Aihe: Hanurille haittavero?
1 2 3 4 522 23 24 25 2632 33 34 35 36
KoskPaavo
17.04.2019 00:01:54
Tuossa seuraava haittaverokappale, poissa on fransmannien ärsyttävä epävireisyys, joka kyllä joihinkin sopii ,mutta ei pitempään kyllä normimusakuuloinen jaksa kuunnella .https://www.youtube.com/watch?v=cNbYpVfuZtM
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
17.04.2019 08:09:56
KoskPaavo: Tuossa seuraava haittaverokappale, poissa on fransmannien ärsyttävä epävireisyys, joka kyllä joihinkin sopii ,mutta ei pitempään kyllä normimusakuuloinen jaksa kuunnella .https://www.youtube.com/watch?v=cNbYpVfuZtM

Onpa muuten upeet soundit ja kaikkinensa komeeta!
Prophet
20.04.2019 00:24:53
Johanna Juholan voi vapauttaa verosta.

Johanna Juhola & Promoe - Bipolär tango

https://www.youtube.com/watch?v=M7G8BU37TM4

Johanna Juhola Reaktori: Tango kolmessa erässä - Three Rounds of Tango

https://www.youtube.com/watch?v=jB3urlgoABA

Johanna Juhola Reaktori - Road Assistance

https://www.youtube.com/watch?v=L5lrDXFAcjM
Epämuusikko
20.04.2019 09:42:10
uliuli
Eläkeläissoittaja
20.04.2019 11:22:37 (muokattu 20.04.2019 11:31:07)

Harmonikka on upea paljesoitin. Ei ole sen vika, jos sitä soitetaan huonosti, kuten esim. minä. ;)
Eläkeläissoittaja
20.04.2019 11:29:26 (muokattu 21.04.2019 07:18:14)

Näinkin harmonikalla, kuten ystäväni Esa soittaa.
Taittuu kaikki muukin tökkimättä. :)
https://youtu.be/r5K7tEMEN6Y
EP
08.07.2019 11:22:39
Sata-Häme soi ylsi tavoitteeseensa
ja tulevat harmonikansoiton sukupolvet on
on jälleen turvattu, hienoa!

https://satahamesoi.fi/fi/uutishuone/press-2019/
WanhaWetäjä
08.07.2019 14:02:16 (muokattu 08.07.2019 14:03:29)

Eläkeläissoittaja: Harmonikka on upea paljesoitin. Ei ole sen vika, jos sitä soitetaan huonosti, kuten esim. minä. ;)

Juu, JOS se EI ole orkesterin ainoa sointusointin ja koko ajan äänessä niin ok, aivan hirveä peli kun sillä revitään randomisti ja riipivällä, suorastaan vttumaisella soundilla sointumattoa kappaleisiin mihin se ei todellakaan sovi. Haitarin äänihän ei ole niitä kaikkein kauneimpia kun sillä soitetaan sointumattoa, jotain harmoonin ja huuliharpun väliltä ;-)

Tässä on hienoa haitarinsoittoa kitaran hoitaessa säestyksen, sitten kun tulee se jazzimpi (n 6min kohdalla) vaihe että haitarin on aika "kompata", ei toimi samalla levelillä soittimen luonteen takia vaikka todellinen mestarisoittaja onkin puikoissa. Mutta loisto veto kuitenkin molemmilta.

https://www.youtube.com/watch?v=A1syffh6oso
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Eläkeläissoittaja
20.07.2019 06:59:20

Sähkökitara on muotisoitin ollut jo kauan. Valtaosa sen soittajista on vain näitä vinguttajia ja kolmen soinnun rappaajia. Toki monipuolisempaa osaamistakin löytyy.
Teknisesti ja muutoinkin nykyisin nuoret harmonikankansoittajat ovat paljon parempia soittajia määräänsä nähden kuin sähkökitaristit. Toista mieltäkin saa toki olla. ;-)
Kefiiri
20.07.2019 10:46:45 (muokattu 20.07.2019 10:47:08)
Miten haitarilla tehdään vibraatto? Kuuntelin pari viikkoa sitten haitaristia, ja melodiasoitossa kuului melkein kaiken aikaa hyvin tiheä väpätys. Suoria ääniäkin tuli kumminkin aina välillä. En yhtään osaa sanoa mikä haitarityyppi oli kyseessä, en itse asiassa muista sitäkään oliko näppäimiä vai koskettimia. Mutta valitaanko vibraatto päälle jostain "esiasetuksista" vai miten?

