Aihe: Kitara ja sen arvo.
1 2 3 4 5 6 7
Kefiiri
23.09.2019 10:35:16
Jeszse: Näkisin että itse tehty ja itse kasattu on vähän eri juttu.

Jos herra (tai rouva) X rakentaa raakapuusta samanlaisen kitaran kuin toinen jässikkä rakennussarjasta, pitäisikö herra X:n tekemästä kitarasta maksaa enemmän, koska siihen on kulunut enemmän työtunteja ja sen tekeminen on vaatinut enemmän taitoa?

Jos joku nyt vastaa että herra X:n kokemuksella ja näkemyksellä kitarasta on tullut parempi kuin liukuhihnarakennussarjasta, niin voimmeko olla varmoja tästä? Emme. Herra X voisin olla vaikka minä.

Kitaran laatuhan sen ratkaisee, mitä siitä kannattaa maksaa. Mutta eihän se ole ainoa asia mistä soittimissa maksetaan, eikä edes laadun määritteleminen ole ihan yksinkertaista. Pahoittelut itsestäänselvyyksien latelemisesta.
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
23.09.2019 11:10:31
Kefiiri: Jos herra (tai rouva) X rakentaa raakapuusta samanlaisen kitaran kuin toinen jässikkä rakennussarjasta, pitäisikö herra X:n tekemästä kitarasta maksaa enemmän, koska siihen on kulunut enemmän työtunteja ja sen tekeminen on vaatinut enemmän taitoa?

Jos joku nyt vastaa että herra X:n kokemuksella ja näkemyksellä kitarasta on tullut parempi kuin liukuhihnarakennussarjasta, niin voimmeko olla varmoja tästä? Emme. Herra X voisin olla vaikka minä.

Kitaran laatuhan sen ratkaisee, mitä siitä kannattaa maksaa. Mutta eihän se ole ainoa asia mistä soittimissa maksetaan, eikä edes laadun määritteleminen ole ihan yksinkertaista. Pahoittelut itsestäänselvyyksien latelemisesta.

Puhuttiin tuolla _halvasta_ rakennussarjasta. Mitäpä veikkaat kumpi on laadukkaampaa, ne hyllystä valikoidut raakalankut vai jonkun satasen rakennussarjan puut josta ei ees tiedä mitä ne on?

Esim noi harley bentonin 60e sarjat joita thomannilta saa, niiden puuosat tuntuu olevan jotain puun kaltaista sekoitetta joka ei edes paina mitään, ni itellä ei ainakaan niistä jäänyt mitenkään huikee fiilis ku vähän käpistelin. Ja soitinta jossa oli ko. kitin kaula käpistellessä tuli päällimmäisenä ihan jäätävä kiinanpaskan tuntu.

Ei sillä varmaan oo mitään väliä kuinka taitava seppä sen valmiin palapelin iskee kasaan jos materiaalit on jo paketissa kasa paskaa.
Kefiiri
23.09.2019 11:33:10 (muokattu 23.09.2019 11:35:43)
Aloituksessa pohdittiin sitä, miten iso osa kitaran hinnasta on työn hintaa. Lieneekö kysymys olennainen? Mainitsemasi materiaalien laatu on tärkeä tekijä mutta itsestään selvää ei ole sekään, että hyllystä valkattu raakapuu olisi kiinan höttöä kummempaa.

Tietenkään kukaan maineestaan huolehtiva soitinrakentaja ei tahallaan valkkaa huonoa puuta, ja pätevä seppä osaa valkata hyvistäkin ne parhaat. Sellainen ammattitaito on mielestäni juuri sitä mistä kannattaa maksaa, vaikka se ei työtunteina näkyisikään. Päältä katsoen samanlaisilla kitaroilla voi olla (ja onkin!) laatueroja joita ei oitis näe, ja siksi on turkasen vaikeaa määritellä ilman osuutta hinnasta.
En ole musiikin asiantuntija.
Mikko1978
23.09.2019 12:42:00
Jeszse: Puhuttiin tuolla _halvasta_ rakennussarjasta. Mitäpä veikkaat kumpi on laadukkaampaa, ne hyllystä valikoidut raakalankut vai jonkun satasen rakennussarjan puut josta ei ees tiedä mitä ne on?

