Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 535 36 37 38 3971 72 73 74 75
Vainottu
27.08.2019 01:13:01
Haeroe: Kysymyksen taustalla oli lähinnä harmitus siitä, että keskimäärin minun keikkapaikoissani (= kirkoissa) on sellainen akustiikka, että noin selkeästä saundista voi vaan uneksia, vaikka nauhoittaisi paremmalla salinauhoittimella.

Anyways, hyvä kitarasaundi tossa sulla on. Se ei tietty yllätä tällaista puolitoista vuotta all-helix -keikkaa aktiivisesti veivanneena setämiehenä.

Pitää varmasti paikkansa, että kirkot yms on aika haastavia ympäristöjä nauhoituksen osalta. Mutta tuleepahan komeat hallikaiut ihan luonnostaan. :)

Mutta oma kokemus tuon Stompin kanssa on, että se helpottaa bändimiksausta, erityisesti kaikuisissa tai muuten haastavissa keikkapaikoissa, kun jää yksi huutava kitaravahvistin tilasta pois.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
Vainottu
27.08.2019 01:16:22
Tami: Hienosti toimii. Tosi hyvä soundi ja tuolla stompilla vetelee tanssipuuhat näemmä ihan täysiä... Hyvä hyvä!!

Kiitos kiitos! Kyllä livenä saa jo olla aikamoinen kultakorva että erottaa onko lavalla mallintava vai oikea putkivehje. Mutta näin kun itse on oma roudarinsa niin eron kyllä tuntee. :)
WanhaWetäjä
27.08.2019 14:21:01

Vainottu: Kiitos kiitos! Kyllä livenä saa jo olla aikamoinen kultakorva että erottaa onko lavalla mallintava vai oikea putkivehje. Mutta näin kun itse on oma roudarinsa niin eron kyllä tuntee. :)

Onko sulla tuossa joku volume/exp-pedaali millä hoitelet volumea, jos tarvii? Entäpä saako tuohon wahin kuinka helposti?

Vois tosiaankin aatella HelixFloorin korvaajaksi keikoilla kun se mun sounditarve on todella perus eli pari hyvää cleania, yksi sellanen jazz/vanha tanssimusa, toinen iskelmä/rautis , rokkikomppeihin kevyttä säröä + boostilla soolot ja sitten ois sellanen missä cleanista sais todella nopsaan särösoundin ja takas cleaniin, just tein moisen kokeeksi Helix Floor+ PowerCap snapshoteilla kahella eri vahvarilla, ei taida onnistua Stompilla?

Tähän tapaan siis:
cleankomppi snap 1. (volspe) + amp1 +IR1/tai kaappi +(delay)+reverb + eq
iskelmäsärö snap 2. volspe + amp2 +IR2/tai kaappi + delay +reverb + eq
> 2. snapissa on reilusti enempi kaikua, suluissa olevat ei välttämättömiä.

Onnistuis tietty vaikka jollain dist./overdrivemallinnuksella mutta en saa tehtyä sillä systeemillä haluaamaani soundia, vaikeutena tuossa tuntuu olevan se että hyvät cleanvahvarit eivät "syö" kovin hyvin/luontevasti noita Helixin säröpurkkeja vaikka onhan noista hyvinkin toimivia pätkiä juutuubissa.

Pointti moisen patchin tarpeeseen on se että on biiseja joissa vaihdetaan todella hätäsesti kesken cleankompin ihan eri maailman särösoundiin jonkun riffin tms myötä ja heti takas, patcheja vaihtamalla ei oikeen toimi mutta snapshoteilla ja Helix Floorilla helposti.

2. skenaario Stompin suhteen ois se että kun joillain laivoilla on putkivahvarit nin voisko tuota käyttää vain efekteihin? Säröttimet varmaan toimii myös tuossa taspauksessa ok. Olisi melko roudausystävllinen setti Stompbox ja joku exp/volumespedu tai jopa pelkkä Stompbox.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Mikko1978
27.08.2019 18:32:18
Kaksi exp-pedaaliahan tuo Stomp ottaa, joten wah ja volume ovat ongelmitta käytettävissä samaan aikaan. Mikä ero sillä, ovatko soundit tallennettu omiin patcheihin vain snapshoteihin, oikein on?
Vainottu
27.08.2019 21:22:57
Mikko1978: Kaksi exp-pedaaliahan tuo Stomp ottaa, joten wah ja volume ovat ongelmitta käytettävissä samaan aikaan. Mikä ero sillä, ovatko soundit tallennettu omiin patcheihin vain snapshoteihin, oikein on?

