Aihe: Kireän laulusoundin EQ-säädöt
1
Juutas
09.08.2019 13:06:48 (muokattu 10.08.2019 14:29:51)
Hei, olemme viime aikoina tuskailleet treeniksellä kun laulusoundi tuppaa kuulostamaan "kireältä". Vika saattaa olla halvahkoissa aktiivikaapeissa (Tompan The Box jokin malli), mutta voisiko asiaa auttaa mikserin eq-säädöillä? Mikseristä löytyy 8-alueinen graafinen eq, mutta oma asiantuntemus ei riitä siihen, että mitä taajuuksia pitäisi nostaa tai laskea tuon "kireyden" hälventämiseksi.

Olisiko jollain vinkkejä mitä kokeilla? Toki hyvä vinkki on "kuuntele ja testaa", mutta triossa kun itse laulaa ja soittaa kitaraa, niin säätöjen hakeminen lennossa on hieman haastavaa.. Kiitos asiallisista kommenteista!
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
pitk
09.08.2019 19:43:34

Juutas: Hei, olemme viime aikoina tuskailleet treeniksellä kun laulusoundi tuppaa kuulostamaan "kireältä". Vika saattaa olla halvahkoissa aktiivikaapeissa (Tompan The Box jokin malli), mutta voisiko asiaa auttaa mikserin eq-säädöillä? Mikseristä löytyy 8-alueinen hyllykorjain, mutta oma asiantuntemus ei riitä siihen, että mitä taajuuksia pitäisi nostaa tai laskea tuon "kireyden" hälventämiseksi.

Olisiko jollain vinkkejä mitä kokeilla? Toki hyvä vinkki on "kuuntele ja testaa", mutta triossa kun itse laulaa ja soittaa kitaraa, niin säätöjen hakeminen lennossa on hieman haastavaa.. Kiitos asiallisista kommenteista!

Teillä lienee graafinen eq? Kireys on ylämidlessä (1000-4000Hz) / diskanteissa (yli 4000Hz), ei muuta kuin testailemaan vaikka nostamalla säädintä ja kun tuntuu pahalta, ottss sitä taajuutta pois.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
Rallattelija
10.08.2019 00:17:35
Pitkähän jo mylvikin asioiden vierestä.

Mutta.. Miksi ei voi testata. Mun mielestä toi että on vaan tän verran porukkaa ja ite laulaa ei sinällään ole mikään syy. Annat rumpalille Kallen ja basistille pari banaania niin ovat hiljaa sen aikaa että saat säädettyä rauhassa. Basisti hyvin todennäköisesti kysyy kymmenen minuutin kohdalla Miten tää toimii mutta kun näytät toisella kerran niin se harjoittelee seuraavan puoli tuntia sillä toisella. Luulis että 40min riittää säätöihin ja kokeiluihin. Sit vaan haet Rumpalin pois vessasta ja taas mennään.

Ei se ton vaikeempaa ole.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
dewil
12.08.2019 23:40:13

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Juutas
14.08.2019 14:57:34
dewil: https://diyaudioheaven.files.wordpr … com/2019/04/descriptors2.png?w=1228

Aivan helkkarin hieno (mutta hieman vaikeasti luettava) tiivistys aiheesta - iso kiitos ja plussa tästä!
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)