Halvimmat puut eivät ole joo samaa kamaa kuin valikoidut laatupuut - muodosta riippumatta. Tuossa ei nyt mitään epäselvää tai mielenkiintoista. Tuo metritavaran vertaaminen valmisosiin taasen on jo moniuloteisempi aihe.
Osteri
23.09.2019 13:03:23 (muokattu 23.09.2019 13:03:57)
Mullakin on yks itse kasattu kitara. Mutta koska se ei ole itse tehty, niin sen antamat kokemukset ei esimerkkeinä omasta mielestäni sovi tähän ketjuun.
Itse luen tässä ketjussa mieluiten niitä raakapuusta työstettyjä juttuja.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
ituvirtanen
23.09.2019 14:52:24

Kyllä, tarkoitin juuri sitä, että viittä vaille kuka vain kasaa kyllä rakennussarjasta liki soittokelpoisen halon. Mutta se joka "hakee metsästä halot" ja jalostaa niistä soittimen, on hiukan eri tasoinen käsityöläinen.
LaMotta
23.09.2019 15:18:01 (muokattu 23.09.2019 15:31:55)

Mikä hinta lasketaan:
-sille että puut kasvatetaan itse
-kitaran suunnittelulle
-puuaihioksi muuttaminen / kuivattaminen yms
-valmistusmenetelmien suunnittelu/valmistaminen, jigit yms
jne kaikki sellainen valmisteleva preproduction mikä ei liity suoraan valmistusaikaan?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
23.09.2019 15:24:36
LaMotta: Mikä hinta lasketaan:
-sille että puut kasvatetaan itse
-kitaran suunnittelulle
-puuaihioksi muuttaminen / kuivattaminen yms
-valmistusmenetelmien suunnittelulle, jigit yms
jne kaikki sellainen valmisteleva preprodution mikä ei liity suoraan valmistusaikaan?

Eiköhän se lähde siitä, kun vedetään saappaat jalkaan ja lähdetään metsäkaupoille. Metsälahjavähennys pitää sitten muistaa huomioida laskelmissa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
23.09.2019 15:46:42
ituvirtanen: Kyllä, tarkoitin juuri sitä, että viittä vaille kuka vain kasaa kyllä rakennussarjasta liki soittokelpoisen halon. Mutta se joka "hakee metsästä halot" ja jalostaa niistä soittimen, on hiukan eri tasoinen käsityöläinen.

Ihan ihmiset niitä kitaroita metritavarastakin rakentaa ja jos tuollainen liki soittokelpoinen on tavoitetaso, niin ei se nyt niin vaikeaa ole. Bill Nash aloittaa Les Paulin tekemisen ostamalla kaupasta valmiin Les Paulin. En silti lähtisi haukkumaan hänen käsityöläistaitoja.
Mikko1978
23.09.2019 15:50:23
Laulava Kylätohtori: Eiköhän se lähde siitä, kun vedetään saappaat jalkaan ja lähdetään metsäkaupoille. Metsälahjavähennys pitää sitten muistaa huomioida laskelmissa.

Puiden hankinta, kuivatus, varastointi ja veistely kunnolla on sen luokan operaatio, että ymmärrän hyvin, miksi monet pajat ostavat tuon palvelun alihankkijalta.
Laulava Kylätohtori
23.09.2019 16:56:02
Mikko1978: Puiden hankinta, kuivatus, varastointi ja veistely kunnolla on sen luokan operaatio, että ymmärrän hyvin, miksi monet pajat ostavat tuon palvelun alihankkijalta.

