Aihe: Pystyykö Mesan verkkomuuntajan vaihtamaan?
1
hallu
06.07.2019 14:58:32
Hei, en löytänyt netistä oikein selkeää vastausta tähän asiaan. Tuli mieleeni lähinnä tuo kun Mesoja on paljon tarjolla niillä ameriikan jännitteillä ja nehän on tietenkin niitä koneita joita on tilailtu tai noudettu itse sieltä rapakon takaa halvalla. Hinta kun tuppaa pompsahtamaan mesoissa melkoisesti heti jos ne on suomisähköillä.

Yleisin ratkaisu on hankkia jännitteenmuuntaja siihen seinäpistokkeen ja vahvistimen väliin. Mutta mitäpä jos vaihdattaisi vahvistimeen verkkomuuntajan että se toimisi suoraan suomisähköillä, niin olisiko tuollainen operaatio yleensäkään mahdollinen tai paljonko maksaisi? aloin miettiä sitä asiaa kun sitä ei ole ainakaan moneen vahvistimeen tehty vaan ollaan tyydytty käyttämään sitä lisäpalikkaa, niin ajattelin että se joko ei helposti onnistu tai tulee kalliiksi. Toisaalta sama vahvistin löytyy Levytukusta suomisähköillä, niin sen ei pitäisi olla mahdotonta koskapa niitä tehdään. Olisiko se sitten niin kallista että sitä ei monikaan lähde teettämään.

Asiasta ei oikein netistä löytynyt tietoa. Jonkin verran löysin tietoa siitä, että verkkomuuntajia on vaihdettu ainakin toisen merkkisiin vahvistimiin ja itse muuntaja maksaa muutamasta kympistä sataseen ja töineen se on ollut joihinkin vahvistimiin jotain 200-300 euroa (eli sellainen investointi jonka varmaan moni olisi valmis tuontimesaansakin tekemään että saisi siitä kurantin eurokoneen). Mutta mutta, tietääkö joku miten tämä homma niinkö menee. Hintaerohan ameriikan ja suomen mesan valillä on niin iso, että vaikka maksaisi rahdit/tullit/alv:t ja vielä lisäksi verkkomuuntajan vaihdon, niin se saattaisi edelleen tulla halvemmaksi.. vai tulisiko?
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
ituvirtanen
06.07.2019 15:12:17

Muuntosähkö eli http://www.trafox.fi/ kyllä valmistaa halutun muuntajan. Hinta ei ole kymppejä mutta laadullisesti parempaa saa hakea. Tilatessa pitää tietää yhtä ja toista itse muuntajasta ja mitoista.

Periaatteessa itse vaihto ei ole kummoinen asia. Vanha pois ja uusi tilalle, kasa juotoksia ja ruuvailuja. Huomioisin kuitenkin, ettei ihan joka kodin näprääjän kannata tehdä tuota. Sähköturvallisuuteen liittyvät jutut pitää hallita. On esimerkiksi tärkeää kiinnittää muuntaja hyvin eristykset huomioiden, ettei aiheuta isoja ongelmia jatkossa.

Turistin kannattaa kysyä muutosta vaikkapa palstalla liikkuvilta vahvistinvalmistajilta ja -huolloilta (harryk et al.). He osaavat, ja saattavat saada tarvittavia dokumentteja ynnä kaivattuja osia helpommin.
hallu
06.07.2019 15:46:29
ituvirtanen: Muuntosähkö eli http://www.trafox.fi/ kyllä valmistaa halutun muuntajan. Hinta ei ole kymppejä mutta laadullisesti parempaa saa hakea. Tilatessa pitää tietää yhtä ja toista itse muuntajasta ja mitoista.

Periaatteessa itse vaihto ei ole kummoinen asia. Vanha pois ja uusi tilalle, kasa juotoksia ja ruuvailuja. Huomioisin kuitenkin, ettei ihan joka kodin näprääjän kannata tehdä tuota. Sähköturvallisuuteen liittyvät jutut pitää hallita. On esimerkiksi tärkeää kiinnittää muuntaja hyvin eristykset huomioiden, ettei aiheuta isoja ongelmia jatkossa.

Turistin kannattaa kysyä muutosta vaikkapa palstalla liikkuvilta vahvistinvalmistajilta ja -huolloilta (harryk et al.). He osaavat, ja saattavat saada tarvittavia dokumentteja ynnä kaivattuja osia helpommin.

