Aihe: Friedman Amplification
1 2 3 4 5 6 7 8 9
LaXu
04.08.2019 14:20:08
TTV:
Aika vähissä ne todelliset innovaatiot nykypäivänä ovat kitarakamoissa. Tuoreita tuulahduksia sentään tulee joiltakin; Bluetonen wlan bias control, Revvin bank tallennus normilankkuun, Revvin integroitu Two Notes keinokuorma täydellä TN tuella, Diezelin VHX konsepti, Driftwoodin tubescreamer ja noisegate integroinnit, ENGLin sound wizard module, ...

Näinhän se on. Monet näistä tuntuvat mielestäni ratkaisulta etsimässä ongelmaa. Esim. toi Bluetonen biasointiratkaisu on varmaan fiksu tyypeille, jotka vaihtelevat putkia ja korjailevat vahvistimia jatkuvasti, mutta kuinka usein tavallinen kitaristi tarvii tota? Mulle on riittänyt mittauspisteet ja pari trimmeria kotelon ulkopuolella sen muutaman vuoden välein kun tarvii vaihtaa pääteputket.

Samoin kaikenlaisten juttujen integrointi vahvistimeen, kun kyseiset ratkaisut ovat toimineet ulkoisina laitteina vuosikausia ihan mainiosti. Onhan se tietty kiva, että saa helposti oikeasti hyvää kaiutinsimuloitua ääntä suoraan pöytään ilman, että tarvii kanniskella lisälaitteita, mutta mielestäni se ei ole niin maata mullistava asia kuitenkaan. Mun mielestä on ihan ok, että esim. efektit on oma laitteensa eikä vahvariin integroituna jos se johtaa tarpeeseen tihrustaa pientä näyttöä ala Diezel VHX.

Putkivahvistimien ohjaaminen on myös ihan antiikkisella tasolla. Turha toivoakaan, että saisi useimpien putkivahvistimien potikoiden asentoa tallennettua tai vaihdettua MIDI:n kautta, jolloin ei tarvisi massiivisia etupaneeleja 4-kanavaisille vahvareille vaan yhden rivin encoodereita asetuksen osoittavalla LED-renkaalla ala Mooer Preamp Live. Toisaalta tällaisia ratkaisuja ei kyllä mallintavien tai hybridien puolellakaan nää eli ehkä niihin analogisiin potikoihin on joku hyvä syy, muukin kuin halvempi hinta. Toi ENGL:n sound wizard palikkakin olisi järkevämpi tehdä MIDI:n kautta tai se vois olla vaan osa sitä vahvistinta jo alun perinkin eikä mikään lisäpalikka.

Hyvä, että yritystä kuitenkin on.
aristoteles666
04.08.2019 22:56:59 (muokattu 04.08.2019 22:57:13)

LaXu:
Putkivahvistimien ohjaaminen on myös ihan antiikkisella tasolla. Turha toivoakaan, että saisi useimpien putkivahvistimien potikoiden asentoa tallennettua tai vaihdettua MIDI:n kautta, jolloin ei tarvisi massiivisia etupaneeleja 4-kanavaisille vahvareille vaan yhden rivin encoodereita asetuksen osoittavalla LED-renkaalla ala Mooer Preamp Live. Toisaalta tällaisia ratkaisuja ei kyllä mallintavien tai hybridien puolellakaan nää eli ehkä niihin analogisiin potikoihin on joku hyvä syy, muukin kuin halvempi hinta.

onhan Hughes&Kettner tehnyt noin jo parikymmenta vuotta, ja ihan potikoilla.
viimeisimpina Grand Meisterit
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
04.08.2019 23:28:26
LaXu: Näinhän se on. Monet näistä tuntuvat mielestäni ratkaisulta etsimässä ongelmaa. Esim. toi Bluetonen biasointiratkaisu on varmaan fiksu tyypeille, jotka vaihtelevat putkia ja korjailevat vahvistimia jatkuvasti, mutta kuinka usein tavallinen kitaristi tarvii tota? Mulle on riittänyt mittauspisteet ja pari trimmeria kotelon ulkopuolella sen muutaman vuoden välein kun tarvii vaihtaa pääteputket.

