Osaisiko kukaan neuvoa! Voiko Koch Stdiotone Combon (20W) takaa löytyvistä lähdöistä viedä kitarasingnaalin toiseen kaiutin kaappiin siten, että ääni kuuluu samanaikaisesti myös vahvistimen omasta kaiuttimesta. Toiseen vahvistimeen vienti onnistuu, samoin signaalin vienti vahvarista erilliseen kaappiin siten, että vahvistimen oma kaiutin mykistyy. Itse arvelisin, että jos se ylipäätään onnistuu niin se olisi varmaa Direct out (no filter) lähtö. Suunnittelen erillisen kitarakaapin ostoa vahvarin rinnalle. |
hallu 19.08.2019 12:05:12 (muokattu 19.08.2019 12:35:16) | |
---|
poistan tämän sotkemasta enempää. Oli huono kirjoitus Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
Laulava Kylätohtori 19.08.2019 12:28:46 | |
---|
hallu: Kyllä se pitäisi onnistua, mutta vahvistimen ohjekirjasta löytynee vastaus miten se tehdää. Katsoin kuvista, niin näyttää siltä, että siellä takana on 4, 8, 16 ohmin lähdöt kajarille ja kombon oma kajari on 8 ohmia. Siellä on myös kytkin kajarin vaimentamiseksi varmaan silmälläpitäen tilannetta jossa haluat käyttää vahvistinta mykkänä keinokuormaa vasten esimerkiksi kuulokesoitotossa. Mä en äkkiä nähnyt miten noi kajarilähdöt on kytketty (yleensähän ne kai on rinnakkain kytkettyjä), mutta tavallisesti kyse on kokonaiskuormasta. Eli jos itse kytkisin ulkoisen kaapin kombon oman kajarin kassa rinnakkain tuohon neljän ohmin lähtöön. Käytännössä siis tarvitset kaapin, jonka kokonaiskuorma on kahdeksan ohmia ja jos kaapissa olisi suoraan rinnakkaislähtö (kuten esimerkiksi Mesan kaapeissa kaikissa on) kytkeminen olisi helppoa. Laittiaisit kombon kaiuttimen johdon kaapin "paraller" liittimeen ja kaapista piuha kombon neljän ohmin lähtöön. Jos kaapissa ei rinnakkaislähtöä ole, niin sen voi joko askarrella tai teetattää tai käyttää ulkoista kytkentäboksia. Mutta ennenkuin teet noin, varmista käyttöohjekirjasta valmistajan ohjeet miten ulkoinen kaappi kytketään siltä varalta, että se on miettinyt jonkin muun tavan siihen. https://www.thomann.de/fi/koch_amps_studiotone_combo.htm Jos kyseessä on tällainen, niin kaiutinlähdöistä ei saa käyttää kuin yhtä kerrallaan. Muutenhan tuo onnistuu, että pistää combon lähdöstä kaappiin ja kaapista combon omaan elementtiin - kunhan ohmit täsmäävät. Omissa vahvareissa on samalla tavalla ja henkilökohtainen näkemykseni on, että tuollainen on paljon parempi tapa kuin erilaiset parallel lähdöt. Tuolla systeemillä saa kaikki kaapit tai kaappiyhdistelmät selkeästi optimilähtöihin. Tuossa rinnakkaisliitännässähän on se ongelma, että jos on esim. 1 kpl 8 ohmin ja 2 kpl rinnan kytkettyjä 16 ohmin lähtöjä, niin tuohon ei saa yhtä 16 ohmin kaappia lainkaan. Paitsi tietysti väärällä impedanssilla. Mutta makuasioitahan nämä aina ovat. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
hallu 19.08.2019 12:32:51 (muokattu 19.08.2019 12:34:32) | |
---|
Laulava Kylätohtori: ............... Jos kyseessä on tällainen, niin kaiutinlähdöistä ei saa käyttää kuin yhtä kerrallaan. Muutenhan tuo onnistuu, että pistää combon lähdöstä kaappiin ja kaapista combon omaan elementtiin - kunhan ohmit täsmäävät. .................. Juuri noin mä kuvittelin neuvoneeni, mutta ilmaisin varmaan itseäni huonosti. Eli kokonaisimpedanssi natsaamaan johonkin noista lähdöistä ja piuha siihen. E: joo siis se mun hölinä kaiutinlähtöjen kytkennöistä oli täysin epärelevanttia. Kiitos tohtorille asiallisesta täsmennyksestä :-) Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
Laulava Kylätohtori 19.08.2019 12:39:21 | |
---|
