Aihe: Millaisella hintaerolla ostaisit vielä Suomesta?
1 2
Chemo
24.06.2004 09:32:02

Soittokamoja tilataan nykyään aika paljon ulkomailta. Kuitenkin olisi hyvä suosia suomalaisia soitinliikkeitä, etteivät vain kuolisi pois - kuitenkin pitää olla paikkoja joissa voi kokeilla soittimia, ja joista voi nopsasti hakea tavaraa silloin kun on hätä.

Siltikään mielestäni kuluttajilta ei voida edellyttää, että he maksavat ihan mitä tahansa hintoja, vaikka olisivat hankinnassa olevaa laitetta liikkeessä testanneetkin. Missä menee teillä raja - minkä verran olette valmiita maksamaan siitä, että laitteen toimittaa suomalainen kauppa? Vai oletteko valmiita maksamaan yhtään enempää?

Mä tilasin alle viikko sitten kitaran laukkuineen, hihnoineen ja hihnalukkoineen Saksasta. Selvää indikaattia oli suomalaisille liikkeille annettu siitä missä ja millä tasolla kilpailu on. Tästä huolimatta hintaeroksi, toimituskulujen jälkeenkin, jäi n. 250e, prosenteissa tuo oli vähän yli 30 %. Itse olen kyllä valmis maksamaan, toimituskulusumman lisäksi, jonkun verran enemmän suomalaiselle liikkeelle. Olisi tehnyt mieli antaa tämäkin kauppa suomalaisille, mutta tuommoinen hintaero on mulla jo sillä väärällä puolella, eli ei voi mitään: ulkomaille menee. Johan tuommoinen prosenttiluku käy myyntikatteeksi monilla aloilla.

Mutta mitenkäs siis teillä?
Ramalamadingdong.
Jani The Rock
24.06.2004 09:47:22

Vähän riippuu mitä ja minkä hintaista tavaraa on ostamassa. Jos tilaisi vaikka kitaran, saisi hintaero olla todella suuri Saksan hyväksi jotta uskaltaisi ostaa yksilön jota ei ole testannut. Olen kyllä valmis maksamaan siitä, että saan koeajaa juuri sen yksilön josta kauppaa tehdään, mutta en määrättömästi. Jos kitara tai vahvari maksaisi Suomessa käteiskaupalla vaikka 800 euroa, kyllä se olisi syytä saada saksanmaalta enintään 650 euroon. Mutta enpä mä ole vielä Saksasta mitään tilannut, ja tuskin tulen ihan heti tilaamaankaan.
Don`t mess with the countryboys
hirvoksi
24.06.2004 09:50:04

Soittovehkeitä ei ole tullut tilailtua ulkomailta, mutta taannoin harkitsin vakavasti valokuvausvälineiden tilaamista Saksasta, niissä kun on vähän sama hintapolitiikka kuin soittimissa.

Sanoisin, että jos hintaero posti/rahtikulujen jälkeen on ulkomaan eduksi yli sata euroa, alkaa todellakin kiinnostaa enemmän osto ulkomailta kuin Suomesta. Aina on syytä kuitenkin ottaa takuu-, huolto-, yms. asiat huomioon eikä vain suin päin tilata mistä halvimmalla saa.

- Pete
Kesän paras festari: OPERAATIO:LIVE
vanhami
24.06.2004 09:59:02 (muokattu 24.06.2004 09:59:26)
Moikka

Kohtuulinen hintaero, riippuu tietysti laitteesta, mutta jos noin niinkuin esimerkkinä

Juuri oltiin hankkimassa korvamonitorointihässäkkää. Samsonin S-phone suomessa DLX musikissa 245 saksassa 159, olisin jo tilannut sakssasta.

Päädyttiin kuitenkin Behringerin HA4700 versioon jota Stpaulssound myi vain 6 euroa kalliimmalla, kuin saksassa. Toi vielä laitteen sovittuun paikkaan. Eli plussaa Jorille tästä.

