Aihe: Suurikalvoista konkkamikkiä mieslaulajalle | 1 |
---|
|
Hei, tuossa toisessa ketjussa jo asiaa sivuttiin, mutta otsikoinnin vuoksi pelkään usean ohittaneen ketjun - siksi uutta rinnalle. Etsin kotistudiooni uutta laadukkaampaa keskihintaista (200-600e) mikkiä itseäni varten. Oma laulusoundini on hieman "nasaalinen" eli pään fysiologiasta johtuen laulan snadisti nenään. Ei mitään Nylon Beatia tai Dave Lindholmia kuitenkaan.. ;) Budjetti eri riitä yli tonnin klassikoihin, mutta olisiko jollain jotain ehdotusta, joka toisi parannusta nykyisen ykkösmikin (MXL67i) tilalle. Tavoite yksinkertaisuudessaan olisi löytää sellainen mikrofoni, joka pehmittäisi mainittua nasaalisuutta ja siten vähentäisi myöhemmän EQ yms. käsittelyn tarvetta. Tietenkin kaikenlainen keijupöly ja muu lasketaan plussaksi.. Putkimikkejä myös hehkutetaan säännöllisesti, mutta mikä on niiden suhde nasaaliin ääneen: pehmittääkö vai pahentaako mainittua ominaisuutta? Kiitos vinkeistä! Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
|
Rode NT1 (EI SIIS NT1-A) toimii ihan hyvin omalle äänelleni ja sijoittuu tuohon hintaluokkaan. NT1 on huomattavasti tummempisävyinen kuin NT1-A. |
|
smoltron: Rode NT1 (EI SIIS NT1-A) toimii ihan hyvin omalle äänelleni ja sijoittuu tuohon hintaluokkaan. NT1 on huomattavasti tummempisävyinen kuin NT1-A. Samoin AT4040 on miesäänelle kehuttu https://youtu.be/VBH_sBrXpDo Juutas: Putkimikkejä myös hehkutetaan säännöllisesti, mutta mikä on niiden suhde nasaaliin ääneen: pehmittääkö vai pahentaako mainittua ominaisuutta? Se taas riippuu täysin käytetystä kytkennästä; mikrofonityyppi itsessään ei ole tae "lämmölle" muuta kuin putken takia kuumenevat käytössä, FET-mikistäkin saattaa saada pehmeämmän putkiesivahvistimella. https://www.gearslutz.com/board/low … /549139-why-do-i-want-tube-mic.html "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Saat tulla kokeileen aiemmin mainittua GAP D2sta, siinä saa kytkimellä preesens-korostuksen pois, sekä sitten Tube Activea, joka on muhee nauhamikki. Uusin hankinta on Heil PR40, jota en ole vielä kokeillut. Sijainti Orivesi, Eräjärvi. En usko, että putken käyttö sinänsä tekee äänestä pehmeää tai miesäänelle sopivaa. On tossa läjä muitakin mikkejä, Neumann, Senkku, Oktava, jne. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
mhelin 03.09.2019 12:18:05 (muokattu 03.09.2019 12:41:08) | |
|
Ehkä siitä äänestä ei pitäisi yrittää tehdä toisenlaista vaan paremminkin pyrkiä hyödyntämään sitä ja sen vahvuuksia, ja tehdä siitä "oma ääni". Putkimikki ei välttämättä ole lämminsoundinen tms. vaan kokonaisuus ratkaisee. Perinteinen U 47 on aika simppeli mikki - signaalitiellä kapseli (M7 tai K47), VF14 putki (underheated, eli hehkujen jännitettä tiputettu ja biasoitu vähän alle 1mA anodivirralle, katodilla 1V biasjännite), yksi konkka ja muuntaja (BV8)- mutta ohutsaundisille laulajille se on mahtava huikean proximityefektinsä vuoksi. Tuotahan mikkiä ei enää tehdä, ja kopiotkaan eivät mahdu tuohon budjettiin, mutta Warm Audiolla on yksi mikki joka voisi olla mitä haet, WA-47jr, joka on K47 -tyyppisellä kapselilla varustettu mikki edulliseen hintaan: