Aihe: Gibson Brands virallisesti konkurssissa
1 2 3 4 513 14 15 16 17 18 19 20 21 22
pappasfin
10.07.2019 14:56:51
hhmmm.. :D osittain kiihkeätäkin keskustelua Gibsonista :D

Mulla oli Gibsonin 2012 Std LesPaul ja ilmeisesti tuosta ainakin muutamassa kohtaa oli tässä nyt juttua siitä talla ja satula sekä vireenpitävyys asiasta jne.:

- oman kokemukseni mukaan ei kyllä vireenpitävyydessä ollut ongelmaa
- kielien korkeus ja suhde kaulaan jne. ihan jeesh.

Omassa tuon satulan ja tallan kohdilla nostin sitä satulaa sen verran ylöpäin, että kielien kulma satulasta tallaan oli loivempi (tämähän on säätö kysymys).

Kun nostin sitä satulaa niin kielien kulma tallaan pieneni ja tämä mm. vähentää sitä kielien tiukkuutta eli on kivempi soittaa (toki säätö on soittajakohtainen mistä tykkää).

Kyllä ainakin mun Gibsonissa sai säädöt kohdilleen ja oli helpposoittoinen Lespa.
Toki se bodyn ja kaulan liittymäkohta jakaa mielipiteitä eikä se munkaan mielestä ole just se paras mun käsiin, mutta tähänkin tottui kun tuolla soitteli.

Soittajat tykkää eri mitoilla ja muodoilla ym. oleivsta kitaroista, jokaiselle jotakin :D

Ite myin oman Gibsonin Lespaulin pois, en sen takia, että se huono olisi ollut mutta kun on tälläinen ns. "osittainen kamarunkkari" niin tuli tuo tehtyä.

Nykyisin Gibsonin korvaajana toimii mulla täälläkin mainittu Ibanez, jossa se bodyn ja kaulan liitoskohta on mulle sopivampi.

Ottakeehan iisisti, jokaiselle löytyy se oma soitin, josta tykkää.
PappaSFin
spacelord
10.07.2019 15:33:29

Olen pitkään ollut sitä mieltä että Gibsonin ns. lapaongelma on käyttäjäongelma (mikä ei taas poista sitä että rakenne on riskaabeli.) Tunnen vinon pinon Les Paul -soittajia ja vielä laajemman piirin tiedän, enkä puhu nyt jostain ig-soittajista. Erittäin harvalla lavat katkeilee ja katkeilu painottuu tietyille tyypeille. Eräs kaverini rikkoi kahdesti lavan, niin veikkaan, että taustalla on jotain accident prone - piirrettä.
Kitarahommia
fox
10.07.2019 15:58:20

spacelord: Olen pitkään ollut sitä mieltä että Gibsonin ns. lapaongelma on käyttäjäongelma (mikä ei taas poista sitä että rakenne on riskaabeli.) Tunnen vinon pinon Les Paul -soittajia ja vielä laajemman piirin tiedän, enkä puhu nyt jostain ig-soittajista. Erittäin harvalla lavat katkeilee ja katkeilu painottuu tietyille tyypeille. Eräs kaverini rikkoi kahdesti lavan, niin veikkaan, että taustalla on jotain accident prone - piirrettä.

Aika pitkälti se on näin, ja koskee kyllä ihan kaikkia tuolla "klassisella" tyylillä valmistettuja mahonkikauloja, luki siellä lavan päässä vaikka mitä. Ihan jokusia tuossa aikoinaan tuli korjattua totta kai, kyllähän se laparikko tulee jos "juttuja tapahtuu". Näitä täälläkin on tullut kertoiltua. Oman bändin kitaristi tuli viihteeltä himaan Valkeekoskissa muinoin ja kaatui sitte SG Custominsa päälle. Yhden kaverin LP taas oli ihan ilman ständiä lavalla nojaten tyytyväisenä stäkkiin kunnes joku tapahtui kitarapiuhaan ja skeba kumoon "selälleen" lavalle. Sitten oli eräs kaveri jonka kitaralaukuntapainen ei tukenu kaulaa kuin lavan päästä ja joku roudatessa "lisäsi painoa" laukun päälle. Toisaalta, meidän bändin kitaramiehellä on Tokai jonka lapa on ollut useammassakin palasessa. =)
Kertauksen vuoksi: Syy tuohon kriittiseen paikkaan on yksinkertaisesti sellainen, että kun se kaula tehdään yhdestä kappaleesta mahonkia muotoon vannesahaamalla, tuossa kaulan ja lavan liitoskohdassa se syyrakennekin on "lyhimmillään", ja kun siihen vielä tehdään kaularaudan säätökolo, se puuaineksen määrä tietty edelleenkin vähenee.
No, kuitenkin tuossa 1980 vaiheilla siellä Gibsonilla palattiin tuohon perinteikkääseen tapaan tehdä kauloja, pois jäi 3-palasen laminoitu kaula ja se vahvike eli volute. Ei ne sitä tyhmyyksissään tehneet, eikä soittajien kiusaksi, vaan kun soittajat ihan ite vaati, että "perinteikästä sen olla pitää". Ja rahan edestä sitä tehdään vaikka mitä, vaikka annetaan isäntää selkään, sano entinenkin renki.

