Aihe: Nuppi vai combo
1
Tiluhilumies92
13.08.2019 16:59:53
Moi.
Elikkäs oon miettiny että hankkisin evh 5150 iii 50w putkinupin.
Ja kysymys kuuluukin että onko kellää kokemusta kyseisestä nupista tai combosta kerrostalo asunnossa olis kiva tietää että onko nuppi ihan pois suljettu juttu. Harmittaa kun ei missää pääkaupunki seudun musa liikkeis myydä kyseistä tuotetta ni ei pääse oikein volymia testailemaan.
tomaattiorava
13.08.2019 17:19:03
Kyllähän tuollasella saa maalit irti seinistä.
Ite soittelen yhdellä putkiwatilla kämpässä ja sekin on ihan överipaljon mutta ihan hyvin oon pärjänny.
Ehkä miettisin ite sitä evh:n mikro-nuppia.
jhlamm
13.08.2019 17:52:54
Käytännössä kotisoitteluun riittää ihan muutama watti, mutta tämä ei tarkoita etteikö joitakin tehokkaampia vahvistimia voisi kotona soittaa. Itsellä osa vahvareista on ollut aivan soivia pelejä hiljaisellakin volumella. Tosin tällöin ei kannata vahingossa kiskaista volaa lisää varomattomasti tai menevät naapurimummon kalsarit vaihtoon. Jos taas hiljaisella ei nupin soundi aukea, niin itsellä oli yhden kaverina keinokuorma, jonka avulla sai luukuttaa hyvällä volalla vahvarista, mutta kajarista tuli ihan kerrostaloon sopivalla voimakkuudella.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Icy-Sun
13.08.2019 21:15:53
Onhan tuosta olemassa 15 wattinenkin versio, jota saa ajettua vielä pienemmälläkin teholla.
iec
13.08.2019 22:12:31

Jos ei ole pakko olla EVH putkivahvistin niin Mooer tekee melko edullisia etuastepedaaleja, kuten:

015 Brown sound: https://www.thomann.de/fi/mooer_micro_preamp_015_brown_sound.htm

tai

005 fifty-fifty 3: https://www.thomann.de/fi/mooer_micro_preamp_005_fifty_fifty_3.htm

Noissa on mukana myös kaiutinmallinnusmahdollisuus, joten tuon voi syöttää nykyiseen vahvariin puhtaaseen kanavaan/efektiloopin kautta suoraan päätevahvarille+kaapille ilman kaiutinmallinnusta tai sitten aktiivikajarille mallinnuksen kanssa jne jne.

Onhan noita tietenkin muitakin pedaaleja, mutta nuo ovat halvimmasta päästä. Itse soittelen 5150-soundeilla Atomic Amplifirebox-mallintavan pedaalin ja aktiivi-PA-kaapin avulla ja olen tyytyväinen.

Unohda tämä kirjoitus mikäli pedaali tai mallintava pedaali ei tule kyseeseen ;) Olen huomannut että mikäli joku haluaa putkivahvistimen niin sellainen pitää sitten hommata. Olen kokenut sen asian ihan omakohtaisesti, eli mulla on ollut omistuksessa viisi erilaista putkivahvistinta, mutta tällä hetkellä mennään mallintavalla kamppeella.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
munkero
13.08.2019 22:21:17
iec: 005 fifty-fifty 3: https://www.thomann.de/fi/mooer_micro_preamp_005_fifty_fifty_3.htm

Itellä laudassa tää + saman firman Radar kaappisimu josta löytyy myös kuulokelähtö... Tuon preampin oma kaappimallinnus on luokkaa ihan ok, Radarin kanssa jysähtää oikein mukavasti.

Kerrostaloasujana käytän ja suosittelen.
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Tiluhilumies92
14.08.2019 08:53:15
Kiitoksia vastauksista.

Oon kans toisinaa miettiny just et hankkis sit orange jonku kunnollisen nupin ja siihen sit pieni pedaali rivi kaveriks.

Noissa kun saa melko monessa puolitettuu/tiputettuu watit melko pieniksi ni saa varmaankin putkista enempi irti ihan että naapuri sopu pysyu ja vanhukset vielä rapussa morjestaa :D.
Shredator
14.08.2019 09:25:01 (muokattu 14.08.2019 09:29:09)

Tiluhilumies92: Moi.
Elikkäs oon miettiny että hankkisin evh 5150 iii 50w putkinupin.
Ja kysymys kuuluukin että onko kellää kokemusta kyseisestä nupista tai combosta kerrostalo asunnossa olis kiva tietää että onko nuppi ihan pois suljettu juttu. Harmittaa kun ei missää pääkaupunki seudun musa liikkeis myydä kyseistä tuotetta ni ei pääse oikein volymia testailemaan.

