Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun EQ äänitettäessä vai miksausvaiheessa?
1
Juutas
17.09.2019 11:47:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä viime aikoina pohdiskellut kotistudioäänityksiä tehdessä, että onko sillä mitään väliä tekeekö tarvittavat EQ-säädöt laulua äänittäessä vai vasta miksausvaiheessa?
 
Jos oletetaan, että käytössä on säällinen mikkietunen josta linja menee räkkikompuran (tai kahden) kautta äänikorttiin, niin saavutetaanko jotain lisäetua mikäli EQ-säädöt tehdään jo ennen kompurointia? Vai voiko ne yhtä lailla tehdä vasta miksausvaiheessa plugarilla? Vaikuttaako mahdolliset tilan tai mikkikapselin korostukset tms. räkkikompuran toimintaan?
 
JOS equttaminen olisi syytä tehdä ennen kompuraa, niin se tarkoittaisi taas yhtä lisälaitetta räkkiin..
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
sami_sumea
17.09.2019 11:49:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Olen tässä viime aikoina pohdiskellut kotistudioäänityksiä tehdessä, että onko sillä mitään väliä tekeekö tarvittavat EQ-säädöt laulua äänittäessä vai vasta miksausvaiheessa?
 
Jos oletetaan, että käytössä on säällinen mikkietunen josta linja menee räkkikompuran (tai kahden) kautta äänikorttiin, niin saavutetaanko jotain lisäetua mikäli EQ-säädöt tehdään jo ennen kompurointia? Vai voiko ne yhtä lailla tehdä vasta miksausvaiheessa plugarilla? Vaikuttaako mahdolliset tilan tai mikkikapselin korostukset tms. räkkikompuran toimintaan?
 
JOS equttaminen olisi syytä tehdä ennen kompuraa, niin se tarkoittaisi taas yhtä lisälaitetta räkkiin..

 
No itte pistän yleensä ainakin alapääleikkurin päälle vokaaleja äänittäessä, mikäli sellainen löytyy. EQ-säädöt yleensä nauhoituksen jälkeen, mut mitä lähemmäs lopputulosta päästään ketjun alkupäässä, sen parempi tietty.
 
...
 
http://www.soundreel.com
AoA
17.09.2019 12:01:34 (muokattu 17.09.2019 12:01:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Olen tässä viime aikoina pohdiskellut kotistudioäänityksiä tehdessä, että onko sillä mitään väliä tekeekö tarvittavat EQ-säädöt laulua äänittäessä vai vasta miksausvaiheessa?
 
Jos oletetaan, että käytössä on säällinen mikkietunen josta linja menee räkkikompuran (tai kahden) kautta äänikorttiin, niin saavutetaanko jotain lisäetua mikäli EQ-säädöt tehdään jo ennen kompurointia? Vai voiko ne yhtä lailla tehdä vasta miksausvaiheessa plugarilla? Vaikuttaako mahdolliset tilan tai mikkikapselin korostukset tms. räkkikompuran toimintaan?
 
JOS equttaminen olisi syytä tehdä ennen kompuraa, niin se tarkoittaisi taas yhtä lisälaitetta räkkiin..

 
Kannatta ehdottomasti tehdä sen verran kun uskaltaa :) Ainakin monesti jos itse laitan kompuraa äänityksessä niin tekee myös mieli vähän EQ:ttaa sen mukaan miten soundin haluaa puskevan "kompuraa vasten", tosin normaaliäänityksessä erittäin hillitysti, ellei sitten hae jotain rajunpaa.
 
htm
18.09.2019 10:04:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: No itte pistän yleensä ainakin alapääleikkurin päälle vokaaleja äänittäessä, mikäli sellainen löytyy. EQ-säädöt yleensä nauhoituksen jälkeen, mut mitä lähemmäs lopputulosta päästään ketjun alkupäässä, sen parempi tietty.
 
...

Tää on hyvä ohjesääntö. Jos soundissa on selkeesti jotain jo lähtökohtaisesti, esim pientä kuminaa tai komotusta, ja eq on siinä käytettävissä, niin napsaisen jo valmiiksi pois. Joskus on tullut ihan röyhkeesti korostettua alapäätäkin, kun laulajan ääni on sitä kaivannu.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «