Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 514 15 16 17 1834 35 36 37 38
2randpo
06.06.2019 12:44:55 (muokattu 06.06.2019 12:55:36)

Riippumatta siitä puhutaanko kitarakamoista (kuten nyt tehdään), valokuvaamisesta, kirjan lukemisesta, musiikin kuuntelemisesta etc. niin digi/analog-valinta koskee aina poikkeuksetta aivan suoraan itse tekemisen tapaa. Näissä tehdään mielestäni kahta aivan eri asiaa. Sen sijaan jos vertaillaan vain ns. lopputulosta, ero ei välttämättä ole suuri, jos aina edes havaittava. Mutta koko prosessit ovat kokemuksellisesti (osin myös sosiaalisesti) täysin eri asioita.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
JohnPatrick
06.06.2019 17:22:27 (muokattu 06.06.2019 17:24:33)
Digi vs. analog -keskustelussa jää usein kitarakaapin rooli aika vähälle huomiolle, enkä puhu pelkästään tästä "amp in a room" -fiiliksestä minkä äänenpaine soittotilassa luo.

Esimerkiksi omalla kohdallani kävi niin että käytin pitkään putkivahvistimia ja sitten kokeilin suoraan AxeFxII:sta FRFR-monitorin kautta ja vaikka kotona onnistuin saamaan tosi hyvää soundia niin treenisolosuhteissa kovemmalla volyymillä en kuitenkaan onnistunut saamaan omaa korvaa tyydyttävää soundia ja soittofiilistä.

Palasin tämän epäonnistuneen kokeilun jälkeen putkivahvistimiin parin vuoden ajaksi ja sitten päätin taas kokeilla digiä uudelleen - ensin Atomic Amplifirellä ja sitten Fractal AX8:lla. Lopputulos oli kuitenkin sama, eli kotona huippusoundit, mutta treeniksellä ei vieläkään sytyttänyt... syyt miksi halusin saada digin niin kovasti toimimaan oli monien syiden lopputulosta ja enemmänkin ehkä käytännönsyiden sanelemaa ja tässä puntarissa omalla kohdallani vaakakuppi painoi selvästi digin eduksi.

Asioita jahkailtuani ajattelin kokeilla testimielessä Fractal AX8:aa kitarakaapin kanssa ja siinähän se sitten oli - kaikki ne puutteet, jotka koin FRFR-monitorin kautta soittaessani korjaantuivat kertaheitolla. Tässä tulee nyt se kirjoitukseni tärkein pointti eli ne ominaisuudet mitä yhdistin aiemmin digi vs. analogi eroavaisuuksiin olivatkin lopulta enemmän liitoksissa kitarakaappi vs. FRFR-monitori -asetelmaan.

Kitarakaapin kanssa soittaessa soittotuntuma muuttui "luonnollisemmaksi", nuotit syttyy niin kuin putkivahvistimissa olin tottunut ja se ihana luonnollinen feedback palasi takaisin. Erityisesti lead-soiton soittotuntumassa oli suurin ero ja tuntui että nuotit tulevat huomattavasti pienemmällä vaivalla ulos kitarasta kuin FRFR-monitorin kanssa. Tietty eläväisyys soundissa tuli muutenkin takaisin.
TTV
06.06.2019 17:34:10
JohnPatrick: Digi vs. analog -keskustelussa jää usein kitarakaapin rooli aika vähälle huomiolle, enkä puhu pelkästään tästä "amp in a room" -fiiliksestä minkä äänenpaine soittotilassa luo.

Esimerkiksi omalla kohdallani kävi niin että käytin pitkään putkivahvistimia ja sitten kokeilin suoraan AxeFxII:sta FRFR-monitorin kautta ja vaikka kotona onnistuin saamaan tosi hyvää soundia niin treenisolosuhteissa kovemmalla volyymillä en kuitenkaan onnistunut saamaan omaa korvaa tyydyttävää soundia ja soittofiilistä.

Palasin tämän epäonnistuneen kokeilun jälkeen putkivahvistimiin parin vuoden ajaksi ja sitten päätin taas kokeilla digiä uudelleen - ensin Atomic Amplifirellä ja sitten Fractal AX8:lla. Lopputulos oli kuitenkin sama, eli kotona huippusoundit, mutta treeniksellä ei vieläkään sytyttänyt... syyt miksi halusin saada digin niin kovasti toimimaan oli monien syiden lopputulosta ja enemmänkin ehkä käytännönsyiden sanelemaa ja tässä puntarissa omalla kohdallani vaakakuppi painoi selvästi digin eduksi.

