Aihe: Käytetyn kitaramikrofonin hankkiminen 1 | |
---|---|
![]() 28.12.2015 12:22:05 | |
Hei, kysyisin onko kokemuksia miten kauan mikit kestää (erityisesti hot rodded seymourit) yleensä ja onko uudet kestävämpiä kuin vanhemmat ja miten paljon ne käytössä kuluu ja mikä niissä voi rikki mennä?? | |
![]() 28.12.2015 12:29:46 | |
Piuhan pituutta kannattaa tarkistella, plus yleiskuntoa ettei ole riivitty palasiksi ja koottu uudelleen, tai ettei ole ruostunut pahasti. Hifistellessä voi mittailla kilo-ohmeja, että onko lähelläkään sitä mitä on tarkoitus. Vintagemikit on kallista ja haluttua tavaraa, joten siitä voi päätellä että passiivimikkien perusrakenne on aika kestävä. | |
![]() 28.12.2015 12:38:21 | |
Jos ei tapahdu onnettomuuksia ettei käämi katkea niin ei ne käytössä kulu, mitä nyt ehkä ulkopinta vähän nuhjaantuu. Ei ole sillätavalla kuluva osa että kilometrit tulee vastaan. Aika saattaa vähän haalistaa magneettien tehoa mutta ei sekään haittaa. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 28.12.2015 13:02:41 | |
askomiko: .. Aika saattaa vähän haalistaa magneettien tehoa mutta ei sekään haittaa. Ja eipä sekään ole kovin merkittävää. Tietty ne magneetit voi enemmälti "demagnetoitua" kovissa magneettikentissä, lämpötilanvaihteluissa ja vastaavissa ekstreme-tilanteissa, mutta noin yleensä eivät merkittävästi. Mitä noita mikkejä on aikoinaan lukuisammin vaihdellut, niin erittäin harvoin on ihan "itekseen" vikaantuneita vastaan tullut. Noita soittajan aikaansaamia käämilankavaurioita sitten jo useampia. Mutta jos sitä mikkiä ei ole omatoimisesti ryhdytty käpistelemään, se on kyllä käytettynäkin todennäköisesti ihan toimiva peli. Hyvä "varotoimenpide" on se DC-vastus siitä mitata, sillä saa sitten viimeistään varmuuden.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 28.12.2015 13:29:27 | |
Se usein mainittu johtojen pituus eli lyhyys harvemmin aiheuttaa todellisia pulmia. Johtoa saa kyllä jatkettua tarpeen mukaan, jos kolvaaminen ylipäätään sujuu. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 28.12.2015 15:17:38 | |
Ikinä en ole rikkinäistä mikrofonia ostanut vaikka käytettynä on monta tullut ostettua. Vain pari kertaa törmännyt rikkinäiseen ja syyt tähän olivat täysin käyttäjässä. Olivat siis itse ne omalla säheltämisellään rikkoneet. Normaalissa käytössä nuo ei juurikaan rikki mene. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
![]() 29.12.2015 07:47:03 (muokattu 29.12.2015 08:59:29) | |
Moi. Noin yleisesti ottaen laadukkaammat merkkimikit ovat erittäinkin kestäviä, eivätkä kaltoin kohdeltunakaan kovin helposti vikaannu. Tietyt vintagemikit ja samalla rakenteella valmistetut nykymikit ovatkin sitten toinen juttu. Käyttäjän toimesta parannellut yksilöt ovat myös aina uhkapeliä ellei modaajalla ole jo jonkinlaista mainetta pätevänä seppänä. Kefiiri: Se usein mainittu johtojen pituus eli lyhyys harvemmin aiheuttaa todellisia pulmia. Johtoa saa kyllä jatkettua tarpeen mukaan, jos kolvaaminen ylipäätään sujuu. Omaan kokemukseen nojaten olen vahvasti eri mieltä. Tietysti, jos osaa juottaa täydellisesti, omistaa hyvät välineet, läjäpäin erilaisia johtoja ja sopivia kutistesukkia, häiriönsuojaussukkaa ym, kyllähän se kitaramikkipiuhojenkin jatkaminen onnistuu. Jos vielä piuhoille/liitoksille on ylenmäärin tilaa sekä mikkipoteroissa että kulkureiteillä, ongelmia harvoin syntyy. Todellisuus on usein toinen, vaikka toki sitä