Aihe: Kannattaako monitorit korjata
1
0mega
24.07.2019 14:39:05
Hei, omistan Behringer Truth b3031a -monitoriparin ja mietiskelen tässä, onko kyseiset monitorit kannattava lähteä korjaamaan vai ostaa vain uudet. Monitorit ovat jo varmaankin yli 10 vuotta vanhat, mutta niiden ääni oli vuosi sitten vielä aivan loistava.

Minä en juurikaan näistä tiedä, mutta ilmeisesti molemmista monitoreista on kalvo rikki. Eli tämä pyöreän muotoinen iso joustava juttu on toisesta monitorista ulkoreunasta noin 10 sentin matkalta irti kaiuttimen rungosta ja toisessa on toinen puoli kokonaan irti. Bassoäänet ovat ihan pörinää ellei pidä kättä kalvolla.

Tiedän, että on kaikenmaailman DIY-fiksejä, mutta minä olen päättänyt joko korjauttaa nämä kunnolla tai ostaa uudet. Suositella jotain halpoja paikkoja, jos monitorit olisi kannattavaa korjata, tai suositella jotain uusia laadukkaita monitoreja tilalle?
Kefiiri
24.07.2019 14:55:58 (muokattu 24.07.2019 15:00:38)
Taitaa teetettynä tulla lähelle uusien elementtien hintaa... kai noihin löytyisi Thomannilta uudet bassot?

Itse ähräten selviäisi suhteellisen halvalla, mutta lievää huolellisuutta operaatio vaatii.

Vai siis hetkinen, onko ripustus vaan irti kajarin rungosta mutta muuten ehjä? Kai ne joku äkkiä liimaisi takaisin. Se ei ole vaikeaa.
En ole musiikin asiantuntija.
Don Felder
24.07.2019 16:32:55
Jos korjaus ei onnistu, täältä löytyy varaosia:

https://www.stpaulssound.fi/behring … -b3031a-bassoelementti/p/B3031bass/
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
0mega
24.07.2019 18:06:47
No siis ilmeisesti pelkkä ripustus? Tuo juostava muovi/kumi on rispaantunut rikki tuosta ulkoreunasta, josta kiinnittyy kovaan muoviin. Tämänkö siis saisi korjattua vain liimaamalla kunnolla? Löytyisikö täältä foorumilta esimerkiksi joku, joka tekisi tämän edullisesti ja taidolla?

Minulla on ollut pitkään reunassa teippiä, joka on ainakin vähän auttanut, mutta enää tämä ei korjaa mitään.
LaMotta
24.07.2019 18:08:40 (muokattu 24.07.2019 18:10:04)

Kannattaa käyttää ammattilaisella. Tulee samalla tarkistetuksi onko puhekelan sisuskalut kunnossa. Akseli keskiössä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
basisti1971
25.07.2019 05:28:01 (muokattu 25.07.2019 06:02:41)
Moi.

Puhtaasti taloudelliselta kantilta tuskin on järkeä lähteä mitään vanhempia kaiutinelementtejä korjauttamaan, mutta nykyään muodiksikin muuttuneen kiertotalouden kantilta jonkun mielestä voi olla kovastikin mieltä.

0mega: No siis ilmeisesti pelkkä ripustus? Tuo juostava muovi/kumi on rispaantunut rikki tuosta ulkoreunasta, josta kiinnittyy kovaan muoviin. Tämänkö siis saisi korjattua vain liimaamalla kunnolla?

Ripustuksia on korjailtu maailman sivu vaihtelevantasoisin lopputuloksin, mutta jos kaiutinta on käytetty ripustuksen ollessa rikki, moottori (magneetti+puhekela) on vaurioitunut erittäin suurella todennäköisyydellä jo sen verran ettei ainakaan monitorikäyttöön enää kelpaa kuin puukorvalle.

Alkuperäistä Behringer X77-60800-05014 / 8W400A4 elementtiä ei ainakaan pikaisen etsinnän perusteella juurikaan ole tarjolla, ja aika huonosti on nettikeskustelujen perusteella löytynyt täysin korvaaviakaan, joten jos ajateltuna käyttötarkoituksena on studiomonitoreina toimiminen ainakin itse ostaisin uudet.