Isoin ero tulee viiveestä. Snapshotit vaihtuu ilman viivettä, mutta patchien vaihdossa on selkeästi kuultava katkos. Toki sen kanssa pärjää kun ajoittaa vaihdot sopivasti.
Vainottu
27.08.2019 22:01:20
WanhaWetäjä: Onko sulla tuossa joku volume/exp-pedaali millä hoitelet volumea, jos tarvii? Entäpä saako tuohon wahin kuinka helposti?

Vois tosiaankin aatella HelixFloorin korvaajaksi keikoilla kun se mun sounditarve on todella perus eli pari hyvää cleania, yksi sellanen jazz/vanha tanssimusa, toinen iskelmä/rautis , rokkikomppeihin kevyttä säröä + boostilla soolot ja sitten ois sellanen missä cleanista sais todella nopsaan särösoundin ja takas cleaniin, just tein moisen kokeeksi Helix Floor+ PowerCap snapshoteilla kahella eri vahvarilla, ei taida onnistua Stompilla?

Tähän tapaan siis:
cleankomppi snap 1. (volspe) + amp1 +IR1/tai kaappi +(delay)+reverb + eq
iskelmäsärö snap 2. volspe + amp2 +IR2/tai kaappi + delay +reverb + eq
> 2. snapissa on reilusti enempi kaikua, suluissa olevat ei välttämättömiä.

Onnistuis tietty vaikka jollain dist./overdrivemallinnuksella mutta en saa tehtyä sillä systeemillä haluaamaani soundia, vaikeutena tuossa tuntuu olevan se että hyvät cleanvahvarit eivät "syö" kovin hyvin/luontevasti noita Helixin säröpurkkeja vaikka onhan noista hyvinkin toimivia pätkiä juutuubissa.

Pointti moisen patchin tarpeeseen on se että on biiseja joissa vaihdetaan todella hätäsesti kesken cleankompin ihan eri maailman särösoundiin jonkun riffin tms myötä ja heti takas, patcheja vaihtamalla ei oikeen toimi mutta snapshoteilla ja Helix Floorilla helposti.

2. skenaario Stompin suhteen ois se että kun joillain laivoilla on putkivahvarit nin voisko tuota käyttää vain efekteihin? Säröttimet varmaan toimii myös tuossa taspauksessa ok. Olisi melko roudausystävllinen setti Stompbox ja joku exp/volumespedu tai jopa pelkkä Stompbox.

Tuossa Tami vastasikin jo ansiokkaasti. Tosiaan se että pärjääkö Stompin kanssa, riippuu miten rajoitteiden kanssa pystyy elämään. Eli tuo 6 käytettävää blockia kyllä rajoittaa touhua jonkin verran. Siksi olenkin itse mietiskellyt ison Helixin hankkimista. Ehkä kyse ei niinkään ole pakottavasta tarpeesta, vaan vaihtojen helpottamisesta. Toisaalta Stompin hyvä puoli on, että tulee pidettyä asiat yksinkertaisena. :)

Mutta tällä hetkellä mulla on viisi muistipaikkaa käytössä ja niiden sisällä pieniä säätöjä. Muistipaikkojen vaihtoon käytän Bossin tuplakytkintä ylös ja alas -tyyppisesti. Tuo toimii kun muistipaikkoja ei ole liikaa. Waheihin olen itse käyttänyt Helixin autofilttereitä. Löytyy riittävä funkvätkytys kun sitä tarvii. Volume mulla on pelkästään kitarassa. Eli käytössä on pelkästään Stomp ja Bossin kytkin Pedaltrainin pikkulaudassa. Melko roudausystävällinen paketti. :)