vuosien saatossa on laadukkaastikin tehtyjä piuhanjatkoja eteen toki tullut. Suojauksen kun tekee väärin tai jättää tekemättä, on tuloksena näppärä antenni. Tai kaks. Sinnepäin juotetut liitokset aiheuttavat katkoksia tai resistanssin nousua. Paksusti teipattu liitos ei ehkä enää oikein mahdukaan mikkipoteroon tai jo ennestään ahtaaseen bodyn sisälle porattuun reikään. Ainakaan jos pitäisi useampi piuha samaan koloon ujuttaa. Jos ei vaivauduta pitämään piuhojen värikoodausta samana, on usein tuloksena vekkuleita vaihevirheitä joita on kapeammalla kokemuksella varustetun harrastajan hankala todeta. Ym. ym. Jos ei henkilökohtaisesti voi käytettyjä mikkejä silmämääräisesti tutkia, vähin mitä kannattaa pyytää on pari kunnon kuvaa MYYTÄVISTÄ mikeistä. "Kato netistä" -kommentti tai postimerkin kokoinen kännykkäkuva kaukaa ei ainakaan itsellä loisi kovin vahvaa kuvaa myyjän innosta kumpaakin osapuolta tyydyttävään lopputulokseen. Kuten aiemminkin jo mainittiin, mikkien ulkonäöstä kun voi jo päätellä melko paljon. Ehkä olen vanha, ehkä kyyninen, tai ehkä aikoinaan kakarana löytyi niin paljon kavereita joilta käytettyjä mikkejä saattoi ostaa jos semmoisia halusi, että itse en oikein voisi kuvitella ostavani mitään käytettyä nykymikkiä sokkona tuntemattomalta. Etenkin kun mikkivalikoima on tänä päivänä ihan toinen kuin silloin ennenvanhaan. Hinnatkin kun ovat suhteessa aivan toista luokkaa. Vintage osasto oli, ja on toki toinen juttu, mutta hinnat ovat usein sen verran korkeampia, että kauempanakin voi käydä omin pikku kätösin raplaamassa. T:Samuli | |
![]() 29.12.2015 10:47:02 | |
basisti1971: Ehkä olen vanha, ehkä kyyninen, tai ehkä aikoinaan kakarana löytyi niin paljon kavereita joilta käytettyjä mikkejä saattoi ostaa jos semmoisia halusi, että itse en oikein voisi kuvitella ostavani mitään käytettyä nykymikkiä sokkona tuntemattomalta. Etenkin kun mikkivalikoima on tänä päivänä ihan toinen kuin silloin ennenvanhaan. Hinnatkin kun ovat suhteessa aivan toista luokkaa. Tää on kyllä vähä eilispäivän hommaa kieltämättä. Ainoo syy itellee ostaa mikki uutena on se ettei sitä löydy käytettynä. Kyllä Duncanin tai Dimarzion ostaa helposti käytettynä, hinnatkaan ei päätä huimaa. Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I | |
![]() 17.08.2019 06:39:53 (muokattu 17.08.2019 06:42:42) | |
Mulla on ongelmana lyhyt piuha Bare Knuckle Pickupsin nelijohtoisessa mikissä. Tähänkin saakka tallamikki on ollut asennettuna väärinpäin, koska muuten ei piuha riitä. Toisin kuin Gibson-tyylisiä braided wire-mikkejä, on näitä BKP:n mikkejä vaikeampi kolvata kun johto on ohutta haituvaa. Aikanaan oli kova työ saada mikit toimimaan, mutta nyt kuitenkin tekisi mieli testata toista mikkiä. Uudestaan näitä ei enää pysty ilman johdonvaihtoa asentamaan, ja uskon ettei nykyinenkään asennus väärinpäin ole soundillisesti paras mahdollinen. Katselin ohjeita asiasta, mutta vähän epäilyttää omat askartelutaidot. Onko Duncanin ja BKP:n mikit rakenteeltaan samanlaisia? https://www.seymourduncan.com/blog/ … place-a-pickups-four-conductor-lead Englantiin asti noita ei varmaan piuhanvaihtoa varten kannata lähetellä, mutta onko kotimaassa liikettä tai palstalla osaajia kuka tällaisia kohtuuhinnalla tekisi? Voiko BKP:n mikin johdottaa braided wire -tyyliin, kun en tarvitse mitään puolituksia? | |
![]() 17.08.2019 07:38:51 | |