PA:t saatiin kyseisestä liikkeestä 500 euroa halvemmalla kuin saksasta. Kannattaa välillä katsoa toisinkin päin.

Mutta pääpointti on se, että otetaan, mistä saadaan kokonaiseullisemmin. Hintaerokipuraja taita olla siinä parissa kolmessa kympissä, eli se postikulujen verran.

Mika
HS
24.06.2004 11:08:21
Terve

Tavara liikkuu vapaasti EU:n sisällä ja hyvä niin. Ikävä vain, että tuntuvat liikkuvan nuo työpaikatkin :( tosin useinmiten EU:n ulkopuolelle. Kotimaista ja paikallista pitää suosia ja jonkinlainen hintaero on tietysti ymmärrettävissä jo markkinoiden pienuuden takia, mutta esim. taannon ostamani digiraiturin hinta oli tinkaamisenkin jälkeen suomessa yli 200€ kalliimpi. Ei hyvä! Jopa satasen eron olisin ehkä sulattanut paikallispuodin eduksi, mutta liika on aina liikaa.
Sama trendi näkyy monissa muissakin tuotteissa. Ajankohtaiseksi käyneet moottoripyörätamineet lähtevät keskieuroopasta n. 20-30% halvemmalla. Pistää miettimään!
Super-Jari
24.06.2004 11:14:00 (muokattu 24.06.2004 11:14:26)
Mieluummin ostan aina Suomesta. Tietty jos tuote on järkyttävän kallis Suomessa niin sitten menee tilaus T-kauppaan.

edit. tosin monet kamat alkaa olla jo halvempia Suomessa.
Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?

Ai sulla on 5150 nuppi? Myyt sen mulle NYT!
kivi
24.06.2004 11:55:38
Vähän riippuu mitä ja minkä hintaista tavaraa on ostamassa. Jos tilaisi vaikka kitaran, saisi hintaero olla todella suuri Saksan hyväksi jotta uskaltaisi ostaa yksilön jota ei ole testannut. Olen kyllä valmis maksamaan siitä, että saan koeajaa juuri sen yksilön josta kauppaa tehdään, mutta en määrättömästi. Jos kitara tai vahvari maksaisi Suomessa käteiskaupalla vaikka 800 euroa, kyllä se olisi syytä saada saksanmaalta enintään 650 euroon. Mutta enpä mä ole vielä Saksasta mitään tilannut, ja tuskin tulen ihan heti tilaamaankaan.

Allekirjoitan Janin lausunnon, loppu mukaanluettuna.

Hintaeron pitää olla enemmän kuin se 20-30% (tuotteesta riippuen) jonka Suomessa odotan saavani hinnoista pois anyway.

Ulkomailta olen kyllä ostellut soittimia, mutta ihan paikan päällä, ja vain käytettyjä. Postimyynnistä tuskin tulen ostamaan ulkomailta, ainakin niin kauan kuin nuo Nummelan kristityt* ovat halvempia ja hoitavat hommansa paremmin.

* www.stpaulssound.fi

PS. Myykää mulle äänikortti, 2 ADAT-väylää pitää olla, käyttis XP
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
24.06.2004 12:04:27 (muokattu 24.06.2004 12:05:22)
Itse ulkomailta kaupoista haetulle tai kavereilla haetettulle tavaralle riittää pienempikin alennus, muuten n. 1.5 saa olla kerroin suomalaiselle tavaralle. Tosin, hintakin vaikuttaa, 1.5x100 euroa on eri juttu kuin 1.5x2000 euroa.

Kitaroita tuskin ostaisin koskaan mistään postimyynnistä. Uutta PRS:ää olin valmis ostamaan Ruotsin dealerilta kokeilematta, sen verran kova luotto laatuun on (jäi kuitekin ostamatta), ja ebaysta voisi halvalla ostaa käytettyjä soittimia, vaikka gibsoneita, kun tietäisi että jälleenmyynti olis kuitenkin aika helppoa edellyttäen ettei ostos ole täysi susi.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
hessurf
24.06.2004 12:07:47
Valtion vika: Suomessa verotus liian kova. Tottakait ne sitte myisivät suunnileen samalla hinnálla Suomessakin jos verotus olisi pienempää
hirvoksi
24.06.2004 12:09:15

... edellyttäen ettei ostos ole täysi susi.