Pahoittelen asiantuntemattomuuteni paljastumista!
En ole musiikin asiantuntija.
EP
20.07.2019 12:45:16 (muokattu 20.07.2019 12:48:11)
Eläkeläissoittaja: Palkeella saa ainakin aikaan ns. paljetremolon. Varsinaista jonkinlaista vibratoa saanee aikaan tärisytyttämällä bassopuolella kättä remmin alla. Ei tietenkään se ole samanlaista, minkä saa esim. kitaralla ja jousisoittimilla aikaan. Sanokoot muut asiasta paremmin tietävät jotain muuta.

En ole haitaristi, mutta mun mielestä vibraatto kuulostaa luonnollisemmalta juuri tuolla palkeella tehtynä.

E: Hyvien háitaristien näkee tuota käyttävän, yleensä eivät silloin soita bassopuolta ollenkaan.

Eikös paljetremolo ole sellainen jatkuva, kuitenkin ihan eri kun vibraatto.
Joku viisaampi voi kertoa?
WanhaWetäjä
20.07.2019 13:35:03

Eläkeläissoittaja: Sähkökitara on muotisoitin ollut jo kauan. Valtaosa sen soittajista on vain näitä vinguttajia ja kolmen soinnun rappaajia. Toki monipuolisempaa osaamistakin löytyy.
Huh huh jaa joopa joo, vedetäämpäs yhtä kornisti yleistäen vastapalloon eli suuri(n) osa haitaristeista on 60:n ja kuoleman välillä olevia mehtäkukkia päin vttua kitkuttavia kotitarvesoittajia/haitarikerholaisia joita ei kuuntele pirukaan, tai no, ehkä siellä alakerrassa hommat ovat toisin ja miljoonat pirunkeuhkot raikaavat loputtomana looppina mehtäkukan introa rrrrättättää rättättää itse pääpirun toimiessa kapuna.

Koulutuksen ja internetin myötä kitaristeista löytyy todellista osaamista genresta riipumatta, kitara on monipuolisuudessaan ja ilmaisuvoimassaan jotain ihan muuta kuin haitari eli vie tätä skabaa vähintään 6-0.

Teknisesti ja muutoinkin nykyisin nuoret harmonikankansoittajat ovat paljon parempia soittajia määräänsä nähden kuin sähkökitaristit. Toista mieltäkin saa toki olla. ;-)
Aikamoista tuubaa tämäkin, näitä soittimia ei voi suoraan edes verrata, kitaransoitto vaatii korvaa ja tatsia jo pelkästään puhtaan ja vireisen äänen ulos tuottamiseen aivan eri lailla mitä mekaaniset soittimet kuten haitari, toki korvasta on apua joka soittimen kohdalla.
Se että monet nuoret valitsevat mieluummin esim. kitaran haitarin sijaan lienee ymmärrettävää, haitarinsoitto ja siihen liittyvä musa kuten vanha huttu mielletään vanhusten touhuksi mitä se suurimmassa määrin onkin.

Ei silti, haitari on ihan ok lisäsoitin tanssibandissa kunhan sitä käytetään VAIN sellaiseen musaan mihin se sopii.
Eläkeläissoittaja
20.07.2019 14:25:37

Eikös paljetremolo ole sellainen jatkuva, kuitenkin ihan eri kun vibraatto.
Joku viisaampi voi kertoa?