The Jack: Mulla on ongelmana lyhyt piuha Bare Knuckle Pickupsin nelijohtoisessa mikissä. Tähänkin saakka tallamikki on ollut asennettuna väärinpäin, koska muuten ei piuha riitä. Toisin kuin Gibson-tyylisiä braided wire-mikkejä, on näitä BKP:n mikkejä vaikeampi kolvata kun johto on ohutta haituvaa. Aikanaan oli kova työ saada mikit toimimaan, mutta nyt kuitenkin tekisi mieli testata toista mikkiä. Uudestaan näitä ei enää pysty ilman johdonvaihtoa asentamaan, ja uskon ettei nykyinenkään asennus väärinpäin ole soundillisesti paras mahdollinen. Katselin ohjeita asiasta, mutta vähän epäilyttää omat askartelutaidot. Onko Duncanin ja BKP:n mikit rakenteeltaan samanlaisia? https://www.seymourduncan.com/blog/ … place-a-pickups-four-conductor-lead Englantiin asti noita ei varmaan piuhanvaihtoa varten kannata lähetellä, mutta onko kotimaassa liikettä tai palstalla osaajia kuka tällaisia kohtuuhinnalla tekisi? Voiko BKP:n mikin johdottaa braided wire -tyyliin, kun en tarvitse mitään puolituksia? Tilausvaiheessa BKP:n mikkeihin saa valita kumman piuhan ottaa eli eiköhän sen pysty jälkeenpäinkin vaihtamaan, satavarma en ole. Hitto kun jotkut pätkii noita puihoja, itse olen kahteen duncaniin jatkanut johtoa. Hiukan tarkkuutta se vaatii ja ohutta kutistesukkaa mutta hyvin ovat toimineet. BKP:ssä muistaakseni saman värin piuhat mutta eri järjestyksessä. En usko että ammattilainenkaan tuosta paljoa veloittaa, kannattaa kuitenkin ton hintaluokan mikki korjauttaa. | |
![]() 17.08.2019 09:55:15 (muokattu 17.08.2019 10:08:37) | |
basisti1971: Ehkä olen vanha, ehkä kyyninen, tai ehkä aikoinaan kakarana löytyi niin paljon kavereita joilta käytettyjä mikkejä saattoi ostaa jos semmoisia halusi, että itse en oikein voisi kuvitella ostavani mitään käytettyä nykymikkiä sokkona tuntemattomalta. Etenkin kun mikkivalikoima on tänä päivänä ihan toinen kuin silloin ennenvanhaan. Hinnatkin kun ovat suhteessa aivan toista luokkaa. Entropia666: Tää on kyllä vähä eilispäivän hommaa kieltämättä. Ainoo syy itellee ostaa mikki uutena on se ettei sitä löydy käytettynä. Kyllä Duncanin tai Dimarzion ostaa helposti käytettynä, hinnatkaan ei päätä huimaa. Samaa mieltä jälkimmäisen kanssa. Jos kuvasta selviää että piuhaa riittävästi ja mikki ulkoisesti siisti, niin melko huoletta voi ostaa. Kerran pyysin myyjää mittaamaan DC resistanssin, koska mikki oli tullut hänelle vaihtokauppana ja ei ollut itse sitä käyttänyt. EDIT: Minulle ei liian lyhyt piuhakaan ole ostamisen este, jos sitä pikkaisen kompensoidaan hinnassa. Mikit on itseasiassa siinäkin mielessä hyvää käytettyä kamaa, että niissä ei ole liikkuvia osia. Kitarassa, vahvistimessa ja pedaaleissa on potikoita, kytkimiä ym. jotka kuluvat käytössä. Lisäksi erityisesti mikeissä olen huomannut, että vaikka kuinka lukisi/kuuntelisi mikkien soundi luonnehdintoja, totuus selviää vasta kokeilemalla omaan kitaraan ja setuppiin. Käytettynä kun ostaa, niin ei tule paljoa takkiin jos ollenkaan, kun sitä sopivaa mikkiä etsii! Yleiesesti ajat ovat todellakin muuttuneet siinäkin mielessä, että käytetyn tavaran osto ja kierrätys on todella trendikästä nykyään. Monet kitarakama-hifistelijät ovat siis trendikkäämpiä, kuin he arvaavatkaan ;) | |
![]() 17.08.2019 13:57:59 | |
Ostin hiljatain BKP Mulet käytettynä mitkä asensin aamulla.On muuten todella hyvät mikit moneen menoon. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 17.08.2019 15:28:10 | |
