Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohut E-kieli katkeilee NAILONKIELISESSÄ KITARASSA?
1 2
Janskimake
07.08.2018 18:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, elikkä jostakin kumman syystä mulla tuppaa tuo ylä-E katkeilemaan omassa nailonkielisessä kitarassani, vaikka olen kuullut sanottavan, ettei nailonkielisissä pitäisi yläkielten katkeilla juuri koskaan. Yleensä kestää noin 1-2 kuukautta, tosin yleensä vaihdan koko setin noin kuukauden välein, joten eipä oo ehtinyt monestikaan katkeamaan. Eilen just laitoin uuden Daddarion laadukkaimman ja kalleimman kielisarjan nailonkieliseen kitaraani, pari tuntia vain oli ollut setti paikoillaan, ja kuului NAPS, ja ylä-E oli poikki. Kieli on aina katkennut siitä hieman tallanluun takaa, siis tallanluun ja sen reiän välisestä kohdasta, josta kieli pujotetaan sisään tallaan. Onko tuollainen ihan normaalia?
 
Kefiiri
07.08.2018 18:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoiselta kuulostaa. Vissiin olet tutkinut sen tallanluun, ettei siinä ole mitään terävää särmää joka leikkaisi kielen poikki?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Janskimake
07.08.2018 20:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Erikoiselta kuulostaa. Vissiin olet tutkinut sen tallanluun, ettei siinä ole mitään terävää särmää joka leikkaisi kielen poikki?
Juu olen kyllä, enkä ainakaan sormituntumalla mitään tunne, ostin kitarani noin puolitoista vuotta sitten liikkeestä käytettynä, maksoi 50 euroa, mutta eikös käytettyjen pitäisi olla ihan suh koht hyviä tuollakin hinnalla? Tämä oli nyt kolmas kerta, kun ylä-E katkesi. Kerran on toki katkennut D-kieli ja kerran A-kieli, mutta bassokielten katkeilu on kuulemma ihan suht koht normaalia, enkä siitä huolestuisi yhtään.
 
Jucciz
07.08.2018 21:13:00 (muokattu 08.08.2018 07:38:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuota... 50 euroa kitarasta, oli uusi tai käytetty, ei kyllä ole erityisen paljon. Tämä hyvin todennäköisesti heijastelee kitaran laatua noin yleisesti ottaen soittimena, ts. mikään huippusoitin ei hyvällä tahdollakan ajateltuna voi olla kyseessä.
 
Kielten katkeilu taasen on ehjässä kitarassa (lue: hyvät virittimet, talla ja satula) perin harvinaista: yleensä syynä on joko ihan poikkeuksellisen väkivaltainen soittotatsi, huono tekniikka tai jo alun perin vihreellinen kieli. Mulla katkeaa kieli harvemmin kuin kerran vuodessa, vaikka käsken aika kovalla kädellä: tällöinkin syynä on joka kerta ollut ainoastaan loppuunsoitettu kieli, jota en ole laiskuuttani jaksanut vaihtaa, ts. siinä on jo ollut enemmän törkyä kuin itse kieltä.
Kefiiri
07.08.2018 22:02:37 (muokattu 08.08.2018 07:32:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäköhän ainetta se talla on? Voisiko olla että talla on jotain muovia, ja ne reikien reunat jotenkin teräviä joiden läpi kielet pujotetaan? Kuvittelisin että viiden kybän kitarassa noin voisi olla, ja talla jonkinlaisilla ovelasti piilotetuilla ruuveilla kiinni kannessa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
MadMatt
07.08.2018 22:45:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla napsahteli aikoinaan nyloneita poikki kun skeba roikkui seinällä auringonpaisteessa.
 
Janskimake
30.07.2019 22:06:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, nylonkielisessä klassisessa kitarassani katkesi TAAS ylä-E kieli vain viikon vanhana, tosin edellisestä katkeamiskerrasta ehti nyt kulua sentään vuosi, ja edellistä settiä käytin 3 kuukautta eikä yksikään ollut menny poikki. Huomasin melkein heti kielen vaihdon jälkeen että punomaton elikkä ylä-E kieli oli vaalentunut siitä tallaluun vierestä, ennenkuin sitten räpsähti. Onko kukaan muu teistä koskaan aiemmin kuullut, että nailonkielisen ylä-E olisi katkeillut?
 
Kefiiri
30.07.2019 22:17:18 (muokattu 30.07.2019 22:17:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kitaran hintaluokan huomioiden mahdollista että talla"luu", joka lienee muovia, olisi epätavallisen korkea, niin että kielikulma sen yli muodostuisi huomattavan jyrkäksi ja se rasittaisi ohuinta kieltä katkeamispisteeseen saakka? Vaaleneminen tuntuisi viittaavan semmoiseen.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Janskimake
30.07.2019 22:19:01 (muokattu 30.07.2019 22:59:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kerrankin jos menee ylä-E klassisesta eli nylonkielisestäni poikki, niin hajotan koko kitarani kirveellä päreiksi. Samalla kun hajotan kitaraani, niin karjun sille täyttä kurkkua että "etpähän enää vittuile mulle tuolla kielen katkomisella".
 
Janskimake
30.07.2019 22:48:30 (muokattu 30.07.2019 23:03:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Olisiko kitaran hintaluokan huomioiden mahdollista että talla"luu", joka lienee muovia, olisi epätavallisen korkea, niin että kielikulma sen yli muodostuisi huomattavan jyrkäksi ja se rasittaisi ohuinta kieltä katkeamispisteeseen saakka? Vaaleneminen tuntuisi viittaavan semmoiseen.
 
Oletko sitten aiemmin nähnyt punomattoman nylonkielen vaalenemista, tai kuullut sellaisesta?
 