Samoin kaikenlaisten juttujen integrointi vahvistimeen, kun kyseiset ratkaisut ovat toimineet ulkoisina laitteina vuosikausia ihan mainiosti. Onhan se tietty kiva, että saa helposti oikeasti hyvää kaiutinsimuloitua ääntä suoraan pöytään ilman, että tarvii kanniskella lisälaitteita, mutta mielestäni se ei ole niin maata mullistava asia kuitenkaan. Mun mielestä on ihan ok, että esim. efektit on oma laitteensa eikä vahvariin integroituna jos se johtaa tarpeeseen tihrustaa pientä näyttöä ala Diezel VHX.

Putkivahvistimien ohjaaminen on myös ihan antiikkisella tasolla. Turha toivoakaan, että saisi useimpien putkivahvistimien potikoiden asentoa tallennettua tai vaihdettua MIDI:n kautta, jolloin ei tarvisi massiivisia etupaneeleja 4-kanavaisille vahvareille vaan yhden rivin encoodereita asetuksen osoittavalla LED-renkaalla ala Mooer Preamp Live. Toisaalta tällaisia ratkaisuja ei kyllä mallintavien tai hybridien puolellakaan nää eli ehkä niihin analogisiin potikoihin on joku hyvä syy, muukin kuin halvempi hinta. Toi ENGL:n sound wizard palikkakin olisi järkevämpi tehdä MIDI:n kautta tai se vois olla vaan osa sitä vahvistinta jo alun perinkin eikä mikään lisäpalikka.

Mä luulen, että syynä ei ole valmistuskustannukset vaan se mitä asiakkaat haluaa. Onhan esimerkiksi Mesa Triaxis hyvin pitkälti tuollainen monikanavainen midiohjattava ja potikoiden asetukset näkee selkeällä valaistulla näytöllä, mutta esimerkiksi minä suhtaudun aika varauksellisesti moisiin hapatuksiin :-D . Olen mielummin klassinen kuin moderni ja huominen on honompi :-D

Kai se oikeasti riippuu paljon käytöstä onko tommosilla jutuilla merkitystä saatika onko sellaisesta valmis maksamaan..... ja tietty omista mieltymyksistä ;-)
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
LaXu
04.08.2019 23:49:02
hallu: Mä luulen, että syynä ei ole valmistuskustannukset vaan se mitä asiakkaat haluaa. Onhan esimerkiksi Mesa Triaxis hyvin pitkälti tuollainen monikanavainen midiohjattava ja potikoiden asetukset näkee selkeällä valaistulla näytöllä, mutta esimerkiksi minä suhtaudun aika varauksellisesti moisiin hapatuksiin :-D . Olen mielummin klassinen kuin moderni ja huominen on honompi :-D

Kai se oikeasti riippuu paljon käytöstä onko tommosilla jutuilla merkitystä saatika onko sellaisesta valmis maksamaan..... ja tietty omista mieltymyksistä ;-)

Kitaristithan ovat tunnetusti varsin epäileväisiä kaikkea kohtaan, joka ei ole 1960 luvulla kehitetty. Syntikkapuolella kattava MIDI-ohjaus on ihan arkipäivää, mutta jotenkin se ei ole sieltä päässyt standardiksi kitarakamppeissa. Ymmärrän, että se analoginen kanavakytkin on aika paljon helpompi tehdä ja riittää useimmille, mutta ideaalissa maailmassa sekin olisi vain salaa joku MIDI-vempele, kaikki pedaalit olisivat MIDI-ohjattavia tarvittaessa jne. Nyt tarvii sitten niitä lisälaitteita jotka osaa muuntaa MIDI-käskyt relekytkimiin jne. jos mielii vaikka multipaavosta ohjata vahvarin kanaviakin.