No juu ja Levytukkuhan on Mesan maahantuoja niin heilläkin on varmaan tekijä sille työlle ja ainakin varaosan luulisi saavan heiltä. En todellakaan ajatellut itse ruveta moista operaatiota tekemään, mutta kun noita vahvistimia näkee paljon myynnissä jenkkisähköillä, niin pohdiskelin olisiko homma ylipäätään tehtävissä millään tavalla tolkullisilla kustannuksilla.

Sen verran tosiaan jostakin netin syövereistä löysin vinkkiä, että verkkomuuntaja liittyy vahvistimen rakenteisiin niin ettei siihen voi summassa mitä tahansa muuntajaa heittää ja riippuu paljon vahvistimesta minkälainen muuntaja siihen käy kuulemma vielä niin, että mitä monimutkaisempi ja nykyaikaisempi vahvistin, niin sen spesiaalimpi muuntaja. Mutta en tosiaan löytänyt selkeitä faktoja enkä sitä miten homma hoidetaan. Lähinnä ajattelin, että kun niitä vahvistimia kerran on eurosäköillä myytävänä, niin luulisi niitä muuntajiakin olevan. Mutta paljoa ei keskustelua eikä tietoa asiasta löytynyt ja kovin moni ei kai tuota operaatiota ole tehnyt eli joku juttu siinä varmaan on.
harryk
06.07.2019 21:13:17

Tällainen operaatio vaatii alan urakointipätevyydet ym. Maahanatuojalla on varmaan tietoa siitä mitä asiassa tehdään. Mesan vahvistimet ovat yleensä rakenteeltaan niin hankalia, että se muuntajan vaihto ei välttämättä ole pikku juttu. Lisäksi Mesan vahvistimiin sopivat ulkopuoliset muuntajat on jostain syystä hinnoiteltu aika suolaisesti, jolloin se muuntaja voi maksaa helposti 150-200 €+muutostyöt päälle. Sinällään se muutostyö on kuin mikä tahansa työ alan ammattilaisille, eli tulee varmaan maaliin osaavissa käsissä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
06.07.2019 21:39:09 (muokattu 06.07.2019 21:44:44)
harryk: Tällainen operaatio vaatii alan urakointipätevyydet ym. Maahanatuojalla on varmaan tietoa siitä mitä asiassa tehdään. Mesan vahvistimet ovat yleensä rakenteeltaan niin hankalia, että se muuntajan vaihto ei välttämättä ole pikku juttu. Lisäksi Mesan vahvistimiin sopivat ulkopuoliset muuntajat on jostain syystä hinnoiteltu aika suolaisesti, jolloin se muuntaja voi maksaa helposti 150-200 €+muutostyöt päälle. Sinällään se muutostyö on kuin mikä tahansa työ alan ammattilaisille, eli tulee varmaan maaliin osaavissa käsissä.

Se menee siis varmaan tuntiveloituksena se työ ja se mitä olen teikäläisten kanssa jutellut, niin mesan vahvistimien purkaminen ja kasaaminen on jonkin verran työlästä, vaikka olisi niihin hyvinkin perehtynyt. Se tarkoittaa että pahimmoillaan homma ei suju tunnissa eikä kahdessa....... varovaisesti voisi siis arvioida, että se homma voisi helposti kustantaa viitisensataakin (jos vaikka ottaisi esimerkkitapaukseksi tuon torilla olevan RoadKing 2 vahvarin).

Kaveri pyytää siitä 1600 egee ja siihen viissataa päälle tekisi sen 2100, joka on hyvin pitkälti sitä mitä noista pyydetään suomisähköillä..... edellyttäen tietenkin että se viissataa muuntajarempasta ei ole aliarvioitu hinta (ymmärrän, että tekijät laskuttaa tapauskohtaisesti noista). Lähinnä mietin sitäkin kun jostakin (uraltonen sivuilta varmaan) että jos vahvistimen ostaa amerikan sähköillä, niin hinnasta voi huoletta raapaista sen muuntajarempan pois, niin siksikin olisi hyvä tätä juttua pystyä vähän miettimään.

E: moni on päätynyt käyttämään sitä ulkoista 220V->110V muuntajaa. Itse vaan jotenkin mietin, että siinähän tulee kaksi muunnosta yhden sijasta. Ensin verkko virta muutetaan 110 volttiin ja sen jälkeen vahvistimen muuntaja muuntaa sen 110 volttia vahvistimelle sopivaksi virraksi. Vaikuttaako se siis oikeastaan mihinkään, että virta vahvistimelle tulee muuntajan kautta eikä suoraan seinästä. Varmaan muuntajan on syytä olla laadukas, mutta muutenhan se on vaan sähköä.

