Aihe: Pedaali ja virtalähde - ongelma
1
jaripat
25.09.2019 08:52:51
En viitsinyt lainata olemassa olevaa ketjua, vaikka melko samannimisen aloitinkin. Tää on kuitenkin spesifisempi juttu.

Mulla on kolme Ibanezin DE-7:aa (no sattumalta nyt vaan on). Kaikki toimivat patterilla moitteetta, mutta virtalähteellä ledi vain vilahtaa? Muut pedaalit toimivat samoilla virtalähteillä ongelmitta. Onko kukaan törmännyt moiseen tai jopa selättänyt ongelman?

Tuossa pedaalissahan Input -plugi kytkee patterin dc-runkoliittimelle, josta sähkö etenee regulaattorille. Dc-syötön kytkeminen puolestaan irrottaa patterin, mutta sähkön syöttö dc-liittimeltä eteenpäin menee aivan samoin, kuin patterin kanssa. Silti, ledi ei syty, vilahtaa vain.

Kun oon tätä miettinyt, niin oon ajatellut, että virtalähteellä on joku maksimivirta, minkä se antaa, kun taas patteri voi antaa virtaa paljonkin. Laitoin isomman virtalähteen joka antoi siis 9V ja max 1,5A. Ja pedaalit toimivat.
Eihän tuon pitäis viedä ku 78mA ja kun mittasin, niin virtaa oikeasti meni n. 50-60mA.

Nyt taas yön yli nukuttuani en keksi muuta, kuin että vaihdan vielä nuo dc-runkoliittimet. Jospa siellä on lukuisten kytkemisien jäljiltä kontaktipintaan palanut sen verran ylimenovastusta, että 500mA virtalähde ei käynnistä pedaalia enää?

Onko vastaavasta kokemusta kellään? Muilla pedaaleilla samaa?
timppis
27.09.2019 20:08:09
jaripat: En viitsinyt lainata olemassa olevaa ketjua, vaikka melko samannimisen aloitinkin. Tää on kuitenkin spesifisempi juttu.

Mulla on kolme Ibanezin DE-7:aa (no sattumalta nyt vaan on). Kaikki toimivat patterilla moitteetta, mutta virtalähteellä ledi vain vilahtaa? Muut pedaalit toimivat samoilla virtalähteillä ongelmitta. Onko kukaan törmännyt moiseen tai jopa selättänyt ongelman?

Tuossa pedaalissahan Input -plugi kytkee patterin dc-runkoliittimelle, josta sähkö etenee regulaattorille. Dc-syötön kytkeminen puolestaan irrottaa patterin, mutta sähkön syöttö dc-liittimeltä eteenpäin menee aivan samoin, kuin patterin kanssa. Silti, ledi ei syty, vilahtaa vain.

Kun oon tätä miettinyt, niin oon ajatellut, että virtalähteellä on joku maksimivirta, minkä se antaa, kun taas patteri voi antaa virtaa paljonkin. Laitoin isomman virtalähteen joka antoi siis 9V ja max 1,5A. Ja pedaalit toimivat.
Eihän tuon pitäis viedä ku 78mA ja kun mittasin, niin virtaa oikeasti meni n. 50-60mA.

Nyt taas yön yli nukuttuani en keksi muuta, kuin että vaihdan vielä nuo dc-runkoliittimet. Jospa siellä on lukuisten kytkemisien jäljiltä kontaktipintaan palanut sen verran ylimenovastusta, että 500mA virtalähde ei käynnistä pedaalia enää?

Onko vastaavasta kokemusta kellään? Muilla pedaaleilla samaa?

Ilmiö johtunee siitä, että kytkimen liipaisuhetkellä virtalähteen jännite notkahtaa sen verran, että pedaalin regulaattorin tekemä 5V notkahtaa myös, jonka seurauksena kytkennän hoitava kiikkupiiri ei latchaa uuteen asentoon, vaan "päästää irti" samantien. Tuo diodi nyt ainakin ottaa suurehkon virran, tiedä nyt sit muusta piiristä. Joko tuossa tulee hetkellinen suurempi virta kuin normaalisti päällä ollessa, tai sitten se virtalähde ei toimi hyvin porrasmaisten kuormanmuutosten kanssa.
jaripat
27.09.2019 22:26:12
Netistä löytyvä kytkis ei välttämättä oo ihan exakti. Noissa on ilmeisesti käytetty siis 3,3V regulaattoria, mikä kyllä tuntuu melko vähältä.
Anyway, en mä niitä liittimiä ala vaihtaa, ei niissä vikaa liene. Sellasenkin huomasin, että kahdella erilaisella virtalähteellä, joissa on valittava ulostulo ja max vajaa ampeeri 9V:lla - ei käynnisty, mutta kun laskee valinnan 7,5V:iin, niin aina toimii.
On kyllä sinänsä mielenkiintoinen ilmiö...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)