1. Puhdas komppi
2. Rautalanka (Särölle kaksi vaihtoehtoa)
3. Reunasärö (Kaiulle kaksi pituutta)
4. Rokimpi sörö (Särö/isompi särö)
5. Soolosärö (Enemmän tai vähemmän kaikua)

Kuten sanottua, Snapshotien sisällä olisi mukavampi toimia, mutta kuusi blockia tekee siitä aika hankalaa. Kuitenkin saundit on samat kuin isommissakin malleissa ja livenä tuon kanssa kyllä selviää. Itse olen sen verran kokeilunhaluinen että eiköhän tuo iso Helix jossain kohtaa löydä tiensä tähän talouteen. :)

ATK:lta löytyy paljon hyviä kokemuksia Helix-tuotteiden käytöstä vahvarin kanssa, mutta itsellä ei ole siitä kokemusta.
WanhaWetäjä
28.08.2019 11:17:11

Vainottu:
Kuten sanottua, Snapshotien sisällä olisi mukavampi toimia, mutta kuusi blockia tekee siitä aika hankalaa.

Ok, tätä uumoilin itsekkin joten taitaa jäädä tässä kohtaa mietintään Stompin hankinta, toki jonkisortin backuppina isolle Helixille menisi kyllä.

Kuitenkin saundit on samat kuin isommissakin malleissa ja livenä tuon kanssa kyllä selviää. Itse olen sen verran kokeilunhaluinen että eiköhän tuo iso Helix jossain kohtaa löydä tiensä tähän talouteen. :)
Onhan Helix Floor todella toimiva all in one-laite ja ei se koko kuitenkaan ole niin hirmuinen etteikö sitä jaksais roudailla esim laivoille. Kamojen minimalisointi on sinällään kiehtova juttu ja Stomppi olisi tähän oiva laite.

ATK:lta löytyy paljon hyviä kokemuksia Helix-tuotteiden käytöstä vahvarin kanssa, mutta itsellä ei ole siitä kokemusta.
Tuohon pitäisi perehtyä juurikin laivakeikkoja ajatellen vaikka ihan ok homma on toiminut suoraan pöytään ja oma monnari kitaralle.

Mutta kiitokset kaikille kattavasta infosta, taitaa mun tapauksessa Stomppi olla poissuljettu yhen prossun ja tuon plockien vähyyden takia joten yhdessä patchissa kahen erilaisen vahvarin + kaapin käyttö erilaisilla efekteillä ei taitu mitenkään, ison Helixin kahella prossulla ja snapshoteilla onnistuu helposti.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Attew
28.08.2019 12:30:31 (muokattu 28.08.2019 12:30:55)

Pitääpä alkaa tutustumaan Helixin saundimaailmaan. Tuo Stomp olisi täydellinen backup päälaudalle, kun tällä hetkellä roudaan treeneihin aina tuon AX8:n, mutta Stompinkin nappulat riittäisi.

Amplifireboxin käyttiksen kanssa en mitenkään päässyt sinuiksi, joten se joutaa torille.
mize7
28.08.2019 13:58:56

Attew: Pitääpä alkaa tutustumaan Helixin saundimaailmaan. Tuo Stomp olisi täydellinen backup päälaudalle, kun tällä hetkellä roudaan treeneihin aina tuon AX8:n, mutta Stompinkin nappulat riittäisi.

Amplifireboxin käyttiksen kanssa en mitenkään päässyt sinuiksi, joten se joutaa torille.

Mä tykkään yhdistää molemmat:
https://muusikoiden.net/dyn/users/162527.jpg

Amplifire-box menee HX Stompin efektiluuppiin ja DMC.micro ohjaa tap/tempo ja preset/stomp mode tehtäviä.

Osa amplifiren vahvistimista on enemmän omaan mieleeni ja toisaalta taas stompissa on paljon loistavia vahvistimia myös. Erityisesti Plexi saundi on mun makuun parempi Amplifiressä ja samaten 5150 ja Archon...
https://soundcloud.com/mediumplayer
BulletFace
29.08.2019 09:06:03
Attew: Pitääpä alkaa tutustumaan Helixin saundimaailmaan. Tuo Stomp olisi täydellinen backup päälaudalle, kun tällä hetkellä roudaan treeneihin aina tuon AX8:n, mutta Stompinkin nappulat riittäisi.