Mutta juu, eipä nuo näytä normaalilla kovallakin keikkakäytöllä sen kummemmin katkeilevan, nuo lapakulmallisetkaan kaulat. Ei Tokaista eikä muista sen kummemmin. Mullakin on useamman kymmenen vuotta ollut lapakulmallinen Ibanez 2618-12 Artist tuolla maailmalla pyörimässä, ja vaikka siinä on kielten veto suurin piirtein kaksinkertainen tavan kitaraan, kun on 12-kielinen, niin on se lapa siinä kaulassa pysynyt.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mikko1978
10.07.2019 16:07:02
spacelord: Olen pitkään ollut sitä mieltä että Gibsonin ns. lapaongelma on käyttäjäongelma (mikä ei taas poista sitä että rakenne on riskaabeli.) Tunnen vinon pinon Les Paul -soittajia ja vielä laajemman piirin tiedän, enkä puhu nyt jostain ig-soittajista. Erittäin harvalla lavat katkeilee ja katkeilu painottuu tietyille tyypeille. Eräs kaverini rikkoi kahdesti lavan, niin veikkaan, että taustalla on jotain accident prone - piirrettä.

Eli kitaroitaan huolimattomasti käsittelevät ostavat lähinnä Gibsoneita. Vaikuttaa uskottavalta...

Kyllä siinä lavan kestävyydessä on isoja eroja eri kitaroiden välillä ja heikot toteutukset eivät tarvii muuta kuin kitaran kippaavan ständistä selälleen ja taas tuli soitinkorjaajalle töitä.
hallu
10.07.2019 16:31:08
Kefiiri: Juu tarkoitin sitä, että jotkut kokevat pulmaksi sen, että perinnefirmat eivät uudista mallistoaan. Minulle perinteisen malliset soittimet kelpaavat hyvin, ja omat nakkisormeni kietoutuvat aivan tyydyttävästi sekä Fenkun että Gibsonin perusmallien ympärille. Toki on soittajia joiden kitarassa pitää olla vähintään 24 nauhaa ja ylin nauha on säännöllisessä käytössä... varmaan sulavammalle kaulaliitoksellekin on silloin ihan aiheellista tilausta.

Mä taisin itse sortua nyt kiihkoilemaan :-) tsorgen.

Mitä tulee ergonomiaan ja kaulaliitoksiin, niin kaikenlaisiin on tullut tutustuttua enkä itse niiden muotoilulle anna paljoa painoa, mutta se johtuu omasta rakenteestani ja soittotavastani ja ymmärrän kyllä, että on olemassa ihmisiä joille se on tärkeää.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
horseface
10.07.2019 16:31:23 (muokattu 10.07.2019 16:31:57)
Mikko1978: Eli kitaroitaan huolimattomasti käsittelevät ostavat lähinnä Gibsoneita. Vaikuttaa uskottavalta...

Kyllä siinä lavan kestävyydessä on isoja eroja eri kitaroiden välillä ja heikot toteutukset eivät tarvii muuta kuin kitaran kippaavan ständistä selälleen ja taas tuli soitinkorjaajalle töitä.

Luulen kyllä, että Gibsonin lavat eivät katkea sen helpommin kuin muidenkaan. Gibson on arvokitara ja säilyttää osan jälleenmyyntiarvostaan korjattunakin. Halvemmilla korjaus maksaa enemmän, kuin mitä kitaran arvoksi jää. Silloin korjauttamisen kynnys on varmaankin isompi ja koko hoito menee helpommin kaatopaikalle.

Edit: typo
Huutamalla ne asiat selviää.
kimurantti1
10.07.2019 18:51:30 (muokattu 10.07.2019 18:52:13)
horseface: Luulen kyllä, että Gibsonin lavat eivät katkea sen helpommin kuin muidenkaan.

Tämähän ei pidä paikkaansa. Gibsonien lavat napsahtaa poikki paljon helpommin kuin monien muiden merkkien, koska ne ovat rakenteellisesti heikkoja. Gibson korjasi ongelman lisäämällä voluten, mutta konservatiivinen käyttäjäkunta ei ostanut ideaa, vaikka se oli aivan yksiselitteisesti parannus kitaraan. Osittain ehkä siksi, että sen ajan Les Pauleissa oli kohdeyleisön mielestä aika paljon muita juttuja pielessä. Ehkä aika olisi kypsä yrittää uudestaan vaikkapa uuteen LP Modern -malliin.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
10.07.2019 20:02:20
kimurantti1: .............. .......... Gibson korjasi ongelman lisäämällä voluten, mutta konservatiivinen käyttäjäkunta ei ostanut ideaa, vaikka se oli aivan yksiselitteisesti parannus kitaraan. ...........................

