Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5189 190 191 192 193202 203 204 205 206
Stone
24.06.2019 12:18:30 (muokattu 24.06.2019 12:19:02)

Kuha: Jaa-a, en maindaa, Bajan kaula hyvä mun räpylään

Vieläkin kaivelee, että menin aikanaan vaihtamaan itte viimeiseen asti tuunatun bajani veks. Tosin sain hyvää vastinetta vaihdossa, mutta se kaula on tosiaan ihan parhautta bajassa ja muutenkin tietty...siis minun mittapuuni mukaan.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Puavali
24.06.2019 14:12:18
PIM: Kaulan terävistä reunoista on ihan turha kärsiä, kun ne voi pyöristää ihan itse pienellä vaivalla muutamassa minuutissa parin euron hiomasienellä. Itse olen pyöristelyt kaulan reunat ainakin puolesta tusinasta omia kitaroitani tämän Darrel Brownin videon ohjeiden mukaan ja samalla hoidellut myös mahdollisesti törröttävät nauhanpäät.

https://www.youtube.com/watch?v=ZoWp4Ax9zAA

Tää on taas näitä videoita, joissa kahden minuutin asiasta on kahdentoista minuutin video, koska on hauska esiintyä videolla asiantuntijana.
hallu
24.06.2019 15:44:39 (muokattu 24.06.2019 15:48:19)
Laulava Kylätohtori: Baja telen kaulan reunojen pyöristysten puute on tympeä juttu. Tykkääkö joku näistä pyöristämättömistä, vai miksiköhän niin moni Fenderin kaula on sellainen. Samoin kaulan v-profiili ei välttämättä ole kuitenkaan se paras mahdollinen. Tuon, kun kasvattaisi c:ksi tai d:ksi, niin olisi varmaan parempi.

50's Classic Player Stratossa lienee samanlainen, vähän meni gas siitäkin...

Mä tykkäsin bajan kaulaprofiilista, mutta en tykännyt jyrkästä nauhanpään hionnasta ja joo kyllä pyöristys olisi ollut parempi, mutta etenkin jyrkät nauhanpäät piti hioa loivemmiksi. Fenderillä taitaa olla niin, että niissä vähän häävimmissä kitaroissa se otelaudan reuna on pyöristetty muistuttamaan kunnolla kulunutta otelautaa. Mutta itse en kovin paljoa siitä reunasta ole häiriintynyt. Esim AVRI telen kaulasta tykkäsin vielä enemmän koska siinä oli se otelaudan reuna pyöristetty ja nauhanpäät loivemmaksi hiotut, mutta oli kaikeksi onneksi tehty paksu kiiltolakkaus kuten bajassakin (se on mun lemppari pintakäsittely fenkuissa).

Bajassa s-1 kytkin ja neliasentoinen mikkivalitsin oli itselleni ihan ehdottomia enkä olisi niistä luopunut vapaaehtoisesti. Sen sijaan minua vähän otti kupoliin, että häiriösuojaus oli tehtaalla jätetty tekemättä (omaani sen teetin jälkikäteen). Ja tosiaan meksikotyyliset jyrkät nauhanpäät ei ole makuuni ja ne piti fiksata. Muuten baja oli kyllä itselleni parhautta...... niin parhautta, että lopulta myin sen kuitenkin :-D

E: mietin itselleni unelmien telekasteria niin se olisi varmaan AVRI vaahteralaudalla ja saarni podylla. Sähköiksi neliasentoinen mikksivalitsin ja s-1 kytkin sekä jotkut häiriöttömät mikit joissa kuitenkin toteutuisi telen tallamikin ominainen soundi vähintään yhtä hyvin kuin bajassa. EMG:t on stratossa ihan ehdottomat, mutta telen tallapositioon se EMG:lä ei taida olla sopivaa mikkiä.... jos olisi niin sellaiset sitten.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Laulava Kylätohtori
24.06.2019 16:57:24
hallu: Mä tykkäsin bajan kaulaprofiilista, mutta en tykännyt jyrkästä nauhanpään hionnasta ja joo kyllä pyöristys olisi ollut parempi, mutta etenkin jyrkät nauhanpäät piti hioa loivemmiksi. Fenderillä taitaa olla niin, että niissä vähän häävimmissä kitaroissa se otelaudan reuna on pyöristetty muistuttamaan kunnolla kulunutta otelautaa. Mutta itse en kovin paljoa siitä reunasta ole häiriintynyt. Esim AVRI telen kaulasta tykkäsin vielä enemmän koska siinä oli se otelaudan reuna pyöristetty ja nauhanpäät loivemmaksi hiotut, mutta oli kaikeksi onneksi tehty paksu kiiltolakkaus kuten bajassakin (se on mun lemppari pintakäsittely fenkuissa).

