Aihe: Uudet mikit Tokai LC85 skittaan
1 2 3
Mikko1978
24.09.2019 16:59:06
Itse soitin tosi pitkään humppareilla, kunnes käsiini päätyi porttihuume nimeltä PRS 513, joka käänsi pään yksikelaisten suuntaan. Humppareiden puolitukset ja vaiheenkäännöt eivät vielä samalla tavala iskeneet. Jos haluaa napakan atakin, heleän yläpään ja twangia, niin mun mielestä ei maksa vaivaa alkaa rakentemaan modauksia humpareiden ympärille. Toki humppareitakin on erilaisia, mutta silti...
joku muu sikko
24.09.2019 17:39:25
hallu:

Mutta siis, haluaisin tavoittaa mikkien vaihdolla terävämpää ja kirkkaampaa sointia.

Niin, että onko ideoita? aattelein teettää rempan musafasun kielisoitinverstaalla, siellä ne klaaraa tämmöiset jutut.

Laitata messinkisatula. Tulee kirkkautta yläkeskialueelle
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
LaMotta
24.09.2019 17:53:08

Mikko1978: Itse soitin tosi pitkään humppareilla, kunnes käsiini päätyi porttihuume nimeltä PRS 513...

Onko sinulla vielä tuo?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Mikko1978
24.09.2019 18:22:35
LaMotta: Onko sinulla vielä tuo?

On edelleen.
LaMotta
24.09.2019 18:29:26

Mikko1978: On edelleen.

Mikä malli?
Et myy / vaihda?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
24.09.2019 19:44:57
Totanoin, semmoinen pikkuinen sivujuonne tuohon brumminkiin josta aikaisemmin mainitisin volaa pakitellessa. Ajattelin äänittää siitä näytteen, mutta nyt kävi niin nolosti että en saa sitä esille. En ihan tarkkaan itsekään tajua mihin se katosi ja aloin miettiä voisiko kyseessä olla jokin maalenkki kun vahvistin on keinokuorman kautta ollut liitettynä äänikorttiin. Toisaalta muistelen, että olen kuullut sen pörinän myös kaapista...... mutta nyt se ei vain tullut esille. Ainoa minkä sain esille, oli normaali maahurina joka kuuluu kun vahvistin on riittävän kovalla ja silloin volaa pakittaessa kimeämpi sirinä muuttuu matalataajuisemmaksi hurinaksi, mutta se ei voimistu vaan taajuus vain muuttuu joka vastaa sinällään käsitystäni volan pakittamisen aiheuttamasta taajuuden muutoksesta.

Mä luulen, että tätä hurina teemaa ei kannata jatkaa. Se oli luultavasti ihan normaalia ja asiaankuuluvaa kuten arvelinkin ja vain minun sairaan mieleni luoma houre on ilmiötä paisutellut. Palaan asiaan jos onnistun sen vielä bongaamaan. Tänään en sitä esille saanut..... pahoittelen.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
fox
24.09.2019 20:21:43

hallu: .. pistää vaan pokkana trisoundkytkimet, vaikka siitä tuleekin reikiä kanteen, jäi kutittelemaan mukavasti.

Täysin epä-ortodoksisesti voi tuon toteuttaa "ihan vaan kokeilen" -periaatteella, ja laittaa ne minikytkimet tarkoitusta varten tehtyyn kontrollipoteron suojalevyyn. Hirveän käytännöllinen tuo ei mun mielestä ole ja saattaapa olla että niitä kytkimiä soiton tiimellyksessä tulee randomisti "säädeltyä" mutta oon parillekin kitaramiähelle noin ne laittanut. Tuossa systeemissä parempi kytkinvaihtoehto olis 3-asentoinen liukukytkin, jos toiminnaltaan sopivan löytää. Kyllä niidenkin käyttöön kuulemma oppii, vaikkei sitä näköyhteyttä kytkimiin oliskaan. Ehkäpä näin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
24.09.2019 20:43:35
fox: Täysin epä-ortodoksisesti voi tuon toteuttaa "ihan vaan kokeilen" -periaatteella, ja laittaa ne minikytkimet tarkoitusta varten tehtyyn kontrollipoteron suojalevyyn. ...........

