johnny-boy 24.08.2019 13:45:50 | |
---|
Tervehdys jäsenille! Tiedustelisin vinkkejä, että mistä olisi hyvä alkaa opettamaan kitaransoiton alkeita? Itse olen siis soittanut parisen vuosikymmentä ja perusteet ihan hyvin hallussa. Nyt puoliso haluaisi alkaa harjoittaan myös kitaransoittoa ja lupauduin opetushommiin. Ongelmana on että kun omasta aloituksestani on jo niin pitkän aikaa, niin ei oikein tiedä mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen? Olisiko esim. suoraan järkevä lähtä jotain helppoa kappaletta työstämään, missä helpot sointukuviot tms.? Itse muistaakseni aloin ensimmäisenä vain treenaamaan tyyliin paranoidia, tai enter sandmania ja siittä se sitten omalla painollaan eteni. Vinkkejä otetaan vastaan! |
johnny-boy 24.08.2019 13:48:19 | |
---|
Lisättäköön vielä, että puolisoni kuuntelee paljon näitä akustisia miesartisteja Ed Sheerania ym, joten perus paranoidilla liikenteeseen lähteminen ei luultavasti ole kiintoisaa:) |
hallu 24.08.2019 18:46:25 (muokattu 24.08.2019 18:47:11) | |
---|
Jep unohda paranoid :-). Sinuna aloittaisin opettamalla ensin soinnut avoimista asemista ja sen jälkeen rytmisoiton alkeet (eli perus harjaaminen, demppaaminen molemmilla käsillä ja jos aikaa jää niin yksinkertaisia näppäilykuvioita). Siinä on duunia jo hyväksi kotvaseksi ja kunhan mainitut on hallussa ja saa jo sitä Ed Sheeraniakin vedettyä ja nälkä on kasvanut, niin voi lähteä teoreettisempaan suuntaan ja mielenkiinnon mukaan edetä erikoisempiin tekniikoihin. Mutta perussoinnuilla ja harjaamisella pääsee jo soittamaan biisejä niin pysyy mielenkiinto yllä eikä oppilas lannistu. Kyllä sinne syväänpäähän kerkiää sitten myöhemminkin :-). Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
Hallun vinkit, plus oikeaoppinen otelautakäden asento, miten nauhavälejä kuuluu painaa, ote plektrasta tai muutenkin plektrakäden mekaniikkaa jne. Jouduin itse aloittaessa pakottamaan otelautakäden pikkusormen toimimaan, koska se tuntui niin epäluonnolliselta ja heikolta, eli siitäkin kannattaa ehkä valistaa. Soittoasento nyt noin yleensäkin. Hyvä sekoitus tekniikkaa ja teoriaa, eikä sen kanssa tarvita muuta kuin biisejä tai asioita joita tykkää soittaa. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
johnny-boy 25.08.2019 07:25:00 | |
---|
Kiitoksia! Tässähän tulikin jo hyvin vinkkejä alkuunsa. Varmasti on toviksi tekemistä noissa soinnutuksissa ja jo plektran/otelaudan käden käsittelyssä. |
Gary Enfield 25.08.2019 11:39:24 (muokattu 25.08.2019 11:49:33) | |
---|
Hyvä olisi varmaan heti kättelyssä myös olla selvillä haluaako hän soittaa sähkökitaraa vai akustista, sormin vai plektralla ja säestykseksi (omalle) laululle vai pelkästään kitaraa. E: Tuo Sheeran antaa ymmärtää että akustisella. |
tomaattiorava 25.08.2019 13:08:34 (muokattu 25.08.2019 13:13:17) | |
---|