Joo, ei se sinänsä iso asia ole. Itsekin kiinnitin siihen huomiota vasta äskettäin, vaikka tuo on mulla ollut yli puoli vuotta, kun huvikseni vertailin eri kauloja. Mulla on Fenkun japsi 70's stratossa about samanlainen kaula, mutta C-profiililla ja reunapyöristyksillä. Kyllä se vaan on omaan käteen mukavampi. Tuosta (soft) V:stä ikään kuin puuttuu materiaalia kaulasta. Pyöreämpi profiili olisi jotenkin täyteläisemmän oloinen. Ja mulla on käytännössä kaikissa kitaroissa ollut reunapyöristykset, joten kai niihin on jo tottunut.

Mä olen ymmärtänyt, että nuo pyöristykset on ihan vintage-korrekteissa ei relic-stratoissakin, eli että olisivat ihan alkuperäiset ja nämä Mexicon piikkireunat sitten myöhempää halpuutushumpuukia. Tietoa ei kylläkään ole asiasta.

Bajassa s-1 kytkin ja neliasentoinen mikkivalitsin oli itselleni ihan ehdottomia enkä olisi niistä luopunut vapaaehtoisesti. Sen sijaan minua vähän otti kupoliin, että häiriösuojaus oli tehtaalla jätetty tekemättä (omaani sen teetin jälkikäteen). Ja tosiaan meksikotyyliset jyrkät nauhanpäät ei ole makuuni ja ne piti fiksata.

Mä en keksi mitään käyttöä niille napin takana oleville soundeille. Ja tuota 4-asentoista kytkintä kokeilin myös toisessa telessä, mutta mä en vaan oikein tykännyt tuosta kaula+talla-soundista, mikä oli kyllä pettymys. Se on vähän kuin tallasoundi, mikä on pilattu sotkemalla kaulamikki siihen. Ymmärrän kyllä, että jotkut tykkää, mutta sen verran vähän tuolle on käyttökohteita, että pistin toiseen teleen 3-asentoisen takaisin. Ihan vaan, koska kaulamikkiä yksinään on ärsyttävä vaihtaa lennossa. Normikytkimellä se menee, kun huitaisee kytkimen ääriasentoon, mutta 4-asentoisella pitää alkaa säätämään tarkemmin.

Muuten baja oli kyllä itselleni parhautta...... niin parhautta, että lopulta myin sen kuitenkin :-D

Voi olla itselläkin edessä. :D Olen nyt pitänyt tätä originaalina ihan vaan, jos kuitenkin menee myyntiin. Onhan tämä pirun hyvä ihan näinkin, tämä nyt on tällaista turhaa valitusta, mutta pitää nyt katsoa, löytyykö tuolle käyttöä.

E: mietin itselleni unelmien telekasteria niin se olisi varmaan AVRI vaahteralaudalla ja saarni podylla. Sähköiksi neliasentoinen mikksivalitsin ja s-1 kytkin sekä jotkut häiriöttömät mikit joissa kuitenkin toteutuisi telen tallamikin ominainen soundi vähintään yhtä hyvin kuin bajassa. EMG:t on stratossa ihan ehdottomat, mutta telen tallapositioon se EMG:lä ei taida olla sopivaa mikkiä.... jos olisi niin sellaiset sitten.

Itse tykkään tuosta Tokain ATE-55:sta tällä hetkellä eniten. Myös Fenderin AVRI '52 on loistava, mutta tuo on niin lähellä sitä, etten nähnyt aikanaan mitään järkeä vaihtaa sellaiseen. Ja samaan lopputulokseen olen tullut myöhemminkin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Basifisti
25.06.2019 16:44:06
Näyttäisi siltä että Baja ja muita Meksikon ihmeitä kohta korvataan uudella tuotesarjalla, Vinteralla. Ei ilmeisesti mitään radikaaleja uudistuksia tiedossa mutta kuitenkin. Jospa nyt pyöristävät sitten otelaudan reunat. Itse en näin aluksi ainakaan lämpene uudelle nimelle. Ehkä siihenkin tottuu ajan kanssa.