Asioita jahkailtuani ajattelin kokeilla testimielessä Fractal AX8:aa kitarakaapin kanssa ja siinähän se sitten oli - kaikki ne puutteet, jotka koin FRFR-monitorin kautta soittaessani korjaantuivat kertaheitolla. Tässä tulee nyt se kirjoitukseni tärkein pointti eli ne ominaisuudet mitä yhdistin aiemmin digi vs. analogi eroavaisuuksiin olivatkin lopulta enemmän liitoksissa kitarakaappi vs. FRFR-monitori -asetelmaan.

Kitarakaapin kanssa soittaessa soittotuntuma muuttui "luonnollisemmaksi", nuotit syttyy niin kuin putkivahvistimissa olin tottunut ja se ihana luonnollinen feedback palasi takaisin. Erityisesti lead-soiton soittotuntumassa oli suurin ero ja tuntui että nuotit tulevat huomattavasti pienemmällä vaivalla ulos kitarasta kuin FRFR-monitorin kanssa. Tietty eläväisyys soundissa tuli muutenkin takaisin.

Miten vahvistat AX8 signaalin kitarakaapille? Tuleeko tässä vaiheessa lisää makua saundiin vai vasta kaapista? Millainen setuppi sulla on AX8 puolella (etuaste, pääte, ... )?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
JohnPatrick
06.06.2019 20:18:11
TTV: Miten vahvistat AX8 signaalin kitarakaapille? Tuleeko tässä vaiheessa lisää makua saundiin vai vasta kaapista? Millainen setuppi sulla on AX8 puolella (etuaste, pääte, ... )?

Mulla on nyt trankkupääte Seymour Duncan Powerstage 170 eli sellainen pedaalimallinen pääte. Mulla ei ole kokemuksia putkipäätteistä tässä käytössä et tulisko sieltä vielä lisää lämpöä et ehkä sellaistakin vielä kokeilen joskus. Tosin osasyy tähän koko digihommaan siirtymiseen oli myös huoltovapaus putkista... :D
TTV
06.06.2019 20:55:06
JohnPatrick: Mulla on nyt trankkupääte Seymour Duncan Powerstage 170 eli sellainen pedaalimallinen pääte. Mulla ei ole kokemuksia putkipäätteistä tässä käytössä et tulisko sieltä vielä lisää lämpöä et ehkä sellaistakin vielä kokeilen joskus. Tosin osasyy tähän koko digihommaan siirtymiseen oli myös huoltovapaus putkista... :D

Vaikuttaa näppärältä paketilta, tuosta SD:stä ei heti lopu hönkä bändinkään kanssa :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
TTV
08.06.2019 10:32:29
JohnPatrick: Asioita jahkailtuani ajattelin kokeilla testimielessä Fractal AX8:aa kitarakaapin kanssa ja siinähän se sitten oli - kaikki ne puutteet, jotka koin FRFR-monitorin kautta soittaessani korjaantuivat kertaheitolla. Tässä tulee nyt se kirjoitukseni tärkein pointti eli ne ominaisuudet mitä yhdistin aiemmin digi vs. analogi eroavaisuuksiin olivatkin lopulta enemmän liitoksissa kitarakaappi vs. FRFR-monitori -asetelmaan.

Minä allekirjoitan tämän kokemuksen nyt kans 110%. Laitoin AX8:sta kaappimallinnoksen pois ja kytkin linjalähdön Bluetone Bugaboon loopin returnista sen 2x6550 päätteelle, niin johan otti saundi sellaisen digiloikan ettei oo tosikaan. Kaappina on Bluetonen 1x12" custom. Siinä tuli samalla tuunattua Diezel Herbertin ja VH4:n, Friedman HBE:n ja ENGL Savagen presetit kuosiin ja nyt voikin soittaa "pinolla nuppeja" kuin oikeilla. Ja mikä parasta, tuo AX8 + Bluetone yhdistelmä on todella häiriötön ja soi täydellisesti volumetasosta riippumatta :-)

Aiemmin kun samoilla preseteillå koitti impulssien kanssa soittaa Genelecien kautta, oli koko ajan sellainen kälynen fiilis saundista. Se ei vaan kuulostanut luonnolliselta. Kuulokesoitossa tilanne taas täysin toinen, saundit ovat silkkaa hunajaa.

Oishan tämänkin voinut jo vuosia sitten kokeilla, mutta jotenkin olin fiksaantunut siihen että kyllähän Fractalista kaikki pitää diginä tulla parhaiten, varsinkin parhailla impulssivasteilla ja perushyvillä Geneleceillä. Tämän oivalluksen myötä meikäläisen "Thomannin toivelistalta" häipyi useampi nuppi veks :-) Taitaapa myös FM3 jäädä ostamatta, koska tuon AX8:n käyttöliittymä painikkeineen on vaan niin paljon kätevämpi...

Kiitoksia JohnPatrick:lle silmiä ja korvia avaavasta kirjoituksesta!
VIPMetal
08.06.2019 10:36:52

Tällanen digi+pääte+kaappi olis meikäläisenki toivelistalla ja saattais läpäistä fiilisseulan. =D
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
steelduck
08.06.2019 10:47:17 (muokattu 08.06.2019 10:49:47)

VIPMetal: Tällanen digi+pääte+kaappi olis meikäläisenki toivelistalla ja saattais läpäistä fiilisseulan. =D

Minulla oli Powered Kemper ja en kyllä päässyt sillä ja 4x12" kaapilla samoihin fiiliksiin, kuin 50w Bluetonella. Bändin kanssa se vaan hukkui muiden putkivahvistimilla soittavien alle. Aika monta profiilia tuli testattu ja EQ:ta väännettyä, mutta aina oli semmoinen olo, että soundi tuli jostain oven takaa verrattuna putkivahvistimeen.

Kemper tuli myytyä ja treenikämpällä mennään analogisilla (tai on mulla yksi digi-delay) ja kotona on muuten analogiset, mutta Universal Audio OX box "kaiuttimena", niin voi soittaa putket punaisena luurit päässä kerrostalossa.

Soittelen pääsääntöisesti Plexi ja Blackface tyyppisillä vahvistimilla reunasäröllä (päätesärö isossa osassa) ja sitten päälle kunnolla Fuzzia. Tuossa käytössä digi-vehkeet eivät oikein onnistu tuomaan samaa dynamiikkaa, kuin putkivehkeet.
Lepinkäinen
08.06.2019 10:53:46 (muokattu 08.06.2019 10:54:09)
2randpo: Riippumatta siitä puhutaanko kitarakamoista (kuten nyt tehdään), valokuvaamisesta, kirjan lukemisesta, musiikin kuuntelemisesta etc. niin digi/analog-valinta koskee aina poikkeuksetta aivan suoraan itse tekemisen tapaa. Näissä tehdään mielestäni kahta aivan eri asiaa. Sen sijaan jos vertaillaan vain ns. lopputulosta, ero ei välttämättä ole suuri, jos aina edes havaittava. Mutta koko prosessit ovat kokemuksellisesti (osin myös sosiaalisesti) täysin eri asioita.

Tämä on ihan totta, mutta jos katsoo kuinka digi on lähes täysin vallannut kuvaus puolen, niin tällä analogialla ei analogiselle signaalitielle ennusta kovin vahvaa tulevaisuutta.
hallu
08.06.2019 11:58:29
Lepinkäinen: Tämä on ihan totta, mutta jos katsoo kuinka digi on lähes täysin vallannut kuvaus puolen, niin tällä analogialla ei analogiselle signaalitielle ennusta kovin vahvaa tulevaisuutta.

Kuvauspuolella filmi on kuitenkin tehnyt vahvaa paluuta. Siis harrastekuvauspuolella, arkikuvaus on tietenkin siirtynyt kamerakännyköille lopullisesti ja peruuttamattomasti, mutta valokuvausken harrastajilla on tullut filmi takaisin yhdeksi kuvaustavaksi usein tietenkin digin rinnalle.

Asia ei tietenkään on ihan täysin verrannollinen musiikin tekemiseen, koska musiikkia tuottaa vain harrastelijat ja ammattilaiset, niin toiminta on pienimuotoisempaa ja toisella tavalla motivoitunutta. Kyllähän musiikin kulutuspuolella digi on itseoikeutettu ykkönen, mutta tuotannossa digitaalisuuden ja analogisuuden raja on hämärämpi.