Mutta nyt eksytään kyllä ketjun aiheesta taas aika tehokkaasti.
hallu
05.08.2019 00:28:42
LaXu: Kitaristithan ovat tunnetusti varsin epäileväisiä kaikkea kohtaan, joka ei ole 1960 luvulla kehitetty.

"Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä" on ikiaikeinen periaate kitaroissa ja tietokoneissa, jota ei ole syytä unohtaa :-)

Syntikkapuolella kattava MIDI-ohjaus on ihan arkipäivää, mutta jotenkin se ei ole sieltä päässyt standardiksi kitarakamppeissa....

Pöh, nörtit on erikseen :-D ...... syntsat on vähän konstikkaampia laitteita ja aidosti elektronisia. Sähköinenkin kitara on aika akustinen johku synaan verrattuna.

...............

Mutta nyt eksytään kyllä ketjun aiheesta taas aika tehokkaasti.

Eiku tää on just parasta :-D
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Laulava Kylätohtori
05.08.2019 10:46:07 (muokattu 05.08.2019 10:47:04)
LaXu: Samoin kaikenlaisten juttujen integrointi vahvistimeen, kun kyseiset ratkaisut ovat toimineet ulkoisina laitteina vuosikausia ihan mainiosti. Onhan se tietty kiva, että saa helposti oikeasti hyvää kaiutinsimuloitua ääntä suoraan pöytään ilman, että tarvii kanniskella lisälaitteita, mutta mielestäni se ei ole niin maata mullistava asia kuitenkaan. Mun mielestä on ihan ok, että esim. efektit on oma laitteensa eikä vahvariin integroituna jos se johtaa tarpeeseen tihrustaa pientä näyttöä ala Diezel VHX.

Samaa mieltä. Esim. itse näen paremmaksi ostaa yhden laadukkaan keinokuorman, jota voi käyttää kaikille vahvistimille tai että jokaisessa vahvistimessa olisi keinokuorma. Ja jos vaikka tarve muuttuu, niin aina se on parempi, että saa vaihdettua vaikka pelkän keinokuorman, jolloin tarvitsee päivittää vain se erillinen keinokuorma tai että pitäisi alkaa jokaista vahvaria päivittämään. Eikä tarvitse jokaisessa vahvistimessa maksaa turhaan keinokuormasta (tai efekteistä).

Sama efekteissä. Koska niiden efektien pitäisi sopia kaikille, niin niissä pitäisi olla loputon säätövara. Samoin jos niitä aletaan tunkemaan useita eri efektejä vahvariin, niin kyllä se aina on kompromissi monella tasolla. Kätevämpää on ostaa tarpeen mukaan tarvittavat efektit erikseen kulloisenkin tilanteen ja tarpeen mukaan. Samalla yhtä efektiä voi käyttää useiden vahvistimien kanssa tai ottaa vaikka kaverin treenikselle mukaan jameihin.

Ehkä tuollaiselle laajemmalle midiohjaukselle on sen verran vähän kysyntää ja tarvetta, ettei sellaset ole lyöneet sen enempää läpi. Jos tuollaiselle olisi enemmän kysyntää, niin kai joku modernimpi firma sellaisia tekisi, vaikka Marshallit ynnä muut olisivat menneisyyteen jämähtäneetkin.

Niinpä, joskus tarjonta luo kysyntää.

e. ja onhan siinä aina enemmän vikaantumisen mahdollisuutta, mitä enemmän kaikenlaista vehjettä integroidaan vahvistimeen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
05.08.2019 11:37:44 (muokattu 05.08.2019 11:42:59)
Laulava Kylätohtori: ..... Eikä tarvitse jokaisessa vahvistimessa maksaa turhaan keinokuormasta (tai efekteistä).

..................

Juup matkan varrellahan ollaan nähty kokeiluja integroida keinokuorma vahvistimeen, mutta ne ei ole tainneet olla lopultakaan kovin onnistuneita. Itselläni on kokemus yhdestä ja kyllähän se tuntui käytännölliseltä ja näppärältä ominaisuudelta, mutta ei se tuonut varsinaista lisäarvoa verrattuna ulkoiseen ja vallankin kun laitteet kehittyy koko ajan ja ihmisten tavat käyttää niitä laitteita kehittyy, niin on vaikea huomioida jo vahvistimen tekovaiheessa kaikkia niitä ideoita joita ihmiset saavat päähänsä laitteitaan käyttää. Toisaalta jos puhutaan kaappimallinnuksista, impulsseista tai passiivisista leikkureista, niin riittää kun on pelkkä linjaulostulo, niin käyttäjä voi itse päättää mitä haluaa siellä perässä käyttää. Kuorman toteutustavoissakin on tietenkin eroja ja ne kehittyy.... tai ilmeisesti reaktiivisen kuorman reaktiivisuuden tuottamiseen on erilaisia tapoja. Niin itsekin olen taipunut sille kannalle, että keinokuorman voi ja kannattaakin jättää käytettäväksi erillisenä laitteena ja käyttäjä voi sitten itselleen valita sopivimman.

E: keinokuormasta tuli mieleen vielä semmoinenkin, että ne leikkurit ja kaappisimut ja impulssit voisi jättää kuormasta kokonaan pois eli olisi vain kuorma joka antaa vain linjasignaalin ja käyttäjä voisi itse valita minkälaisen kaappimallinnuspurkin tai redboxin sinne perään laittaa. Silloin voisi vapaasti yhdistellä erilaisia kaappimallilaitteita ja erilaisia keinokuormia ja jos keinokuormaa haluaisi käyttää vain niistämään kaapille menevää tehoa, niin siihen mahdollisimman laaja säätövara.

Mutta efektit onkin sitten vähän konstikkaampi juttu ja jotkut efektit on jo niin vakiintuneita, että niiden pois jättäminen herättää huomiota. Esimerkiksi kajahdus on erittäin yleinen vahvistimeen sisäänrakennettuna ja ehkä vähän harvinaisempi mutta yhteen väliin hyvinkin yleinen oli tremolo (itse tykkään enemmän kuin kajahduksesta). Mutta esimerkiksi särö on niin yleinen efekti vahvistimeen sisään rakennettuna, että aika moni varmaan odottaa vahivistimesta jonkinlaisen särön löytyvän ja jotkut jopa valitsevat vahvistimensa sen sisältämän särön perusteella (itsekin olen painottanut sen merkitystä omissa valinnoissani, vaikka pidänkin kliiniä edelleen tärkeänä (ainakin niin tärkeänä, että huonoa kliiniä en suostu ostamaan enää)).

Periaatteessa itseänikin viehättää ajatus äärimmäisen yksinkertaisesta vahvistimesta jossa ei ole mitään efektejä ja eq:kin olisi mahdollisimman simppeli. Ja kaikki efektit säröistä kajahduksiin hoituisi spedaaleilla. Semmoinen vahvistin ei tarvitsisi edes efektilenkkiä eikä mitään neljän kaapelin metodeja vaan kaikki voisi elegantisti laittaa vahvistimen eteen ja vahvistimen jälkeen tulisi vain sitten kaappia keinokuormaa sun muuta. Helppo elegantti ja luultavasti hyväsoundinen ratkaisu joka jättäisi käyttäjälle kaikki mahdollisuudet käyttöön kun mitään ei olisi integroitu vahvistimeen.
Shredator
05.08.2019 11:44:24

Eihän Marshall ole jämähtynyt menneisyyteen, niillähän ollut tässä vaikka minkälaista innovaatiota ja midiohjaustakin löytyy useammasta vahvarista? 80- ja 90-luvuilla moni valmistaja tehtaili midi-yhteensopivia laitteita. Se on vaan niin, että midi meni tuossa 2000-l taitteessa pois muodista ja on tullut viime aikoina takaisin, kun on tullut valmistajilta midi-yhteensopivia efektejä sun muuta.

Sen toteutus vahvareissa on hiukan hankalaa ja vaatii erityisosaamista. Osa valmistajista ei osaa vieläkään tehdä sitä oikein. Porukka halajaa kuitenkin myös edelleen sitä perinteistä reley-kytkentää. Kyllä valmistajat on näissä aina tarkkaan kenttää kuunnelleet.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
madu
06.08.2019 08:29:19 (muokattu 07.08.2019 08:23:05)
JJ JR ollut nyt reilun kuukauden käytössä ja erittäin tyytyväinen olen ollut.

https://muusikoiden.net/dyn/users/161915.jpg

- Erittäin äänekäs 20w kyseessä, pärjää täysin bändikäytössä, toimii myös kotisoitossa
- JBE kanava silkkaa täydellisyyttä, myös cleanit erittäin jees ja vaikkakin sille omaa EQ:ta ei olekaan, niin kolmeasentoinen bright switch auttaa löytämään kyllä oikean "asetuksen" kullekkin kitaralle
- Ensimmäinen EL84 kone mulla, joka ei ole liian kireä ja sirisevä vaan voicing on todellakin kohdallaan isomman JJ:n mukaisesti ja potkii hienosti
- Todella kätevä tuo oma loadbox/kaiutinlähtö kaappimallinnoksella (Mic-No-Mo). Plussaa että sitä voi myös käyttää ilman kaappikuormaa.
- Omistamistani vahvistimista selkeästi paras efektilooppi, ei syö soundia
- Pieni koko ja paino helpottaa roudaamista
- Laatu ja viimeistely huippuluokkaa
Tinippa84
07.08.2019 17:43:45

https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
Shredator
07.08.2019 17:49:05 (muokattu 07.08.2019 17:49:59)

Tinippa84: Puuhapettereille tiedoksi:

https://www.musikding.de/The-BrownEye-Overdrive-kit

http://www.ceriatone.com/hot-rodded-plexi-ahd-100/

Tuon BrownEyen oon tehnytkin. Aika lähellä aitoa, mutta tummempi soundiltaan ja mielestäni särön luonne ei ollut aivan 1:1. Todella hyvä pedaali kuitenkin muuten.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Tinippa84
07.08.2019 17:58:20

Shredator: Tuon BrownEyen oon tehnytkin. Aika lähellä aitoa, mutta tummempi soundiltaan ja mielestäni särön luonne ei ollut aivan 1:1. Todella hyvä pedaali kuitenkin muuten.

Joo, itekkin tein. Liikaa säröä mulle. Voisiko ero selittyä jollain komponenttien toleranssiheitolla tms (?)

Pari kappaletta olis tekeillä noita Deluxe vahvaimia. Tinailuhommat vois alkaa kun pääsee lomien ohi syksyyn. Puutyöt tuli tehtyä jo valmiiks ...
TTV
22.04.2020 18:48:47
madu: JJ JR ollut nyt reilun kuukauden käytössä ja erittäin tyytyväinen olen ollut.

https://muusikoiden.net/dyn/users/161915.jpg

- Erittäin äänekäs 20w kyseessä, pärjää täysin bändikäytössä, toimii myös kotisoitossa
- JBE kanava silkkaa täydellisyyttä, myös cleanit erittäin jees ja vaikkakin sille omaa EQ:ta ei olekaan, niin kolmeasentoinen bright switch auttaa löytämään kyllä oikean "asetuksen" kullekkin kitaralle
- Ensimmäinen EL84 kone mulla, joka ei ole liian kireä ja sirisevä vaan voicing on todellakin kohdallaan isomman JJ:n mukaisesti ja potkii hienosti
- Todella kätevä tuo oma loadbox/kaiutinlähtö kaappimallinnoksella (Mic-No-Mo). Plussaa että sitä voi myös käyttää ilman kaappikuormaa.
- Omistamistani vahvistimista selkeästi paras efektilooppi, ei syö soundia
- Pieni koko ja paino helpottaa roudaamista
- Laatu ja viimeistely huippuluokkaa