Snapo: Ostin hiljatain BKP Mulet käytettynä mitkä asensin aamulla.On muuten todella hyvät mikit moneen menoon. Ainakin aikoinaan kun ite nailbombit tilasin niin BKP tarjosi elinikäisen takuun alkuperäiselle omistajalle. Että eipä kunnon mikit oikeen mihinkää kulu. | |
![]() 19.08.2019 11:32:38 | |
Halvoissa japseissa (70 luku) on tullut vastaan mykistyneitä mikkejä. Toki kyseiset sinkulat oli helpohko (osaavalle) korjata. Käämilanka poikki juotoksen vierestä... Toki tiesin ettei signaali kulje kun kaupat kitarasta tehtiin. Soittakaa mitä haluatte, mä soita mitä sattuu irtoomaan. | |
![]() 19.08.2019 11:47:41 | |
The Jack: Mulla on ongelmana lyhyt piuha Bare Knuckle Pickupsin nelijohtoisessa mikissä. Tähänkin saakka tallamikki on ollut asennettuna väärinpäin, koska muuten ei piuha riitä. Toisin kuin Gibson-tyylisiä braided wire-mikkejä, on näitä BKP:n mikkejä vaikeampi kolvata kun johto on ohutta haituvaa. Aikanaan oli kova työ saada mikit toimimaan, mutta nyt kuitenkin tekisi mieli testata toista mikkiä. Uudestaan näitä ei enää pysty ilman johdonvaihtoa asentamaan, ja uskon ettei nykyinenkään asennus väärinpäin ole soundillisesti paras mahdollinen. Katselin ohjeita asiasta, mutta vähän epäilyttää omat askartelutaidot. Onko Duncanin ja BKP:n mikit rakenteeltaan samanlaisia? https://www.seymourduncan.com/blog/ … place-a-pickups-four-conductor-lead Englantiin asti noita ei varmaan piuhanvaihtoa varten kannata lähetellä, mutta onko kotimaassa liikettä tai palstalla osaajia kuka tällaisia kohtuuhinnalla tekisi? Voiko BKP:n mikin johdottaa braided wire -tyyliin, kun en tarvitse mitään puolituksia? Ei niitä kannata mihinkään lähettää. Jatkat vaan johtoja ja jos et tarvitse puolituksia, niin kolvaat ja eristät ne kaksi johtoa. Jos joskus kuitenkin myyt mikin/mikit, niin parempi, että siinä on ne puolitusmahdollisuudet, koska monille ne ovat kaupan edellytys. Ja voitah nitsekin niitä jossain kohtaa tarvita, et vain tiedä sitä vielä. Itse en näe, miksi johtoja kannattaisi vaihtaa. Niitä on kuitenkin helpompi jatkaa, eikä oikein tehty jatkos vaikuta mitään mihinkään, joten siitä ei ole mitään haitta. Eikä sen tekeminenkään vaikeaa ole, vaikka ohuemmat johdot olisikin. Vähän vaan tarkkuutta ja huolellinen eristys, niin yhtä hyvä on kuin uusikin. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 19.08.2019 13:21:17 | |
Laulava Kylätohtori: Ei niitä kannata mihinkään lähettää. Jatkat vaan johtoja ja jos et tarvitse puolituksia, niin kolvaat ja eristät ne kaksi johtoa. Jos joskus kuitenkin myyt mikin/mikit, niin parempi, että siinä on ne puolitusmahdollisuudet, koska monille ne ovat kaupan edellytys. Ja voitah nitsekin niitä jossain kohtaa tarvita, et vain tiedä sitä vielä. Tuota en ottanut huomioon. Ajattelin, että enemmänkin lyhyet johdot olisi kaupan este. Tuskinpa keraamisista Miracle Man -mikeistä kovin kummoisia soundeja puolitettuna irtoaa, mutta voi se olla tosiaan jollekin kaupan edellytys. En muistanut, että edellinen omistaja oli jo jatkanut toista mikkiä kuvaamallasi tavalla. Huomasin sen edellispäivänä vaihtoja tehdessä. Pistin Throbakin PAF-tyyliset Miracle Mannien tilalle, ja ihan varmana ei paluuta vanhaan setuppiin tule. Tietenkin voisi ostaa Torilta jonkun hevikeihään raadon ilman mikkejä projektikitaraksi, mutta näitä projekteja alkaa olla tarpeeksi ennestään. Kiva tietää, ettei lyhyet piuhat ole ongelma kuitenkaan välttämättä kaikille ostajaehdokkaille. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)