hallu: Juuri noin mä kuvittelin neuvoneeni, mutta ilmaisin varmaan itseäni huonosti. Eli kokonaisimpedanssi natsaamaan johonkin noista lähdöistä ja piuha siihen. E: joo siis se mun hölinä kaiutinlähtöjen kytkennöistä oli täysin epärelevanttia. Kiitos tohtorille asiallisesta täsmennyksestä :-) Juu, viittasin vaan siihen rinnan kytkentään, mikä oli kyllä spekulointia, mutta kunhan varmistelin vaan. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
JuSu 19.08.2019 12:42:34 | |
---|
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
hallu 19.08.2019 14:00:47 | |
---|
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
suomirock2 19.08.2019 15:54:33 | |
---|
|
suomirock2 19.08.2019 15:54:55 | |
---|
|
suomirock2 19.08.2019 15:55:17 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Juu, viittasin vaan siihen rinnan kytkentään, mikä oli kyllä spekulointia, mutta kunhan varmistelin vaan. :) Kiitos vinkeistä! |
sepisti 22.08.2019 10:55:06 | |
---|
suomirock2: Osaisiko kukaan neuvoa! Voiko Koch Stdiotone Combon (20W) takaa löytyvistä lähdöistä viedä kitarasingnaalin toiseen kaiutin kaappiin siten, että ääni kuuluu samanaikaisesti myös vahvistimen omasta kaiuttimesta. Toiseen vahvistimeen vienti onnistuu, samoin signaalin vienti vahvarista erilliseen kaappiin siten, että vahvistimen oma kaiutin mykistyy. Itse arvelisin, että jos se ylipäätään onnistuu niin se olisi varmaa Direct out (no filter) lähtö. Suunnittelen erillisen kitarakaapin ostoa vahvarin rinnalle. Kylätohtorilta ainoa selkeä neuvo. Muissa liikaa spekulaatiota :D Mulla on ollut Studiotone-kombo ja Kochin oma 112-lisääkaappi jo vuosia. Moni on kiitellyt soundia hyväksi. Eli kuten jo sanottu: 1. Hommaa 8 ohmin lisäkaappi 2. Irroita kombon oma kaiutinpiuha studiotonesta ja kytke ko. piuha lisäkaappiin 3. Kytke lisäkaappi omalla kaiutinpiuhalla studiotonen 4 ohmin ulostuloon 4. Kytke virrat vasta kun kaikki kaiutinpiuhat ovat kytkettyinä. Mitään ylimääräisiä bokseja et tarvitse. Direct out -ulostulon voi kytkeä esimerkiksi mikseriin. Siihen ei voi kaiutinta kytkeä suoraan. |
hallu 22.08.2019 11:18:05 | |
---|
sepisti: Kylätohtorilta ainoa selkeä neuvo. Muissa liikaa spekulaatiota :D ....................... Perkele, käännä ny vielä puukkoa haavassa :-D Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
sepisti 22.08.2019 16:33:53 | |
---|
hallu: Perkele, käännä ny vielä puukkoa haavassa :-D En mä sua edes meinannut :D Tarkoitin vaan, ettei tuohon mitään purkkeja tarvitse väliin hommailla. Pelkillä kautinpiuhoilla pärjää. |
hallu 22.08.2019 18:39:21 | |
---|
sepisti: En mä sua edes meinannut :D Tarkoitin vaan, ettei tuohon mitään purkkeja tarvitse väliin hommailla. Pelkillä kautinpiuhoilla pärjää. Juu ei mitään hätää :-D mua vaan jäi se oma hölmö alituskommenttini vaivaamaan (se koira älähtää, johon....... tiiät varmaan). Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
suomirock2 24.08.2019 09:49:50 | |
---|
sepisti: Kylätohtorilta ainoa selkeä neuvo. Muissa liikaa spekulaatiota :D Mulla on ollut Studiotone-kombo ja Kochin oma 112-lisääkaappi jo vuosia. Moni on kiitellyt soundia hyväksi. Eli kuten jo sanottu: 1. Hommaa 8 ohmin lisäkaappi 2. Irroita kombon oma kaiutinpiuha studiotonesta ja kytke ko. piuha lisäkaappiin 3. Kytke lisäkaappi omalla kaiutinpiuhalla studiotonen 4 ohmin ulostuloon 4. Kytke virrat vasta kun kaikki kaiutinpiuhat ovat kytkettyinä. Mitään ylimääräisiä bokseja et tarvitse. Direct out -ulostulon voi kytkeä esimerkiksi mikseriin. Siihen ei voi kaiutinta kytkeä suoraan. Kiitos Sepistille! Jos noilla ohjeilla ei onnistu niin sitten ei millään. Kiitokset vielä kaikille muillekin vinkeistä! |