Niinpä.

- Pete
hirvoksi
24.06.2004 12:13:26

Valtion vika: Suomessa verotus liian kova. Tottakait ne sitte myisivät suunnileen samalla hinnálla Suomessakin jos verotus olisi pienempää

Tämäkin on totta. Suomessa arvonlisävero 22%, Sakassa vain 17%. Ja EU:n sisällä ALV maksetaan siihen maahan missä kaupat tehdään.

- Pete
Chemo
24.06.2004 12:29:41

Hintaeron pitää olla enemmän kuin se 20-30% (tuotteesta riippuen) jonka Suomessa odotan saavani hinnoista pois anyway.

Joo... ihan varmuuden vuoksi selvennykseksi, että tuossa mun esimerkkitapauksessani se jäljellejäänyt hintaero oli se ero, joka vielä jäi kun suomalainen liike oli about tuon 20-30% jo pudottanut.

nuo Nummelan kristityt*

Jep, tuolla toimitaan kiitettävästi. Hyvä paikka. Ja ovat edullisia, mun Fostex VF-160:ni tuli sieltä ostettuna jokusen satasen uutta rahaa halvemmaksi kuin mitä se olisi ollut Saksasta tilattuna. Ja ilokseni huomasin kotona, että mankassahan on 30 Gb kovo eikä 20 Gb niinkuin niissä joita silloin myytiin Saksassa.

Kitaran ostaminen postimyynnistä on vähän kaksipiippuinen juttu. Mulla olisi kyseinen skitta ollut tilaustavaraa Suomestakin ostettuna, koska mun väritoivettani ei olisi ollut heti hyllyssä. Toisaalta mä uskallan luottaa kitaran laatuun ja siihen, että saan sen säätämällä mieleisekseni (mikä pitäisi tehdä Suomestakin ostetulle kitaralle). Mutta ainahan ei oo näin.
Ramalamadingdong.
Feggy
24.06.2004 13:09:25

Ei pidä paikkaansa. Jos kauppa myy jonkun tietyn euromäärän yli vuodessa toiseen EU-maahan niin silloin se joutuu pidättämään ALV:ia kohdemaan mukaan. Tästä syystä esim. Thomannilta tilatessa joudut maksamaan Suomen 22% ALVin Saksan 17% sijasta.

MIstä syystä 24GuitarDe on Thomannia halvempi. On kuitenkin ehkä vielä syytä muistaa se, että kauppiaan pitää ajatella myös tavaran vaihtumista. Jos kauppias esimerkiksi tilaa Fender Jaguareja koko sateenkaaren liikkeeseensä, se voi jäädä varastoon pitkäksi aikaa, kun taas suositummat Telecasterit tai Stratocasterit ym. menevät kaupaksi nopeammin. Saksalainen iso firma voi pitää paljon suurempaa varastoa ja siten myydä halvemmalla.
Less is more.
apuri
24.06.2004 13:15:03
Ei auta itku markkinoilla. Maksimi hintaero minkä hyväksyn on juuri se postikulujen verran. Kilpailu on normaalia.

Tarvikkeissa ja eurooppalaisissa tuotteissa usein päästään samoihin hintoihin kuin saksan suurilla markkinoilla alv. erosta huolimatta.