Joo, avosointujen muodostaminen ja niiden lennosta vaihtaminen haltuun eri rytmityksillä, ainakin 4/4 ja 3/4 tahdeissa. Tähän luonnollisesti kannattaa miettiä jotain itelle mieluisia, simppeleitä biisejä ettei tartte vääntää vaan sointuja sointujen vuoksi. Siinä on jo tekemistä että saa kädet toimimaan kutakuinkin synkassa mutta itsenäisesti. Tietty sitte nuo "tylsät" jutut myös kuten kielten nimet, virittäminen ja vähän teoriaa kolmisointujen ja niiden käännösten rakenteista, että vähän myös ymmärtää miten ne avosoinnut toimii. Usein jengi ihmettelee että miten vaikka avo E:ssä voi olla vaan kolme eri säveltä vaikka kaikki 6 kieltä soi ja tuommoset ois hyvä tehdä selväksi ihan alkuunsa. Vaikee tästä luennoida pidemmälle kun ei "oppilasta" tunne yhtään mutta nuo ovat sellaisia juttuja mistä on hyvä kenen tahansa lähtee liikkeelle. |
Tinnittus 25.08.2019 13:58:37 | |
---|
Tässä nyt on unohtunut se kaikkein tärkein ja se ihan ensimäinen asia eli mitä oppilas itse haluaa. Se määrittelee aika paljon sitä mitä alussa kannattaa opettaa. |
tomaattiorava 25.08.2019 14:07:36 | |
---|
Tinnittus: Tässä nyt on unohtunut se kaikkein tärkein ja se ihan ensimäinen asia eli mitä oppilas itse haluaa. Se määrittelee aika paljon sitä mitä alussa kannattaa opettaa. No enpä tiiä, tavoitteena sitte nuotiokitarointi tai deathmetal niin samoista alkeista joutuu aloittelemaan kuitenkn. |
johnny-boy 26.08.2019 06:38:56 | |
---|
Gary Enfield: Hyvä olisi varmaan heti kättelyssä myös olla selvillä haluaako hän soittaa sähkökitaraa vai akustista, sormin vai plektralla ja säestykseksi (omalle) laululle vai pelkästään kitaraa. E: Tuo Sheeran antaa ymmärtää että akustisella. Joo akustista nimenomaan olis tarkoitus! |
Zibaldone 26.08.2019 07:02:12 (muokattu 26.08.2019 07:02:42) | |
---|
Ed Sheeran - Perfect Hyvä eka biisi. Olen opettanut aloittelijalle, ja hyvin otti kuukaudessa haltuun, myös pienen soolon joka siinä on. Innokkaalle, paljon harjoittelevalle aloittelijalle viritytän kitaran DGCFAD jotta sormenpäät säästyy. Jännite kielissä on tällöin kevyempi. Vireen voi sitten nostaa esimerkiksi kuukauden päästä. Capo on hyvä apuväline, jotta päästään harjoittelemaan 'nuotiosointuja' helpommin, korkeammalta. Viidenteen väliin kiinni ja taas sormet ja kämmen kiittää. |
B.B. 10.11.2019 17:48:37 | |
---|
Heips! Paljon hyviä vinkkejä jo ylemmissä kommenteissa. Painottaisin myös heti harrastuksen alkuun pienten tekniikkaharjoitusten tärkeyttä, jotta sormia (nimenomaan kaikkia, myös pikkurilliä) saadaan liikuteltua sitten soinnusta toiseen helpommin. Soinnuista myös kolmen ohuimman kielen versiot ovat näppäriä, koska niillä pääsee vielä nopeammin kiinni tutun ja mieluisan kappaleen harmoniaan. Ja alussa vain muutama asia kerrallaan muistettavaksi, koska kaikki on melko haastavaa. Itse pitkään soittaneet ovat tehokkaasti unohtaneet, miten hankalaa kaikki olikaan, niin periaatteessa mikään käsien toiminto ei mene kategoriaan "teet vain näin". :D Jos näyttää, että homma sujuu motorisella puolella hyvin, niin ehkä aika pian jalalla neljäsosien tai 2. ja 4. iskun tamppaamista mukaan, jotta koko keho on mukana eikä homma mene musiikin sijasta pelkän kitaran soittamiseksi. Musiikkia pitää soittaa, koska musiikki tykkää siitä, että sitä soitetaan! |