Aihe: Ideariihi - Alan markkinarakenne uusiin puihin?
1 2 3 4 5 6
isojussi
24.06.2004 10:13:35 (muokattu 24.06.2004 10:14:27)
Alan uuden ketjun, koska topicissa "Huono meininki Caribiassa" Wanhan Wetäjän ja mun välinen sarvienkalisuttelu johti mun mielestä mielenkiintoisen ja tärkeän asian esilletuloon:

Mitä pitää tehdä sille, että Muusikkojen liiton ym. toiminnasta huolimatta esim. toimistot maksaa mitä ne haluaa maksaa ja miten ne haluaa maksaa.

Onhan tästä ennenkin täällä puhuttu, mutta onko kuitenkaan saatu mitään sen parempia ehdotuksia tai ratkaisuja?

Ei mun mielestä.

En sitten lopunperin voi syvällä rintaäänelllä sanoa, että "homma on just tällä hetkellä näin", kun en oo itse varsinaisesti minimilläkituuttamista kokenut. Mä oon pohjatyöni tehny sivutoimisena ja nyt päätoimisena mun paketti on ihan oma juttunsa, jota itse yrittäjänä myyn etiäpäin.

Onko tää ongelma olemassa?

Mitä tanssipuolella pitäis tehdä, että homma alkais pelittää?

Ketkä (tunnetut ja tuntemattomat) on jo tehneet ja mitä?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
riff
24.06.2004 11:51:06
Hyvin vaikea kysymys vaikkakin usein monen soittajan puheen ja huolen aihe. Ohjelmatoimistot ovat liikeyrityksiä ja niiden tavoitteena tuloksenteko. Ne kumartavat ainoastaan rahalle, aivan kuin tanssijärjestäjätkin. Ne kaksi ovat sellaiset vallankahvat ettei siihen ihan pienillä konsteilla pysty vaikuttamaan edes liitto. Asiaa eivät paranna myöskään Ylihinnoitellut (lue:ahneet) tähtisolistit eivätkä alihintaan keikkaa ilokseen tekevät ns. amatööriorkesterit. Halvempia maakuntabändejä toki tarvitaan mutta hinta ei saisi olla minimin alle ainakaan jos se evää ammattilaisten työnsaantimahdollisuuksia! Korkealle ylistettäköön se joka keksii kaikkia tyydyttävän markkinarakenteen ja saa sen vielä läpi!
Tomtom
24.06.2004 12:09:57
Jaksaisiko joku asian tietävä heittää noin suurinpiirtein haarukkaa mikä on se minimi, jotta me amatöörit tiedetään että tehdäänkö polkuhinnoin vai ei?
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Mase
24.06.2004 12:20:24
Jaksaisiko joku asian tietävä heittää noin suurinpiirtein haarukkaa mikä on se minimi, jotta me amatöörit tiedetään että tehdäänkö polkuhinnoin vai ei?

Eikös liiton suositus ole jotain ~100e:tä/naama...
riff
24.06.2004 12:29:50
päiväpalkka 99.03 euroa ja lauantaisin ja aattoina 117,56e. Nämä ovat bruttopalkkoja eli rahapalkkoja. Päivärahat, kilsat, lomakorvaukset ym. pitää maksaa niiden päälle.
Tomtom
24.06.2004 12:51:20
Eli todella karkeasti oikoen hääkeikka 5 miehen orkesterilla 600€+ km korvaukset ja muut. Voisiko sanoa lähelle 800€, riippuen tietty matkoista ja muusta, oletetaan nyt vaikka Hki- Kirkkonummi ihan esimerkin vuoksi?

Tällaisella hinnalla sitä on kyllä pumpattu, ei alle todellakaan.

Pahoittelut OT:stä, on vaan hyvä tietä noin ideariihen pohjaksi...
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
vanhami
24.06.2004 12:52:11
Eikös liiton suositus ole jotain ~100e:tä/naama...

On se hieman yli. minä lasken sen niin, että kaikkine päivineen se on noin 150 egee (palkka 117 eur, + matkakulut ja urokarahat)

Tällä hinnalla / jannu tarjoan yleensä tuollaiset ei prime time viikkokeikat, jos muutakaan ei ole. Viikopnloput ja muut on sitten asia ihan eriksen
clave
24.06.2004 13:12:52

Mietin sitä kuka on ohjelmatoimiston asiakas? Onko se artisti/ bändi/ muusikko vai se jonne toimisto on ohjelman myynyt?
Kuitenkin ohjelmatoimistot ottavat myyntihinnasta oman prossansa ja kaikessa pitävät maksavan asiakkaansa-eli järkkärin puolta. Suuressa maailmassa artisteilla on mangerit jotka hoitavat suojattinsa asioita.

On huomattavasti vaikeampaa rakentaa näinpäin toimivaa järjestelmää, mennä perse edellä puuhun. Muusikothan ovat maailman sivu olleet pätkätyöläisiä. Rakenna siihen nyt sitten toimiva minimitoimeentulo, -tai sosiaaliturva? Tarkoitan sitä, että verrattuna esim palvelualoilla on ko. turvat olleet jo vuosia ja nyt niitä yritetään romuttaa, mutta niinpäin se ei ole oikein mahdollista. Saavutettuja etuja on vaikeata ajaa alas. Muusikkojen liitto aikanaan yritti parannusta mutta laihoin tuloksin. Saivat aikaan vain jotain voinappi-maitoannosnäpertelyä työehtosopimuksiin. Mutta ihan oikeesti; pysäyttääkö Suomi SAK:n johdolla elinkeinoelämänsä rattaat keikkamuusikoiden toimeentulo-ongelmien vuoksi? Epäilen ja se on sääli. Aina löytyis jostain jotain vetäjiä jotka ottais tarjotun työn vastaan. Ihminen-ja velkainen soittaja on niin raadollinen.
v_m_kangas
24.06.2004 13:55:00

On se hieman yli. minä lasken sen niin, että kaikkine päivineen se on noin 150 egee (palkka 117 eur, + matkakulut ja urokarahat)

Yksi ongelmahan on siinä, että se ei ole loppuasiakkaan mielestä hänen vikansa jos orkesterin kotipaikka on jossakin muualla kuin keikkapaikkakunnalla.

Esim karkeasti kvartetin hinta kotipaikkakunnalla n 600 € ja 500 km:n päässä jo n 1200 €.

Ohjelma pitäisi saada myytyä sillä ajatuksella, että ota paikkakuntalainen (huippubändikin) joka ilta ja yleisö kyllästyy tai ota välillä Rovaniemeltä Uinuttajat. Sen matkat maksaa 1000€, mutta saat ohjelmaan vähän vaihtelua.
Humppaa tai soita humppaa
riff
24.06.2004 13:59:58
Siinähän se just on että aina löytyy joku, joka tekee halvemmalla. Sitä varten noi liiton pykälät on olemassa, että siltä pohjalta toimittaisiin! Tämä ala on ehkä ainut missä ns. rikkureita ja muita hinnan polkijoita ei saada kuriin. Jos vaikka tuotakin juttua voitaisiin kontrolloida, olisi se aika suuri askel siihen suuntaan että hommat alkaisivat toimia niinkuin niiden pitää. Jos jokainen soittaja ei menisi keikalle, mistä ei saa asianmukaista korvausta, johan olis tanssijärjestäjien ja ohjelmamyyjien pakko tarkistella kantojaan. Ja todistus/osoitus ammattitaidosta olisi myös hyvä vaatimus ylipäätään saada tehdä keikkaa. Vai lähdettäiskö bändin voimin tekemään pari ohitusleikkausta tai yrittämään vaikka mäkihyppyä...?
baron
24.06.2004 14:07:30

Kun mä aloitin nää hommat, ei mulla ollut aavistustakaan, mitä muut bändit saa paitsi iltapäivälehdistä alan huiput ja jäin siihen käsitykseen, että ihan kaikki ei niitä saa.

