Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökitaran keskihinta
1
JouniJii
07.02.2019 00:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monessa paikassa annetaan aloittelijalle ohje osta keskihintainen lankku. Olen kysellyt ja tutkinut mystistä keskihintaa (v. 2019) ja riippuen vastaajasta se on noin 350-500€ ja jonkun toisen mukaan voisi ennemmin olla 500-700€. Yli tonnilla saa jo oikein hyvän.
 
Olen itse katsellut 500 molemmin puolin ja vasta TOKAI AST-33C ja ESP LTD H-401M ollut testissä. Hintaeroahan näissä on ja tuo ESP menee yli budjetin, ehkä. ESP:ssä oli mukava lämmin ääni. Soitettavuudesta en vielä osaa verrata, mutta floikka on mulle turha vielä kauan.
 
Testikierros jatkuu ja joku Les Paul tyyppinen voisi olla seuraava testattava. ESP:ssä mietityttää sen hevikeppimaine, mutta ei kai maine kitaraa pahenna jos muuten tuntuu hyvältä. Mieluusti en yli 500 kitaraan laittaisi, koska muutakin hankintaa siihen tulee. Periatteena on myös, että jos ei riittävän hyvää irtoa mun budjetilla, niin sitten mennään tuolla vanhalla akustisella.
 
Kuulisin kernaasti mielipiteitä keskihinnasta ja mielellään lyhyet perustelut. Suosituksiakin saa antaa, vaikka onhan niitä jo netti pullollaan. Vain keskihintaa en ole pystynyt määrittelemään.
 
Arkka
07.02.2019 02:37:37 (muokattu 07.02.2019 02:54:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskihinnassa tässä tapauksessa oleellisin raja lienee haarukan alaraja. _Meikä_ sanois että 300+ € on perus toimiva pallokenttä. Voi se olla myös 200+ € tai 400+ € mutta ei sitä hinnasta tiedä, mikä on järkevä. Yli 500 € ei tarvi todellakaan aloittelijana laittaa jos et vielä tiedä mistä maksat (toisaalta tietääkö edistyneemmätkään? Eivät. Tai en ainakaan minä.) Tietty jos on joku keppi mielessä, niin ei se ole häpeäkään ostaa vähän kalliimpi suorilta.
 
Ajatuksena neuvojilla lienee se, että jos pätäkkää on, niin älä osta satasen skräpää anttiloista, äläkä osta 2 k€ kitaraa ajatuksella, että "kitarat näköjään maksaa näin paljon".
 
ituvirtanen
07.02.2019 11:25:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskihinta on ihan kummallinen termi. Sen voi unohtaa.
 
On olemassa budjetti. Siihen pitää löytää sopivin mahdollinen soitin. Käytetty on yleensä hyvä vaihtoehto, koska siitä on pudonnut kaupan preemio pois. Valikoimakin erityisesti kitaran tapaisessa massasoittimessa on suuri. Jos tarvitset vaikka kätisyyden takia harvinaisemman härvelin, haku kestää vähän pitempään.
 
Soittimen näennäinen maine on lähinnä tyhjänpäiväinen asia, jos se istuu käteesi. Yritä - yritä edes - lähestyä sitä kalikkaa äänen ja istuvuuden kautta. Jos ei tunnu hyvältä, se jää soittamatta. Jos jokin asia tympii, sivuun vain ja uusi käteen. Jos taas ulkonäkö, sointi tai vaikka väri miellyttää ja aiheuttaa hyviä fiiliksiä, harkitse jo vakavasti. Pääasia on, että sitä halkoa tulee raksutettua ahkerasti.
 
Juhani_t
08.02.2019 21:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen:
On olemassa budjetti. Siihen pitää löytää sopivin mahdollinen soitin.

 
Kitaransoittoa aloitteleva saattaa miettiä että auton ostoonkin meni kolkyt donaa enkä edes harrasta autoa. Oisko paha jo kitaraan menee kymppitonni? Onhan se sentään harraste ja hiplaan sitä joka ilta.
 
perttime
08.02.2019 21:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Budjetti voi myös tarkoittaa sitä, että ero 300 ja 500 euron kitarassa on se, montako kertaa viikossa on varaa syödä muutakin, kuin kaurapuuroa ja Pirkka-porkkanoita.
 
Periaatteessa kannattaa aina ostaa niin hyvä kitara, kuin pystyy. Aloittelijalle vaikeus vain on, että ei tiedä mikä hyvä kitara itselle parhaiten sopii. Niinpä neuvotaan vähän himmailemaan, ettei sijoita omalla mittakaavalla suuria summia kitaraan, joka mahdollisesti ei kuukauden tai vuoden päästä miellytäkään.
 
JouniJii
11.02.2019 18:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pointteja. Käytettyä olen myös katsellut, mutta aloittelijana sen ostaminen on sikäli tuskaista, ettei omaan arvioon soittimen kunnosta ja hinnasta voi täysin luottaa. Toisista vanhemmista kitaroista kun ei aina tahdo löytyä tietoa. Uskoisin nyt viikkojen jälkeen, että 300-500 hintahaarukkaan löytyy hyvinkin pätevää uutta ja vanhaa kapulaa.
 
Objectif Lune
12.02.2019 18:25:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JouniJii: Hyviä pointteja. Käytettyä olen myös katsellut, mutta aloittelijana sen ostaminen on sikäli tuskaista, ettei omaan arvioon soittimen kunnosta ja hinnasta voi täysin luottaa. Toisista vanhemmista kitaroista kun ei aina tahdo löytyä tietoa. Uskoisin nyt viikkojen jälkeen, että 300-500 hintahaarukkaan löytyy hyvinkin pätevää uutta ja vanhaa kapulaa.
 
