Aihe: Tokai kitarat
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18
Metalkallo
21.01.2019 20:28:23
Stone: Taidan tosiaan kokeilla seuraavaksi duncanin 59' myös tallaan, kun hintakin noinkin maltillinen ja mainostavat kirkkautta soundiin, niin ehkäpä se voisi olla siis tuo.
Myös Musamaailmassa suositus tallaan oli 59', kun viime keväänä sitä pähkäilin, mutta päädyin kokeilemaan silloin JB:tä lopulta.

https://www.musamaailma.fi/s-duncan-sh-1b-black.html

Nykyinen JB on kyllä noin muuten varsin pätevä varsinkin rockmikkinä, muuta kenties aavistuksen liian "hot" kuitenkin omaan makuuni.

59b:ssä on enemmän bassoa kuin 59n:ssä, tai noin sen koin silloin kun B:tä testasin vuosia sitten. Itse tykkäsin 59n:stä enempi lespan tallassa, kuulosti erottelevammalta ja on teholtaan vanhempien paf mikkien tasolla (7.6). B voi silti olla sun juttus.

Kantsii tosiaan tsekkaa tuo ehdotettu Dimarzio paf pro myös.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Stone
21.01.2019 20:35:34

Metalkallo: 59b:ssä on enemmän bassoa kuin 59n:ssä, tai noin sen koin silloin kun B:tä testasin vuosia sitten. Itse tykkäsin 59n:stä enempi lespan tallassa, kuulosti erottelevammalta ja on teholtaan vanhempien paf mikkien tasolla (7.6). B voi silti olla sun juttus.

Kantsii tosiaan tsekkaa tuo ehdotettu Dimarzio paf pro myös.

Kiitos näkemyksestä! Mietitään, kuunnellaan demojs ja taas mietitään, sitähän se on meillä soundifriikeillä ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
iec
18.08.2019 13:14:21

Tulipa testattua Musiikkikullaksella Oulussa Tokain TTE-50M BSB -telecasteria ja oli todella laadukkaan oloinen kitara. Säädötkin oli ilmeisesti hyvin kohdalla tuossa esillä olleessa yksilössä. Kaula oli melko tuhti ja hyvin paljon oman PRS:n widefat-kaulan oloinen. Erittäin mukava soittaa. Sähköillä ei tullut testattua, mutta soittotuntuma oli hyvä. Ja värikin oli se paras mahdollinen, eli butterscotch blonde. Siinä on varmasti alle tonnin hintaan rahalle vastinetta. Ja oli tietenkin Made in Japan.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Tinnittus
18.08.2019 15:07:58
En tiedä Tokai merkistä juuri mitään, joten täytyy esittää tyhmä kysymys :o

Mikä Tokain Les Paul voisi olla vastaava kuin MIM fenderin laatutaso?

Käytettynä saisi LC-85 tai 107 aika sopivaan hintaan, mutta lienevät jo parempaa laatua kuin mim.
Stone
18.08.2019 16:38:51 (muokattu 18.08.2019 19:29:52)

Tinnittus: En tiedä Tokai merkistä juuri mitään, joten täytyy esittää tyhmä kysymys :o

Mikä Tokain Les Paul voisi olla vastaava kuin MIM fenderin laatutaso?

Käytettynä saisi LC-85 tai 107 aika sopivaan hintaan, mutta lienevät jo parempaa laatua kuin mim.

No täältä löytyy MIM fender Tele kuin Tokai LS85 myös. En osaa noita oikein keskenään vertailla, kun ovat niin eri tyyppisiä kitaroita, mutta tuo LS85 Tokai on kyllä ihan ammattitason soitin kuin mainitsemasi LC85 niinikään.

Huonoja eivät varmasti ainakaan ole laadultaan yleisesti ottaen, jos minulta kysytään. Suosittelen, että käyt esim. Musamaailmassa tai muulla jälleenmyyjällä toteamassa.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
19.08.2019 11:42:50
s8na: Mulla on MIM Fender tele Classic player sarjasta ja LC-85. Molemmissa on ollu pientä vikaa, ovat kuitenkin kelvanneet mulle soittimina.