Näinhän se on. Ja näin se kannattaa tehdäkin, koska ei ole mitään järkeä yrittää itse tehdä kaikkea, vaan keskittyy vaan siihen omaan ydinosaamiseen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Pauli Lappalainen
23.09.2019 17:32:35
Laulava Kylätohtori: Näinhän se on. Ja näin se kannattaa tehdäkin, koska ei ole mitään järkeä yrittää itse tehdä kaikkea, vaan keskittyy vaan siihen omaan ydinosaamiseen.

Eli istuu kannonnokassa ja jauhaa paskaa.......
Laulava Kylätohtori
23.09.2019 18:56:44
Pauli Lappalainen: Eli istuu kannonnokassa ja jauhaa paskaa.......

Siellä ne parhaat kitarat rakennetaan. :)
Jii
23.09.2019 20:11:06
puihin kun mentiin (ja toki tietyllä tavalla ohi aiheen vedän), niin muistan joskus nähneeni Paul Reed Smithin tekemällä videolla hänen kopauttelevan puita ja puhui soundista puiden suhteen. Se oli mielenkiintoinen video. Asiasta enemmän tietämättömänä todellakin on kiinnostavaa mistä saa "niin hyvää puuta". ja millä hinnalla. veskun äänellä tämä toki.

ja vedänkö ajatuksellani toisaalta ihan metsään? jokainen puu kun ei soi hyvin. ja tarvitsisiko aina edes hakea jotain todella hyvää.
And I can't help but love the stench of loss...
LaMotta
23.09.2019 20:18:27 (muokattu 23.09.2019 20:19:39)

Jii: puihin kun mentiin (ja toki tietyllä tavalla ohi aiheen vedän), niin muistan joskus nähneeni Paul Reed Smithin tekemällä videolla hänen kopauttelevan puita ja puhui soundista puiden suhteen. Se oli mielenkiintoinen video. Asiasta enemmän tietämättömänä todellakin on kiinnostavaa mistä saa "niin hyvää puuta". ja millä hinnalla.

Taitaa PRS kasvattaa puut itse? Ellen kuullut väärin prs factory tour youtubea.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Lunnu
23.09.2019 20:19:00
Ei puilla ole sähkökitaran soundin kanssa merkittävää roolia
Nostalgy is not what it used to be
Mikko1978
23.09.2019 21:34:56 (muokattu 23.09.2019 21:35:21)
Jii: puihin kun mentiin (ja toki tietyllä tavalla ohi aiheen vedän), niin muistan joskus nähneeni Paul Reed Smithin tekemällä videolla hänen kopauttelevan puita ja puhui soundista puiden suhteen. Se oli mielenkiintoinen video. Asiasta enemmän tietämättömänä todellakin on kiinnostavaa mistä saa "niin hyvää puuta". ja millä hinnalla. veskun äänellä tämä toki.

ja vedänkö ajatuksellani toisaalta ihan metsään? jokainen puu kun ei soi hyvin. ja tarvitsisiko aina edes hakea jotain todella hyvää.

Jos nyt jotku private stockit unohdetaan, niin PRS:lle haastavinta on varmaankin loimuvaahteran löytäminen. Käyttävät sitä varsin paljon ja olikohan se niin, että vain yhdessä vaahterassa sadasta löytyy sopivaa loimua. Paulilla on ostajia, jotka keskittyvät pelkästään tähän. Lasketaanko hyvältä soundaavan, muodossaan pysyvän ja nätin puun hintaan tulee mukaan noiden ostajien pallkat, kuivatus, varastointi ja tuo koputtelu?

Puiden soinnissa on isoja eroja. Jokainen voi todeta sen puita koputtelemalla. Sitten jos hyvää haluaa, niin rungon ja kaulan pitäisi soinnillisesti olla hyvä pari.
WanhaWetäjä
23.09.2019 22:45:41

Mikko1978:
Puiden soinnissa on isoja eroja. Jokainen voi todeta sen puita koputtelemalla. Sitten jos hyvää haluaa, niin rungon ja kaulan pitäisi soinnillisesti olla hyvä pari.