https://www.pmtonline.co.uk/blog/20 … r-vintera-series-guitars-announced/
Mikko1978
25.06.2019 16:57:14 (muokattu 25.06.2019 16:58:34)
Oletteko pyöristelleen lakattujen normaalien vaahteraotelautojen reunoja? Äkkiä ajatellen tulee nopeesti reliikkilookia vähemmän esteettisellä tavalla. Nätillä kaarevuussäteellä pyöristetty otelauta on mun makuun parhautta ja juuri tuosta syystä olen toistaiseksi kiertänyt vaahteraotelautaiset kaukaa. Se on selvää, että pyöristykset vaativat vaihtelevan määrän käsityötä, joka ei oikein sovi halpaan massatuotettuun kitaraan.
mikki73
25.06.2019 17:47:34
Ite hankein bladen telecasterin, vaahteraotelauta ja muuten ihan perussetillä. Tuntuu ainakin vielä oikeen mukavalta hyppysissä, ehkä tallamikki vois olla rouheampi omaan makuun. Tuntuu laadukkaalta kitaralta näin alkuunsa.
zombywoof
25.06.2019 17:50:34
Itselläni ei ole ollut ongelmia bajan kaulan kanssa eikä muutenkaan koko skebassa ole valittamista. Noita Vinteroita pitää kyllä käydä testimässä, tuo "Maple Neck with an Early '50s "U" profile shape, capped with a 9.5" Radius Maple fretboard" maininta herättää mielenkiintoa.
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
varakeef
25.06.2019 18:40:41
Mistä otelaudan reunojen pyöristämisestä täällä puhutaan? Otelaudan kaarevuuttakin työnnetään samaan virkkeeseen, eli mistä on kysymys? Ja eroa tämän suhteen tehtäisiin vaahterakaulan ja ruusupuuotelaudan välillä. En ymmärrä.

Eikö speksi nyt kuitenkin ole ollut se, että otelaudan kaarevuus on 7,25 (tai myöhemmin vaihtoehtoisesti jotain litteämpää) siitä riippumatta, onko otelauta eri materiaalia kuin itse kaula? Pyöristystä otelaudan pintatason ja kaulan rajakohdassa ei perinteisesti ole, kulma on 90 astetta (+ se kaarevuussäteen tuoma lisä)? Ehkä tehtaalla on yksi veto santapaperilla hutastu?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikko1978
25.06.2019 19:10:23
varakeef: Mistä otelaudan reunojen pyöristämisestä täällä puhutaan? Otelaudan kaarevuuttakin työnnetään samaan virkkeeseen, eli mistä on kysymys? Ja eroa tämän suhteen tehtäisiin vaahterakaulan ja ruusupuuotelaudan välillä. En ymmärrä.

Eikö speksi nyt kuitenkin ole ollut se, että otelaudan kaarevuus on 7,25 (tai myöhemmin vaihtoehtoisesti jotain litteämpää) siitä riippumatta, onko otelauta eri materiaalia kuin itse kaula? Pyöristystä otelaudan pintatason ja kaulan rajakohdassa ei perinteisesti ole, kulma on 90 astetta (+ se kaarevuussäteen tuoma lisä)? Ehkä tehtaalla on yksi veto santapaperilla hutastu?

https://musikraft.com/cmspage.php?page_id=32

Tuossa on noita pyöristyksiä kuvattu. Osassa kitaroista on terävät reuna ja toisissa pyöristetyt. Vaahte on monesti lakattu, ja jos sen menee hiomaan pyöräeksi, niin lakkaus lähtee samalla, jolloin reunat menevät helposti suttuisan näköisiksi.
Laulava Kylätohtori
25.06.2019 19:39:51
Ongelma on, ainakin omalla kohdallani, varsin voimakas sana. Kyllä tuo Bajan vaahterakaula hyvä on, mutta pieni pyöristys tekisi siitä vieläkin paremman. Itse, kun soittelen pääasiassa käyttäen peukaloa, niin tuo reunan terävyys ikään kuin korostuu. Eihän sitä muuten juuri huomaa.