https://warmaudio.com/wa47jr/ https://www.thomann.de/fi/warm_audio_wa_47jr.htm Tuossa on itse asiassa sama Australiassa tehty kapseli kun WA-47:ssa: https://www.thomann.de/fi/warm_audio_wa_47.htm Suurin osa edullisista konkkamikeistä käyttää K67-tyyppistä kapselia jossa on ikävä korostus/resonanssi yläpäässä joka vaatii kompensointia, ja se on alunperin suunniteltu U 67 mikille jossa taas käytettiin takaisinkytkentää vasteen korjaamiseen. Tuossa juttua noista kapseleista, kapselin vaihto voi toimia, mutta vaatii ehkä muitakin muutoksia kuten biasjännitteen säädön (jos se on yleensä mahdollista): https://soundbetter.com/kb/why-many … er-mics-are-too-bright-and-sibilant |
Juutas 03.09.2019 12:53:09 (muokattu 03.09.2019 12:58:48) | |
|
mhelin: Ehkä siitä äänestä ei pitäisi yrittää tehdä toisenlaista vaan paremminkin pyrkiä hyödyntämään sitä ja sen vahvuuksia, ja tehdä siitä "oma ääni". Putkimikki ei välttämättä ole lämminsoundinen tms. vaan kokonaisuus ratkaisee. Perinteinen U 47 on aika simppeli mikki - signaalitiellä kapseli (M7 tai K47), VF14 putki (underheated, eli hehkujen jännitettä tiputettu ja biasoitu vähän alle 1mA anodivirralle, katodilla 1V biasjännite), yksi konkka ja muuntaja (BV8)- mutta ohutsaundisille laulajille se on mahtava huikean proximityefektinsä vuoksi. Tuotahan mikkiä ei enää tehdä, ja kopiotkaan eivät mahdu tuohon budjettiin, mutta Warm Audiolla on yksi mikki joka voisi olla mitä haet, WA-47jr, joka on K47 -tyyppisellä kapselilla varustettu mikki edulliseen hintaan: https://warmaudio.com/wa47jr/ https://www.thomann.de/fi/warm_audio_wa_47jr.htm Tuossa on itse asiassa sama Australiassa tehty kapseli kun WA-47:ssa: https://www.thomann.de/fi/warm_audio_wa_47.htm Suurin osa edullisista konkkamikeistä käyttää K67-tyyppistä kapselia jossa on ikävä korostus/resonanssi yläpäässä joka vaatii kompensointia, ja se on alunperin suunniteltu U 67 mikille jossa taas käytettiin takaisinkytkentää vasteen korjaamiseen. Tuossa juttua noista kapseleista, kapselin vaihto voi toimia, mutta vaatii ehkä muitakin muutoksia kuten biasjännitteen säädön (jos se on yleensä mahdollista): https://soundbetter.com/kb/why-many … er-mics-are-too-bright-and-sibilant Kiitos ja plussaa tästä hyvästä analyysistä - ymmärsin teknojargonista ehkä puolet, mutta oleellinen välittyi! ;) Tässä hyvä arviolinkki noihin Warm Audion mikkeihin. https://www.youtube.com/watch?v=BXlGnVQV-9Q EDIT: Nyt kun itse kuuntelin huolelle tuon linkkini, niin kyllä se WA-47 kuulostaa jokusen piirun paremmalta (avoimemmalta/täyteläisemmältä) omaan korvaan kuin tuo junior... Aiheuttaa harmaita hiuksia kun hintalappu jokseenkin kovempi kuin mitä olin uudesta mikistä ajatellut maksaa. Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
askomiko 03.09.2019 13:40:52 (muokattu 03.09.2019 13:44:01) | |
|
Tsekkaa "3u audio", löytyy tyytyväisiä käyttäjäkokemuksia aika hyvin. Edullinen mutta erittäin jees, tämän pajan kapseleita käyttää Warm audio, ja suoraan tehtaalta saa ilman välikäsiä samaa suoraan tai parempaakin kalliimmassa hintaluokassa. Itselläni on näiden gz67fet ja pari levyä on tehty, hyvin toimii. Puuttuu peruskiinalaisten riipivyys yläpäässä. https://www.gearslutz.com/board/low … c-microphone-multiple-voicings.html Warmin "australialainen " kapseli on yleisen käsityksen mukaan juurikin tämän pajan tuote, koska 3u audion firman rekisteröintipaikka on australiassa, kaikki toiminta kyllä kiinassa. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