Itse pitäisin kuitenkin elegantimpana ratkaisuna, että vahvistin olisi suoraan suomen sähköverkkoon sopiva.
harryk
06.07.2019 22:47:39

Tässä on linkki yhden Mesan eurooppalaisen muuntajatoimittajan sivulle: https://www.tubeampdoctor.com/en/sh … e_Roadster_Road_King_Series_II_1686 Oikea muuntaja kyllä varmaan löytyy jos vaan tiedetään mikä vahvistinmalli on kyseessä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hevikukko
07.07.2019 02:31:57 (muokattu 07.07.2019 02:34:06)
Aikanaan modautin Levytukussa Single Rectifier Rectoverbin suomisähkölle. Pelkkä muuntaja ei riitä siellä oli pari vastusta myös jotka piti vaihtaa muuten kärähtää muuntaja tai sitte posahtaa muutakin. Ei kannata alkaa leikkimään Mesan kanssa. Voi olla simppeli juttu kolvata mutta mitä kolvaa on asia erikseen. Levytukku varmaan vaihtaa muutaman sanan Mesan kanssa ni korjaaja tietää mitä tekee. Modaus maksaa muutaman satkun mutta jonotus kestää aina pari viiikkoa. Kun ostat suojaverkkomuuntajan se on noin 60-70 egee ja saattaa kuulemma aiheuttaa häiriötä tai tummentaa ääntä....mulla ei tehnyt niin mutta oli jotain häikkää efektiloopissa ja sekin korjattiin samalla. Mun eka Mesa oli se Rectoverb ja onnellinen uusi omistaja sai hienon Suomi-Rectoverbin täältä M.netistä kun myin sen pois =)
Jos soitto ei välillä kulje se ei vaan kulje....ollaan kaikki ihmisiä!!!!!!!
basisti1971
07.07.2019 06:17:53 (muokattu 07.07.2019 06:29:44)
Moi.

hallu: E: moni on päätynyt käyttämään sitä ulkoista 220V->110V muuntajaa. Itse vaan jotenkin mietin, että siinähän tulee kaksi muunnosta yhden sijasta. Ensin verkko virta muutetaan 110 volttiin ja sen jälkeen vahvistimen muuntaja muuntaa sen 110 volttia vahvistimelle sopivaksi virraksi. Vaikuttaako se siis oikeastaan mihinkään, että virta vahvistimelle tulee muuntajan kautta eikä suoraan seinästä. Varmaan muuntajan on syytä olla laadukas, mutta muutenhan se on vaan sähköä.

Jenkki- (EDIT ja japsi-ym.) laitteita on käytetty steppereiden kanssa maailman sivu, tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

Stepperin mitoituksessa kannattaa olla tarkka, ja varmistaa mittauksin että vahvistimen tms. laitteen saama jännite todella pysyy spekseissään kuormasta riippuen.

Etenkin jos säästetään ja ostetaan stepperi evilbaystä tai amazonista "kun halvalla sai".

Muuntosähköllä pystyvät kyllä auttamaan mitoituksessa, mutta minimissään muuntajan tehon tulee olla sama kuin vahvistimen maksimi OTTO-teho.
Itse olen käyttänyt 1,5-2*suuremmalla tehontuotolla varustettuja steppereitä jolloin tyhjäkäynnin ja osakuorman ylijännitettä vaarallisemman alijännitteen mahdollisuus täydellä teholla kuormitettaessa pienenee lähes olemattomiin.

Stepperin käytössä on myös syytä muistaa että esimerkiksi jenkkien vaihtosähkön taajuus on 60Hz sivistyneiden maiden 50:n sijaan, joten rippelin aiheuttaman säröresonanssin taajuus on etenkin putkivahvistimissa korvinkuultavasti erilainen, ja tapauksesta riippuen vahvistimen ulostuloteho laskee hieman.
Trankkuvahvareissa jälkimmäinen ominaisuus on selvempi, putkivahvistimessa tuota ei huomaa kuin täysin puhtailla soitettaessa hivenen aikaisemmasta säröytymisestä.

Skoopin kanssa toki huomaa välittömästi, mutta harvemmin skoopin kanssa soitellaan ;).

hallu: Itse pitäisin kuitenkin elegantimpana ratkaisuna, että vahvistin olisi suoraan suomen sähköverkkoon sopiva.

Totta kai on elegantimpi, mutta on melkoinen sääli jättää joku asiallinen vahvistin vaille käyttöä vain siksi ettei sitä pysty suoraan kytkemään verkkoon.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)