Classic playerin lakka halkeili kaulataskun ympäriltä ja nauhojen törrötys oli vahvaa. LC:ssä yksi nauha pullahti ulos + nauhat alkoi puskemaan bindauksia ulos kaulan kuivuessa. Ei ole pelkkä lemon oil auttanu kun sointin ikääntyy suomen ilmastossa. Toki näistä ongelmista pääsis varmaan jollain humidorilla eroon mutta kun se nyt on vähän hankalaa.

LC:n talla alkoi pärisemään jossiain vaihessa ja piti vaihtaa uuteen.

Aika samaa tasoa nuo molemmat kepit mimmielestä. Classic playeri on muistaakseni vähän parempaa tasoa kuin perusmehicot, ainakin hintaa oli sillä melkein tuplat.

Ostitko uutena sen LC85? nimittäin mulla on samanlainen, mutta ostin käytettynä ja itselläni olevassa puut ovat olleet stabiileja ei tuollaisia ongelmia, mutta voi olla, että ne ovat uudesta kitarasta hoidettu eikä ne yleensä sen jälkeen vaivaa. Mun kitara on ollut sangen huoleton muuten, mutta siinä oli vähän kaula jumissa mutta hoitui sitten helposti eikä ole vaivannut enää. Talla mulla ei ole pärissyt, mutta virittimet oli löystyneet (varmaan puun kuivuessa, vaikka mahonkihan pitäisi olla aika stabiilia puuta) ja pärinät lähti kun kiristi virittimien mutterit. Kaulamikin mikkikehys oli murtunut ja vaihdoin sen uuteen, mutta se ei tietenkään ole kitaran vika vaan normi kulumista kun joku on ruuvaillut mikkejä ja käsitellyt kömpelösti muovikehystä.

Olen tykännyt tästä kitarasta tosi paljon ja tämä yllätti minut positiivisesti. Tämä tuli minulle vaihdokkina ja ajattelin laittavani sen saman tien myyntiin eteenpäin, mutta tämähän jäikin käyttöön :-D . Erityisesti tykkään noista Tokain PAF2 mikeistä jotka on todella hyväsoundiset ja välittää hyvin kitaran herkkyyden ja voiman.... ei ole ainaan vielä tullut mieleen vaihtaa niitä.

Yksi meksikon fenderi mulla oli (baja) josta tykkäsin kovasti, mutta siinä oli tosiaan tuo mainitsemasi jyrkkä nauhanpäähionta joka on kai noiden meksikon fendereiden tavaramerkki, ne hoitui helposti ja lisäksi jouduin teettämään siihen häiriösuojauksen. Bajasta tykkäsin erityisesti sen kaulaprofiilista joka oli mukavan tuhti sekä sen mikkien soundi myös miellytti minua ja tykkäsin sen neliasentoisesta mikkikytkimestä sekä s-1 painikkeesta. Monilla on bajassa se mikkikytkin alkanut temppuilla. Mulla itselläni kävi myös niin, mutta se oli vain kosketushäiriö joka tuli siitä kun metalliosat oli käytössä taipuneet ja korjautui sillä että taivutti takaisin ne.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
s8na
19.08.2019 16:26:11 (muokattu 19.08.2019 16:29:28)

hallu: Ostitko uutena sen LC85?

Ostin käytettynä kaverilta ja keppin jostain vuodelta 2003 alunperin toisen kaverin omistama. Nuo ongelmat oli mukana jo ostaessa, että on voinut olla kauankin tuollainen. Eka omistaja muistaakseni valitteli 12 nauhasta, seuraava ei tajunnu mitään ja mä sit tajusin et se on ponnahtanu irti eikä pysy paikallaan.

Orkkismikeistä en tiedä kun tuossa ei niitä koskaan ollu. Musamaailman EMG-versio suoraan kaupasta alunperin.
hallu
19.08.2019 22:22:44
s8na: .............

Orkkismikeistä en tiedä kun tuossa ei niitä koskaan ollu. Musamaailman EMG-versio suoraan kaupasta alunperin.

Mulla on stratossa EMG:t tykkään kyllä niistäkin kovasti :-)
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
s8na
19.08.2019 23:11:22 (muokattu 19.08.2019 23:12:28)

hallu: Mulla on stratossa EMG:t tykkään kyllä niistäkin kovasti :-)

Niin nyt siis on jb ja jazz kun se eka omistaja jo vaihto ne pois..

EMGitä ois hauska kokeilla pitkästä aikaa. :)
Metalkallo
12.05.2020 18:11:54
Onko kellään tietoa Tokai ALC-60 les paulista, että mitä puuta ja muuta siinä on? Ei oikein löydy kunnolla juttua tuosta. Onko sama kuin ALC-53 vai parempi?

Tässä sarjanumero C091927

Pitäis olla koreassa tehty henkilön mukaan jolta sain tän vaihdossa.
Durty
12.05.2020 18:59:56
Metalkallo: Onko kellään tietoa Tokai ALC-60 les paulista, että mitä puuta ja muuta siinä on? Ei oikein löydy kunnolla juttua tuosta. Onko sama kuin ALC-53 vai parempi?

Siinä on todennäköisesti leppärunko vaahterakannella ja -kaulalla. Tosin tuo C sarjanumeron edessä viittaisi Kiinaan, silloin siinä on mahonkirunko.
Metalkallo
12.05.2020 19:43:43 (muokattu 12.05.2020 19:43:53)
Durty: Siinä on todennäköisesti leppärunko vaahterakannella ja -kaulalla. Tosin tuo C sarjanumeron edessä viittaisi Kiinaan, silloin siinä on mahonkirunko.

Ok, kiitti. Mikäs kirjain olisi Koreassa tehdyssä?
Dragonhead
12.05.2020 20:18:28 (muokattu 12.05.2020 20:22:58)
Metalkallo: Onko kellään tietoa Tokai ALC-60 les paulista, että mitä puuta ja muuta siinä on? Ei oikein löydy kunnolla juttua tuosta. Onko sama kuin ALC-53 vai parempi?

Moi! Mulla on Tokai ALC-53 ja sarjanumero C10 jne. Tokairegistryn mukaan C kirjaimella alkava sarjanumero olisi Korea ja CH Kiina. Mene ja tiedä sitten kun on vähän ristiriitaista tietoa netissä tästä. Itse olen olettanut, että olisi Koreassa väsätty mutta samapa kai tuo on. Kelpo kitara ainakin tämä minun yksilö.

Ja niin, omassa on ainakin vaahterakaula. Todennäköisesti myös leppärunko vaahterakannella. Mikkeinä EMG James Hetfield setti ja Gotoh magnum lock virittimet sekä Gotoh talla.
Durty
12.05.2020 21:04:04
Metalkallo: Ok, kiitti. Mikäs kirjain olisi Koreassa tehdyssä?

Mikäli ihan oikein muistan, niin korealaisissa LP-malleissa ei ollut ollenkaan sarjanumeroa. Stratomalleissa oli kaulan kiinnityslevyssä sarjanumero. Tosin Korean LP:ssä oli merkintä "Made in Korea". Halvempi Korean LP on ALC-53, ALC-60 on vasuri. Oletko varma tyyppimerkinnästä?
Metalkallo
13.05.2020 01:44:07 (muokattu 13.05.2020 02:08:02)
Durty: Mikäli ihan oikein muistan, niin korealaisissa LP-malleissa ei ollut ollenkaan sarjanumeroa. Stratomalleissa oli kaulan kiinnityslevyssä sarjanumero. Tosin Korean LP:ssä oli merkintä "Made in Korea". Halvempi Korean LP on ALC-53, ALC-60 on vasuri. Oletko varma tyyppimerkinnästä?