Gibsonilla ei siis olekaan maailman huonoimmat kitarat, vaan maailman huonoimmat käyttäjät :-D
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
spacelord
10.07.2019 20:03:09

Nyt kyllä oli strategista väärinymmärtämistä- ja lukemista, vaikka totuus lienee jossain puolivälissä. Suurin osa tunnistaa varmaan tyypin, jolle sattuu ja tapahtuu ylipäänsä. Jollain vakuutusanalyytikolla voisi olla jopa evidenssiä tästä, että tietty ryhmä pistää enemmän paskaksi kamaa / hukkaa kuin toiset, riippumatta siitä, mistä käkättimestä on kyse.

Mikko1978: Eli kitaroitaan huolimattomasti käsittelevät ostavat lähinnä Gibsoneita. Vaikuttaa uskottavalta...

Kitarahommia
edgehill
10.07.2019 20:11:04
hallu: Gibsonilla ei siis olekaan maailman huonoimmat kitarat, vaan maailman huonoimmat käyttäjät :-D

Tai molemmat!
Laulava Kylätohtori
10.07.2019 20:37:56
spacelord: Nyt kyllä oli strategista väärinymmärtämistä- ja lukemista, vaikka totuus lienee jossain puolivälissä. Suurin osa tunnistaa varmaan tyypin, jolle sattuu ja tapahtuu ylipäänsä. Jollain vakuutusanalyytikolla voisi olla jopa evidenssiä tästä, että tietty ryhmä pistää enemmän paskaksi kamaa / hukkaa kuin toiset, riippumatta siitä, mistä käkättimestä on kyse.

Jollain on kyllä melkoinen antimidaan kosketus. :D Se on kyllä käsittämätöntä, miten jotkut saavat kaiken paskaksi, mihin koskevat. Ja siis vahingossa, vaikka yrittävät olla ihan normaalisti.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
10.07.2019 21:36:44
edgehill: Tai molemmat!

Niin no joo, mä kokeilin vähän tunnustella tällaista "kumpi oli ensin muna vai kana...." asetelmaa :-D
hallu
10.07.2019 21:41:48
Laulava Kylätohtori: Jollain on kyllä melkoinen antimidaan kosketus. :D Se on kyllä käsittämätöntä, miten jotkut saavat kaiken paskaksi, mihin koskevat. Ja siis vahingossa, vaikka yrittävät olla ihan normaalisti.

No mun on pakko todeta ihan omakohtaisen kokemukseni takia, että kyllä sen Gibsonin lavan aika helposti saa napsahtamaan. Mutta en hetkeäkään epäile etteikö tuossa Tokaissa (tms vastaavissa) napsahtaisi lapa ihan yhtä helposti, mutta siitä syntyy vaan vähemmän porua heillä kenelle se sattuu. Toisaalta on ihan totta, että kyllä sen lavan saa pysymään ehjänäkin kun ei tölvi sitä kitaraa. Mulla napsahti Gibson LP standardin kaula lavantyvestä poikki laukussaan kun kitaralaukku kaatui selälleen. Se opetti minulle sen, etten koskaan ole enää säilyttänyt mitään kitaraa laukussaan pystyssä vaan aina kyljellään tai lappeellaan. Pystyssä pidän kitaraa ainoastan kitaratelineessä, johon niitä ei muuten saakaan.
mikki73
10.07.2019 21:48:21
hallu: No mun on pakko todeta ihan omakohtaisen kokemukseni takia, että kyllä sen Gibsonin lavan aika helposti saa napsahtamaan. Mutta en hetkeäkään epäile etteikö tuossa Tokaissa (tms vastaavissa) napsahtaisi lapa ihan yhtä helposti, mutta siitä syntyy vaan vähemmän porua heillä kenelle se sattuu. Toisaalta on ihan totta, että kyllä sen lavan saa pysymään ehjänäkin kun ei tölvi sitä kitaraa. Mulla napsahti Gibson LP standardin kaula lavantyvestä poikki laukussaan kun kitaralaukku kaatui selälleen. Se opetti minulle sen, etten koskaan ole enää säilyttänyt mitään kitaraa laukussaan pystyssä vaan aina kyljellään tai lappeellaan. Pystyssä pidän kitaraa ainoastan kitaratelineessä, johon niitä ei muuten saakaan.