Mä viel väittäisin, että tähän vaikuttaa kitaramalli.
 
Väittäisin, että esimerkiksi perushyvä telecaster maksaa vähemmän kuin perushyvä les paul johtuen siitä, että tele on huomattavasti yksinkertaisempi rakentaa. Siitä johtuen halpatuotanto-telecasterit ovat helposti myös parempia soittimia -telen rakentamisessa kun on paljon vaikeampi kämmätä. Squierilta löytyy tosi hyviä telecastereita, mutta hyväsoundiseen Epiphonen les pauliin en ole törmännyt (makuasioita tietenkin). Monimutkaisuudessaan tältä väliltä on esim. SG tai strato.
 
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://youtu.be/qUKgkyndi1U
BulletFace
13.02.2019 23:14:15 (muokattu 13.02.2019 23:15:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, jokainen menee tietenkin oman lomppakkonsa mukaan mutta hyvä nyrkkisääntö on ostaa keppi joka on maksanut uutena noin 1000€ jolloin kyseisen kitaran hinnaksi tulee käytettynä noin 600€. Tästä esimerkkinä tämä EC-1000 josta riittää varmasti kitaraa niin pitkäksi aikaa kuin tarve vaatii. https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1434388
 
Get the best and fuck the rest.
Arkka
16.02.2019 20:54:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BulletFace: Noh, jokainen menee tietenkin oman lomppakkonsa mukaan mutta hyvä nyrkkisääntö on ostaa keppi joka on maksanut uutena noin 1000€ jolloin kyseisen kitaran hinnaksi tulee käytettynä noin 600€. Tästä esimerkkinä tämä EC-1000 josta riittää varmasti kitaraa niin pitkäksi aikaa kuin tarve vaatii. https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1434388
 
0,6 * uuden hinta kuulostaa jo aika edulliselta (riippuen kunnosta toki), mutta EC-1000 saa aika paljon alle tonnin uutenakin. Thomannilla perus black-versio 819 € ja käytettynä on hyvä tarjonta. Hyvä malli kyllä.
 
KaRa
20.09.2019 09:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalliita kitarooita porukka täällä ehdotteloo.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Jeszse
21.09.2019 18:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Kalliita kitarooita porukka täällä ehdotteloo.
 
No enpä tiiä.
 
Kefiiri
23.09.2019 13:16:23 (muokattu 23.09.2019 13:19:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskihinta on 300.
Edit: keskihinnanhan varmaan voisi oikeasti laskea, kun vaan tietäisi kaikki myydyt kitarat hintoineen. Halpiksia myydään niin paljon, että todellinen keskihinta varmaan ei ole tuon enempää?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Prowleri
27.09.2019 19:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa päässä aloittelijaluokka on jotain reiluun 300 euroon asti, "keskihinta" eli mitä voisi kuvailla harrastelijaskeboiksi on siitä muutama huntti eteenpäin ja "semi-pro" alkavat jostain 800e. Tietenkin sitten on vielä kalliit "professionaalit" erikseen.
 
Onneksi nykyisin aloittelijaskebatkin alkavat olla kohtuullisen fiksusti rakennettuja. Trendi tuntuu olevan että puuosat ja viimeistely tulevat koko ajan paremmiksi myös ihan halvassa päässä, mutta metalliosat ja mikit ovat se mistä halvoissa tingitään edelleen.
 
Mutta ehkä tuo "keskiluokan" alkukohta on tippunut. Esim. Yamaha Pacifica 311:stä on kehuttu että siinä alkaa olla kolmen huntin tienoilla nykyisin jo suhteellisen fiksut osat ja aletaan olla keskiluokkaisessa skebassa. Tuosta vetäisin sen 300e rajan tuohon.
 
Däigä!
discominister
04.12.2019 10:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on harrastusta takana 15v. ja olen omistanut aika paljon kitaroita. Tällä hetkellä omista kitaroista hintaa-laatusuhteeltaan "parhaaksi" kitaraksi nimeäisin n.350€ Harley Benton Fusion-II sarjan superstraton (https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fusion_ii_hh_fr_mn_fpu.htm). Olisipa tällainen kitara ollut silloin olin ostamassa ensimmäistä tai toista sähkökitaraani!
 
Kannattaa vähintään harkita. Thomannilla kitaran palauttaminen, jos se ei miellytä, on tehty hyvin helpoksi ja kuluttomaksi.
 
KaRa
04.12.2019 11:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Minulla on harrastusta takana 15v. ja olen omistanut aika paljon kitaroita. Tällä hetkellä omista kitaroista hintaa-laatusuhteeltaan "parhaaksi" kitaraksi nimeäisin n.350€ Harley Benton Fusion-II sarjan superstraton (https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fusion_ii_hh_fr_mn_fpu.htm). Olisipa tällainen kitara ollut silloin olin ostamassa ensimmäistä tai toista sähkökitaraani!
 
Kannattaa vähintään harkita. Thomannilla kitaran palauttaminen, jos se ei miellytä, on tehty hyvin helpoksi ja kuluttomaksi.

 
Tämä on taatusti sarkasmia. kö?
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
discominister
04.12.2019 12:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Tämä on taatusti sarkasmia. kö?
 
Ei ollut sarkasmia ollenkaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «