Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5234 235 236 237 238244 245 246 247 248
House Band
04.08.2019 10:50:55
Epämuusikko: Severi Pyysalo on helvetin kova jätkä, vibrafonisminsa ohella erittäin kova rumpali.

Jaani on myös erittäinkin mukava ihminen.
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
Jucciz
06.08.2019 00:46:31
hollmi-5: Live BPM-mittauksella tempo oli 118-142.

Tommoinen hajonta onnistuu vain poikkeuksellisen lahjakkailta ja korkeammalla tasolla olevilta yksilöiltä. Meistä muista se kuulostaa huonolta timeltä, mutta siitä ei ole kyse.
Krice
06.08.2019 12:38:22

Jucciz: Meistä muista se kuulostaa huonolta timeltä, mutta siitä ei ole kyse.

Minulla on aika hyvä rytmitaju, oikeastaan vain tekninen puoli rummuissa vaikuttaa siihen että rytmi heittelee eli ei osaa vielä teknisesti yhdistää rytmiä rytmitajuun. Jos minulla ei olisi rytmitajua niin se voisi masentaa, mutta en ole yhtään huolestunut sen suhteen. Soitin kuitenkin tosi pitkään heviä ja siinähän rytmillä on aika iso merkitys tietyllä tavalla. Nykyisin pidän enemmänkin powerfolkista.
hollmi-5
06.08.2019 21:00:18
Krice: Minulla on aika hyvä rytmitaju, oikeastaan vain tekninen puoli rummuissa vaikuttaa siihen että rytmi heittelee eli ei osaa vielä teknisesti yhdistää rytmiä rytmitajuun. Jos minulla ei olisi rytmitajua niin se voisi masentaa, mutta en ole yhtään huolestunut sen suhteen. Soitin kuitenkin tosi pitkään heviä ja siinähän rytmillä on aika iso merkitys tietyllä tavalla. Nykyisin pidän enemmänkin powerfolkista.

Määritä rytmitaju. Itse en oikein osaa määrittää.
Soundit, piuhat ja kajarit.
moderndrummer88
08.08.2019 00:25:22 (muokattu 08.08.2019 00:26:40)
Krice: Minulla on aika hyvä rytmitaju, oikeastaan vain tekninen puoli rummuissa vaikuttaa siihen että rytmi heittelee eli ei osaa vielä teknisesti yhdistää rytmiä rytmitajuun. Jos minulla ei olisi rytmitajua niin se voisi masentaa, mutta en ole yhtään huolestunut sen suhteen. Soitin kuitenkin tosi pitkään heviä ja siinähän rytmillä on aika iso merkitys tietyllä tavalla. Nykyisin pidän enemmänkin powerfolkista.

Voisitko laittaa sitten muun soittimen ääreltä videoa, jossa sitten soitat hyvällä rytmitajulla. Vai onko siis tämä semmonen asia, että et oikein muillakaan soittimilla saa soitettua hyvässä rytmissä, mutta silti sinulla on hyvä rytmitaju?
Jucciz
08.08.2019 00:39:09
moderndrummer88: Voisitko laittaa sitten muun soittimen ääreltä videoa, jossa sitten soitat hyvällä rytmitajulla. Vai onko siis tämä semmonen asia, että et oikein muillakaan soittimilla saa soitettua hyvässä rytmissä, mutta silti sinulla on hyvä rytmitaju?

Ehkäpä Krice tajuaa rytmin todella hienosti, mutta se tapahtuu pään sisällä.
Kefiiri
08.08.2019 08:49:14 (muokattu 08.08.2019 08:56:00)
Eikös kaikki tajuaminen tapahdu pään sisällä?

Jos aloittelevalla rumpalilla komppi vähän pykii, niin voiko sen perusteella sanoa jotain rytmitajusta?

Minusta rytmitaju ja fyysinen suoritus rytmin tuottamiseksi ovat kaksi eri asiaa. Toki molemmat voivat olla vähän sinne päin, kuten itselläni.
En ole musiikin asiantuntija.
AP
08.08.2019 09:09:43
hollmi-5: Määritä rytmitaju. Itse en oikein osaa määrittää.

Minä jäin oikein tätä sanaa makustelemaan. Usein kai käsitetään niin, että se on vähän sama kuin hyvä time eli kyky pitää tempo suht vakiona. Toisaalta sen voisi kai käsittää niinkin, että ymmärtää helposti poljennot ja vähän ei-radiohitimmät tahtilajit - että osaa tuosta vain polkea tahtia vaikka jos kuulee 5/4 -tahtisen kappaleen tai saa heti kiinni rumban rytmistä ja pystyyy huojumaan uskottavasti mukana.

Hmm.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
moderndrummer88
08.08.2019 09:38:57
Kyllä tapana on ollut, kun rytmitajusta puhutaan, niin sen yhdistyminen myös fyysiseen suoritukseenkin. Tai olisi kiva tietää, että miten Krice ilmineeraa tätä hyvää rytmitajuaan. Tai siis hänhän totesi itse, että on soittanut heviä joten rytmitajua löytyy, niin kai tästä rytmitajun osoittamisesta löytyy jotain fyysisiäkin todisteita sitten...
Jucciz
08.08.2019 17:10:00
Ulrichin Lassekin on soittanut heviä.