Janskimake
30.07.2019 23:02:31 (muokattu 30.07.2019 23:04:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Mulla napsahteli aikoinaan nyloneita poikki kun skeba roikkui seinällä auringonpaisteessa.
 
Ihan yläkieletkö myös napsahteli vai pelkästään bassokielet? Mulle joskus musiikkikaupan myyjä sanoi ettei ole koskaan kuullut että nylonkielisissä katkeaisi yläkielet, kuulemma vain bassokielet.
 
Gary Enfield
30.07.2019 23:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janskimake: Oletko sitten aiemmin nähnyt punomattoman nylonkielen vaalenemista, tai kuullut sellaisesta?
 
Vaihtaahan se nylon väriä kun se venyy, eli liikaa jännitettä ja jännitystä siinä tallan ja läpiviennin välillä on, mitä todennäköisimmin.
 
Janskimake
30.07.2019 23:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Vaihtaahan se nylon väriä kun se venyy, eli liikaa jännitettä ja jännitystä siinä tallan ja läpiviennin välillä on, mitä todennäköisimmin.
 
Mitä tarkoitat läpiviennillä, reikääkö josta kieli pujotetaan?
 
Gary Enfield
30.07.2019 23:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janskimake: Mitä tarkoitat läpiviennillä, reikääkö josta kieli pujotetaan?
 
Juuri se, jos sillä on joku oikea nimi niin tietävät mielellään kertokoot, kiitos. Nylon vaalenee kun sitä venyttää liikaa. Sen näkee joskus vanhoista yläkielistä, kieli ei ole enää tasainen sävyltään kauttaaltaan.
 
Puavali
30.07.2019 23:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Mulla napsahteli aikoinaan nyloneita poikki kun skeba roikkui seinällä auringonpaisteessa.
 
Mulla napsahteli naikkarin kielet poikki laukussa. Saattoi liittyä kielimerkkiin/tuotantoerään, merkkiä vaihtamalla tuo loppui.
Janskimake
30.07.2019 23:19:13 (muokattu 30.07.2019 23:24:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Mulla napsahteli naikkarin kielet poikki laukussa. Saattoi liittyä kielimerkkiin/tuotantoerään, merkkiä vaihtamalla tuo loppui.
 
Mitkä kielistä katkeilivat? Ja mikä oli se merkki, jonka kohdalla katkeilu loppui?
 
Janskimake
30.07.2019 23:36:45 (muokattu 30.07.2019 23:40:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janskimake: Vielä kerrankin jos menee ylä-E klassisesta eli nylonkielisestäni poikki, niin hajotan koko kitarani kirveellä päreiksi. Samalla kun hajotan kitaraani, niin karjun sille täyttä kurkkua että "etpähän enää vittuile mulle tuolla kielen katkomisella".
 
Ja ennenkuin alan kirveellä hajottamaan kitaraani, niin sanon sille että "omapahan on vikasi kun vittuilit mulle katkomalla tuota ylä-E kieltä joka ei kuulemma koskaan katkea, joten nyt täältä pesee, en tekisi tätä jos et olisi katkonut tuota kieltä".
 
Kefiiri
30.07.2019 23:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janskimake: Ja ennenkuin alan kirveellä hajottamaan kitaraani, niin sanon sille että "omapahan on vikasi kun vittuilit mulle katkomalla tuota ylä-E kieltä joka ei kuulemma koskaan katkea, joten nyt täältä pesee, en tekisi tätä jos et olisi katkonut tuota kieltä".
 
Kannattaa videoida tuo show ja laittaa Youtubeen, niin muut vastaavan pulman kanssa kamppailevat voivat ottaa oppia :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Janskimake
30.07.2019 23:46:38 (muokattu 30.07.2019 23:52:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kannattaa videoida tuo show ja laittaa Youtubeen, niin muut vastaavan pulman kanssa kamppailevat voivat ottaa oppia :D
 
Nyt kaipaan lähinnä asiallisia kommentteja, että mitä voisin omalle kitaralleni tehdä ettei mun tarvitsisi käydä läpi tuota showta. Olen erittäin pienituloinen, ei olisi varaa uutta kitaraa ostaa ja kitara on mulle lähes välttämätön kun bändissäkin soitan. Elän työmarkkinatuella ja asumistuella, ja palkkatöihin en voi mennä kun kykyni eivät riitä sinne. Ja tarjouksia about 50 euron kitarasta tulee erittäin harvoin vastaan, just ja just pystyn sellaisen maksamaan itselleni.
 
Laulava Kylätohtori
31.07.2019 08:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janskimake: Nyt kaipaan lähinnä asiallisia kommentteja, että mitä voisin omalle kitaralleni tehdä ettei mun tarvitsisi käydä läpi tuota showta. Olen erittäin pienituloinen, ei olisi varaa uutta kitaraa ostaa ja kitara on mulle lähes välttämätön kun bändissäkin soitan. Elän työmarkkinatuella ja asumistuella, ja palkkatöihin en voi mennä kun kykyni eivät riitä sinne. Ja tarjouksia about 50 euron kitarasta tulee erittäin harvoin vastaan, just ja just pystyn sellaisen maksamaan itselleni.
 
Kaikella todennäköisyydelä siinä sun kitarasssa on vika siinä kohtaa, mistä se kieli katkeaa. Nyt se vika pitäisi varmaan korjata. Jos ei omat kyvyt riitä, niin olisiko jotain kaveria tai bändituttua, joka voisi vilkaista? Korjaajallahan tuo taitaa helposti maksaa enemmän kuin kitaran arvo on.
 
Täältäkin saisi varmasti apua, jos olisi vähän tarkempaa tietoa siitä kitarasta.
 
Ps. vai ei kyvyt riitä palkkatyöhön? Höpö höpö, pelkkä tekosyy. :)
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «