Aihe: Aloittelijalle sopiva kitara
1 2
munkero
22.08.2019 16:13:16 (muokattu 22.08.2019 16:15:35)
Väärä ketju :)

E: no ei ihan, tämmönen tuli juuri: https://i.imgur.com/7R9xzUH.jpg Ei ehkä floikallisena se paras aloittelijakitara, mutta tästä on versio myös vintage-tremololla joka lienee helpompi...
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Jarkre
22.08.2019 16:50:23 (muokattu 22.08.2019 16:50:42)
Kontiak
23.08.2019 14:49:06
Budjetti pitäisi ainakin ensin muuttaa 1200-1300 euroon.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
telecaster67
24.08.2019 11:37:43
Thomannilta olen 2 skittaa tilannut. Molemmat täysin tehtaan paketissa. Toisessa niistä(Yamaha) potikoiden nupit putos lattialle saman tien. Indonesian poikien jäljiltä siis. Kumpikin kitara lähti kiertoon. Enää en kokeilematta osta soittimia, mistään. Se mistä osat putoili oli muuten Pacifica 611.
Toinen oli Squirer tele. Nätti mutta soinniltaan lelumaista kuraa. Kaularaudan säätö ei toiminut.
Metsäkitaristi. Period.
iec
24.08.2019 11:55:48

Kontiak: Budjetti pitäisi ainakin ensin muuttaa 1200-1300 euroon.

Jos vaihtoehtoina on se, että on edes jonkinlainen kohtuullisessa säädöissä oleva kitara +vahvari 300 euron yhteishinnalla, tai sitten ilmakitara, niin mitä luulet kummalla vaihtoehdolla on hauskempi harrastaa kitaransoittoa?

En tiedä muista, mutta ainakin itse olen ollut joskus nuori ja myös köyhä opiskelija. Ei sitä rahaa vain ole kaikilla tuollaisiin yli 1000 euron kamppeisiin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JuSu
24.08.2019 12:45:36
iec: Jos vaihtoehtoina on se, että on edes jonkinlainen kohtuullisessa säädöissä oleva kitara +vahvari 300 euron yhteishinnalla, tai sitten ilmakitara, niin mitä luulet kummalla vaihtoehdolla on hauskempi harrastaa kitaransoittoa?

En tiedä muista, mutta ainakin itse olen ollut joskus nuori ja myös köyhä opiskelija. Ei sitä rahaa vain ole kaikilla tuollaisiin yli 1000 euron kamppeisiin.

Nuo tuollaiset budjettikommentit osoittaa lähinnä haluttomuutta perehtyä aiheeseen tai sitten silkkaa ymmärtämättömyyttä, varsinkin kun ehdotellaan budjetin moninkertaistamista.

Mä väitän, että 300 eurolla sopivasti kytäten saa käytettynä ihan mukiinmenevän setin, jolla taittuu bändihommatkin. Esim. Tech21 Trademark 60 + Yamaha Pacifica -kombinaatio on ihan mahdollista saada tuolla rahalla, ja kyllä mä voisin mennä sillä setillä vaikka keikalle.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Sabotage2
25.08.2019 16:12:27 (muokattu 25.08.2019 17:04:13)

Ekana asiana pitää kattoa se, että minkä tyylistä musaa lähtee soittamaan. Rokkiin rock kitara, heavyyn heavy kitara ja countryyn Squier/Fender. Ibanez olis mun valinta, jos haluaa enemmän vaihtelua.

Ite testannu kitaroita laidasta laitaan ja suuri osa on lähteny palautukseen/myyntiin. Harley Bentonia en suosittele ollenkaan, kun semmonenki ollu testissä.

Tähän mennessä LTD, Ibanez ja Jackson on ollut parhaita halvoista kitaroista (300€ luokkaa). Ibanezin äänet on enemmän Strato rock tyylisiä, vaikka silläki voi erittäin hyvin soittaa heviäki ja Ibanezit pysyy paremmin vireessä tallansa takia.