Puiden koputtelu ja päänkallistelu tuskin vaikuttaa ratkaisevasti lopputuotokseen eli MILTÄ se soitto kuulostaa kun siinä välissä on/voi olla mitä vaan kuten se perkeleellinen eturauhasto, rätisevät piuhat, juopunut kitaristi, vtunmoinen marsupino tai vastaava +yleisön älämölö, täh?

Että se niistä puiden soinneista JOS ja KUN olosuhteet ja soittaja(t) ovat perseestä, kuten usein ovat, käy keikoilla niin huomaat. Paska akustiikka, kuin kärmestä päähän takova rumpali ja muu lavameteli joka tulee aika usein ylimitoitetuista kitarakamoista ja kaiken yli soittavista kitarasankareista, ei siinä stana auta vaikka puut olivat itse Jeesuksen ristista veistettyjä ;-)

Ei sillä ettenkö uskoisi puilla olevan vaikutusta soundiin/sointiin jos otetaan vertailuun laadukkaat puut vs navettalauta. Mulla on laadukkaista puista tehty kitara tai kaksi, ihanneolosuhteissa soittaminen niillä on juhlaa MUTTA joskus se ei vaan auta, on sama millä ruoskalla vetelee kun kaikki kuulostaa aivan paskalta ja mistään ei saa mitään tolkkua.

Sitä en usko että joku "jonne" pystyy rakentamaan soivan kitaran alkutekijöissään olevista puista ilman asiallisia työvälineitä ja tietotaitoa.
Tämä ihan kokemuksesta kahen kitaran valmistumista ammattipajalla seuranneena alkaen puiden valinnasta.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Mikko1978
23.09.2019 23:25:55 (muokattu 23.09.2019 23:28:43)
WanhaWetäjä: Puiden koputtelu ja päänkallistelu tuskin vaikuttaa ratkaisevasti lopputuotokseen eli MILTÄ se soitto kuulostaa kun siinä välissä on/voi olla mitä vaan kuten se perkeleellinen eturauhasto, rätisevät piuhat, juopunut kitaristi, vtunmoinen marsupino tai vastaava +yleisön älämölö, täh?

Että se niistä puiden soinneista JOS ja KUN olosuhteet ja soittaja(t) ovat perseestä, kuten usein ovat, käy keikoilla niin huomaat. Paska akustiikka, kuin kärmestä päähän takova rumpali ja muu lavameteli joka tulee aika usein ylimitoitetuista kitarakamoista ja kaiken yli soittavista kitarasankareista, ei siinä stana auta vaikka puut olivat itse Jeesuksen ristista veistettyjä ;-)

Ei sillä ettenkö uskoisi puilla olevan vaikutusta soundiin/sointiin jos otetaan vertailuun laadukkaat puut vs navettalauta. Mulla on laadukkaista puista tehty kitara tai kaksi, ihanneolosuhteissa soittaminen niillä on juhlaa MUTTA joskus se ei vaan auta, on sama millä ruoskalla vetelee kun kaikki kuulostaa aivan paskalta ja mistään ei saa mitään tolkkua.

Sitä en usko että joku "jonne" pystyy rakentamaan soivan kitaran alkutekijöissään olevista puista ilman asiallisia työvälineitä ja tietotaitoa.
Tämä ihan kokemuksesta kahen kitaran valmistumista ammattipajalla seuranneena alkaen puiden valinnasta.

Parempi varmaan vain lopettaa soittaminen, kun kerta lopputulos on kuitenkin väistämättä pelkkää paskaa...

Tuskin kukaan on edes ehdottanut kitaran tekemistä ilman työkaluja. Kitaroita voi tehdä monella tavalla ja niitä on tehty iät ja ajat varsin periteikkäin perustyökaluilla. Työkaluja ja tietoa nykymaailmassa on hyvin tarjolla, kuten myös sellaisia laitteita kitaran perään, ettei suondin paskuutta voi ainakaan kamojen piikkiin laittaa. Jonneissa on eroja myös sen suhteen, miten hyvin työkalut pysyvät käsissä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)