Tuolla vinkattiin itse pyöristämistä. Kyllähän se itselläkin kävi mielessä, mutta toisaalta en taida jaksaa alkaa raiskaamaan hyvää kitaraa. Jos se alkaa haittamaan, niin ainahan voi vaihtaa sellaiseen, missä on pyöristykset valmiina..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
jarmo vh
19.10.2019 12:32:09
Hoi telehemmot! Apua tarvitaan. Mikä avuksi kun telen tallamikki (diMarzio Chopper) poimii etenkin säröllä häiritsevän voimakkaan helähdyksen/ kihinän/ sirinää iskun jälkeen. Mikki on kiinni ruuvilla ja jousilla, auttaisiko kumi tai muu vastaava kiinnityksessä. Vai tuleeko ääni tallan säätöruuveista ja jousista? En tiedä.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
73nd3r
19.10.2019 21:21:48
jarmo vh: Hoi telehemmot! Apua tarvitaan. Mikä avuksi kun telen tallamikki (diMarzio Chopper) poimii etenkin säröllä häiritsevän voimakkaan helähdyksen/ kihinän/ sirinää iskun jälkeen. Mikki on kiinni ruuvilla ja jousilla, auttaisiko kumi tai muu vastaava kiinnityksessä. Vai tuleeko ääni tallan säätöruuveista ja jousista? En tiedä.
Siis kuuluu nimenomaan vahvistimen kautta?
Ekaks tulee mieleen, että Mickey on liian korkealla.
Tallapalojakin kannattaa tsekkailla, tee vaikka pieni eestaas-säätö.
Ja se kumikiinnitys/pehmustus on aika helppo testata.
jarmo vh
21.10.2019 09:38:11
Jep, nimenomaan vahvistettuna kuuluu, eli mikki sen ottaa. Olen nyt lähes varma, että täytyy vaan "eristää" mikki paremmin tallasta eli laittaa josien tilalle kumit tai muuta vastaavaa.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
Progorava
21.10.2019 10:37:21
jarmo vh: Jep, nimenomaan vahvistettuna kuuluu, eli mikki sen ottaa. Olen nyt lähes varma, että täytyy vaan "eristää" mikki paremmin tallasta eli laittaa josien tilalle kumit tai muuta vastaavaa.

Kumituubia vain tilalle. Itsekin jouduin aikoinaan tekemään saman tempun. Allpartsilta löytyy jalan(ft) pätkissä tota leikattavaksi.

https://www.thomann.de/fi/allparts_pickup_tubing.htm
Joulupukki
kloppis
22.10.2019 12:56:45
Olen ostamassa uutta Teleä. Budjettina noin 600-700e. Fender Player Tele osui silmään ja sopi kaupassa hyvin käteen sekä soundasi erittäin hyvältä. Voiko tämän kanssa mennä vikaan?
Laulava Kylätohtori
25.10.2019 21:50:32
kloppis: Olen ostamassa uutta Teleä. Budjettina noin 600-700e. Fender Player Tele osui silmään ja sopi kaupassa hyvin käteen sekä soundasi erittäin hyvältä. Voiko tämän kanssa mennä vikaan?

Taisit itse jo vastata kysymykseesi. Jos soundi ja tuntuma miellyttää, niin anna mennä vaan. Ja jos playerin modern-c miellyttää, niin taitaa olla turha ehdolla Bajaa tai Tokain näkemyksiä aiheesta.
Laulava Kylätohtori
25.10.2019 21:54:03
Ai hitto, että tuo Baja kolahtikin taas kovaa. Tiedä sitten, miksi soundikin kuulosti taas niin hyvältä ja kaulakin oli kohdillaan, vaikken vieläkään osaa sanoa, onko tuo V oikeasti loppujen lopuksi, kun päivä kääntyy iltaan, hyvä vai ei...

Mutta on se taas ollut muutaman päivän huikea peli. Testailin sitä myyntimielessä, mutta kyllä myynnit saa taas unohtaa.. :)
Stone
25.10.2019 22:51:39

Laulava Kylätohtori: Ai hitto, että tuo Baja kolahtikin taas kovaa. Tiedä sitten, miksi soundikin kuulosti taas niin hyvältä ja kaulakin oli kohdillaan, vaikken vieläkään osaa sanoa, onko tuo V oikeasti loppujen lopuksi, kun päivä kääntyy iltaan, hyvä vai ei...

Mutta on se taas ollut muutaman päivän huikea peli. Testailin sitä myyntimielessä, mutta kyllä myynnit saa taas unohtaa.. :)

Älä tee "meikäläisiä" ja mene hyvästä kitarasta luopumaan. Se temppu kaduttaa yhä, vaikkakin hyvää vastinetta olen sitten saanutkin. Bajassa on kyllä paljon kitaraa!
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)