Ameriikan poikien kitarat melkein kannattaa tilata alkuperämaasta jos uskaltaa. säästö voi olla tuhannen euron luokkaa vielä rahdin, tullin ja alv:n maksamisenkin jälkeen.
N_Bates
24.06.2004 13:20:18

Melkein suosin mielummin thomannia. En ymmärrä miksi suomalaisille soittokaupoille pitäisi antaa tekohengitystä vain siksi että ne ovat suomalaisia. Toki ymmärrän pienten perheputiikkien suosimisen, mutta ei sitä pidä yleistää kaikkiin suomalaisiin liikkeisiin. Jos eivät tajua internetin mahdollisuuksia, niin turha vinkua kun rahat menee saksaan. Nyt on vuosi 2004, nettikaupat on pyöriny maailmalla jo kymmenen vuotta, mutta täällä ei osata edes sähköpostiin vastata. Noh, ymmärrän kyllä jos ei aika riitä, mutta minkä takia ne sähköpostiosotteet sitten laitetaan näkyviin jos niitä ei kukaan lue?

Lisäksi palvelu tuntuu monissa liikkeissä ainakin pääkaupunkiseudulla olevan jotain ihan käsittämätöntä. Mitä lie epäonnistuneita paskarokkareita suojatyöpaikoissaan monet myyjät. Ei mitään palvelua, ja asiakkaaseen suhtaudutaan täysin ylimielisesti. Ja ammattitaitokin on välillä jotain täysin olematonta. Joskus kysyin kitaravahvistinta niin myyjä kaupitteli bassovahvistinta! Lisäksi tämä legendaarinen hinnoissa joustaminen on ihan täyttä utopiaa osassa liikkeitä. Kyllä mielestäni 300euron ostoksessa voi jo vähän tulla vastaan.. Mutta kun ei niin ei.

Thomann hoitaa sähköpostin välitykselläkin palvelun niin hyvin että se jättää toiseksi monet helsingin putiikit. Kysymyksiin saa vastauksia, ja ongelmatilanteissa asiat on aina hoitunut oikein mukavasti. Vielä kun hinnat ovat monesti aika ylivoimaiset, niin kyllä ovat isot myyntilukunsa ansainneetkin.

Ja mikä tuohon soitinten kokeiluun ennen ostoa tulee, on sekin aika harhakuvitelmaa monen liikkeen osalta. Ainakin eräs nimeltämainitsematon suklaapatukalta nimensä lainannut helsinkiläinen musaliike pitää hyllyssä niin päin persettä säädettyjä soittimia, että ei niitä testaamalla kyllä saa yhtään sen parempaa käsitystä soittimesta kuin thomannin kataloogistakaan.
Stein und Brötchen!
Feggy
24.06.2004 13:33:42

Ja mikä tuohon soitinten kokeiluun ennen ostoa tulee, on sekin aika harhakuvitelmaa monen liikkeen osalta. Ainakin eräs nimeltämainitsematon suklaapatukalta nimensä lainannut helsinkiläinen musaliike pitää hyllyssä niin päin persettä säädettyjä soittimia, että ei niitä testaamalla kyllä saa yhtään sen parempaa käsitystä soittimesta kuin thomannin kataloogistakaan.

Oli tosiaan aika hämmentävää, kun kokeilin juuri tuolla yhtä Jazzmasteria ja kielet oli niin alhaalla, että hyvä jos sai yhtäkään kunnolla soimaan. Hienovireestä ei tietoakaan etc. Kun sensijaan sain pari päivää sitten Saksanmaalta kitaran, se oli tehtaan paketissa, hienoviritetty, kielet kohdallaan ja suunnilleen vireessä! En oikein jaksa uskoa, että nappulat liikkuvat kaupungilla kuusiokoloavainten kanssa sabotoimassa...
Less is more.
Lonesome
24.06.2004 13:43:58
Kitaran ostaminen postimyynnistä on vähän kaksipiippuinen juttu. Mulla olisi kyseinen skitta ollut tilaustavaraa Suomestakin ostettuna, koska mun väritoivettani ei olisi ollut heti hyllyssä. Toisaalta mä uskallan luottaa kitaran laatuun ja siihen, että saan sen säätämällä mieleisekseni (mikä pitäisi tehdä Suomestakin ostetulle kitaralle). Mutta ainahan ei oo näin.