Vasta M-netin myötä sain jonkinlaisen käsityksen muitten ansiosta ja vasta liityttyäni Muusikoiden liittoon alan minimitaksat, joita en sen jälkeen ole alittanut solidaarisuussyistä ammattilaisia kohtaan.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
isojussi
24.06.2004 14:52:42
Heitetääs lisää vettä kiville:

Onko kenenkään pakko olla ohjelmatoimiston leivissä?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Neljä Ruuvia
24.06.2004 14:56:21
Voisko joku näistä tyypeistä kenen mielestä liksan päälle pitäis saada vaikka mitä rahoja ,esittää näkemyksensä että mistä rahoista ne liksan päälle tulevat fyrkat otetaan,jos ei niitä sitten kohdenneta juuri joka keikkaan erikseen? Toimistollahan on ne fyffet mitkä tulee niistä keikoista.
Jäärä
24.06.2004 15:19:41
Siinähän se just on että aina löytyy joku, joka tekee halvemmalla. Sitä varten noi liiton pykälät on olemassa, että siltä pohjalta toimittaisiin! Tämä ala on ehkä ainut missä ns. rikkureita ja muita hinnan polkijoita ei saada kuriin. Jos vaikka tuotakin juttua voitaisiin kontrolloida, olisi se aika suuri askel siihen suuntaan että hommat alkaisivat toimia niinkuin niiden pitää. Jos jokainen soittaja ei menisi keikalle, mistä ei saa asianmukaista korvausta, johan olis tanssijärjestäjien ja ohjelmamyyjien pakko tarkistella kantojaan. Ja todistus/osoitus ammattitaidosta olisi myös hyvä vaatimus ylipäätään saada tehdä keikkaa.

Pitäiskös liiton miehien tulla pesismailojen kanssa passiin keikoille ja vahdata, että kaikki soittajat kuuluvat liittoon? Ehkä.

"Tavallisessa" työelämässä jos hieman nokkaasi näytät työpaikalla, niin oitis on liiton häiskä koputtelemassa olalle ja kinuamassa liittymistä liittoon. Mikä on mun mielestä hyvä. Jossain paikoissa työnteko ilman liiton jäsenyyttä on jopa mahdotonta tai siitä tehdään mahdotonta.

Tämä Suomen muusikoiden liitto vaikuttaa aika vetelältä virastolta. Jäseneksi pitää hakea ja vielä suosittelijoita tarvitaan. Ei oikeastaan meinannut koko liittoa löytyä googlettamalla. Tai tietysti löytyi, mutta ei suoraan, pienellä oli linkki siellä sivun alalaidassa.. Mitä hittoa? Tuon liiton toiminta on aika päinvastaista kuin muiden liitojen. Luulisi olevan liiton ja kaikkien muusikoiden etu, jos jäseniä suorastaan haalittaisiin.

Oon joskus pohtinut, että nämä Paperiliiton häiskät voisivat aina vähänväliä tehdä kierroksen muissa liitoissa ikäänkuin malliksi. Vaimoke on paperityöläinen ja suuri hupi on aina lukea niiden liiton lehteä, karmeeta hurmoshenkistä kiristystä, uhkailua ja valitusta. Voisivat muusikoillekin vaatia sen saman "saunalisän", joka on korvaus, jos ei lauantai-illalla pääse kotisaunaan. :o)
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
riff
24.06.2004 15:20:40
Sama se on onko ohjelmatoimiston, keikkapaikan vai artistin oman firman palkkalistoilla. Samalla lailla asioiden pitää mennä.
KoskPaavo
24.06.2004 15:23:58
Mun mielestä koko alan palkkasysteemi romuttui kun tää ravintola-alan yleissitovuus hävisi jonnekin. Se lienee tarkoitti sitä että raflan piti maksaa kaikille vähintään tää sama minimipalkka riippumatta siitä kuuluuko liittoon tai ei.
Sitten tuli nää opiskelijapoikabändit jotka soitti lähes ilmaseen ja sitten nää systeemit että palkat maksettiin päivärahoina, matkakorvauksina yms.
Tanssikulttuuri on viimeisillä kuolinkouristuksillaan.
Soittaja selviää aina.
WanhaWetäjä
24.06.2004 15:40:05