Jos taasen käyttö on lähinnä musan kuuntelua, vääränjäykkyisellä irtoreunuksella korjaaminen tai edes sinnepäin sopivan (kunhan impedanssi on sama) alapääelementillä reiän tukkiminen toimii varmasti jollain tapaa.

0mega: Löytyisikö täältä foorumilta esimerkiksi joku, joka tekisi tämän edullisesti ja taidolla?

Vaikka itse tällä hetkellä tuohon ryhmään kuulunkin, Y-tunnuksettomiin tuntemattomiin teeseitseväkästelijöihin tukeutuminen on aina arpapeliä, joten ammattiauttaja on mun mielestä ainoa oikea taho kaiutinelementtikorjauksiin.

Ei omakohtaista kokemusta koska olen jo useamman vuosikymmenen korjannut kaiutinelementtini(kin) itse, mutta Äänimika mainitaan usein kun elementtikorjauksista mnetissä keskustellaan:

http://www.aanimika.fi/kaiutin.php

Noin 120e näyttäisi olevan kaiutinparin reunusten uusiminen, +postit, pakkauskulut yms.

EDIT: Kun elementtejä on on ollut tarjolla, on hinnat olleet 75 taalan/euron molemmin puolin kipale.

T:Samuli
kojones
25.07.2019 08:54:34
Joku virolainen kaiuttimia korjaava kaveri ilmoitteli torilla myös, mutta en nyt ilmoitustaan löytänyt. Kuulemma äärimmäisen pätevä tekijä.
Kefiiri
25.07.2019 12:05:04
basisti1971: Alkuperäistä Behringer X77-60800-05014 / 8W400A4 elementtiä ei ainakaan pikaisen etsinnän perusteella juurikaan ole tarjolla, ja aika huonosti on nettikeskustelujen perusteella löytynyt täysin korvaaviakaan, joten jos ajateltuna käyttötarkoituksena on studiomonitoreina toimiminen ainakin itse ostaisin uudet.

Ööh eikö tuo Don Felderin linkittämä elementti ole sopiva?
En ole musiikin asiantuntija.
0mega
25.07.2019 13:04:27 (muokattu 25.07.2019 13:07:12)
Mun mielestä toi linkitetty elementti on juuri oikea. Ostin alunperinkin kajarit juuri kyseisestä liikkeestä. Ehkä pitäisi kysästä sieltä vielä tarjous. Jos tarjous ei miellytä, niin voisihan nuo myydä jollekin innokkaalle täällä olevalle DIY-tyypille edullisesti.

Teen kyllä musiikkia kuuntelun lisäksi, että sinäänsä varmaan pitäisi vaihtaa koko elementit.

Niin ja jos tuota linkitetyn elementin kuvaa katsoo, elementti on revennyt juuri tuosta kohdasta mistä sentin "kohouma" muuttuu tasaiseksi.
basisti1971
26.07.2019 06:33:06
Moi.

Kefiiri: Ööh eikö tuo Don Felderin linkittämä elementti ole sopiva?

Ehkä.

Myönnän etten linkkiä noteerannut, eikä Googlekaan sitä OEM koodilla löytänyt, kun moista ei ole tarpeelliseksi katsottu ilmoittaa.
Kuvista toki löytyy kuten pitääkin.

OEM koodi(t) kun ovat pääsääntöisesti se keino jolla korvaavia kaiutinelementtejä etsiskellään, ei kaiuttimen tyyppi.

Tuostakin elementistä näyttää olevan (ainakin) kahta revisiota joista kumpaakin löytyy näköjään StPaulssoundista.
Se miten ko. elementit toisistaan eroavat, sitä on vaikea ainakaan ilman speksejä arvioida, mutta kunhan vaihtaa samannumeroisen tilalle, ei ainakaan pahasti voi metsään mennä.

T:Samuli
Jucciz
12.08.2019 01:51:29
kojones: Joku virolainen kaiuttimia korjaava kaveri ilmoitteli torilla myös, mutta en nyt ilmoitustaan löytänyt. Kuulemma äärimmäisen pätevä tekijä.

Kyllä, Sergo on ammattimies. On korjannut mulle monta kaiutinta.

Tästä numerosta saa kiinni ja ihan suomella pärjää: +372 5372 7811
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)