Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaraetuaste akustisen kitaraan asennettavalle mikille
1
GrooverMan
29.06.2019 16:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
viimein ns. yleisistä syistä päätin mikittää Martin D-18 kitarani (vm. 2007). Laitoin tilaukseen JJB prestige-330 mikrofonin, joka lienee hyvin samanlainen kuin K&K Pure Mini.
 
Onko ehdotuksia toimivaksi etuasteeksi tähän systeemiin? Ja jottei olisi liian helppo kysymys, lisätään, että budjetti on rajallinen koska ei ole selvyyttä paljon akkaria tuun livenä jatkossa tarvitsemaan. Upgreidaan sitten myöhemmin jos tulee paljon keikkoja.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
Basifisti
29.06.2019 17:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt Korgin DT-10 -viritintä. Nytkin näyttäisi olevan yksi myynnissä torilla 25 eurolla. Erittäin hyvä soundi ainakin Pure Minillä ja monia vaihtoehtoja tullut kokeiltua yli kymmenen vuoden aikana samalla mikillä. Tämä siis toimii jos ei tarvitse mitään kummempaa äänenmuokkausta olla etuasteessa. Itsellä yleensä ihan perusmikserin EQ ja kaiku ovat riittäneet lisäksi.
 
uimahallinvalvoja
30.06.2019 10:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltone Trans Siberian Boost. Toimii ainakin K & K Pure Minin kanssa erittäin hyvin.
 
JoKo
30.06.2019 13:07:22 (muokattu 30.06.2019 13:10:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kyllä käyttäisin piezo-mikkiin tarkoitettua etuastetta, noista edellä ehdotetuista ei kumpikaan ole sellainen. Ne on suunniteltu ottamaan n. 50 kilo-ohmin signaalia sähkökitarasta tai vastaavasta soittimesta. Piezojen impendanssi on taas megaohmeja.
 
EDIT. Toi Trans-Siberian boost käy sittenkin tuohon tarkoitukseen.
 
uimahallinvalvoja
30.06.2019 15:49:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Mä kyllä käyttäisin piezo-mikkiin tarkoitettua etuastetta, noista edellä ehdotetuista ei kumpikaan ole sellainen. Ne on suunniteltu ottamaan n. 50 kilo-ohmin signaalia sähkökitarasta tai vastaavasta soittimesta. Piezojen impendanssi on taas megaohmeja.
 
EDIT. Toi Trans-Siberian boost käy sittenkin tuohon tarkoitukseen.

 
Joo, siinä taitaa olla 5 Mohm sisääntuloimpedanssi jollen väärin muista.
 
McLeach
30.06.2019 16:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon kk pure minille käyttänyt palmerin aktiivista diboksia, jonka impedanssi mätsää mikin kanssa. Mutta paremman saundin oon saanut esim zoomin akkarietuasteesta (oisko joku A1 tms.). Joten siis suosittelen nimenomaan akkarille tehtyä laitetta niin tulee luultavasti heleämpi ja luonnollisempi saundi ulos.
 
Basifisti
30.06.2019 19:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Mä kyllä käyttäisin piezo-mikkiin tarkoitettua etuastetta, noista edellä ehdotetuista ei kumpikaan ole sellainen. Ne on suunniteltu ottamaan n. 50 kilo-ohmin signaalia sähkökitarasta tai vastaavasta soittimesta. Piezojen impendanssi on taas megaohmeja.
 
EDIT. Toi Trans-Siberian boost käy sittenkin tuohon tarkoitukseen.

 
Näinhän se periaatteessa on. Ajatus on että kun vahvistimen sisääntulon impedanssi on tarpeeksi suuri niin se ei varmasti kuormita mikkiä. Jos esim. kytkee piezon suoraan mikserin line inputtiin niin soundista tyypillisesti katoaa alapää kun impedanssi on luokkaa kymmeniä kilo-ohmeja. Trans-Siperian boostissa impedanssi on varmuuden vuoksi 5 megaohmia.
 
Isolla impedanssilla voi kuitenkin tapahtua myös toisin päin, eli alapäästä tulee hieman liiankin muhkea. K&K:n omassa preampissa impedanssi on 1 megaohmia. Samoin on esim. Zoomin A2.1 etusessa - ja Korgin DT-10:ssä. Se kun sattuu olemaan tyypillinen kitaravahvistimen sisääntuloimpedanssi.
 
Näitä pitää tietysti itse kokeilla niin löytyy se tarpeeksi sopiva. Jollekin asialla ei varmaan ole edes niin suurta merkitystä. DT-10:ä ehdotin kun on aika halpa kokeilla ja toimii samalla virittimenä. Samoin voi kokeilla vaikka jotain Bossin pedaalia jos sellainen on nurkissa. Niissä on hyvä bufferi vaikka efekti ei olisi päällä ja muistaakseni olen ainakin CE-2:sta joskus käyttänyt etusena hyvin tuloksin. Itse olen huomannut että yhden megankin sisääntulolla Pure Mini on aika bassovoittoinen, mikä onkin sopinut omiin soittohommiin.
 
GrooverMan
01.07.2019 12:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastauksista! Tämä auttaa eteenpäin.
 
Bossin viritin mulla onkin, joten testataan sitä ensimmäisenä.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «