Aihe: Outo vika/ilmiö putkivahvistimessa
1
Goljatt
05.09.2019 16:43:08 (muokattu 05.09.2019 16:44:17)

Terve!

Hei ajattelin kysellä, että onko jollain täällä foorumeilla ollut vastaavaa ilmiötä oman putkivahvistimen kanssa.

Kyseessä on vanhempi Bluetonen Princeton Reverbi minkä ostin käytettynä keväällä. Vahvistin alkaa ns. pörisemään ollessa noin 45-50 min päällä myös myöhemmin on ilmennyt rohinaa ja paukkumista mikä muistuttaa viallisten putkien ääntä. Yleensä pörinä loppuu itsestään noin muutaman minuutin päästä ja ilmeisesti vahvistimen heilahtaminen joskus auttaa tähän. Ihan btw en siis ole ottanut tavaksi alkaa tönimään vahvistinta aina kun se alkaa pörisemään. Pörinä siis tulee vaikka stand by olisi pois päältä, elikkä se ei tule elementistä, mutta taas rohina ja paukkuminen tulee elementistä. Edellisen omistajan puhelinnumero on kadonnut, enkä voi kysyä häneltä että onko ollut samanlaista ongelmaa.

Olen käyttänyt vahvistimen jo kaksi kertaa Bluetonella huollossa ja kuvaillut ongelmaa ja kummallakin kerralla vahvistin on ollut täysin hiljainen eikä ole ollut mitään ongelmaa heidän omalla pajalla. Myös kerran jäin paikan päälle kokeilemaan omien soittokamojen kanssa ja sama homma. Kaikki komponentit ja yms on mitattu, että sisällä ei pitäisi olla vikaa. Ihmeteltiin sitten Harryn kanssa, että mistä tämä voisi johtua. Vahvistin siis tekee tätä kotonani vaikka siihen ei olisi laitettu edes kitarapiuhaa kiinni.

En ole vielä uskaltanut ottaa vahvistinta keikoille mukaan, koska en tiennyt mistä on kysymys, joten en ole itse kokeillut viedä vahvistinta toisiin sähköihin, varsinkin jos se hiljenee kesken keikan. Olen itse vaihtanut etuasteputket ja nyt siihen vaihdetaan päättärit, ettei tämä reissu mennyt hukkaan.

Onko siis jollain muulla ollut vastaavaa ilmiötä, että oma putkivahvistin pörisee, rohisee tai paukkuu tietyissä sähköissä, mutta toisissa ei? Voiko tämänlainen ongelma oikeasti tulla vain seinästä?

En nyt yritä tässä kysellä mikä siinä on vikana, sillä vahvistin on tällä hetkellä Bluetonen pajalla. Enkä myöskään millään tavalla arvostele Bluetonen laatua ja ammattitaitoa.
Oh, suits you sir!
TTV
05.09.2019 17:18:48
Tuttu ilmiö, itselläni oli yhdessä pikkunupissa vastaavaa ajoittainen rutina/kohina/pauke ja se korjaantui pääteputkien vaihdolla. Itse koitin toki ensin uusilla etusilla ja vaiheenkääntän putkilla, mutta ne ei poistaneet häiriöääniä. Vahvistin toimi moitteetta putkirempan jälkeen, joten oletan ongelman olleen pääteputkissa.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Goljatt
05.09.2019 18:10:11

TTV: Tuttu ilmiö, itselläni oli yhdessä pikkunupissa vastaavaa ajoittainen rutina/kohina/pauke ja se korjaantui pääteputkien vaihdolla. Itse koitin toki ensin uusilla etusilla ja vaiheenkääntän putkilla, mutta ne ei poistaneet häiriöääniä. Vahvistin toimi moitteetta putkirempan jälkeen, joten oletan ongelman olleen pääteputkissa.

Okei! No toivottavasti tämä korjaa myös sen kummallisen pörinän mikä ei tule elementistä.
Oh, suits you sir!
TTV
05.09.2019 18:59:51
Kefiiri: Siis se pörinäkö tulee itse vahvistimen sisältä? Oho. Miten äänekkäästä pörinästä on kysymys?

Mulla on kahdessa vahvarissa ollut tämäkin ilmiö, verkkomuuntajan mekaaninen murina oli selvästi kuultavissa ilman kaappia stand-byssä. Toisesta koitettiin korjata tuloksetta, toisen heivasin heti takaisin kauppaan.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Goljatt
05.09.2019 19:50:35

TTV: Mulla on kahdessa vahvarissa ollut tämäkin ilmiö, verkkomuuntajan mekaaninen murina oli selvästi kuultavissa ilman kaappia stand-byssä. Toisesta koitettiin korjata tuloksetta, toisen heivasin heti takaisin kauppaan.

Itsekin tutkin asiaa keväällä sen äänen perusteella ja se kuulostaa muuntajan pörinältä. Se ei ole vaan koskaan tullut esille siellä Bluetonen pajalla, vaikka vahvistin on ollut siellä jo pari kertaa ja monta tuntia päällä. Omassa käytössä se alkaa siinä 45 minuutin jälkeen pikkuhiljaa pörisemään kovempaa ja kovempaa, kunnes se lakkaa about parin minuutin päästä, eikä pörise enää vaikka se olisi kuinka monta tuntia päällä.
Oh, suits you sir!
dropD
06.09.2019 10:45:00 (muokattu 06.09.2019 12:50:56)

Tasasuuntausputki on yksi omanlaisensa eläin, joka voi aiheuttaa mitä moninaisimpia oireita mekaanisista helinöistä ja kilinöistä sähköisiin paukkeisiin, pörinöihin ja vikinöihin. Ominaista on että oireet muuttuvat ajan ja lämpötilan funktiona. Sähköiset oireet tulevat läpi myös standby päällä koska tasasuunnattu jännite otetaan putken hehkupiiristä (jossa siis on hehkujännite aina).

EDIT: tarkennuksena vielä, että riippuu standbyn toteutuksesta pääseekö tasasuuntaajan häiriöt pidemmälle koneeseen. Jos kytkin laitetaan tasuriputken ja ensimmäisen suotokonkan väliin ei mitään ei häiriöitä pääse (ainakaan teoriassa) vuotamaan, mutta tämä tapa on tasuriputkelle tuhoisa.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Goljatt
06.09.2019 11:44:21

dropD: Tasasuuntausputki on yksi omanlaisensa eläin, joka voi aiheuttaa mitä moninaisimpia oireita mekaanisista helinöistä ja kilinöistä sähköisiin paukkeisiin, pörinöihin ja vikinöihin. Ominaista on että oireet muuttuvat ajan ja lämpötilan funktiona. Sähköiset oireet tulevat läpi myös standby päällä koska tasasuunnattu jännite otetaan putken hehkupiiristä (jossa siis on hehkujännite aina).

Okei hyvä tietää! Vahvistimeen on nyt vaihdettu päättärit ja tasuri, että eiköhän se ole taas keikkakunnossa. Edellinen omistaja kertoi tehneensä vahvistimelle putkirempan ennen myyntiin laittoa, että ehkä sinne on eksynyt sitten valmiiksi viallinen putki. Asia selviää maanantaina.
Oh, suits you sir!
Rämppy
06.09.2019 12:00:11
Mulla aikoinaan kuului ajoittaista ritinää ja pauketta vahvistimesta. Vikaa etsittiin hartaasti ja lopulta syylliseksi paljastui stand by -kytkin.
In Finland we have this thing called "diu diu".
discominister
06.09.2019 23:04:44
Kannattaa myös tsekata ettei putken kannan pinnit ole päässeet löystymään. Selvinnee kun vahvistimen ollessa päällä varovasti yrittää heiluttaa putkia.
parek
07.09.2019 00:07:33
Mulla oli kerran samalainen vika. Se pörisi joka paikassa missä kokeilin. Kokeilin korjata, ei tullut mitään. Lopulta lähetin huoltoon ja kun se saapui sinne vahvari oli tietty häiriötön. Ja oli sitä myös sen jälkeen kun se tuli mulle takaisin.

Moni haukkuu Postin toimintaa. Itse olen hyvin tyytyväinen, koska ainoa selitys tässä on, että Postin työntekijä korjasi sen kuljetuksen aikana. Johtaja on bonuksensa ansainnut.
The Jack
06.05.2024 20:00:56
Otsikko on sopiva, joten nostetaan haudasta.

Soittelin Peaveyn 6505 +:lla. Volat oli siinä ykkösen kohdilla, ja vahvistin kuulosti ihan normaalilta. Yhtäkkiä vahvari ampui hirvittävällä volalla, ja meinasin pudota tuolilta järkytyksestä. Oli siinä infernaalisessa mökässä ehkä jotain häiriöääntäkin mukana, mutta se olisi saattanut johtua siitäkin että säröt oli kovilla ja olin kitaran kanssa vahvistimen läheisyydessä. Putket on vanhoja, mutta voisiko vika esim. etuasteputken hajoamisesta johtua? Yleensä kokemukseni mukaan vahvistimet menee mykäksi tai soi tavallista hiljempaa ja pienemmällä säröllä putkien hajotessa. Onko kellään kokemuksia vastaavasta ja voiko tälle itse tehdä mitään? Aikomus ei ole mitään vaativampaa ja vaarallisempaa remonttia edes yrittää, mutta voisiko tästä kuitenkin selvitä etuasteputkia vaihtamalla?
nakedzen
06.05.2024 21:46:48
The Jack: Otsikko on sopiva, joten nostetaan haudasta.

Soittelin Peaveyn 6505 +:lla. Volat oli siinä ykkösen kohdilla, ja vahvistin kuulosti ihan normaalilta. Yhtäkkiä vahvari ampui hirvittävällä volalla, ja meinasin pudota tuolilta järkytyksestä.

Volumepotikka sanoi särki ja signaali kulkee kokonaan sen ohi (sama kuin vola olisi täysillä)?
Chuck Norris on paras Power Ranger
The Jack
06.05.2024 22:17:50
nakedzen: Volumepotikka sanoi särki ja signaali kulkee kokonaan sen ohi (sama kuin vola olisi täysillä)?

Kiitti. Se kuulostaisi hyvältä selitykseltä. Näin on ilmeisesti käynyt muillekin.

https://www.thegearpage.net/board/i … ds/6505-post-volume-problem.957582/

Pitää viedä siis huoltoon. On tuo 120 wattinen putkivahvari hurja tykki. Lyö turpiin kuin profiilikuvani. Aikomuksena on ollut joskus testailla miltä kuulostaa täysillä, mutta eri olosuhteissa ja etäisyydellä mööpeleistä.
askomiko
06.05.2024 23:10:52 (muokattu 06.05.2024 23:11:19)
The Jack: Otsikko on sopiva, joten nostetaan haudasta.

Soittelin Peaveyn 6505 +:lla. Volat oli siinä ykkösen kohdilla, ja vahvistin kuulosti ihan normaalilta. Yhtäkkiä vahvari ampui hirvittävällä volalla, ja meinasin pudota tuolilta järkytyksestä.

Joskus kävi JCM800:n kanssa niin että yhtäkkiä alkoi kuulua nopeasti voimistuvaa pärinää ja pääteputket löi sinistä hehkua niin kirkkaasti että valaisi huonetta, häiriöpörinän mökä oli infernaalinen, niin kovaa mitä nyt voi kuvitella satawattisesta lähtevän täysillä. Joku pääteputkien läpilyönti tai mitäliekään nimeltään. Kunnari. Ainakin meinas tulla kunnarit housuun.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)