Laulava Kylätohtori 09.07.2019 17:48:01 | |
---|
Eiköhän kunnon selkäsauna muulta bändiltä hillitse basistin kovimpia menohaluja. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Groke 09.07.2019 20:26:33 | |
---|
hallu: Mulle tuli mieleen kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että jos mä olisin basistina ja tuotannossa alettasiin ronkkimaan tekemisiäni, niin pahastuisin kyllä. Hei, joku ihmeen laatikko on teipattu mun pedaalilaudan alapuolelle. Onkohan äänimies asentanut bufferin? - Ai toi. Se on sellanen MIDI:llä ohjattava luupperi. Lisättiin se kolmisen vuotta sitten. Siellä on kaikki sun bassoraidat kätsysti saatavilla. Tai siis... itse asiassa Mäkysen Penahan soitti ne kaikki uusiksi. Siksi joudutaan uudelle albumillekin laittamaan sen nimi, eikä sun. Entäs toi toinen, mun laulumikkiin yhdistetty laatikko? - Autotune. Mutta siitä nyt ei kannata välittää. Sillä eihän sun laulumikki ole ollut pariin vuoteen kytkettynä minnekään muualle, kuin sun omaan monitoriin. D'oh! |
spacelord 09.07.2019 21:37:14 | |
---|
Vahva trolliepäily heräsi tähän avaukseen. Kitaristeilla näitä ammattitauteja on, ja saakin olla, mutta jos basistilla niin sitten on kyllä väärä soitinvalinta. Rytmiryhmä on kummiskin se kulmakivi jonka varaan kaikki rakentuu. Kitarahommia |
juhahay 10.07.2019 09:20:17 | |
---|
Vaihtakaa basistin rantasaunan paikka taaemmaksi lavalla, tai basisti ihan rumpujen viereen jytäämään. Ihan mielenkiinnosta, monenkohan millisekunnin ongelmasta tässä puhutaan? |
J.Nikkanen 10.07.2019 09:44:58 | |
---|
juhahay: Vaihtakaa basistin rantasaunan paikka taaemmaksi lavalla, tai basisti ihan rumpujen viereen jytäämään. Ihan mielenkiinnosta, monenkohan millisekunnin ongelmasta tässä puhutaan? Jos live-soitossa on ongelmaa niin tuskin ihan vähäisestä määrästä. Tai sitten tää on kännissä ja läpällä hommia. In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours. |
J.Nikkanen: Jos live-soitossa on ongelmaa niin tuskin ihan vähäisestä määrästä. Tai sitten tää on kännissä ja läpällä hommia. Olisi kiva kuulla lisäinfoa, esim. millisekunnit mistä puhutaan, ja varsinkin siitä miksi tämä on kitarakamoissa kun tuolla olisi bassopuolikin, josta varmaan paremmin vinkit irtoaisi. |
Juutas 11.07.2019 09:40:05 (muokattu 11.07.2019 09:50:46) | |
---|
Ketju on herättänyt kiitettävästi keskustelua, joten muutama huomio ketjun aloittajalta: - Ei ole trollaus vaan lähinnä sellainen propellipäinen pohdinta "olisiko mahdollista ja jos olisi niin mitä siitä seuraisi". Toiset nyt tykkää pohtia tämän tyyppisiä "ongelmia" - toiset tekee sudokuja ja rakentaa spedelinkoja. Riemunsa kullakin ja pilke silmäkulmassa muttei trollausmielessä. - En tiedä olisinko iloinen vai surullinen basistin vaihtoon laittajien puolesta. Iloinen jos teille löytyy soittajia joka oksalta - surullinen jos ihmiset ovat vain välineitä joita vaihdetaan tarpeen tullen. Itselle bändisoitto on myös tärkeitä kaverisuhteita ja kuvattu kiilaaminen (eli jatkuva ennemmin iskun eteen kuin sen jälkeen soittaminen) on lähinnä kiusallinen nyanssi joka olisi hauska korjata (jos se olisi helppoa), muttei se maailmaa kaada. - Soittotreenin ehdottaminen parikymppiselle uraansa aloittelevalle on toki oiva neuvo, mutta perheelliselle muutaman vuosikymmenen harrastusmielessä tahkonneelle ei niinkään... En usko, että metronomiharjoittelun lisääminen ehdottelu johtaisi mihinkään rakentavaan. ;) Mutta kiitos kommenteista ja erityisesti niistä muutamista, joilla oli jokin mielenkiintoinen uusi kulma tähän aiheeseen! Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
LaMotta 11.07.2019 09:53:36 (muokattu 11.07.2019 09:53:52) | |
---|
Lopetin itse kiilaamisen kun minulle sanottiin joskus vuosia sitten, että kiilaan toisinaan sooloissa ja rumpali lähtee mukaan kiilaukseen. Asian tiedostamisen jälkeen kiilaaminen on (toivottavasti) ainakin vähentynyt. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
seppo69 11.07.2019 10:00:15 | |
---|
Siis tietääkö se basisti tätä vai kyseletkö ns. selän takana? Welho-77: Noi sun tyhmä fantasiat on sairaita. |
