Aihe: Suomalaiskitaristit
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Jucciz
22.03.2019 21:00:58
Zed: Aki Laeaekkoelaen soittoa tuli taas ihasteltua tällä keikalla:
http://pirkanmaa.menoinfo.fi/kangas … ed-plays-music-pekka-pohjola/938882

Kitaraa mies ei soittanut ääntäkään, mutta jos - ja kun - Pekka Pohjolan musiikin kosketinosuudet taittuu tuohon malliin, voidaan oikeasti puhua todella kovasta muusikosta ihan kokonaisvaltaisesti.
Rämppy
25.03.2019 12:14:01
Jucciz: tällä keikalla:
http://pirkanmaa.menoinfo.fi/kangas … ed-plays-music-pekka-pohjola/938882

Kitaraa mies ei soittanut ääntäkään, mutta jos - ja kun - Pekka Pohjolan musiikin kosketinosuudet taittuu tuohon malliin, voidaan oikeasti puhua todella kovasta muusikosta ihan kokonaisvaltaisesti.

...ja tähän muusikkokuvaan kuuluu myös se, että kyseessä on erinomainen kitaristi.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Jucciz
25.03.2019 17:52:26
Rämppy: ...ja tähän muusikkokuvaan kuuluu myös se, että kyseessä on erinomainen kitaristi.

Ei moittia voi. Taitava veijo.
atct
06.05.2019 09:24:29 (muokattu 07.05.2019 01:39:39)
Katsoin äsken Youtubesta Juho Pitkäsen levynjulkaisukeikkaa On The Rockista ja täytyy sanoa että soittaa todella hienosti ja soundit upeat.
U.Honey
07.05.2019 06:27:47
atct: Katsoin äsken Youtubesta Juho Pitkäsen levynjulkaisukeikkaa On The Rockista ja täytyy sanoa että soittaa todella hienosti ja soundit upeat.

Olipa hyvä ettet linkittänyt videota. Olisi vaan taas mennyt turhaan aikaa youtubea katsellessa.
My name is Baron, U.Honey Baron.
atct
09.05.2019 12:08:52
U.Honey: Olipa hyvä ettet linkittänyt videota. Olisi vaan taas mennyt turhaan aikaa youtubea katsellessa.

-------------------------?
kitara2009
16.08.2019 18:26:41 (muokattu 16.08.2019 18:27:35)
DJKaaos: Ei nämä ole missään järjestyksessä.

Henrik Granö - Ensimmäinen Suomalainen kitarasankari. Lopetti muusikon uran parikymppisenä ehtien jättää jälkensä kuitenkin Suomalaisen populaarimusiikin historiaan. Soittotaito on kuitenkin edelleen tallella yli 40 vuotta jälkeenpäin...

Esa Pullianen - Soundi ja tyylitaito kohdallaan. Sovitustyö myös upeaa.

Albert Järvinen - Todistaa todellakin ettei sooloissa tarvita tilutusta.

Nämä olivat mun näkemyksiä.

OLEn soittanut Albertin kanssa, aivan asiaa.
Diggaa, mä olen soittanut noin 45 vuotta ja antanut kitaratunteja.Itse käynyt Janne Louhivuoren yksitys opissa sitten Olunkylän pop/jazz opistoon yksitysoppiin ( J. Berger).
Itseasiassa en ikinä käy näillä sivulla.
Kaveri sanoin mee tsiikaa mitä susta kirjoitetaan paskaa.
Voi, voi Ladataan huippu kaula ja body..Annetaan kitararakentaja Lottosen TEHDÄ LOPUT.
Näin se on ollut.
En ikinä myy paskaa sen on opettanut 45 vuoden soittaminen, Studiossa, keikoilla...jne....
jukkajylli
17.08.2019 04:03:06
Mä oon tykänny soittaa kovasti seuraavien kitaristien kanssa:

Rocka Merilahti, maailman tyylitajuisin ukko, ei liikaa ääniä, vaan joka ääni merkitsee.
Ykä Putkinen, maailman tyylitaj.. no niin..
Jukka Orma, maailm.. joo joo.

Oon mä tykännyt soittaa monen muunkin kanssa.
Stidi alla.
Pauli Lappalainen
19.08.2019 09:01:55
Jake24-25
19.08.2019 18:41:44 (muokattu 19.08.2019 18:43:07)
Suomalaisten kitaristien taso on ollut jo ainakin 10 vuotta kun olen enemmän heitä seurannut (verrattuna 90-lukuun jolloin en seurannut juuri suomalaisia kitaristeja vaan lähinnä suuren maailman legendoja tyyliin Jimmy Page, Jeff Beck) erittäin korkea kansainvälisestikin. Eli useita loistavia kitaristeja on maassamme ja se on hieno juttu. Siksi on äärimmäisen vaikea valita keitä tässä nostaisi esille. Tyylitajusta on puhuttu tässä ketjussa aiemminkin ja mielestäni se on paitsi sitä että osaa soittaa biisin ehdoilla mm. jos tilutusta tarvitaan niin sitä ja jos hidasta fiilistelyä niin sitä sitten ja kaikkea siltä väliltä. Myös kitaralaitteista oikeiden soundien kaivaminen on osa tyylitajua eli tietyntyyppinen särö kun biisi tai kitaraosuus sitä vaatii ja puhdasta kun on sen aika ja särön osalta vielä erilaisten nyanssien käytön hallinta. Kaikkea tätä moni suomalainen kitaristi osaa kyllä tehdä ja toki on olemassa kitaristeja jotka eivät välttämättä ole yhtä tyylitajuisia.