|
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja ja linkkejä. Kiitos niistä! Kalliilta tuntuva mikki on pitkässä juoksussa halvempi. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
Halpiksista mä olen käyttänyt nimenomaan tummuuden tai "rintaäänen" takia Studio Projectsin B1:tä: https://www.soundonsound.com/reviews/studio-projects-b1 https://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm Olen valinnut tuon yhdessä projektissa jopa U87 tilalle. E: Itselläni tosin vanhempi malli, kuin tuo joka Tompalla on myynnissä. Siinä ei ole mitään leikkureita. It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus! |
|
Joo 3u audion kapselit on hyviä, ne ei vaan käytä niitä omia kaikissa omissa halvemman pään mikeissään. Olen itse rakentanut U 47 tyyppisen mikin (E80F putkella mutta biasoitu vähän samaan tyyliin) 3u audion kapselilla joka on kalvotettu Sveitsissä (https://maiku-capsules.com/). Niin joo, sieltä 3ua:lta ne WA:n kapselit taisivat tosiaan tulla, Beezneez on toinen ja "oikea" aussi mikrofoni- ja kapselivalmistaja: http://beesneezmics.com/ |
|
Mulla oli joskus SP C1 jonka möin tosin pois jossain vaiheessa. Siinä oli kyllä botnea. Siihen kun vaihtaisi sen kiinalaisen (797 audion) kaselin tilalle esim. Maikun K47:n niin saisi aika hyvän mikin. |
htm 03.09.2019 22:59:34 | |
|
Mulla on kanssa hiukan nasaali ääni, ja itsellä huomasin c12-tyyppisen kapselin toimivan. Sellaisenhan saa näppärä kaveri vaihdettua vaikka siihen omaan mikkiin. Toinen (ja vieläpä kohtuuhintainen) valinta on sm7! www.signumfreud.com
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords |
|
Joo AKG:n CK12 kapselityyppi on myös parempi vaihtoehto kuin K67 (= K87). Noita löytää edullisesti esim. WGTCenteristä: https://www.wgtcenter.com/microphone-accessories.html?cat=11 Ekan sivun vihreäkylkinen CK12 on käsittääkseni hyvä, ekan sivun $19.99 K47 halpa, voisi jonkun halpismikin saundia parantaakin, kolmannella sivulla on kaksikalvoinen K47 $49.99 joka on sitten vähän parempi. 3uaudion kapseleita voi kysellä Guosheng Zuangilta sähköpostilla, viimeksi hinta oli $150 2-kalvoinen ja $100 yksikalvoinen + postit, 3uaudio "at" gmail.com on osoite. |
|
Tossa on mun taannoisia tutkimuksia aiheesta: http://jazmanaut.blogspot.com/2019/ … 5/budjettimikkia-metsastamassa.html Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
dewil: Tossa on mun taannoisia tutkimuksia aiheesta: http://jazmanaut.blogspot.com/2019/ … 5/budjettimikkia-metsastamassa.html Olipas mielenkiintoista settiä! Tekstin perusteella tuo sE2300 saattaisi olla sinne suuntaan mitä olen etsiskellyt ja toisaalta ennen tätä tekstiä olin jo vähän ostohousut jalassa tuon Aston Spiritin suhteen kun sitä on hehkutettu monessa paikassa... Aina vaan vaikeammaksi menee. Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|