?

Mitä todennäköisimmin tulen ruuvailemaan kaikki säädöt tietokoneen työpöydältä mutta jos tästä joutuu välillä evakkoon niin on kiva että pikkujutut on siedettäviä säätää myös laitteesta suoraan. Expression-pedaali on tarpeen ja varmaan arvostan (vaikken niin ehkä oikeasti tarvitse) sitä, että on nuo snapshotit tuossa kaikki polkaistavina helposti.

Eiköhän toi LT ole sulle se passelein noilla vaatimuksilla.
JohnJ
30.09.2019 11:55:54 (muokattu 30.09.2019 11:57:32)
PekkaM: Oon ihan just vetämässä liipaisinta Helixin kohdalla ja mietin vielä tässä, että olisko pähkinänkuoressa täysversion, lite-version ja stompin erot summattavissa?

Riippunee ihan siitä kuinka monta snapshottia ja kuinka monta blokkia presettiä kohden koet tarvitsevasi. Stompin rajoitus on tosiaan 6 blokkia ja kolme snapshottia. Moni pärjännee kolmella eri soundilla per presetti, mutta jos käyttää paljon ja erilaisia efektejä, blokkien määrä voi äkkiä olla esteenä. Samoin siinä kohtaa jos laitetta käyttää ihan stomp-moodissa kytkien efektejä päälle/pois, niin kolme kytkintä ei välttämättä riitä jos efektejä tarvitsee paljon.

Ekspressiopedaalin voi liittää ulkoisenakin Stomppiin ja niitä saa melko halvalla, joten sen perusteella pelkästään ei kannata päätöstä tehdä.

Sitten tietysti myös liitännöissä on eroja LT:n hyväksi.
Metal meets the bone!
BulletFace
30.09.2019 12:16:11

Itsellä HX stomp enkä ole kokenut tuota 6 blockin limittiä mitenkään kovin rajoittavana tekijänä. Itse soita bändissä mikä veivaa pelkkää metallia ja siihen tuo käy vallan mainiosti. Itsellä on käytössä snapshotit peruskaavalla eli: clean choruksella, tiukka rytmikitara soundi, kolmantena lead soundi. Lisäksi vielä yksi blokki on käyössä wahia varten.
PekkaM
30.09.2019 15:21:37
Tilasin täysversion sitten. Ettei jäis mitään hampaankoloon...
BulletFace
01.10.2019 08:43:04
PekkaM: Tilasin täysversion sitten. Ettei jäis mitään hampaankoloon...

Tervetuloa helix perheeseen. Tuskin tulet katumaan ostostasi :)

Sen vinkin vain annan, että ei kananta vaipua epätoivoon, jos lootasta ei heti saakaan hunajaa pihalle. Siinä hetki menee opettelussa. Itse en löytänyt niistä valmiista preseteistä oikeastaan kunnon soundeja ollenkaan joten piti opetella tekemään itse. Toki myös rahalla saa kunnon presettejä.

Kannattaa myös samantien unohtaa ne mukana tuleva stock cabit, ovat melko hirveitä. Netistä saa ladattua laadukkaitia ja ilmaisia IR mallinnoksia kyllä aika hyvin.

Kannattaa myös tsekata tämä https://ml-sound-lab.com/

Suomalainen firma ja tekee todella hyviä presettejä ja IR:ä.
aape-
01.10.2019 09:00:10
Nonniin, niin siinä vaan kävi, että Helix on tullut jäädäkseen. Eilen ensimmäiset soitot bänditreeneissä ja hyvin pikaisella ruuvamisella sai ihan OK soundit, ei tietenkään niin hyvää kun kotosalla mutta toimivaa.

Pitkän arpomisen jälkeen olen tullut siihen lopputulokseen, että lähdenkin varmaan seuraavaksi hankkimaan Seymour Duncanin PS170, tämän läpi sitten soittelen marsua.
FRFR oli myös mielessä, mutta jotenkin kutina että toi reitti olisi itselle mieluisampi, jää nähtäväksi kuin käy..

On kyllä huikean monipuolinen vehje, about 10h ehtinyt vasta leikkimään tuon kanssa ja onhan paljon opittavaa! Plussaa erittäin simppelistä HX edit-softasta, ei tarvitse selkä notkolla ruuvailla soundeja.
BulletFace
01.10.2019 09:31:36
aape-: Nonniin, niin siinä vaan kävi, että Helix on tullut jäädäkseen. Eilen ensimmäiset soitot bänditreeneissä ja hyvin pikaisella ruuvamisella sai ihan OK soundit, ei tietenkään niin hyvää kun kotosalla mutta toimivaa.

Pitkän arpomisen jälkeen olen tullut siihen lopputulokseen, että lähdenkin varmaan seuraavaksi hankkimaan Seymour Duncanin PS170, tämän läpi sitten soittelen marsua.
FRFR oli myös mielessä, mutta jotenkin kutina että toi reitti olisi itselle mieluisampi, jää nähtäväksi kuin käy..

On kyllä huikean monipuolinen vehje, about 10h ehtinyt vasta leikkimään tuon kanssa ja onhan paljon opittavaa! Plussaa erittäin simppelistä HX edit-softasta, ei tarvitse selkä notkolla ruuvailla soundeja.

Helix on kyllä kelpo peli ja tuo PS170 on kyllä jäätävän hyvä. Itsellä ollut muutakin pääte kokeilussa sekä Helixin että Kemperin kanssa enkä ole kyllä ihan tyytyväinen ollut siihen soundiin. Itsellä kanssa kelpo marsu joten vika ei ole siinä eikä nuo päätteetkään huonoja ole olleet.

Nyt vakaassa harkinnassa jonkin FRFR:n hommaaminen. Lähinnä se tulisi vain lisäksi sillä bändi on siirtymässä IEM:n ihmeelliseen maailmaan.
PekkaM
01.10.2019 15:16:31
BulletFace: Kannattaa myös samantien unohtaa ne mukana tuleva stock cabit, ovat melko hirveitä. Netistä saa ladattua laadukkaitia ja ilmaisia IR mallinnoksia kyllä aika hyvin.

Siis kaappimallinnukset? Onko tässä siis mahdollisuus tehdä laitteeseen itse malleja? Vai meinaatko vaan kaappien säätöjä? Mihin olen käteni työntänyt... :D

Aika huvittavalta kuulostaa tuo, että patcheista pyydetään rahaa jos nyt oikein ymmärsin.

Tuli mieleen, kun olen täysin pihalla studiotyöskentelystä niin onko rauta-Helixillä mitään roolia pienimuotoisessa VST-työskentelyssä? Voiko sen kautta soittaa pelkän cleanin signaalin raidalle ja käyttää sitä jälkikäteen soundin viilailuun kuten plugineita? Tietty moderni PC mallintaa vaikka kaikille raidoille lennosta kaapit, vahvistimet ja efektit jos käyttää plugareita mutta voiko Helixillä edes periaatteessa "masteroida" raitoja tuolla tavalla?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)