Näin. Valitettavasti ei minkään soitinliikkeen talous kestä pitää kaikkia malleja hyllyssä, saati vielä montaa yksilöä samasta mallista. Ja kun yksittäiskappale tilataan, harva viitsii todeta, että "tää on huono yksilö, palauttakaa tukkuun ja tilatkaa uusi". Ehkä näin pitäisi homman toimia, mutta käytännössä edellyttää vankkaa kanta-asiakkuutta.

Käytännössä on tullut tilattua kuluineen ainakin n. 30% Suomen hintoja halvemmalla. Toisaalta olen kyllä ostanut Helsingistäkin n. 30% halvemmalla, kuin hinta Saksassa olisi ollut. Nuo kitarat on kuitenkin olleet "halpiksia", joissa riskin otto on kannattanut. Ovat olleet jopa siistimpiä pelejä, kuin kaupan hyllyssä tavatut yksilöt.

Nyt kun gasin kohteena on uusi Fender 50's tai 60's strato ei tuota hintaeroa näytä kovin paljoa olevankaan Saksan eduksi. Euroina suunnilleen samaa tasoa kuin noissa halpiksissa. Prosentteina paljon vähemmän. Eli jos hyvä kitara löytyy Helsingistä n. 650 eurolla ei kyllä innosta ruveta tilailemaan sokkona Saksasta kuluineen noin 600 euron hintaan. Tosin monesti kun näitä edullisia kyselee, niin ne on myyty jo kuukausi sitten. On vaan jäänyt ilmoitus roikkumaan nettiin...
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Shaft
24.06.2004 14:18:16
Ei auta itku markkinoilla. Maksimi hintaero minkä hyväksyn on juuri se postikulujen verran. Kilpailu on normaalia.

Omasta mielestäni hintaeron on kyllä oltava suurempi. Riskit ovat suurempia ulkomailta tilattaessa. Tuotetta ei voi kokeilla etukäteen ja takuu/reklamaatioasiat voivat osoittautua tavallista mutkikkaammiksi. Ajattelisin ulkomailta tilaamista lähinnä mikäli tuotetta ei saa Suomesta tai jos siitä pyydetään täällä selvää ylihintaa.

Uudessa kilpailutilanteessa musiikkiliikkeiden pitäisi vastata hyvällä ja asiantuntevalla palvelulla sekä tarjoamalla asiakkaalle vaikka joitakin erityisetuja.
Chemo
24.06.2004 15:00:59

En ymmärrä miksi suomalaisille soittokaupoille pitäisi antaa tekohengitystä vain siksi että ne ovat suomalaisia.

Hei kamoon! Mä keksin kyllä muutamankin syyn:

-Joskus ei oo aikaa odottaa, vaan osa tai verme pitää saada heti. Tai sitten se aika voi olla kallista.
-Mä ihan oikeasti koen saavani hyvää palvelua suomalaisissa soitinliikkeissä, vastailevat niihin sähköposteihinkin.
-Edelliseen liittyen, monien myyjien kanssa on kiva jutella, heiltä voi hyvinkin saada uutta tietoa ja/tai näkökulmaa asioihin.
-Myyjä voi opastaa asiakasta kädestä pitäen; neuvominen käy paljon kätevämmin kun ollaan itse paikanpäällä ja hankittavan vermeen luona.
-Värit ja kapineiden muut ulkonäölliset seikat näkee paljon paremmin luonnossa kuin kuvaputkella tai painetussa esitteessä.
-Käytettyjen kauppa pyörii, vanhan soittimen voi panna vaihtoon uutta hankittaessa
-Tosiaan joissain tuotteissa suomalaiset saavat aikaiseksi hyvinkin kilpailukykyisiä hintoja.

...jne - nämä näin äkkiseltään, ei se ihan pelkkää "kaveria ei jätetä"-henkeä ole. Keksikää muut lisää!
Ramalamadingdong.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)