Tuohan on hauska idea :-) en myöskään pidä sitä käytännöllisyyden kukkasena, mutta olisihan se omaperäinen ratkaisu. Jos laittaisi liukukytkimet sinne taakse poteron kanteen, niin ne pitäisi varmaan laittaa pystysuuntaisesti niin pienenisi tahattomien säätöjen riski. Toisaalta ei mun tartte sitä kokeilla, koska tiedän jo mitä siltä systeemiltä on lupa odottaa ja jos tosiaan trisoundit laitatutan, niin mielestäni Ibanezin käyttämä sijoittelu on paras siis siinä potikoiden etupuolella.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
fox
24.09.2019 21:50:32

hallu: ..ja jos tosiaan trisoundit laitatutan, niin mielestäni Ibanezin käyttämä sijoittelu on paras siis siinä potikoiden etupuolella.

Se on ihan hyvä paikka. Ihan muuten mihinkään mikkiasioihin liittymättä, mulla olikin omissa kuvissa tuollanen:
https://muusikoiden.net/dyn/users/162152.jpg
Siinä on myös nuo kytkinryhmät käytön kannalta ihan näppärillä paikoilla..
Durty
25.09.2019 20:30:23
Tällaiset, niin ei tarvitse porailla reikiä:

https://www.musamaailma.fi/s-duncan-ts-2s-triple-shot-lp-creme.html
Mikko1978
25.09.2019 20:49:35 (muokattu 25.09.2019 21:45:55)
Toi Duncanin ratkaisuhan on nätti. Rakentelin joskus teininä LP:n mikin kehyksiin puolitukset ja vaiheen käännön jostain radion tai telkkarin raadosta lainatuilla kytkimillä. Nuokin toimivat ihan ok.
hallu
25.09.2019 23:15:00
Durty: Tällaiset, niin ei tarvitse porailla reikiä:

No tuohan olisi tosiaan elegantti ratkaisu. Pitääkin tutustua tarkemmin.
PIM
26.09.2019 20:21:19
Durty: Tällaiset, niin ei tarvitse porailla reikiä:

Mulla on noi useammassakin kepissa P-Railsien kaverina. Kesken soiton vähän hankala vaihtaa soundia, kun kytkimet on aika snadit, mutta biisien välissä ehtii hyvin.

Yhdessä Tele deluxessa mulla on toisen mikin (P-Rails ylläri, ylläri) tonepotikan tilalla neliasentoinen kiertokytkin (3p4t) , jolla saa molemmat kelat erikseen tai sarjassa tai rinnakkain, mikä on huomattavasti helpompi käyttöinen jos kesken soiton pitää vaihtaa soundia. Jossain vaiheessa olis tarkoitus hommata yhteen stratoon kaks P-Railsia ja korvata molemmat tonet kiertokytkimillä, kun noita toneja ei koskaan tule käytettyä muutenkaan.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
hallu
26.09.2019 20:26:14
PIM: Mulla on noi useammassakin kepissa P-Railsien kaverina. Kesken soiton vähän hankala vaihtaa soundia, kun kytkimet on aika snadit, mutta biisien välissä ehtii hyvin.

Yhdessä Tele deluxessa mulla on toisen mikin (P-Rails ylläri, ylläri) tonepotikan tilalla neliasentoinen kiertokytkin (3p4t) , jolla saa molemmat kelat erikseen tai sarjassa tai rinnakkain, mikä on huomattavasti helpompi käyttöinen jos kesken soiton pitää vaihtaa soundia. Jossain vaiheessa olis tarkoitus hommata yhteen stratoon kaks P-Railsia ja korvata molemmat tonet kiertokytkimillä, kun noita toneja ei koskaan tule käytettyä muutenkaan.

Tuo kiertokytkin väikkyi itsellänikin yhtenä vaihtoehtona, vaikka tonelle on itselläni kylläkin käyttöä, mutta mastertone riittäisi luultavasti ihan hyvin....... tai en tiiä. Aika usein tonella tulee leikattua nimenomaan tallamikin kirkkautta, että saisi kaulan kanssa ne paremmin balanssiin niin mastertonen sijasta tonen voisi jättää pelkästään tallamikille ja korvata kaulamikin tone sillä kiertokytkimellä. No tätäkin asiaa pitää haudutella mielessä.
fox
26.09.2019 20:43:42

PIM: .. Jossain vaiheessa olis tarkoitus hommata yhteen stratoon kaks P-Railsia ja korvata molemmat tonet kiertokytkimillä, kun noita toneja ei koskaan tule käytettyä muutenkaan.

Jos oikein haluaa kiertokytkimillä kikkailla, niin tuon jo testaamasi yhden mikin systeemin lisäks laitat siihen toisen tonepotikan paikalle 4p6w kiertokytkimen ja korvaat sillä stratomallisen mikkikytkimen.. sopivalla kytkennällä saat bonuksena humpparit sarjassa, sarjassa vastavaiheessa, humpparit rinnankytkettynä ja sama vastavaiheessa sekä tietty kaulahumpparin ja tallahumpparin yksittäin. =)
fox
26.09.2019 20:49:55

hallu: Tuo kiertokytkin väikkyi itsellänikin yhtenä vaihtoehtona, vaikka tonelle on itselläni kylläkin käyttöä, mutta mastertone riittäisi luultavasti ihan hyvin....... tai en tiiä.

Kyllähän sitä master-tonella pärjäilee, melko monta 3-mikkistä SG Customia, LP Customia ja Firebird VII:tä on "edelleen kustomoitu" siten, että jokaiselle mikille on oma volumensa, ja on vaan sitten master-tone. Nimeltään tuo on Baxter-Koonz -modi. Saapahan mm. kaikki mikit "päälle ja täysille" samanaikaisesti. Jos tarvetta ilmenee.
Mikko1978
26.09.2019 21:49:07
Yksi vaihtoehto on myös Freeway 2x3 asentoinen mikkikytkin, jota voi vielä täydentää halutessaa kytkimellisellä potikalla. Kiertokytkimet tyyliin vanhemmat PRS:t on mun mielestä tosi hitaita käyttää, mutta tuo Freewayn kytkin on ihan ok sen suhteen. Asennuskin on yksinkertainen ja kitaran palauttaminen lähtöruutuun helppoa.
parek
27.09.2019 09:42:19
Jos tarkoitus on saada vain "ohuemmat" humbucker soundit, eli alapäätä pois, niin se onnistuu parin kymmenen sentin investoinnilla asentamalla esim 0.02uf konkka ulostulojakkiin kuuman johdon jatkeeksi. Jos taas pitää saada kelojen puolitusta yms. niin sitten jotain muuta lähestymistä aiheeseen.
hallu
27.09.2019 11:00:36
o0o: Jos tarkoitus on saada vain "ohuemmat" humbucker soundit, eli alapäätä pois, niin se onnistuu parin kymmenen sentin investoinnilla asentamalla esim 0.02uf konkka ulostulojakkiin kuuman johdon jatkeeksi. Jos taas pitää saada kelojen puolitusta yms. niin sitten jotain muuta lähestymistä aiheeseen.

Jep juurikin alapäätä haluaisin ohuemmaksi, mutta mikkien puolitus olisi myös tervetullut ominaisuus. Kaskun kekkasin semmoisen hommelin, että voin soittaa rytmikitaraa yksikelaisena helisevämmällä ja ohuemmalla ja hiljaisemmalla tsoundilla ja sitten leadia varten kytkeä humpparin jolloin ei tarvita mitään sooloboostia vaan kaikki hoituisi kitarasta käsin. Ei se ihan välttämättömyys ole, mutta peritaatteessa trisound tekisi samaa mutta vähemmillä hurinoilla ja sitten siinä rinnakkainkytkennässä tone alkaa käyttäytyä aika mageesti :-) .

No näitä pohdin enkä tiedä vielä mitä teen vai teenkö mitään. Periaatteessa mulla on tuo AR300 kitara tossa, jonka suuntaan haluaisin tätä Tokaita viedä (ei tästä samaa tule tietenkään, mutta saman suuntainenkin riittäisi).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)