Aihe: mikki
1
Kuortane
19.09.2019 21:39:52
Voiko sähkökitaran mikkiä käyttää akustisessa kitarassa?
Kun pitäisi löytyä suora 63 mm leveä ja kapea mikki.
Eko Rangeriin ei saa alkuperäistä mistään? Joku telecasterin tms. mikki voisi sopia koloon?

Olen kiitollinen asiallisista vastauksista enkä kaipaa "etsäpönttötajua"-kommentteja, vaikka en sinänsä mitään tajuakaan!
Kiitos!
munkero
19.09.2019 21:46:36
Lähtisin ehkä ensisijaisesti tutustumaan näihin: https://www.thomann.de/fi/mikit_akustisille_kitaroille.html

Sähkökitaran mikki akkarissa tuntuu jo ajatuksena vähän hassulta.
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Kuortane
19.09.2019 23:41:31
munkero: Lähtisin ehkä ensisijaisesti tutustumaan näihin: https://www.thomann.de/fi/mikit_akustisille_kitaroille.html

Sähkökitaran mikki akkarissa tuntuu jo ajatuksena vähän hassulta.

Aivan, niin minustakin, mutta kun Ekossa on se valmis kolo, mikä pitäisi täyttää...
Tilasin netistä johdotetun halpissatsin: plugipesä, volume+tonepotikat ja mikki, mikä on sinänsä toimiva mutta kolho.
Eli kotirimputtajana minulla olisi lähinnä haave saada ulkonäkönsä puolesta yli viisikymppinen Eko Ranger 6 kuntoon - jos rohkeasti heitän, niin ei ole edes väliä toimiiko mikki vai ei, kulissit pitää ainakin olla kunnossa?

Tarkoitin kysymykselläni, että onko jokin sähkötekninen syy, miksi sähkökitaran mikki ei toimisi akustisessa. Se 63mm leveysmitta ja mikin suoruus ovat ratkaisevia.

Ai että mihin olen hävittänyt alkuperäisen mikin? Lyhyesti: Oi nuoruus!
fox
20.09.2019 00:54:03 (muokattu 20.09.2019 01:23:02)

Kuortane:
Tarkoitin kysymykselläni, että onko jokin sähkötekninen syy, miksi sähkökitaran mikki ei toimisi akustisessa. Se 63mm leveysmitta ja mikin suoruus ovat ratkaisevia.

Ai että mihin olen hävittänyt alkuperäisen mikin? Lyhyesti: Oi nuoruus!

Ei oo muuta syytä kuin se, että normi sähkiksen mikki ei oikein toimi jos käyttää fosforipronssikieliä..;) Jos käyttää siinä akustisessa normi sähkökitaran kieliä niin pelaa aivan kuin sähkökitarassakin.
Mulla itsellä on vuosien mittaan ollut 2 kpl EKO Ranger 12E kitaraa, tuo nykyinen on ollut vuodesta -76. Sama mikkihän siinä Ranger 6E:ssäkin on. Tuo leveysmitta se siinä ehken se hankalampi rasti on, tuppaa nuo normi kuorelliset humpparit olemaan sen 68 mm suurin piirtein, joutuis sitä mikkikoloa hieman leventämään.
Telen kaulamikki sopii, mutta se ei sitten oo suorakulmainen vaan pyöreä päistään. Nyt ei ollut tässä saatavilla Gibsonin minihumbukkeria, sellasta kun on LP Deluxessa, niin sen leveyttä en päässyt mittaamaan. Humppareista nuo EMG:t on kuoreltaan enemmän neliskanttisia mutta leveitä.
DiMarzion kuorettomien humppareitten kelarunko on sekin tuollasen 66 mm leveydeltään, mutta lievää väkivaltaa käyttäen sen voi tunkea Rangerin mikkikoloon sen käämin kohdalta, kun jättää sen kelarungon kannen yläpuolelle. Vaarana toki tässä on, että se kela ottaa vauriota.. Ja toki sen mikin kiinnityssysteemin joutuu ihan itse virittelemään, omassa oli sellainen teräspeltiviritys siihen kaulan "tukin" poskeen, vähän niinkuin alkuperäisen mikin kiinnityssysteemin tapainen. Toki sen Telen kaulamikin joutuu myös vähän tuolla tavoin kiinnittämään.
Tällasta tässä tuohon ongelmaan. Oletkos muuten katsonut, olisko eBayssa tms. tuollasta originaalimikkiä kenelläkään myynnissä tällä hetkellä?