Googleta Youtube "Varisevat lehdet-valssi". Siinä se paljetremolo tulee hyvin esille. :)
Eläkeläissoittaja
20.07.2019 14:37:55 (muokattu 20.07.2019 15:20:03)

WanhaWetäjä: Huh huh jaa joopa joo, vedetäämpäs yhtä kornisti yleistäen vastapalloon eli suuri(n) osa haitaristeista on 60:n ja kuoleman välillä olevia mehtäkukkia päin vttua kitkuttavia kotitarvesoittajia/haitarikerholaisia joita ei kuuntele pirukaan, tai no, ehkä siellä alakerrassa hommat ovat toisin ja miljoonat pirunkeuhkot raikaavat loputtomana looppina mehtäkukan introa rrrrättättää rättättää itse pääpirun toimiessa kapuna.

Koulutuksen ja internetin myötä kitaristeista löytyy todellista osaamista genresta riipumatta, kitara on monipuolisuudessaan ja ilmaisuvoimassaan jotain ihan muuta kuin haitari eli vie tätä skabaa vähintään 6-0.

Aikamoista tuubaa tämäkin, näitä soittimia ei voi suoraan edes verrata, kitaransoitto vaatii korvaa ja tatsia jo pelkästään puhtaan ja vireisen äänen ulos tuottamiseen aivan eri lailla mitä mekaaniset soittimet kuten haitari, toki korvasta on apua joka soittimen kohdalla.
Se että monet nuoret valitsevat mieluummin esim. kitaran haitarin sijaan lienee ymmärrettävää, haitarinsoitto ja siihen liittyvä musa kuten vanha huttu mielletään vanhusten touhuksi mitä se suurimmassa määrin onkin.

Ei silti, haitari on ihan ok lisäsoitin tanssibandissa kunhan sitä käytetään VAIN sellaiseen musaan mihin se sopii.

Menit miinaan. Provosoin tietoisesti ja sain sapiskaa Sinulta oikein kunnolla.:) Oli miten oli ja soitin mikä tahansa ja kunhan sitä soittaa hyvin, niin minulle se kyllä käy kuulijanakin. Omat rajani tunnen oikein hyvin myös haitarinsoitossani harvoin sitä nykyisin soittaessani.

Itse olen katunut ja päivitellyt sitä, ettei lapsuuskodissani ollut pianoa, mutta muita sihkuttimia kylläkin isän hankkimina. No, haitari tuli valittua soittimeksi ja hatusta "väänsin" sitä liki koko haitarisitiurani ajan, kunnes soitin pakosta vaihtui sähköbassoon. Minusta oli voinut tulla aivan käyttökelpoinen pianistikin, mutta nyt sitä on myöhäistä opetella. Harmonikalla opin soinnutusasiat oikein hyvin, jota osaamista käytän demojenteossani ja jopa sovituksissakin tanssi ja iskelmämusiikissa MIDI-koskettimillani, tietokonesoftallani ja soundipakin kanssa. :)
EP
20.07.2019 15:06:30 (muokattu 20.07.2019 15:28:31)
Eläkeläissoittaja: Googleta Youtube "Varisevat lehdet-valssi". Siinä se paljetremolo tulee hyvin esille. :)

Ei tarvitse, meidän haitaristi tuota soitti lähes joka keikalla, komee valssi!"

Tuossa se vibraatto tulee korostetusti esille mitä tarkoitin:

https://www.youtube.com/watch?v=9mxhgMuIJEE
Eläkeläissoittaja
20.07.2019 15:56:30 (muokattu 20.07.2019 15:56:55)

Minusta tämä paljolti haitaristeille tarkoitettu vittuilupalsta on m-netin turhimpia.

