Aihe: Uudet mikit Tokai LC85 skittaan
1 2 3
hallu
24.09.2019 12:02:39
Innostuin straton mikinvaihto-operaatiosta niin paljon, että aloin harkitsemaan josko vaihdattaisin mikit myös tuohon Toksuun. Homman nimi on, että Tokain orggismikit "joku PAF2 tms.." on erittäinkin hyvät eikä niissä ole varsinaisesti mitään vikaa enkä aio hävittää niitä tämän operaation yhteydessä, vaan haluan että kitaran voi palauttaa ennalleen halutessani.

Mutta siis, haluaisin tavoittaa mikkien vaihdolla terävämpää ja kirkkaampaa sointia. Roolini bändissämme on, että piirrän terävällä kynällä ja toinen kitaristi hoitaa sen kitaramaton. Näin ollen terävä ja läpileikkaava tsoundi on se mitä eniten käytän. Vahvistimeni tarjoaa toki tähän työkaluja ja nykyisilläkin mikeillä pääsen ihan tyydyttävään tulokseen. Mulla on yksi kitara jossa on yksikelaiset ja kahdessa muussa kitarassa mikit on puolitettavat ja tossa Ibanezissa vielä rinnakkainkytkentäkin onnistuu molempiin mikkeihin.

Lähdin siis miettimään, että teettäisin tuohon Tokaihin mikkien puolituksen mitä varten tarvitsen tietenkin siihen sopivat mikit joten aloin miettiä että voisi hommata samantien sellaiset mikit jotka istahtavat paremmin tähän tsoundijutskaan. Eli mikit ei saisi olla kovin botnekkaat elikkäs alapää voisi olla aika vaimea ja kirkkaus ei sinällään haittaa, mutta erityisesti diggailisin agressiivisesta keskialueesta.. ja tietty puolitusmahdollisuus pitää olla eli onko se nyt se neljä johdinta jotka mikistä pitäisi löytyä.

Ensimmäisenä mieleeni tuli Ibanezin Super58 joka oman kokemukseni mukaan olisi vähän tommoset joita haen, mutta muutkin vaihtoehdot kiinnostaa. Yksi kiehtova vaihtoehto olisi Gretschin ne TV jonesin mikit mitä niitä nyt on filtertronit tms. mulla on semmoinen käsitys, että ne on aika kirkkaat. TV jonesti ei vaan taida tulla kyseeseen siksi että niitä ei taida saada sovitettua normi humpparirouttaukseen. P90 mikitkin kävi mielessä, mutta haluaisin humpparit siis hurinattomuuden takia en tiedä onko P90 mikkejä humppari koossa esimerkiksi päällekkäisillä keloilla tms. Mutta humppareita noin karkeasti nyt ajattelin haluta. Trisoundkytkimiä en ajatellut asennuttaa koska en halua ylimääräisiä reikiä muuten hienoon kitaraan ja puolitukset ajattelin, että nostopotikoilla hoidettaisiin.

Niin, että onko ideoita? aattelein teettää rempan musafasun kielisoitinverstaalla, siellä ne klaaraa tämmöiset jutut.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
jhlamm
24.09.2019 12:52:26
Ei nyt ihan tähän aiheeseen vastaa, mutta olisko helppo kokeiluvaihtoehto jokin treble bleed modaus, riippuen siitä paljonko tuolla volapotikalla leikkii. Toinen helppo kokeilu olisi 1MOhmin potikan kokeilu. Isojen poikein mukaan tuo vähän kirkkautta, joskin itselläni hevimetelissä ei kauheasti eroa huomannut.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
hallu
24.09.2019 13:05:46
jhlamm: Ei nyt ihan tähän aiheeseen vastaa, mutta olisko helppo kokeiluvaihtoehto jokin treble bleed modaus, riippuen siitä paljonko tuolla volapotikalla leikkii. Toinen helppo kokeilu olisi 1MOhmin potikan kokeilu. Isojen poikein mukaan tuo vähän kirkkautta, joskin itselläni hevimetelissä ei kauheasti eroa huomannut.

Voisi kyllä olla, itse soitan aika maltillisilla gaineilla ja välillä ihan kliinilläkin. Toi mikkikysymys tuli tosiaan mieleen mikkien puolitusmahdollisuutta rakentaessa ajattelin, että ne joutuu kummiskin vaihtamaan.

Mä en kovin paljoa volapotikalla leiki kun melkein kaikissa kitaroissa volan pakittaminen tuntuu tuovan hurinaa (paitsi aktiivimikkikitarassani), mutta ehkäpä treblebleedmodaus toisi siihenkin apua. Mutta megaohmin potikka voisi tosiaan olla kokeilemisen arvoinen juttu, mun pitää ottaa sekin puheeksi Heidi Meren kanssa kun häntä tapaan.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Mikko1978
24.09.2019 13:36:25 (muokattu 24.09.2019 13:37:00)
Itse kyllä unohtaisin suosiolla humbuckerit. Ensimmäisenä tuli mieleen, että eikö joku tele-tyyppinen pohja olisi luontevampi lähtökohta, mutta kyllähän mikeillä saa LP:n luonnettakin muutettua paljon. Nykypäivänä tuntuu, että ihan sama millaisia hybridejä vain tulee mieleen, niin joku on sen jo tehnyt. Humpparikoossa noita kyllä löytyy.
https://www.premierguitar.com/artic … humbucker-sized-p-90-review-roundup

Yksikelaisen runko ei estä myöskään surinatonta valintaa. Itsellä on yhdessä kitarassa Suhrin P90 ja Classic T. Molemmat ovat surinattomia. Dimarziolla Bluesbucker, Kinmanilla P90 ja tuskinpa nämä ovat ainoita. Jos haluaa vaihtoehtoja paljon, niin Duncanillahan on P-Rails. Vaihtoehtoja riittää.
otamatone
24.09.2019 13:51:55
Dimarzio The Humbucker From Hell olisi kirkas humbuckerinakin, mutta liekö tuossa tarpeeksi middlejä.

https://www.dimarzio.com/pickups/vintage-output/humbucker-hell
Laulava Kylätohtori
24.09.2019 14:02:58
LaMotta: Eq-pedaali.

Ostin just kaksi, eilen tuli kotiin. Bossin GE-7 ja Wamplerin EQuator.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
24.09.2019 14:09:18 (muokattu 24.09.2019 14:10:38)
Mä ottaisin kirkkauden mieluummin vahvarista säätämällä sitä.

Yksi helppo kikka, jos haluaa volaa pakittaessa pysyä kirkkaana on vaihtaa potikasta sen yhden johdon paikkaa eli 50's wiring, se muuttaa soundia hieman kirkkaammaksi, mutta ei ehkä ratkaisevasti sulle?
https://www.youtube.com/watch?v=oYnd5RrhFhI

https://www.seymourduncan.com/blog/tips-and-tricks/lespaulwiring

Sit se 1M potikka tosiaan on toinen vaihtoehto, tai jopa ehkä se mitä juuri etsit. Kenties potikka SEKÄ 50's wiring yhdessä?

Duncanin 59 tallassa ja Jazz kaulassa setti on hyvä tuossa Tokai mallissa mitä olen itse omassa aikoinaan kokeillut, toki ovat hieman skuupatut. Jos haluaa mennä vielä paf:n menoon, niin silloin Dimarzio 36th paf setti, jossa kyllä riittää kirkkautta, mutta ovat aika miedot tehoiltaan. Miedommat mikit kuulostaa minun mielestäni paremmalta särön alla kuin tehokkaammat, kun ei ole itse mikin tehoa siinä sekoittamassa pakkaa vaan saa itse vahvaria ja kitaraa säätämällä valita kuinka paljon haluaa ruttua ja kliiniä.

Niin, ja se EQ pedaali myös tietty...
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
ituvirtanen
24.09.2019 14:53:00

Pot override: ohita kytkimellä kaikki säätimet, niin tulee kirkkautta. Pane kytkimet piiloon eli kytkimelliset potikat. Osat maksavat kymppejä.
LaMotta
24.09.2019 14:58:35 (muokattu 24.09.2019 15:20:23)

Millä tavalla puolitettavan mikin gainloss on meininki kompensoida? Ainakin SD Jazz/Custom mikeissä gain tippuu roisisti. Kannattaa sellaiset puolitettavat mikit katsoa joissa tämä asia on suunniteltu kunnolla.

E: Humpparin kelat on mahdollista laittaa kytkimellä sarjan/rinnan. Tällä saa kirkkautta.