ALC-60 se pitäis olla edellisen omistajan mukaan, mutta en yllättyis jos olisikin ALC-53, kun jotenkin tuntuu hieman halvemmalta soundillisesti kuin esim. aikoinaan japanin tokai joka mulla oli jonkin aikaa. Omistaja sanoi, että olisi korean malli ennen kuin tokai vaihtoi kiinan puolelle. Kokeilin eri mikkejä, mutta aina se sama tietty sointi säilyi siellä seassa. Mun benton lp tuntuu pesevän ja linkoavan tän :)

Tämmöinen lookiltaan, sama mikä tässä linkissä https://asiaprosound.com/Tokai-Love … ALC60-Snow-White-Traditional-Series

Kitara painaa hieman, et eikös mahonki (mahogany) paina?

Ja kiitos Dragonhead!

Tämmöisen ketjun löysin muusikoiden netistä https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=35674&o=0
Dragonhead
13.05.2020 06:29:34 (muokattu 13.05.2020 06:30:37)
Metalkallo: ALC-60 se pitäis olla edellisen omistajan mukaan, mutta en yllättyis jos olisikin ALC-53, kun jotenkin tuntuu hieman halvemmalta soundillisesti kuin esim. aikoinaan japanin tokai joka mulla oli jonkin aikaa. Omistaja sanoi, että olisi korean malli ennen kuin tokai vaihtoi kiinan puolelle. Kokeilin eri mikkejä, mutta aina se sama tietty sointi säilyi siellä seassa. Mun benton lp tuntuu pesevän ja linkoavan tän :)

Tämmöinen lookiltaan, sama mikä tässä linkissä https://asiaprosound.com/Tokai-Love … ALC60-Snow-White-Traditional-Series

Kitara painaa hieman, et eikös mahonki (mahogany) paina?

Ja kiitos Dragonhead!

Tämmöisen ketjun löysin muusikoiden netistä https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=35674&o=0

Ei mitään, munkin Tokai painaa aika paljon. En olisi tuota omaa ostanut, ellei edellinen omistaja olisi päivitellyt sitä noinkin paljon uusilla laatuosilla. Noi aktiivimikit tuntuu toimivan omassa kitarassa erityisen hyvin.

Tosiaan tuo valmistusmaa on kyllä vähän mysteeri, osa sanoo Kiina ja osa Korea. Reverb.comissa on muuten pari ALC-60 mallia myynnissä, sarjanumeron perusteella ainakin toinen niistä on tehty Kiinassa (CH alkuinen). Mutta on paljon uudempi kuin tuo sinun.
Metalkallo
13.05.2020 13:07:33
Dragonhead: Ei mitään, munkin Tokai painaa aika paljon. En olisi tuota omaa ostanut, ellei edellinen omistaja olisi päivitellyt sitä noinkin paljon uusilla laatuosilla. Noi aktiivimikit tuntuu toimivan omassa kitarassa erityisen hyvin.

Tosiaan tuo valmistusmaa on kyllä vähän mysteeri, osa sanoo Kiina ja osa Korea. Reverb.comissa on muuten pari ALC-60 mallia myynnissä, sarjanumeron perusteella ainakin toinen niistä on tehty Kiinassa (CH alkuinen). Mutta on paljon uudempi kuin tuo sinun.

Miten tuota mun sarjanumeroa luetaan?
Dragonhead
13.05.2020 14:22:02
Metalkallo: Miten tuota mun sarjanumeroa luetaan?

Ei mitään hajua, oletan, että 09 saattaisi olla vuosi 2009. Voi olla, että olen väärässä.
Seuraavista numeroista ei mitään tietoa.

Oletko selaillut tätä tokairegistry sivustoa:

https://www.tokairegistry.com/
Laulava Kylätohtori
13.05.2020 14:25:32
Muistelisin, että tuo tokairegistry keskittyy vain vanhoihin Tokaihin. Tilanne on voinut toki muuttuakin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)