5150:t, myös EVH:t on varmaan kaikkein äänekkäimpiä vahvistimia mitä on tullut vastaan. Jopa Plexi-Marsu on kesyyntynyt helpommin kotiolosuhteisiin...Käytännössä ainoa miten sitä on voinut järkevästi käyttää on juuri keinokuorma tai sitten load box+kaappisimusofta/pedaali. Itsellä käytössä Two Notes Torpedo Live, joka on mun mielestä paras.

E. Yksi keino on myös laittaa looppiin esim. tällanen https://www.thomann.de/fi/jhs_pedal … jeSI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%3D

Tuolla pystyt kuristamaan loopin kautta sitä etuasteen päätteelle menevää mökää. EVH-nupissa toimi ihan hyvin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
McLeach
14.08.2019 10:13:21
Tiluhilumies92: Kiitoksia vastauksista.

Oon kans toisinaa miettiny just et hankkis sit orange jonku kunnollisen nupin ja siihen sit pieni pedaali rivi kaveriks.

Noissa kun saa melko monessa puolitettuu/tiputettuu watit melko pieniksi ni saa varmaankin putkista enempi irti ihan että naapuri sopu pysyu ja vanhukset vielä rapussa morjestaa :D.

Vähän riippuu millaista saundia hakee. Jos pääasiassa vetelee vahvistimen omalla säröllä niin master volalla saa aika kivasti hiljennettyä tehokastakin vahvistinta. Jos taas kermaisia cleaneja haluaa niin olisi kiva saada ajettua myös pääteputkia, jolloin mahd vähän tehoa olisi optimaalista. Itelläkin keinokuorma ostoslistalla 15w comboa varten.
Shredator
14.08.2019 10:28:46

McLeach: Vähän riippuu millaista saundia hakee. Jos pääasiassa vetelee vahvistimen omalla säröllä niin master volalla saa aika kivasti hiljennettyä tehokastakin vahvistinta.

Tämähän se normaalisti olisi, mutta ei koske SISOa :D
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
LaMotta
14.08.2019 10:54:01 (muokattu 14.08.2019 10:54:28)

Eikö nuppi/cab-yhdistelmä ole aika kömpelö? Itseä ei kiinnostaisi edes bändikäytössä. Saati asunnossa kun pidän combon poissa silmistä kaapissa silloin kun en sitä käytä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
14.08.2019 11:16:07
Ainoa paikka nuppi & kaappi -yhdistelmälle on sellainen missä sitä ei tarvitse siirrellä. Liikuteltavia osia on liian paljon, energiaa ei roudaamisen jälkeen riitä soittamiseen.
En ole musiikin asiantuntija.
s8na
14.08.2019 15:55:20

Jos haluaa enemmän elementtejä (12 tuumaisia) kuin yhden, niin musta nuppi + kaappi on helpompi roudailla.
Kefiiri
14.08.2019 16:36:07
Totta... 2x12 putkicombot tuppaavat olemaan masentavan painavia.
En ole musiikin asiantuntija.
Pinewood
14.08.2019 17:14:50
Kefiiri: Totta... 2x12 putkicombot tuppaavat olemaan masentavan painavia.

Itse hankkisin combon 12" kaiuttimella ja lisäkaapin toisella 12" kaiuttimella.
Laulava Kylätohtori
15.08.2019 09:53:27
Pinewood: Itse hankkisin combon 12" kaiuttimella ja lisäkaapin toisella 12" kaiuttimella.

Tuo olisi se roudausystävällisin, mutta soundi ei ole sama kuin 2x12" kaapissa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
JuSu
15.08.2019 12:49:24 (muokattu 15.08.2019 12:50:21)
Laulava Kylätohtori: Tuo olisi se roudausystävällisin, mutta soundi ei ole sama kuin 2x12" kaapissa.

Tämä.

Mä tykkään, että voi olla treeniksellä vaikka mikä mörkökaappi, mutta kotona sitten vaikka kompakti 1x12". Nuppia on helppo roudailla ees taas, jos on tarve.

Kaappeja voi myös olla useita erilaisia, valitsee sitten aina tilanteeseen sopivan.

Paras tietty, että ois SEKÄ nuppi/kaappi ETTÄ combo. Ja mieluusti useampia jokaista.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Pinewood
15.08.2019 15:25:28
Laulava Kylätohtori: Tuo olisi se roudausystävällisin, mutta soundi ei ole sama kuin 2x12" kaapissa.

Itse asiassa, kuinka paljon on soundissa eroa sen mukaan, ovatko elementit samassa vai erillisessä kotelossa, jos koteloiden rakenne on muuten vastaava? Esim. tuo 2x12 kaappi vs 2 kpl 1x12 kaappeja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)