Poimin tähän muutamia suomalaisia kitaristeja joiden soitto on tehnyt minuun vaikutuksen (kaikilla näistä on loistava tyylitaju minusta):

- Peter Lerche
- Jarmo Saari
- Marzi Nyman
- Jarmo Nikku
- Tuomas Väinölä
- Tuomo Dahlblom
- Esa Pulliainen
- Varre Vartiainen
- Teemu Viinikainen

Tuossa tulikin jo äkkiseltään aika monta ja monia loistavia tuosta puuttuu.
aslak
12.09.2019 23:27:56
Jucciz
13.09.2019 01:08:09 (muokattu 13.09.2019 01:09:23)
Timo "Ihana Leijona" Kämäräisen levy on hämmentävän kova. Ei riitä, että Kämäräinen on pettämätön kitaran varressa, hän myös soittaa miltei kaikki muut soittimet ja on laulajana todella uskottava, ehkä uskottavampi kuin koskaan aiemmin. Hattu nousee korkealle.
Vesku666
15.10.2019 23:54:09
Peter Lerche. Loirin luottokitaristi, Rock ja Rollaattori yhtyeen kitaristit huippuja. Löytyy youtubesta. Albert Järvinen, Ilkka Rantamäki. Andy Mccoy, Heikki Silvennoinen. Tokela Timo Tolkki. Alexi Laiho
IBANOVIZ
21.10.2019 14:07:15 (muokattu 22.10.2019 14:36:36)
Raoul Björkenheim. Syvällinen ote musiikkiin.
Minitsiko joku jo Jukka Tolosen?
Jucciz
03.11.2019 02:20:25
Ihana Leijona esiintyi äsken TTT-Klubilla. Kämäräinen oli paitsi oma suvereeni itsensä kitaran varressa, myös erittäin maukas pianisti, kelpo laulusolisti ja äärimmäisen viihdyttävä välispiikkaaja. Kaiken kaikkiaan tämä oli hieno, tiukasti otteessaan pitävä intiimi musiikkipläjäys. Keikan jälkeen kävin paiskaamassa kättä ja ostin levyn nimmarin kera. Kiitos Timo & kumppanit!
sustain65
24.11.2019 09:59:19
Oli kyllä hyvä viikko! Kuulin ja näin livenä sekä Kämäräisen, Kososen ja Kelan.

Kämäräinen soitti Ellipsin keikalla monipuolisesti ja hienosti ja koko poppoo Elliä myöten oli energinen ja show jäi taatusti mieleen. Ja bändissähän ovat kaikki soittajat kovan luokan tekijöitä. Esim. Sami Kuoppamäki rummuissa. Ja erityistä hyvää mukaan tuovat foni, huilu ja välillä basistin soittama sellokin. En edes ole kovin isosti nostalgiajutuista pitävä tapaus, mutta livenä todella toimi tuo 70-luvun tuominen Tampere-talon pieneen saliin. Kitaristi Kämäräiseltä lähtee kyllä monet tyylit todella hienosti.

Ja perjantaina oli Anssi Kela bändeineen huolehtimassa pikkujoulujen elävästä musiikista. Hyvä bändi jokaista soittajaa myöten, mutta tässä on nyt tietysti huomio Kelassa ja Kososessa. Kela on kyllä erittäin esiintymistaitoinen tapaus ja porukan mukaan täysillä. Ja kitarointinsahan on erinomaista tasoa. Mutta itselle kitaravelho Kososen soitto oli se ykkösjuttu seurattavaksi. Hienoa kun pääsi parista metristä näkemään ja kuulemaan herran soittoa. Kososella on kivasti säilynyt ja kehittynyt taito soittaa ja esiintyä rokilla asenteella, vaikka taitoja on musiikillisesti monipuolisempaan ja "vaikeampaan" materiaaliin. Ja hän käyttää niitä taitoja oivasti rokkivedon mausteena.
Black Zombie 82
24.11.2019 18:41:56 (muokattu 24.11.2019 20:18:59)

Herbert Katz - Ensimmäinen suomalainen sähkökitaristi

Jukka Tolonen - Nero joka soitti tyyliä kuin tyyliä

Esa Pulliainen - Kitaristi jota kaikki humppakitaristit imitoivat

toxic: Helvetin hyvän kuuloista musiikkia ilman tilutusta sun muita ihme härveleitä :)

Tiluttaminen keksittiin vasta 1980-luvulla.
Volcom
26.11.2019 11:02:09
Black Zombie 82:
Tiluttaminen keksittiin vasta 1980-luvulla.

Tämä saattoi olla kieli poskessa heitetty kommentti, mutta heitetään nyt itsekin että Jazz-kitaristit harrasti täppinkiä jo 50-luvulla
"Music comes first; lyrics are secondary"
Lunnu
26.11.2019 12:57:46
Volcom: Tämä saattoi olla kieli poskessa heitetty kommentti, mutta heitetään nyt itsekin että Jazz-kitaristit harrasti täppinkiä jo 50-luvulla

Mutta se olikin sitä m.net -approved tiluttamista. 80-luvulla termi liitettiin mauttomaan, joskin taitavaan, kitaran käsittelyyn.

=)
Nostalgy is not what it used to be
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)