lisälisä: Eipä se Gibsonin LP Deluxen mikkikään heittämällä sovi, on kuoret päällä vakiolevyinen, eli tuon 68 mm..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kefiiri
20.09.2019 11:42:09
Jos on oikein rahoissaan niin voihan Ekoon teettää (varsinainen Ekoteko!) alkuperäistä muistuttavan custom-mikin?
En ole musiikin asiantuntija.
Kuortane
20.09.2019 20:30:50
fox: Ei oo muuta syytä kuin se, että normi sähkiksen mikki ei oikein toimi jos käyttää fosforipronssikieliä..;) Jos käyttää siinä akustisessa normi sähkökitaran kieliä niin pelaa aivan kuin sähkökitarassakin.
Mulla itsellä on vuosien mittaan ollut 2 kpl EKO Ranger 12E kitaraa, tuo nykyinen on ollut vuodesta -76. Sama mikkihän siinä Ranger 6E:ssäkin on. Tuo leveysmitta se siinä ehken se hankalampi rasti on, tuppaa nuo normi kuorelliset humpparit olemaan sen 68 mm suurin piirtein, joutuis sitä mikkikoloa hieman leventämään.
Telen kaulamikki sopii, mutta se ei sitten oo suorakulmainen vaan pyöreä päistään. Nyt ei ollut tässä saatavilla Gibsonin minihumbukkeria, sellasta kun on LP Deluxessa, niin sen leveyttä en päässyt mittaamaan. Humppareista nuo EMG:t on kuoreltaan enemmän neliskanttisia mutta leveitä.
DiMarzion kuorettomien humppareitten kelarunko on sekin tuollasen 66 mm leveydeltään, mutta lievää väkivaltaa käyttäen sen voi tunkea Rangerin mikkikoloon sen käämin kohdalta, kun jättää sen kelarungon kannen yläpuolelle. Vaarana toki tässä on, että se kela ottaa vauriota.. Ja toki sen mikin kiinnityssysteemin joutuu ihan itse virittelemään, omassa oli sellainen teräspeltiviritys siihen kaulan "tukin" poskeen, vähän niinkuin alkuperäisen mikin kiinnityssysteemin tapainen. Toki sen Telen kaulamikin joutuu myös vähän tuolla tavoin kiinnittämään.
Tällasta tässä tuohon ongelmaan. Oletkos muuten katsonut, olisko eBayssa tms. tuollasta originaalimikkiä kenelläkään myynnissä tällä hetkellä?

lisälisä: Eipä se Gibsonin LP Deluxen mikkikään heittämällä sovi, on kuoret päällä vakiolevyinen, eli tuon 68 mm..

Hyvä! Telen kaulamikki pitää tutkia! Jos vaikka uskaltaisin suurentaa koloa?
Kiitos tiedoista!
fox
20.09.2019 20:44:17

Kuortane: Hyvä! Telen kaulamikki pitää tutkia! Jos vaikka uskaltaisin suurentaa koloa?
Kiitos tiedoista!

Ei taida tarvita, Telen kaulamikki on sen 63 mm leveydeltään, mutta sen kiinnityksen joudut tosiaan jollain systeemillä siihen konstruoimaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Confidentum
20.09.2019 21:28:10
entäpä, jos kerrassaan irig-linjalle lähtisi. Itse olen tähän tykästynyt. https://www.youtube.com/watch?v=x1NgeCrpnMc
basisti1971
22.09.2019 10:27:12
Kuortane: Voiko sähkökitaran mikkiä käyttää akustisessa kitarassa?

Kuten jäsen Fox yllä jo totesikin, voi käyttää kunhan käyttää sähkökitaran kieliä.
Fosforipronssikielillä toimii jotenkuten koska sydänpunos on noissakin terästä, mutta soundi on erikoinen.

Kuortane: Eko Rangeriin ei saa alkuperäistä mistään?

Onhan noita tarjolla vaihtelevasti evilbaystä ja wanhoihin kitaroihin suuntautuneista nettibasaareista.

Google löysi:

http://www.guitarage.nl/

josta vaikkapa tuon:

http://www.guitarage.nl/parts/1169-60s-italian-eko-guitar-pickup/

Pitäisi mun muistikuvan perusteella sopia Rangeriinkin.

Jos vanha mikki on ainoastaan rikki=mykkä kuten Eko-mikeillä tapana on, jäsen Kefiirin ehdottama customin teettäminen tai uudelleenkäämiminen saa multakin äänensä.

Toki noita kantikkaita muovikuoria ja jopa nikkelisiäkin on vaihtelevasti tarjolla, ja näin 3D-tulostusaikaan muovisia voi itsekin tulostaa, eli tyhjästä tekeminenkään ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Jos Telen mikki kelpaa, on tuo tie tietysti yksinkertaisin koska valinnanvaraa löytyy runsaasti, ja hinnat alkavat käytetyillä alle kympistä.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)