Haeroe 11.07.2019 10:20:07 | |
---|
Juutas: - Soittotreenin ehdottaminen parikymppiselle uraansa aloittelevalle on toki oiva neuvo, mutta perheelliselle muutaman vuosikymmenen harrastusmielessä tahkonneelle ei niinkään... En usko, että metronomiharjoittelun lisääminen ehdottelu johtaisi mihinkään rakentavaan. ;) Öö, miksi? Kuulun itse tuohon kategoriaan eli olen perheellinen kymmeniä vuosia soittanut harrastelija. Kyllä mun tarttee edelleen reenata, jos haluan edes pysyä samalla tasolla saati sitten kehittyä. Ja kyllä, reenaan pääsääntöisesti metronomin kanssa silloin, kun reenaan. Ehkä vaan olen lahjaton. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Kefiiri 11.07.2019 10:28:03 (muokattu 11.07.2019 10:29:48) | |
---|
Mulle rumpali sanoi, että älä kiilaa. Aika äkkiä opin kiinnittämään huomiota asiaan ja nyt osaan suhteellisen sulavasti palata ruotuun kun huomaan että innostuksissani kiilaan. Ei jutun hahmottamiseen vuosikausien treenausta tarvita. En ole musiikin asiantuntija. |
LaMotta 11.07.2019 10:29:29 | |
---|
Kefiiri: Ei jutun hahmottamiseen vuosikausien treenausta tarvita. Varovasti olisin tätä mieltä myös. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Sax-pappa 11.07.2019 14:52:59 | |
---|
seppo69: Siis tietääkö se basisti tätä vai kyseletkö ns. selän takana? Tämähän se on avainkysymys. Kuten LaMotta ja Kefiiri ovat tässä ketjussa todistaneet sopeutumishaluinen basisti pystyy kyllä muuttamaan käyttäytymistään kun siitä asiallisesti sanotaan. Jos ei halua bändiin sopeutua, niin ... |
Krice 11.07.2019 15:10:30 | |
---|
Bassolla pitääkin kiilata, sitä ei monet kitaristit tiedä. |
LaMotta 11.07.2019 15:24:26 | |
---|
Krice: Bassolla pitääkin kiilata, sitä ei monet kitaristit tiedä. Minkälainen kompetenssi sinulla on asiasta bänditoiminnan myötä? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Epämuusikko 11.07.2019 18:06:05 | |
---|
Krice: Bassolla pitääkin kiilata, sitä ei monet kitaristit tiedä. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. pl. jos halutaan jotain uhkaavaa ajoa, mutta ei sitäkään pitkään jaksa kuunnella. So smooth you can hear the beard. |
J.Nikkanen 11.07.2019 21:47:02 | |
---|
Krice: Bassolla pitääkin kiilata, sitä ei monet kitaristit tiedä. Mene nukkumaan. In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours. |
J.Nikkanen 11.07.2019 21:52:12 | |
---|
Haeroe: Öö, miksi? Kuulun itse tuohon kategoriaan eli olen perheellinen kymmeniä vuosia soittanut harrastelija. Kyllä mun tarttee edelleen reenata, jos haluan edes pysyä samalla tasolla saati sitten kehittyä. Ja kyllä, reenaan pääsääntöisesti metronomin kanssa silloin, kun reenaan. Ehkä vaan olen lahjaton. Sama. Soittamattomuus ruostuttaa taidot melko nopeasti, toki ruoste myös irtoaa nopeasti sitten kun taas harjoittelun aloittaa. Klikkitreeni on melko helppo toteuttaa eikä sitä ihan kamalasti tarvitse jauhaa niin se alkaa kuulumaan soitossa. In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours. |
fox 11.07.2019 22:20:32 | |
---|
LaMotta: Minkälainen kompetenssi sinulla on asiasta bänditoiminnan myötä? Äläpä yllytä, kohta Krce ostaa basson ja sitten kuullaan enemmälti. Kaks ja puol vuotta sitten (noin suurin piirtein) näet hän paneutui tuohon rumpumaailmaan, ja sitten onkin rumpupalstalle tullu jo kosolti uusia näkemyksiä ja neuvoja huonommille rumpaleille milloin mistäkin asiasta. Visionääri hän on! ;) Tosin olen sitä mieltä, että se bändin tukipilareista toinen, eli rumpali, ei totta hitossa arvosta jos basisti kiilaa. Se voi kimmastua ja heitellä basistia kovilla esineillä. Ja mitä vikaa siinä on, jos suositellaan treenaamista "enemmänkin/pidempään" soittaneelle? Esimerkiks meidän kitaristi satunnaisesti käy ihan soittotunnilla silloin tällöin. Ja on sekin soittanut muutaman kymmenen vuotta ja muutaman kymmenen keikkaa. |
J.Nikkanen 11.07.2019 22:47:29 (muokattu 11.07.2019 22:48:37) | |
---|
Itekki oon joskus vähä rumpui hakannu. edit: itseasiassa aivan mahottoman mukavaa ja kehittävää puuhaa basson ja/tai kitaran rinnalla In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours. |