LTD ja Jackson on menny mulla aika lähelle täysin Heavyn puolelle ja niitä ei ihan Stratolta saa kuulostamaan, mut niillä on nopea soittaa. Jacksoneissa on paljon LTD:n kitaraa ohuempi kaula, joka helpottaa soittamista pienikourasella. Jos taas on pitkät sormet, niin Ibanez voi olla hyvä valinta, kun lähes kaikissa Ibanezeissa taitaa olla pitempi kaula. Jos tykkää vähän paksummasta kaulasta, niin sitte LTD.

Mulla on nyt LTD M-103FM kakos kitarana ja se on ollu ihan hyvä peli, mutta siinäki on pieniä puutteita, kuten kovaa soittaessa kuulee rungosta vähän muovista ääntä, mut se ei ole ollu mikään iso haitta itelle.

Tällä hetkellä soittelen Jackson Dinky Prolla eniten, joka maksoi 950€, mutta hinta ei aina takaa laatua. Olen koittanut liikkeessä Gibsoniakin joka makso 1100 euroa ja sen soittaminen oli mulle täysin mahdotonta, kun kielet oli niin kaukana otelaudasta satulan takia.

Sitte kannattaa miettiä mikä se paras vahvistin olis, koska siitähän ne äänet sitte lähtee ja vahvistin ja efektipedaalit on mun mielestä tärkeempi, kuin huippu kitara. Oon kans ite joutunu pettymään suurimpaan osaan digitaalisista efekteistä, niin mitään multiefektejäkään en suosittele, jos ei sitte halua Mooerin efektejä, jotka taitaa tällä hetkellä olla aika hyviä.

Mun eka vahvari oli Fender FM212 ja se oli muuten pirun hyvä, mut helvetin äänekäs. Sitä ei voinu pienillä volumeilla soittaa. Toiseks paras vahvari ollu nyt tälläki hetkellä käytössä oleva Laney IRT studio ja tässä vahvarissa äänetki pysyy kurissa.

Paras useamman efektin digitaalinen pedaali ollu tähän mennessä GFI Specular Tempus ja tuota en koskaan pois myykään, mutta se ei ole halpa pedaali.
Metalkallo
25.08.2019 19:30:22 (muokattu 25.08.2019 19:35:24)
Sabotage2: Ekana asiana pitää kattoa se, että minkä tyylistä musaa lähtee soittamaan. Rokkiin rock kitara, heavyyn heavy kitara ja countryyn Squier/Fender. Ibanez olis mun valinta, jos haluaa enemmän vaihtelua.

Ite testannu kitaroita laidasta laitaan ja suuri osa on lähteny palautukseen/myyntiin. Harley Bentonia en suosittele ollenkaan, kun semmonenki ollu testissä.

Millä vaan kitaralla voi soittaa mitä vaan, malli ja merkki ei vaikuta siihen tippaakaan. Monet yhdistää merkit monesti tiettyihin musatyyleihin koska idolit ovat soittaneet niillä juuri sitä tyyliä. Soundiin tietenkin vaikuttaa mikit onko ne sinkut vai kaksikelaiset (humbucker), mutta sekään ei estä soittamasta mitä vaan.

En sano, että kaikki nyky Harley Benton kitarat olisi laadukkaita, mutta tuo 450plus ja 550 les paulit on oikeasti hyviä kitaroita todella hyvään hintaan. Itse olen todella tyytyväinen omaan 450plus malliin, siitä on tullut mun toiseksi parhain kitara straton jälkeen, niin paljon tykästyin siihen.

Mulla on ollut Edwards LP98 ja Japanin Tokai love rock les paulit yhdessä vaiheessa ja nuo on jo todella hyviä kitaroita. Tämä HB 450plus ei oikeastaan häviä noille yhtään mitä tulee tuntumaan ja lookkiin. Tottakai puut on varmaan hiukan laadukkaammat noissa aiemmin mainituissa, mutta 450 Bentonkin silti mahonkia. Bentonissa on vielä kaulan loppupäässä pyöristetty se kaulaliitos, joten viimeisille nauhoillekin pääsee helpommin kuin monissa muissa pauleissa.

Mitä vahvariin tulee, niin itse en ostaisi varmaankaan mitään trankku Fenderiä vaan Fenderiltä VAIN putkipelejä. Trankkuja ostaisin Bossilta, Blackstarilta tai Yamahalta, ja ehkä Marshallilta joitakin vanhoja.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Sabotage2
25.08.2019 20:19:46

Metalkallo: Millä vaan kitaralla voi soittaa mitä vaan, malli ja merkki ei vaikuta siihen tippaakaan. Monet yhdistää merkit monesti tiettyihin musatyyleihin koska idolit ovat soittaneet niillä juuri sitä tyyliä. Soundiin tietenkin vaikuttaa mikit onko ne sinkut vai kaksikelaiset (humbucker), mutta sekään ei estä soittamasta mitä vaan.

En sano, että kaikki nyky Harley Benton kitarat olisi laadukkaita, mutta tuo 450plus ja 550 les paulit on oikeasti hyviä kitaroita todella hyvään hintaan. Itse olen todella tyytyväinen omaan 450plus malliin, siitä on tullut mun toiseksi parhain kitara straton jälkeen, niin paljon tykästyin siihen.

Mulla on ollut Edwards LP98 ja Japanin Tokai love rock les paulit yhdessä vaiheessa ja nuo on jo todella hyviä kitaroita. Tämä HB 450plus ei oikeastaan häviä noille yhtään mitä tulee tuntumaan ja lookkiin. Tottakai puut on varmaan hiukan laadukkaammat noissa aiemmin mainituissa, mutta 450 Bentonkin silti mahonkia. Bentonissa on vielä kaulan loppupäässä pyöristetty se kaulaliitos, joten viimeisille nauhoillekin pääsee helpommin kuin monissa muissa pauleissa.

Mitä vahvariin tulee, niin itse en ostaisi varmaankaan mitään trankku Fenderiä vaan Fenderiltä VAIN putkipelejä. Trankkuja ostaisin Bossilta, Blackstarilta tai Yamahalta, ja ehkä Marshallilta joitakin vanhoja.

Puhun tässä enemmänki omasta kokemuksesta. Ne äänierot on todella pieniä ja ite olen juuriki niitä kans tarkkaillu. Joilleki ei tietenkään ole mitään merkitystä pienillä äänieroilla, mutta mulla on.
Sabotage2
28.08.2019 16:34:04

Metalkallo: Millä vaan kitaralla voi soittaa mitä vaan, malli ja merkki ei vaikuta siihen tippaakaan. Monet yhdistää merkit monesti tiettyihin musatyyleihin koska idolit ovat soittaneet niillä juuri sitä tyyliä. Soundiin tietenkin vaikuttaa mikit onko ne sinkut vai kaksikelaiset (humbucker), mutta sekään ei estä soittamasta mitä vaan.

Ite testasin Harley Benton Lemon Burstia, jonka tilasin Thomannilta. Lähti seuraavana päivänä palautukseen, koska runko oli kiero, nauhat oli miten sattuu vasaroitu paikalleen ja komponentit oli laadutonta roskaa. Ainoastaan mikit oli käyttökelposet. Kyllä jokaisen kitaran soundi on erilainen, vaikka niillä voiki soittaa mitä vaan. Toisilla on toisten tyylien soittaminen myös helpompaa. Et sinäkään soita heviä akustisella.
Dinorocker
28.08.2019 17:14:20
Sabotage2: Ite testasin Harley Benton Lemon Burstia, jonka tilasin Thomannilta. Lähti seuraavana päivänä palautukseen, koska runko oli kiero, nauhat oli miten sattuu vasaroitu paikalleen ja komponentit oli laadutonta roskaa. Ainoastaan mikit oli käyttökelposet. Kyllä jokaisen kitaran soundi on erilainen, vaikka niillä voiki soittaa mitä vaan. Toisilla on toisten tyylien soittaminen myös helpompaa. Et sinäkään soita heviä akustisella.

Runko kiero? Lienee sekin mahdollista. Vai oliko kaula kiero?
Ruutikallo
30.08.2019 21:08:57 (muokattu 30.08.2019 21:30:33)
Täällä olisi kanssa kitara, vahvari +muut hakusessa ekaluokkalaiselle joka aloitti musiikkiopistolla sähkökitaran juuri.