Vieläkös olet tyytyväinen JJ Jr:ään? Itseäni tuo hieman kans hotsittaa ja kysynkin, että kuinka hyvin sen volumesäätö toimii pienellä volalla, eli puheen tasolla? Onko isoa hyppäystä vai meneekö pehmeästi nollasta alkaen? Entäpä itse saundi, muuttuuko se paljon tuolla alhaisilla volumetasoilla vai pysyykö samana?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
madu
24.04.2020 07:58:35 (muokattu 24.04.2020 07:59:39)
TTV: Vieläkös olet tyytyväinen JJ Jr:ään? Itseäni tuo hieman kans hotsittaa ja kysynkin, että kuinka hyvin sen volumesäätö toimii pienellä volalla, eli puheen tasolla? Onko isoa hyppäystä vai meneekö pehmeästi nollasta alkaen? Entäpä itse saundi, muuttuuko se paljon tuolla alhaisilla volumetasoilla vai pysyykö samana?

Erittäin tyytyväinen edelleen! JBE moodissa särökanavan volume putoaa, jolloin sen kanssa on helpompaa säätää mielestäni ns kotisoittovolumea. Ei se ns. BE moodikaan mahdoton ole. Clean kanava volumesäätö taas hyppää nopeammin ja reagoi muutenkin soundi enemmän volumeen tiettyyn tasoon asti. Laite on todella äänekäs 20w peliksi, joten kyllä sen kanssa kotisoitossa parhaan tuloksen saa kuormalla tai Torpedolla, OX:lla tai vastaavalla. Itse käytän kotona pääosin sitä XLR kaappisimuloitua ulostuloa tietokoneeseen ja lisäilen kaikua ja delaytä Logicista ja se on itseasiassa yllättävän hyvä, eikä ole edes jaksanut IR:ien kanssa alkaa säätämään.
Tinippa84
24.04.2020 08:14:43

Tinippa84: Pari kappaletta olis tekeillä noita Deluxe vahvaimia. Tinailuhommat vois alkaa kun pääsee lomien ohi syksyyn. Puutyöt tuli tehtyä jo valmiiks ...

Tovin otti ... viimeviikolla tuli molemmat valmiiksi. Ihan ok vehkeitä ->

https://muusikoiden.net/dyn/users/165479.jpg
TTV
24.04.2020 08:30:15
madu: Erittäin tyytyväinen edelleen! JBE moodissa särökanavan volume putoaa, jolloin sen kanssa on helpompaa säätää mielestäni ns kotisoittovolumea. Ei se ns. BE moodikaan mahdoton ole. Clean kanava volumesäätö taas hyppää nopeammin ja reagoi muutenkin soundi enemmän volumeen tiettyyn tasoon asti. Laite on todella äänekäs 20w peliksi, joten kyllä sen kanssa kotisoitossa parhaan tuloksen saa kuormalla tai Torpedolla, OX:lla tai vastaavalla. Itse käytän kotona pääosin sitä XLR kaappisimuloitua ulostuloa tietokoneeseen ja lisäilen kaikua ja delaytä Logicista ja se on itseasiassa yllättävän hyvä, eikä ole edes jaksanut IR:ien kanssa alkaa säätämään.

Kiitos tiedosta. Itselläni olisikin jo Bluetonen LoadBox ja Torpedo LIVE valmiina, joten kaappisaundia voisi hillitä ja vastaavasti kuulokesaundit ilman ongelmia.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
madu
24.04.2020 09:23:28
Tinippa84: Tovin otti ... viimeviikolla tuli molemmat valmiiksi. Ihan ok vehkeitä ->

Todella tyylikkäitä!
Tinippa84
24.04.2020 12:50:20

madu: Todella tyylikkäitä!

Kiitosta vaan! 70s JMP lookkia vähän haettu noihin ...
Jucciz
24.04.2020 15:36:51
Tinippa84: Tovin otti ... viimeviikolla tuli molemmat valmiiksi. Ihan ok vehkeitä ->

Komeaa työnjälkeä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)