EE: Entä humpparikokoiset p-mikit?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
24.09.2019 15:45:36
LaMotta: Millä tavalla puolitettavan mikin gainloss on meininki kompensoida? Ainakin SD Jazz/Custom mikeissä gain tippuu roisisti. Kannattaa sellaiset puolitettavat mikit katsoa joissa tämä asia on suunniteltu kunnolla.

E: Humpparin kelat on mahdollista laittaa kytkimellä sarjan/rinnan. Tällä saa kirkkautta.

EE: Entä humpparikokoiset p-mikit?

En aikonut kompensoida gainin alenemista mitenkään, koska soitan muutenkin aika maltillisilla gaineilla niin se ei kohdallani ole aivan kriittinen tekijä. Mulla on yhdessa kitarassa mahdollisuus kytkeä mikkien kelat rinnakkain ja se on ihan käyttökelpoinen ominaisuus, en vastusta jos sellaisen saisi värkättyä ilman podyn porailua.

Humpparikokoiset P-mikit kävi tosiaan mielessä myös, mutta pitäisi löytää hurinattomat eli humppariversiot tai sitten aktiivimikki, nehän ei hurise. Periaatteessa oli aikeissa pitäytyä humppareissa, mutta nuo tässä ketjussa ehdotetut kytkentä vaihtoehdot pitänee tutkia ensin. voi tosiaan olla että mikkejä ei edes tarvitse vaihtaa...... paitsi että sen mikkien puolituksen mieluusti ottaisin..... hmmmm...
LaMotta
24.09.2019 15:48:52 (muokattu 24.09.2019 15:49:56)

Gainin tippumisella tarkoitin leveliä eli volumea...varmistuksena. Puolitettavien mikkien ongelma on useasti tämä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
24.09.2019 15:49:41
ituvirtanen: Pot override: ohita kytkimellä kaikki säätimet, niin tulee kirkkautta. Pane kytkimet piiloon eli kytkimelliset potikat. Osat maksavat kymppejä.

Tuota vaihtoehtoa en tosiaan tullut miettineeksi, vaikka mulla taitaa yhdessä kitarassa olla tommonen juttu (yamaha SA2200 kitarassa on tonet semmoiset, että niissä on semmoinen pieni pykälä että sointi on huomattavan kirkas kun sen pykälän on ohittanut ne on kai jotenkin niin, että se signaali ohittaa se potikan ääriasennossaan). Jos volumen pakittamisen aiheuttaman hurinan saisi jollain kytkennällä pois, niin mikkien puolituksen voisi korvata volan pakittamisella ja jos saisi siihen tosiaan sellaisen kytkennän, että kirkkaus ei häviäisi. Mun pitää käydä siellä musafasulla kyselemässä minkälaisen systeemin Heidi pystyisi mulle väsäämään.
Laulava Kylätohtori
24.09.2019 16:03:31
hallu: Tuota vaihtoehtoa en tosiaan tullut miettineeksi, vaikka mulla taitaa yhdessä kitarassa olla tommonen juttu (yamaha SA2200 kitarassa on tonet semmoiset, että niissä on semmoinen pieni pykälä että sointi on huomattavan kirkas kun sen pykälän on ohittanut ne on kai jotenkin niin, että se signaali ohittaa se potikan ääriasennossaan). Jos volumen pakittamisen aiheuttaman hurinan saisi jollain kytkennällä pois, niin mikkien puolituksen voisi korvata volan pakittamisella ja jos saisi siihen tosiaan sellaisen kytkennän, että kirkkaus ei häviäisi. Mun pitää käydä siellä musafasulla kyselemässä minkälaisen systeemin Heidi pystyisi mulle väsäämään.

Eikös tuo ole no-load potikka, joka ohittaa potikan ääriasennossa. Mulla on telessä samanlainen, mutta ilman pykälää (blender-potikka taitaa olla virallinen termi). Itse en saanut sillä tarpeeksi kirkkautta telen kaulamikkiin. Samoin yhteen stratoon pistin ihan koemielellä, kun siinä nostopotikka oli tyhjän panttina. Siinä sen parhaiten huomaa. Kyllä se soundia kirkastaa ihan selvästi, mutta ei se kuitenkaan mikään merkittävä ole. Ajatelin joka skebaan no-loadia, mutta luovuin ajatuksesta, koska samaan pääsee ihan vahvarin treblellä. Tämä siis oma kokemukseni.