Torilta toki tsekattu mutta itelle vähän se vieraampi instrumentti kyseessä niiin hankala on verrtailla tms.
Mitään "Halpa-Hallin" keppiä en viitisi hommata ettei into lopahda paskoihin kamoihin ja olis sellainen ettei tarvii heti ola uusimassa, tjtn.

Ilmeisesti 3/4 olisi paremmin käteensopiva, vai miten?

Koko setille vooisin ajatella mx ~500€, joten kuuntelen vinkkejä mielelläni.

Ps. Ja tiedän ett tätä on varmasti kysytty satoja kertoja jo aiemminkin, vaan samoin se on tuolla rumpupalstallakin kun "tulokkaille" kalustoa tiedustellaan.

E. Sellainen 100-200km säteellä Raumalta onnistunee nouto.
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
Ruutikallo
30.08.2019 21:51:36
Ruutikallo: Täällä olisi kanssa kitara, vahvari +muut hakusessa ekaluokkalaiselle joka aloitti musiikkiopistolla sähkökitaran juuri.

Torilta toki tsekattu mutta itelle vähän se vieraampi instrumentti kyseessä niiin hankala on verrtailla tms.
Mitään "Halpa-Hallin" keppiä en viitisi hommata ettei into lopahda paskoihin kamoihin ja olis sellainen ettei tarvii heti ola uusimassa, tjtn.

Ilmeisesti 3/4 olisi paremmin käteensopiva, vai miten?

Koko setille vooisin ajatella mx ~500€, joten kuuntelen vinkkejä mielelläni.

Ps. Ja tiedän ett tätä on varmasti kysytty satoja kertoja jo aiemminkin, vaan samoin se on tuolla rumpupalstallakin kun "tulokkaille" kalustoa tiedustellaan.

E. Sellainen 100-200km säteellä Raumalta onnistunee nouto.

Kai jokin T-kaupan pakettikin menee, mutta käytettyä toki suosin.
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
munkero
30.08.2019 21:55:47
Ruutikallo: Kai jokin T-kaupan pakettikin menee, mutta käytettyä toki suosin.

Vahvariksi Blackstarin Fly 3!

Kiva pikkupurkki jossa myös kivan kuuloinen kuulokelähtö, eikä maksa juuri mitään.

Tästä on kahta mallia, uudemmasta löytyy myös bluetooth...
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Manyxe
02.09.2019 01:03:45
Kitarastainnostunut: Hei nyt tarvitaan apua Lapissa! Etsin aloittelijalle sopivaa sähkökitaraa hintaluokaltaan 200 tai enintään 300e. Osaatteko auttaa kitarasta innostunutta hädässä?

Edit: Lisätietoa kun pyydettiin niin haluaisin opetella soittamaan bluesia tai jazzia, sekä klassisempaa rokkia. Etsin siis vähän kuin kitaraa joka olisi ikään kuin jack of all trades.
Vahvistintakin etsin ja olisi hyvä jos s mahtuisi budejttiini joka ei ole kuin se 200-300 e.

Harley Bentonilla on hyvä aloittaa. Rockiin ja bluesiin taipuvat parhaiten kaksikelaiset mikit eli humbuckerit, jack of all trades -kitaraksi Les Paul -tyyliset kitarat jossa humbuckerit sopivat hyvin jos niissä on push/pull coil split, mikä useassa mallissa onkin. Puoliakustinen on aika perinteinen jazzaajan työkalu joka taipuu myös bluesiin, tosin ei välttämättä sitä raskaampaan. Harley Bentonilla on monen monta mallia, niistä voi lähteä valitsemaan lähespä ulkonäön perusteella.
Sabotage2
08.09.2019 07:59:29

Dinorocker: Runko kiero? Lienee sekin mahdollista. Vai oliko kaula kiero?
Ei ollu kaula kiero, vaan runko oli kiero. Se oli selvästi painunu kaikukopan kohalta kielien yläpuolelta läjään ja sitte talla oli vähän miten sattuu kans asennettu paikalleen. Satulasta kans puuttu pieni palanen ja se kitara ei edes pysyny kunnolla vireessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)