Tuli vaan rytmitajusta mieleen.
Danko
08.08.2019 18:28:47

Jucciz: Ulrichin Lassekin on soittanut heviä.

Tuli vaan rytmitajusta mieleen.

ja tanskalaiselta tenniksenpelaajalta se vielä 80-luvulla jotensakin sujui
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Krice
08.08.2019 23:26:45

Olen alkanut huvikseni tekemään "hevibiisiä", ihan vaan sen vuoksi että voisin kehittää soittotaitoa samalla, koska nauhoittaminen on sellaista että jos soittaa huonosti niin se voi kuulua sieltä miksauksen läpi. Ihan hyvin on ainakin kitarat menneet sisään, melkein ykkösellä ns. larsin tuplatkin. Jokin aika sitten ajattelin, että eihän tässä osaa enää soittaa kitaraakaan, mutta nyt kun on rämpytellyt jonkin aikaa niin sehän alkaa sujumaan. Rummuissa on sama juttu, jotenkin minulla on sellainen lahjakkuuden tyyppi, että kun teen jotakin niin seuraavalla kerralla tuntuu kuin olisin paljon parempi kuin mitä harjoittelun perusteella voisi olettaa. Mutta se johtuu varmaan siitä, että tuo rytmitaju on kehittynyt hevijunttaamisen vuoksi ja pitää vain yhdistää hermotus ja liikkeet siihen mitä jo sisäisesti tietää.
moderndrummer88
09.08.2019 00:26:58
Niin oliko sitä soittonäytettä jonkun muun soittimen takaa vai ei?
tiukkapipo
09.08.2019 01:31:40
moderndrummer88: Niin oliko sitä soittonäytettä jonkun muun soittimen takaa vai ei?

Oliko tämä ns. retorinen kysymys, vai onko internetin käyttö noin vaikeaa?

Olen kuullut rytmitajuttomampaa kitarointia jopa keikoilla, mutta myös paljon tiukkarytmisempää. Ei juuri kukaan ole seppä syntyessään - nuorena tuli tuomittua herkästi ihmisiä rytmitajuttomiksi tai sävelkorvattomiksi, mutta kokemuksen myötä olen nähnyt sen, että kyse on myös lihashallinnan oppimisesta (esim. aluksi falskissa laulussa) ja korvakin voi jonkin verran kouliintua, jos ei ole lapsena altistunut musiikille ja soitolle.

Sivusta seuranneena ihmetyttää tämä tunteisiin meneminen. Nyt pipoa vähän löysemmälle ;-)
Ruutikallo
09.08.2019 07:36:15
Krice: , koska nauhoittaminen on sellaista että jos soittaa huonosti niin se voi kuulua sieltä miksauksen läpi. .

No takuuvarmasti kuuluu.
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
Epämuusikko
09.08.2019 11:06:20 (muokattu 10.08.2019 22:06:18)
Itsekin luulin tajuavani mitä rytmitaju on. Perustason "tempo ei yksinään soittaessa heitä montakytä BPM" ja "fraasin sisällä ei ole hulluna heittoa" + "kuulija pystyy polkemaan jalkaa soitetun rytmisen informaation perusteella" -ilmiöt nyt vielä on käsitteellistettävissä. Mutta kun oikeasti aletaan mähisemään niin en ole varma mitä rytmitaju on.
So smooth you can hear the beard.
Seba
09.08.2019 11:15:56

Epämuusikko: Itsekin luulin tajuavani mitä rytmitaju on. Mutta perustason "tempo ei yksinään soittaessa heitä montakytä BPM" ja "fraasin sisällä ei ole hulluna heittoa" + "kuulija pystyy polkemaan jalkaa soitetun rytmisen informaation perusteella" -ilmiöt nyt vielä on käsitteellistettävissä. Mutta kun oikeasti aletaan mähisemään niin en ole varma mitä rytmitaju on.

Mulle se on lähinnä sisäinen pulssi jota pystyy pitää yllä automaagisesti, ihan sama millainen fillaussekoilu olisi keskellä niin aina pääsee palaamaan oikeaan kohtaan.
Mulle se on myös irrallinen juttu timesta joka taas huojuu enemmän tai vähemmän itse ryhmin sisällä.
Epämuusikko
09.08.2019 11:18:52
Seba: Mulle se on lähinnä sisäinen pulssi jota pystyy pitää yllä automaagisesti, ihan sama millainen fillaussekoilu olisi keskellä niin aina pääsee palaamaan oikeaan kohtaan.
Mulle se on myös irrallinen juttu timesta joka taas huojuu enemmän tai vähemmän itse ryhmin sisällä.

Sillä on monet kasvot.
So smooth you can hear the beard.
Kefiiri
09.08.2019 11:46:01 (muokattu 09.08.2019 13:31:30)
Epämuusikko: Sillä on monet kasvot.

Noinhan se taitaa olla, jos kaikkia rytmiin liittyviä nyansseja ruvetaan pohtimaan. Joku saa saman peruskompin groovaamaan paremmin, vaikka toinenkin vetäisi sen "virheettömästi". Rytmitajua kai sellainenkin on.

Omasta puolestani pidän riittävän rytmitajuisena hahmoa, joka kahden tahdin mittaisen tauon jälkeen saa ykkösen osumaan samaan kohtaan kuin muutkin :D
Tehtävän haastavuus riippuu toki temposta.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)