päiväpalkka 99.03 euroa ja lauantaisin ja aattoina 117,56e. Nämä ovat bruttopalkkoja eli rahapalkkoja. Päivärahat, kilsat, lomakorvaukset ym. pitää maksaa niiden päälle.

Joo,siis lomarahahan maksetaan nykyään palkan yhteydessä eli se liksa on just noi+13,5%...eli arki n.112,40€,lauantai133,89,tälläset bruttosummat löysin tuoreesta palkkalaskelmasta,päivärahoja ei ole maksettu eikä myöskään vähennyksinä käytetty.Tosta sitten pois verot ja työeläkemaksut,siinä se sitten on...mulle jäi noista käteen 120,78€ ja 101,39 €,veroprosentti 5,5%...

Ymmärtääkseni mikään ja kukaan taho ei maksa tänä päivänä päivärahoja palkan päälle saati kilometrikorvauksia,kapakkabändeistä kun puhutaan.

Eli ne PITÄIS maksaa,miksi ei makseta,siinäpä hyvä kysymys,johon vastauksen tietävät toimistot ja ravintolat jotka nämä asiat keskenään sopivat,eli kun tehdään vuosisopimus,niin se on laskettu just ton minimin mukaan...

HUOM!Tää on siis se brutto mistä on otettu jo toimiston prosentit(5-15%)ja työnantajan sosiaalimaksut,jotain 17.5%,eli kun nää vielä lisätään tohon liksaan saadaan se hinta mitä se bändi maksaa kapakalle,olettaen että toimisto ei vedä välistä...
Neljä Ruuvia
24.06.2004 15:52:29
Joo,siis lomarahahan maksetaan nykyään palkan yhteydessä eli se liksa on just noi+13,5%...eli arki n.112,40€,lauantai133,89,tälläset bruttosummat löysin tuoreesta palkkalaskelmasta,päivärahoja ei ole maksettu eikä myöskään vähennyksinä käytetty.Tosta sitten pois verot ja työeläkemaksut,siinä se sitten on...mulle jäi noista käteen 120,78€ ja 101,39 €,veroprosentti 5,5%...

Ymmärtääkseni mikään ja kukaan taho ei maksa tänä päivänä päivärahoja palkan päälle saati kilometrikorvauksia,kapakkabändeistä kun puhutaan.

Eli ne PITÄIS maksaa,miksi ei makseta,siinäpä hyvä kysymys,johon vastauksen tietävät toimistot ja ravintolat jotka nämä asiat keskenään sopivat,eli kun tehdään vuosisopimus,niin se on laskettu just ton minimin mukaan...

HUOM!Tää on siis se brutto mistä on otettu jo toimiston prosentit(5-15%)ja työnantajan sosiaalimaksut,jotain 17.5%,eli kun nää vielä lisätään tohon liksaan saadaan se hinta mitä se bändi maksaa kapakalle,olettaen että toimisto ei vedä välistä...

WW hyvä,mistä se massi o-t-e-t-a-a-n? vittu vaikka iltahintaa ois kuustuhatta euroo? Sä tiiät vanhana vetäjänä miten keikkaliksat lasketaan.
riff
24.06.2004 16:09:30
Ymmärtääkseni mikään ja kukaan taho ei maksa tänä päivänä päivärahoja palkan päälle

Kyllä muuten maksetaan. Koko könttänähän se "liksa" ilmoitetaan mutta sinne pitää sopia brutot, päivärahat, lomakorvaukset ym.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)