Eräskin tuntemani koskettaja on on niitä pahimpia mölisijöitä ja haitarinvihaajia, joita tunnen. Silti, kun kahden päällekkäiskioskin soittajana ihmettelin miksi I Will Survive-biisin säestyshommassa hän ei Am-sävellajista biisin kuuluvaa viulutilua vedä, joka on mielestäini aika oleellinen osa sovitusta, niin otti nokkiinsa väittäen, että se on kitaristin tonttia. No, kun ei taittunut itsellään Nord-kattauksella ja muukin komppi ontui ja naureskeli vain ystävällisille neuvoilleni, poistin mm. facekavereistani mokoman ylimielisen pösilön. Nimeään on turha mainita. ;-)
WanhaWetäjä
20.07.2019 15:58:54

Eläkeläissoittaja: Menit miinaan. Provosoin tietoisesti ja sain sapiskaa Sinulta oikein kunnolla.:)
Hehe, joo, liki liippasi ettei osunut. Ymmärryksesi ja pitkä historia keikkamuusikkona on kuitenkin sitä luokkaa että en aivan tosissani ottanut. Vastaprovo piti kuitenkin laittaa ja vähän karrikoida asioita.

Oli miten oli ja soitin mikä tahansa ja kunhan sitä soittaa hyvin, niin minulle se kyllä käy kuulijanakin. Omat rajani tunnen oikein hyvin haitarinsoitossani.
Tämän päivän taso on niin kova soittimesta riippumatta että jos alkaa niitä pohtimaan niin kamat myyntiin ja soitto seis. Itse kuuntelen musaa josta voi kenties oppia jotain, vanhoissa ja tutuissa kuvioissa jos jumittaa niin eipä sitä ainakaan paremmaksi tule.
Kuuntelen paljon myös ns kitaravapaata musaa tai treenaan taustojen kanssa joista puuttuu kitara kuin myös soitan bassoa sillon tällön keikoilla ja pianoa himassa lähes päivittäin.

Itse olen katunut ja päivitellyt sitä, ettei lapsuuskodissani ollut pianoa, mutta muita sihkuttimia kylläkin isän hankkimina.
Meillä on ollut aina piano, äitivainaa oli nuorempana aika pitkällä klasarisoitossa eli musiikki on ollut läsnä kakarasta asti, alaluokilla olin myös lapsikuorossa.
Mulla on himassa Yamahan mainio pystypiano + Korg Kronos työasemasyna painotetuilla koskettimilla + Korg Trinity, ehkä treenaan itsestäni laulavan kiipparistin , heillä on paremmin duunia kuin kitaristeilla. Vanhaa pohjaa on reilusti, ehkä kuutisen vuotta välillä 1989-2009 eri yhteyksissä.

No, haitari tuli valittua soittimeksi ja hatusta "väänsin" sitä liki koko haitarisitiurani ajan, kunnes soitin pakosta vaihtui sähköbassoon. Minusta oli voinut tulla aivan käyttökelpoinen pianistikin, mutta nyt sitä on myöhäistä opetella. Harmonikalla opin soinnutusasiat oikein hyvin, jota osaamista käytän demojenteossani ja jopa sovituksissakin tanssi ja iskelmämusiikissa MIDI-koskettimillani, tietokonesoftallani ja soundipakin kanssa. :)
Piano on aika must jos opiskelee musaa, pääsoittimesta riippumatta, sillä on kuitenkin helppo hahmottaa eri juttuja myös teoriasta kuin myös demohommissa todella mainio kun voi hahmotella bassolinjat on line sointujen/medonian kaa, kitaralla hankalampaa.

Itse aiheesta, on ollut onni soittaa lukuisten hyvien ja tyylitajuisten haitaristien kanssa, joukossa myös Kultaisen harmonikan voittajia. Se nurjempikin puoli on koettu mutta se ei rajoitu pelkästään haitaristeihin, myös mm basisteissa on ollut uskomattomia tapauksia joilta olisi pitänyt takavarikoida soittimet välittömästi, haittaverosta ei olisi ollut apua.
Eläkeläissoittaja
20.07.2019 16:02:24

Nyt WW tuli annettua Sinulle ansaittu plussa ylläolevasta.:)
EP
20.07.2019 16:42:02
Eläkeläissoittaja: Minusta tämä paljolti haitaristeille tarkoitettu vittuilupalsta on m-netin turhimpia.

Mä pidän tätä vitsinä, huumorina.
Toivottavasti haitaristit myös.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)