Aihe: Mies vs. naisääni mikille
1
sapii
25.06.2019 22:20:39 (muokattu 25.06.2019 22:23:39)
Meillä on ollut ongelmana se, että miehen ääni kuuluu treeneissä/keikoilla paljon kovemmin kuin naisen(taustat ja jotkut leadit) mikseristä toki voidaan säätää balanssit kohdilleen, mutta onko olemassa jotain herkempää laulumikkiä naisäänelle, joka balansoi äänen järkevästi, ettei mikserin potikat ole tapissa. En ole kovinkaan perehtynyt mikkitekniikkaan joten ehdottakaa. Konkkamikki minulla on kitaravahvarille, mutta muuta ei tähänhätään löydy. Ja kaikki muu mikitys on tullut bändin/jonkun muun kamoista.
basisti1971
26.06.2019 06:17:45 (muokattu 30.06.2019 06:29:06)
Moi.

sapii: Meillä on ollut ongelmana se, että miehen ääni kuuluu treeneissä/keikoilla paljon kovemmin kuin naisen(taustat ja jotkut leadit) mikseristä toki voidaan säätää balanssit kohdilleen, mutta onko olemassa jotain herkempää laulumikkiä naisäänelle, joka balansoi äänen järkevästi, ettei mikserin potikat ole tapissa.

Tavallisesti kun valkataan mikkiä mies-/naisäänelle, pääpaino on taajuustoistossa, ei herkkyydessä.
Se että (viiskasia ;)) kehittyneemmät mikrofonit joista miesäänelle ei välttämättä ole yhtä paljon lisähyötyä kuin naisäänelle sattuvat olemaan herkkyydeltään ykkösdesibelejä "parempia", ei sinänsä ole tarkoituksellista, vaan modernimman valmistustekniikan kylkiäisenä tullut lisäarvo.

Herkkä mikki poimii lavaälämölön perinteisine monitorointeineen jopa herkemmin kuin hyötysignaalin, joten mikinvaihdosta tuskin on kiusattavissa merkittävää parannusta kuuluvuusongelmiin, ellei mennä suoraan linjaan soitettaviin instrumentteihin ja/tai korvamonitorointiin.
Tai ellei nykyinen naislaulajan mikki ole joku markettihalpis.

Itse lähtisin -ja olen useamman vuosikymmenen noin toiminutkin- parantamaan laulun kuuluvuutta joko lavaälämölöä pienentämällä, tai mikkitekniikka parantamalla ja lauluvoimakkuutta nostamalla.
Parhaaseen lopputulokseen pääsee toki kumpaiseenkin osa-alueeseen syventymällä.

Laulun monitoroinnissa on lisäksi kuulemisen fysiologian ansiosta sudenkuoppa johon sortuvat niin amatöörit kuin mikkiinlaulamiseen tottumattomat ammattiaisetkin.
Varsin usein monitoroinnin tasoa nostettaessa laulaja laulaa sitä hiljaisemmin mitä paremmin hän oman laulunsa kuulee.

Ongelmaa ei helpota mikrofoninpelko joka sekin vaivaa turhan monia, lauletaan kaukana ja pääsääntöisesti jopa ohi mikin.
Tai fiilistellään musavideotyyliin mikkikäsi oikoisena kuvitellen että laulua tarttuisi äänisingnaaliin hälyäänien yli.

Ja kun laulu ei kuulu, on se miksaajan tai laitteiden tai kummankin vika...

Lavaälämölön taltuttamiseen en tällä kertaa puutu vaikka olennainen osa laulun kuulumista instrumenttien yli livetilanteessa onkin ;).

T:Samuli
sapii
27.06.2019 15:36:46
Kiitos Samulille vastauksesta. Olen todellakin varsin noviisi varsinkin mikkiin laulamisen osalta. Pitänee alkaa treenaamaan omaa laulutekniikkaa, niin että ääntä lähtisi enemmän. Mikki on kyllä ihan ammattikäyttöön tarkoitettu..(en tiedä mikä, mutta ei markettihalpis)
basisti1971
30.06.2019 06:27:59
Moi.

sapii: Kiitos Samulille vastauksesta.

Ole hyvä.

sapii: Olen todellakin varsin noviisi varsinkin mikkiin laulamisen osalta.

Kuten mainitsin, mun kokemuksen perusteella hämmentävän iso osa "ammattilaisistakin" ovat ainakin äänihenkilön kantilta noviiseja vaikka poikkeuksiakin toki löytyy.
Etenkin jos kalusto ei ole tuttua ja turvallista ja tiskin ääressä ei hääri tuttu ääniteknikko.

Kuten kaikessa muussakin, harjoitus tekee mestarin, vaikkakin vaatii kyllä liki poikkeuksetta opastajan joka sopii opastettavan egolle ;).

sapii: Pitänee alkaa treenaamaan omaa laulutekniikkaa, niin että ääntä lähtisi enemmän.

Etenkin näin itse"oppineena" laulajana olen vahvasti sitä mieltä että tuo on syytä tehdä opettajan avustuksella ettei epähuomiossa tule vaurioittaneeksi äänihuulia.

Laulun dynamiikkaan on myös syytä kiinittää ertyishuomiota, lähes aina dynamiikka latistuu olemattomiin kun laulun voimakkuutta nostetaan.

Dynamiikan säilyttämiseksi ja äänen säästämiseksi suosittelisin ainakin ensalkuun myös aiemminmainitsemaani treeni-/lavavolumetason laskemista tavalla tai toisella, tuosta hyötyvät muutkin osa-alueet kuin laulu.

sapii: Mikki on kyllä ihan ammattikäyttöön tarkoitettu..(en tiedä mikä, mutta ei markettihalpis)

Siinä tapauksessa mikin vaihdolla tuskin on merkittävää parannusta saavutettavissa.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)