Jacksonin lapa kestää aika paljon, testasin kierolla kaulalla äsken ja sitä joutui hakkaamaan oikeen urakalla ennenku meni poikki. Ei varmana katkea kaatuessa, joku muu menee ensin rikki. Testaan huomenna kierolla grecon stratokaulalla.
Mikko1978
10.07.2019 22:01:12
horseface: Luulen kyllä, että Gibsonin lavat eivät katkea sen helpommin kuin muidenkaan. Gibson on arvokitara ja säilyttää osan jälleenmyyntiarvostaan korjattunakin. Halvemmilla korjaus maksaa enemmän, kuin mitä kitaran arvoksi jää. Silloin korjauttamisen kynnys on varmaankin isompi ja koko hoito menee helpommin kaatopaikalle.

Karkeasti ottaen kyllä ne kaikki jenkit ja monet japsitkin ovat sen verran arvokkaita, että ne kannattaa korjata. Miksi esim. Fenderin, Musarin ja PRS:n lavat eivät aiheuta samanlaista keskustelua? Ihan syystä että ne kestävät aivan eri tavalla elämää.

spacelord: Nyt kyllä oli strategista väärinymmärtämistä- ja lukemista, vaikka totuus lienee jossain puolivälissä. Suurin osa tunnistaa varmaan tyypin, jolle sattuu ja tapahtuu ylipäänsä. Jollain vakuutusanalyytikolla voisi olla jopa evidenssiä tästä, että tietty ryhmä pistää enemmän paskaksi kamaa / hukkaa kuin toiset, riippumatta siitä, mistä käkättimestä on kyse.

Ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että Gibsonin lapa on ollut jo vuosikymmeniä ihan omassa luokassaan soitinkorjaajien työllistäjänä. Heikohko puu, hyvin heikko rakenne ja kitara muotoiltu siten, että kitaran kipatessa selälleen lavan kärki osuu ensimmäisenä lattiaan. Kyllä tuo altistaa. Kaiken ja kaikki kitarat voi toki saada rikki, mutta tuo Gibsonin lapa on kyllä tosi herkkä. Suosimaani kitarakauppaan tuli keväällä neljässä perättäisessä Gibsonissa kolme lapakorjauksen läpi käynyttä yksilöä eri vuosikymmeniltä. Monista muista kitaroista on tois hankala löytää yhtäkään korjattua.
varakeef
10.07.2019 22:05:06
Esimerkiksi Telecaster toki kestää kaikenlaista, mutta mistä ihmeestä on keksitty ajatus, että soittimen pitäisi kestää esimerkiksi putoaminen tai kattoon lyöminen? Tai että ehjänä moisesta säilyminen olisi joku laadun mittari?

Maailmassa on esimerkiksi varsin paljon satoja vuosia vanhoja viuluja, mikä johtuu varmaankin siitä, että niitä on käsitelty huolella.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
krk
11.07.2019 11:06:01

HS 11.7.2019

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-200 … Mjuhv1_uGfsrW7rR2pfgIm9KnSvWxPsxyPY

Verkkokeskusteluissa on puhuttu myös siitä, että Gibsonin oma laaduntarkkailu olisi viime vuosina ollut ongelmissa. Gibsoneita ja muita laatukitaroita myyvän Kitarapajan omistajan Ilkka Pusan mukaan näin ei kuitenkaan ole: "Se on kilpailijoiden levittämää propagandaa."
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
hallu
11.07.2019 11:17:48
kimurantti1: Otetaan noi viulut ym. klasarisoittimet mukaan tähän keskusteluun sitten, kun kevyttä musaa esitetään pääsääntöisesti konserttisaleissa tms. paikoissa, joissa yleisö istuu kiltisti ja selvinpäin kaukana esiintyjästä, sähkökitarat kantaa lämpiöstä esiintymispaikalle joko soittaja itse tai sitä varten palkattu vahtimestari, soittajat itse joko istuu tai korkeintaan seisaalteen maltillisesti elehtii, soittimia roudataan korkeintaan lämpöisessä autossa eikä varsinkaan bussin perässä alttiina kolhuille ja rajuille lämpötilanvaihteluille jnejne. Siihen on syy, minkä takia esim. Apocalyptica rundaa halpissellojen kanssa. Pop/rock-puolella ja varsinkin rundatessa soittimen rakenteellisella kestävyydellä on väliä, vaikka kotistudiossa näppäillessä ei siltä tuntuisi.

Olen minä kuullut, että joku hurjapää olisi ihan keikkallakin tohtinut Gibsonia käyttää :-D
Metalkallo
11.07.2019 11:19:06
varakeef: Maailmassa on esimerkiksi varsin paljon satoja vuosia vanhoja viuluja, mikä johtuu varmaankin siitä, että niitä on käsitelty huolella.

No rokissa aina lopuksi mäiskitään tavarat vaikka mihin, mutta jotkut ei muista, et ne menee rikki :D
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)