Mahtaako sulla olla jotain häikkää jossain? Mielestäni on epänormaalia, että hurina kasvaa volaa pakittamalla. Jos en nyt väärin muista, niin mulla on aina mennyt niin, että volaa pienentämällä myös hurina pienenee. Ainakaan en ole ikinä kiinnittänyt huomiota tuollaiseen ilmiöön.

Kannattaa selvittää, missä vika piilee. Kitaran vola on täysin ehdoton, tai oikeastaan pakollinen (vähän kuin sähkö), jos meinaa hyvillä soundeilla soittaa. Mitä olen sun soittotyylistä ja soundista ymmärtänyt, niin sehän on sulle ihan pakollinen optio.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
24.09.2019 16:29:52 (muokattu 24.09.2019 16:32:22)
Laulava Kylätohtori: Eikös tuo ole no-load potikka, joka ohittaa potikan ääriasennossa. Mulla on telessä samanlainen, mutta ilman pykälää (blender-potikka taitaa olla virallinen termi).

Mahtaako sulla olla jotain häikkää jossain? Mielestäni on epänormaalia, että hurina kasvaa volaa pakittamalla. Jos en nyt väärin muista, niin mulla on aina mennyt niin, että volaa pienentämällä myös hurina pienenee. Ainakaan en ole ikinä kiinnittänyt huomiota tuollaiseen ilmiöön.

No-load ohittaa tosiaan potikan kokonan ja se antaa lisää hönkää varsinkin yläpäähän. Blender sekoittaa kahta mikkiä, yleensä kaula ja talla) keskenään. Treble bleed päästää taasen päästää enemmän yläpäätä läpi, kun volaa kuristetaan. No-loadin voi tehdä myös avaamalla potikan ja katkaisemalla toisesta päästä hiilikalvon. Silloin ei ole tuntuvää pykälää, mutta vaikutus on sama, kuin "virallisilla" no-load -potikoilla.

Munkin korvaan kuulostaa melko omituiselta humpparien hurinat ylipäätään maltillisilla gaineilla ja hurinoiden kasvaminen volaa kuristettaessa. Pitänee testailla, kunhan pääsen kotiin.
fox
24.09.2019 16:39:14

hallu: Periaatteessa oli aikeissa pitäytyä humppareissa, mutta nuo tässä ketjussa ehdotetut kytkentä vaihtoehdot pitänee tutkia ensin. voi tosiaan olla että mikkejä ei edes tarvitse vaihtaa...... paitsi että sen mikkien puolituksen mieluusti ottaisin..... hmmmm...

Laitat/laitatat siihen tri-soundit, 2 mikroswitchiä vaan kanteen.. ;) Siis vähän niinku Ibaneesin Artisteissa. Saat sarjaan-puolitus-rinnan siitä mikistä. Toki vaatii 2 läpeä kanteen, kun ei ole tuollasta optiota nostopotikkamuodossa kehitetty.
Tää ehdotelma vielä puuttui. "Pienempiä" virityksiähän täällä on jo vinkattu, mutta yhtä puuttuu - vaihdat tonekonkat .022 -kokoisiks, itämaan Pauleissa tuppasi ainakin entivanhaan olemaan .033 että tulis enemmän sitä "tukevuutta". =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
24.09.2019 16:44:26
fox: Laitat/laitatat siihen tri-soundit, 2 mikroswitchiä vaan kanteen.. ;) Siis vähän niinku Ibaneesin Artisteissa. Saat sarjaan-puolitus-rinnan siitä mikistä. Toki vaatii 2 läpeä kanteen, kun ei ole tuollasta optiota nostopotikkamuodossa kehitetty.
Tää ehdotelma vielä puuttui. "Pienempiä" virityksiähän täällä on jo vinkattu, mutta yhtä puuttuu - vaihdat tonekonkat .022 -kokoisiks, itämaan Pauleissa tuppasi ainakin entivanhaan olemaan .033 että tulis enemmän sitä "tukevuutta". =)

Joo, trisound olisi kyllä hieno ominaisuus. Olen tykännyt siitä todellakin Artistissa ja olisi kyllä makea juttu jos olisi tässäkin sebassa semoinen, tuoda tuoda.... pitänee varmaan jutella Heidin kanssa onnistuuko sellainen ja sitten kyllä voi unohtaa kitaran myymisen myöhemmin ja ..... no mä vähän pähkäilen asiaa. Eihän se mikään varsinainen huononnus olisi vaikka tän joskus myisikin.

Joo tota "tukevuutta" voisi tosiaan olla vähemmän.
hallu
24.09.2019 16:54:17
Laulava Kylätohtori:..........

Kannattaa selvittää, missä vika piilee. Kitaran vola on täysin ehdoton, tai oikeastaan pakollinen (vähän kuin sähkö), jos meinaa hyvillä soundeilla soittaa. Mitä olen sun soittotyylistä ja soundista ymmärtänyt, niin sehän on sulle ihan pakollinen optio.

No mä voisin samalla ottaa tuon hurina"ongelman" puheeksi kun lähden modausta teettämään, josko asialle voisi oikeasti jotain tehdä. Mä en oikein tiedä, missä vika piilee kun se ilmenee ihan kaikilla kitaroilla suunnilleen samanlaisena...... paitsi tosiaan stratolla, jossa on aktiivimikit. Se esiintyy myös molemmissa vahvistimissani sekä kotona että treeniksellä. Joten olen alkanut ajatella että se ehkä ei ole ollenkaan vika vaan ominaisuus kun mulla ei ole sitä treblebleediä niin olen pähkäillyt, että hurina liittyisi jotenkin siihen miten signaali muuttuu kun sitä pienennetään volapotikasta, siis että siinä vaan tulee jossain kutosen kohdalla semmoinen tietyn taajuisen hurinan voimistuminen. Mä voisin äänittää jossakin välissä pienen pätkän sitä hurinaa, niin ehkä joku keksii mistä se johtuu.

Mitä mun soittotyyliini tulee, niin vola on kyllä tarpeen, mutta ei noita pieniä hurinoita edes huomaa silloin kun soittaa ja volaa ei tarvitse pakittaa hurinalle saakka kun ihan siitä alusta saakka pienikin volan pakitus kuitenkin leikkaa niitä särön piikkejä.
hallu
24.09.2019 16:55:31
Mikko1978: No-load ohittaa tosiaan potikan kokonan ja se antaa lisää hönkää varsinkin yläpäähän. Blender sekoittaa kahta mikkiä, yleensä kaula ja talla) keskenään. Treble bleed päästää taasen päästää enemmän yläpäätä läpi, kun volaa kuristetaan. No-loadin voi tehdä myös avaamalla potikan ja katkaisemalla toisesta päästä hiilikalvon. Silloin ei ole tuntuvää pykälää, mutta vaikutus on sama, kuin "virallisilla" no-load -potikoilla.

Munkin korvaan kuulostaa melko omituiselta humpparien hurinat ylipäätään maltillisilla gaineilla ja hurinoiden kasvaminen volaa kuristettaessa. Pitänee testailla, kunhan pääsen kotiin.

Kiitos tästä vinkistä. Mä koitan saada piakkoin äänitettyä pätkän sitä hurinaa, niin ehkä se havainnollistaa sitä enemmän.
Laulava Kylätohtori
24.09.2019 16:57:52 (muokattu 24.09.2019 17:01:01)
Mikko1978: No-load ohittaa tosiaan potikan kokonan ja se antaa lisää hönkää varsinkin yläpäähän. Blender sekoittaa kahta mikkiä, yleensä kaula ja talla) keskenään. Treble bleed päästää taasen päästää enemmän yläpäätä läpi, kun volaa kuristetaan. No-loadin voi tehdä myös avaamalla potikan ja katkaisemalla toisesta päästä hiilikalvon. Silloin ei ole tuntuvää pykälää, mutta vaikutus on sama, kuin "virallisilla" no-load -potikoilla.

Kyllä, mutta blenderiä voi käyttää myös kuten no-loadia, mutta siitä tosiaan puuttuu se pykälä, kun se menee no load -tilaan.

e. treble bleedissä on (omasta mielestäni) ongelmana, että se muuttaa soundia muutenkin. Vähän boostaa, muuttaa taajukkisa ja saattaa tehdä soundista jotenkin lasimaisen. Tähän vaikuttaa millainen kytkentä on kyseessä, mutta en ole oikein millään saanut sellaista itseä miellyttävää tehtyä. Tykkään enemmän 50's wiringistä, mutta sen vaikutus ei ole yhtä voimakas kuin treble bleedillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)