Aihe: Keikkailu ja sen laskuttamisesta muutama kysymys.
1
kimurantti1
25.06.2019 06:35:38 (muokattu 25.06.2019 06:51:58)
Heickell: 1.Jos haluu keikkailla, mut EI nostaa palkkaa itse omasta roolista, niin miten se on järkevintä hoitaa?

Ainoa vaihtoehto on firma.

2.pystyykö esim. itse esiintyessään laskuttamaan sen vaikka vaimolle ja hän maksaa verot ja pitää rahan?

Tämä on veronkiertoa. Kukaan verotoimistossa ei usko, että käyt keikalla ja vaimosi pitää siitä saadut rahat. Jos olisin vaimosi en myöskään suostuisi tuollaiseen peliin. Vaikka kiinni ei jäisikään (jolla on omat seurauksensa) saattaa veroprosentti nousta, jolloin tietenkin hänelle jää omasta palkastaan vähemmän rahaa käteen.

3.Jos laskutuksen hoitaa Yritys(bändi)..

niin maksetaanko joka keikasta ns. verot kahteen kertaan?

eka yritys maksaa verot per. keikka, ja sitten soittaja maksaa verot palkastaan per. keikka?

Sulla menee nyt sekaisin arvonlisävero ja henkilökohtainen tulovero. Taiteellisen esiintymisen alv on 0%, eli 1000€ laskutushinnasta tasan 0€ on veroa. Toki itse maksat tuloveroa kaikista tuloistasi.

Jos lähdetään miettimään verotuksen monikerroksisuutta, niin pääsääntöisesti aina kun raha liikkuu vastikkeena jostain, maksetaan siitä veroa. Tulovero on maksettu palkasta, jolla soitin on ostettu. Soittimen ostaessa 24% sen hinnasta on yksityishenkilölle arvonlisäveroa. Soittimen hinnasta osa on kaupan voittoa, josta kauppa maksaa veroa. Osa on soitinmyyjän palkkaa, josta myös maksetaan verot, osa liiketilan hintaa, josta maksetaan veroa. Kaikki tämä ennen kuin olet tehnyt ainuttakaan keikkaa soittimellasi. Kun teet äänitteen, on studiopalvelujen hinnassa 24% alv. Taiteellisen esiintymisen, siis keikan myyntihinnan alv on 0%. Ellet omista firmaa, todennäköisesti käytät jotain laskutuspalvelua keikan laskuttamiseen. Laskutuspalvelun provikka voi olla mitä tahansa ja osa siitäkin on veroa. Kun saat palkan, maksat siitä mm. tuloveroa.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Nick Leeson
16.03.2020 11:00:13
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)