Stomppia parempaa backuppia saa kyllä hakea. Rupesin juuri itse kasaamaan lautaa sen ympärille, parilla pikku spedulla, EHX Magnum 44 päätteellä ja expression pedaalilla höystettynä. Kuka tahansa bändin kolmesta kielisoittajasta voi lennosta ottaa laudan käyttöön ja soundit on valmiina. Toimii.
Get the best and fuck the rest.
Attew
29.08.2019 14:36:22

BulletFace: Stomppia parempaa backuppia saa kyllä hakea. Rupesin juuri itse kasaamaan lautaa sen ympärille, parilla pikku spedulla, EHX Magnum 44 päätteellä ja expression pedaalilla höystettynä. Kuka tahansa bändin kolmesta kielisoittajasta voi lennosta ottaa laudan käyttöön ja soundit on valmiina. Toimii.

Tämähän on muuten loistava idea. Pitääpä duunata bassopresetit kanssa, niin toimii siinäkin tarvittaessa.
BulletFace
29.08.2019 16:41:28
Attew: Tämähän on muuten loistava idea. Pitääpä duunata bassopresetit kanssa, niin toimii siinäkin tarvittaessa.

Joo, ehdottomasti. Tuli Kemperin Stage taloon, niin tuo stomppi jäi vähän ylimääräiseksi, mutta ei siitä raaski luopuakaan kun se on niin perhana hyvä ja tosiaan loistava varavehje.
Get the best and fuck the rest.
tonicaster
07.09.2019 17:11:31
Terve teille Helix kansa! Hyppäsin kyytiin hommaamalla kyseisen aparaatiin, ja täytyy sanoa että mukanaan vie tuo säätäminen... Tuntuu että säädettävää vaan löytyy liiaksikin. Varsinkin tällaiselle ennen varsin vannoutuneelle analogihäiskälle.
Yhden asian oon oppinut: Kahteen asti yöllä ei kannata nappuloita käännellä, koska silloin kaikki alkaa kuulostamaan aivan paskalta
tonicaster
07.09.2019 17:35:21
Ja sitten kysymys puolelle. Miten käytätte Helixiä keikkakäytössä. Onko teillä biisikohtaiset presetit joiden sisällä käytte läpi snapshotteja? Mietin laitteen käytön saamista mahdollisimman helpoksi.. on kuitenkin settilista sellanen että useammalle eri vahvarimallinnokselle on käyttöä samalla keikalla jne.
Haeroe
07.09.2019 18:41:46

tonicaster: Ja sitten kysymys puolelle. Miten käytätte Helixiä keikkakäytössä. Onko teillä biisikohtaiset presetit joiden sisällä käytte läpi snapshotteja? Mietin laitteen käytön saamista mahdollisimman helpoksi.. on kuitenkin settilista sellanen että useammalle eri vahvarimallinnokselle on käyttöä samalla keikalla jne.

En käytä montaa eri styrkkarimallinnusta, koska koen saavani Helixin säröistä riittävästi monipuolisuutta. Näin ollen käytän snapshotteja + stomp modea. Tuolla kattauksella olen pärjännyt.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
JohnJ
07.09.2019 19:07:38 (muokattu 09.09.2019 12:35:27)
tonicaster: Ja sitten kysymys puolelle. Miten käytätte Helixiä keikkakäytössä. Onko teillä biisikohtaiset presetit joiden sisällä käytte läpi snapshotteja? Mietin laitteen käytön saamista mahdollisimman helpoksi.. on kuitenkin settilista sellanen että useammalle eri vahvarimallinnokselle on käyttöä samalla keikalla jne.

Toistaiseksi vain pari keikkaa Helixillä takana, mutta kitaralla snapshoteilla (clean, komppi ja lead). Bassolla soittaessa en ole tarvinnut kuin säröä, joten olen mennyt siinä tilanteessa vain stomp modella, särö ykköskytkimen takana. Akkarihommat on vielä testaamatta, mutta siinäkin on suunnitelma mennä stomp modessa, varmaan ainakin looper ja soolobuusti stomppeina.

Itse kaipaisin vinkkejä millä vahvistinmallinnoksilla saisi hyvän clean-soundin sekä hi-gain-soundin. Siis samalla vahvistimella, jotta voisi käyttää snapshottina sekä clean- että särösoundia yhdellä ja samalla blockilla. Nyt on käytössä Line6 2204, jolla ollaan lähellä, mutta ainakin viimeksi huomasin että ihan riittävän cleania soundia en saanut vaan se säröytyi vaikka gainit nollilla. Tokihan tuohon voi vaikuttaa myös kitaran mikit, omassa kun oli aktiivit.
Metal meets the bone!
Haeroe
17.09.2019 10:00:01

Jaahas, Helix LT:n poljin alkoi pitää kirskuvaa ääntä. Tämä on toinen laite, koska ensimmäinen meni vaihtoon irronneen pedaalin takia. Onko tämä kirskuva ääni ensioire siitä, että tähän tulee sama vika? Miten tuon äänen saisi korjattua?
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Tami
18.09.2019 10:18:33

Vainottu: https://m.facebook.com/story.php?st … p;sfnsn=mo&s=600844002&vh=e

Toivottavasti linkki toimii, mutta ajattelin heittää kuulolle HX Stompin livesaundeja hunppaympyröistä. Olen ollut todella tyytyväinen livesaundeihin niin lavalla kuin yleisönkin suuntaan. Kaikki saundit tulee pelkästään Stompista.

Kyseisen klipin saundit on tehty Fullerton Bright -mallinnuksella ja kaappeina ML Sound Labin Mesa Boogie 4x12 impulssit. Kahdella eri mikeillä mikitettynä kaapit on jaettu hiukan stereoksi, suunnilleen 50% suuntaansa. Sitten efekteinä jousikaiku ja Binson Echorec -mallinnus ja vahvarin jälkeen 10 alueinen eq hienosäätöä varten.

Pikkuhiljaa tuo Stomppi alkaa tuntua kotoisammalle. Mä kävin pitkästä aikaa viikonloppuna humppahommissa ja tein about samoilla "blokeilla" tangomaailmaan soundit. Itsellä ketjuna Chorus tai tremolo, Fullerton bright, IR (ML The best IR in the world), Binson, reverb ja viimeisen blokin syö volume. Stompista monona pöytään. Särönä ennen stromppia bossin sd-1.

Luurinauhoitus on mitä on, mutta livenä uppoaa kyllä bandimixiin kuin isi äitiin eikä ole kamasto koolla pilattu.
https://www.youtube.com/watch?v=9XmpGnz8oCE
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
gunner
18.09.2019 12:11:38
Ostin kans itse alkuun Helix Floorin, mutta kun Stomp tuli markkinoille, jouduin pelkän roudattavuuden takia ostamaan rinnalle myös sen.

Punkrock-bändissä ei onneksi kovin paljoa erilaisia saundeja tarvitse, joten Stomp on siihen aivan loistava. Pakollisten 808-buusterin, JCM800-mallinnoksen ja kaappi-impulssin (käytössä jotain JST-impulsseja) lisäksi ketjusta löytyy lopusta kaksi tape delayta. Kytkimiin olen pistänyt delayt, joista toisessa on delayn asetuksista lisätty pieni volabuusti perus liidejä varten ja toisessa delayssa huomattavasti suurempi volabuusti sooloja varten. Kolmannessa painikkeessa on tap tempo / viritin.

Äänentoistoon mulla on Yamahan DXR10, joka on kyllä myös ihanteellinen roudattava verrattuna mihinkään nuppikaappiyhdistelmiin. Ei tule yhtään ikävä sitä roudausrumbaa, kun kaikki kitarakamat kulkevat yhdellä kertaa autosta lavalle ja päinvastoin.
Vauhti korjaa virheet
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)