Aihe: Olisinko bändissä, mutta tuli este..
1
Jester44
16.06.2019 18:48:39
Onko muita tilanteessa jossa bänditoiminta tai muu toiminta musiikin parissa kiinnostaisi mutta syystä tai toisesta et koe siihen pystyväsi tai se on rajattua?

Olen metallimusiikkia soitteleva kitaristin tapainen ja riffi- ja biisi-ideoita on ollut vuosien varrella reilusti.

Ne vain ovat jääneet ideoiksi koska noin 10 vuotta sitten sain diagnoosin, MS-tauti. Kitaran soittokin jäi vähemmälle.

Vaikka olisin terve en pysty lupaamaan että olisin bänditoiminnassa millään lailla osallisena mutta jo tieto siitä sapettaa että mahdollisuuksia on rajoitettu aika paljonkin.

Nyt kun asiaa ajattelen niin olen aika varma että en terveenäkään olisi bänditoiminnassa mukana.. mutta mistäpä tuota tietää kun reilut 10 vuotta on ollut tällainen tauti riesana. Vaikuttaahan tällainen tauti muihinkin asioihin, enemmänkin. Voisihan minulla olla vaikka naisystävä, lapsi(a)?, talo ja velkaa siitä ihan helvetisti, ei voi tietää.
musamies
17.06.2019 20:59:31
Mieleen tulee lähinnä Susanna Kosken mainitsema - kaikilla meistä on kuule rajoitteita!

Ehkä asiaa tulisi katsoa siitä käsin mikä omasta tilanteesta katsottuna todella kiinnostaa ja on mahdollista, eipä suurempaan osaan bändeistä osallistuminen tunnu mahdolliselta terveillekään.

Käsitykset siitä minkälainen bändin tai orkesterin tulisi olla elää. Olihan kehitysvammaisillakin julkisuudessa paljon esillä ollut bändi. Mitään pakkoa ei ole siihen, että bändin olisi pakko olla muiden mielestä hyvä. Jos jäsenet uskoo omaan juttuunsa, saattaa siitä joku muukin tykätä.
basisti1971
18.06.2019 06:20:38
Moi.

Esteet ja rajoitteet ovat pitkälti korvien välissä.
Tuo ei tietenkään tee rajoitteista helpompia käsitellä, päinvastoin.

Fysikaalisten rajoitteiden yli pääsee kohtuu helposti, psyykkiset vaativat liki poikkeuksetta jonkin alkusysäyksen tai ulkopuolisen tahon jotta lukko aukeaa tai edes höltyy.

Maailma on täynnä vaikkapa taiteilijoita ja urheilijoita jotka tekevät sitä mitä haluavat eivätkä piittaa piiruakaan siitä mihin kategoriaan heidät lokeroidaan, taviksista puhumattakaan.
Koska esimerkeissä on voimaa, muusikkopuolelta tulee lukuisten julkisuudessakin olleiden kehitysvammaisorkestereiden lisäksi mieleen vaikkapa rumpali Rick Allen (Def Leppard).
Urheilupuolelta ei tarvinne kotimaisten vammaisurheilijoiden maailmanmenestyksen ansiosta eirillisiä esimerkkejä lokeroida.

Mulla ei itsellä MS-tautia ole, mutta lähipiiristä löytyy useampikin eriasteinen tapaus.
Muunlaisen autoimmuunisairauden olen kyllä riesakseni saanut, mutta tuo ei ainakaan toistaiseksi lääkittynä haittaa sen enempää työntekoa kuin harrastamistakaan.

Parikymmentä vuotta sitten moottoripyöräkolarin ansiosta kohdalle osunut toisen korvan liki täydellinen kuuroutuminen, ja sitä seurannut bändistä pois potkituksi tuleminen sen sijaan kolhaisi syvältä.

Soittohommat jäi likipitäen tyyten useammaksi vuodeksi, ja takaisin bassonvarteen ja mikin eteen yleisöä viihdyttämään nousemiseen tarvittiin erään moottoripyöräkerhon pressan parin vuoden väsymätön houkuttelu housebändin perustamiseen.

En toki väitä etteikö yksikorvaisuus asettaisi haasteita bändihommissa, mutta "niitä eväitä syödään joita repussa on".

T:Samuli
Tympee Huttunen
18.06.2019 08:22:12
Jester46:Voisihan minulla olla vaikka naisystävä, lapsi(a)?, talo ja velkaa siitä ihan helvetisti, ei voi tietää.

Noi on muuten kaikki myös esteitä bänditoiminnalle :)

Mutta tosiaan, tsemppiä sairauden suhteen ja kannattaa muistaa, että on erilaisia bändejä. Ei aina tarvitse olla joka viikko kahdet treenit tai edes joka kuukausi. Ei ole mitään oikeaa absoluuttista totuutta millainen bändin tai sen musiikin pitää olla.
musamies
18.06.2019 12:20:12
Tympee Huttunen: Noi on muuten kaikki myös esteitä bänditoiminnalle :)

Mutta tosiaan, tsemppiä sairauden suhteen ja kannattaa muistaa, että on erilaisia bändejä. Ei aina tarvitse olla joka viikko kahdet treenit tai edes joka kuukausi. Ei ole mitään oikeaa absoluuttista totuutta millainen bändin tai sen musiikin pitää olla.

Bändihän voi olla myös sellainen joka tekee Tuubivideoita ja keikkailee hyvin harvoin.
Tinnittus
21.06.2019 11:28:10
musamies: Bändihän voi olla myös sellainen joka tekee Tuubivideoita ja keikkailee hyvin harvoin.

Band collaboration on maailmalla aika suosittua touhua ja varmasti yksi tulevaisuuden bändimuoto.
Suomessa luonnollisesti tätä ei kauheesti harrasteta koska kukaan ei ole sitä ensin määritellyt trendiksi ;)
Juhani_t
06.07.2019 10:39:39
musamies: Bändihän voi olla myös sellainen joka tekee Tuubivideoita ja keikkailee hyvin harvoin.

Kyllä. Mulla bändihommien este on se että jos löytyy soittokavereita, ollaan kohta suunnittelemassa koko kylän kattavaa pitseriakierrosta ja soitothan on keskellä yötä tietenkin.
musamies
11.07.2019 21:58:41
Juhani_t: Kyllä. Mulla bändihommien este on se että jos löytyy soittokavereita, ollaan kohta suunnittelemassa koko kylän kattavaa pitseriakierrosta ja soitothan on keskellä yötä tietenkin.

Meikäläisellä baarikeikkailut on aika vähissä, enkä ole innokas aloittamaan kovin myöhään. Sensijaan olen ollut valmis hoitamaan alkuosuuden vaikka jossain häissä tai muissa juhlissa.
Eos
22.07.2019 20:51:44

basisti1971: Esteet ja rajoitteet ovat pitkälti korvien välissä.
Tuo ei tietenkään tee rajoitteista helpompia käsitellä, päinvastoin.

Plussaa sulle. Oman lisänsä tuo toki orkesterin muut jäsenet ja heidän perheet yms. kuten muutkin todenneet. Kaksiteräinen miekka tämä.
lifer
06.08.2019 10:07:43

En osaa kuvitella millaista olisi olla soittaja MS-taudin kanssa. Itselläni lähinnä kuulon alenemaa toisessa korvassa mutta en ole sen antanut kokonaan lopettaa toimintaa.

Mitä vanhemmaksi tulee, niin niitä esteitä bänditoiminnalle kasaantuu. Samaan aikaan mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän ne esteet tahtoo ylittää. Lapset, perheen menot, työt, opiskelut ja velat tuo elämään plussaa mutta kyllä bänditoiminnalle ajan löytäminen on arvokasta sekin. Kenties auttaa että bändissä on kutakuinkin saman ikäisiä soittajia, jotka jakaa suuren osan edellä mainituista velvoitteista. Lopulta kuitenkin kyse on aikuisten leikkimisestä ja harrastelusta, vaikka sisimmässään pitäisi itseään kuinka "vakavana taiteentekijänä".
Ja tosiaan, kuten edelläkin todettiin, bänditoiminnalle tai musiikille itsessään ei ole olemassa absoluuttisia sääntöjä, joita noudattaa vaan kannattaa olla rohkea ja tehdä asiat itselleen sopivalla tavalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)