Mun mielestä tuossa aikaisemmassa kommentissa esillä ollut huomio välineen vaikutuksesta tuotantoprosessiin, oli todella hyvä ja olennainen. Se varmaan on taiteilijalle juuri kaikkein tärkeintä miten tuotantoprosessi tukee luovuutta ja miten se sopii siihen omaan tapaan tehdä, ajatella ja tuntea. Ainakin itse tunnistan, että oma kipuiluni digin kanssa liittyy juuri tähän puoleen.

Esimerkiksi nyt olen tuskaillut kaappi-impulssien kanssa kun ei löydy oikeaa kaappia vastaavaa impulssia mulle, niin suunnittelen tekeväni sellaisen itse. Tosin kun olen asiaan alkanut perehtyä, niin minulle on valjennut kuinka kompleksinen kysymys sekin on. Se mallinnettava kaappi soundaa joltakin, jonka kuulen kun soitan sitä. Sitten soittohuoneen akustiikka soundaa joltakin joka vaikuttaa siihen miten kaappini kuulen. Nyt jos haluan tämän kokemuksen siirtää tietokoneella kuultavaksi, niin minun on huomioitava mikrofonin vaikutus jolla sen impulssin tallennan ja lisäksi korvakuulokkeet ja monitorikaiuttimet eivät ole neutraaleja, vaan vaikuttaa siihen soundiin (monitoreilla tosin saan sen huoneen mukaan koska soitan samassa tilassa kuin missä soitan kitarakaapillakin). Mutta siis esimerkkinä vain siitä kuinka vaikeaa on löytää vaihtoehtoa signaaliketjun yksinkertaisimmallekin osalle (kitarakaiuttimelle). Mutta se on myös esimerkki siitä että digitalisaatio ei ole kokonasivaltainen vaan se on enemmän tai vähemmän läsnä kaikessa mitä teemme.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
VIPMetal
08.06.2019 12:12:42

steelduck: Minulla oli Powered Kemper ja en kyllä päässyt sillä ja 4x12" kaapilla samoihin fiiliksiin, kuin 50w Bluetonella. Bändin kanssa se vaan hukkui muiden putkivahvistimilla soittavien alle. Aika monta profiilia tuli testattu ja EQ:ta väännettyä, mutta aina oli semmoinen olo, että soundi tuli jostain oven takaa verrattuna putkivahvistimeen.

Kemper tuli myytyä ja treenikämpällä mennään analogisilla (tai on mulla yksi digi-delay) ja kotona on muuten analogiset, mutta Universal Audio OX box "kaiuttimena", niin voi soittaa putket punaisena luurit päässä kerrostalossa.

Soittelen pääsääntöisesti Plexi ja Blackface tyyppisillä vahvistimilla reunasäröllä (päätesärö isossa osassa) ja sitten päälle kunnolla Fuzzia. Tuossa käytössä digi-vehkeet eivät oikein onnistu tuomaan samaa dynamiikkaa, kuin putkivehkeet.

No mulla on sama kokemus tosta Kemperistä. Lähinnä ajattelin Axe ja putkipääte meininkejä. En tiedä auttaako se sitten asiaa. Plus mulla on kyllä putkivahvistimia ihan riittämiin, että ei sinällään oo hätää lähteä päivittämään mihinkään.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
BulletFace
08.06.2019 12:38:49

Onkos tullut vedettyä Fractalin kanssa suoraan IEM:n? Itse tuli hommattua juuri Line 6 Stomppi ja alkuvaikultema kotona kuulokkeet päässä soiteltuna on ainakin hyvä. Tarkoitus vetää treeneissä pelkillä korvanapeilla.

Vielä en ole luopunut putkesta vaan treeniksellä on edellen Engl Savage kera marsun full stackin jos rupeaa digi liikaa riipimään korvia. Mutta tuskin rupeaa. Itse ainakin lähden digin kanssa siitä ajatuksesta, että voisi vetää setupin ns niin pieneksi kuin mahdollista ja siihen ei kyllä kaappi kuulu.
Get the best and fuck the rest.
JohnPatrick
09.06.2019 22:10:01
Kiitoksia JohnPatrick:lle silmiä ja korvia avaavasta kirjoituksesta!

Ole hyvä! :D

Tässä on muuten hyvä video missä neuvotaan helppo tapa löytää oman kaapin optimaalinen Low resonance frequency. Tarkoittaa käytännössä Amp blockin speaker-kohdasta löytyvää arvoa, jolla saadaan kitarakaappi reagoimaan ja resonoimaan mahdollisimman hyvin.

https://youtu.be/QooyCU8x73g
Shredator
10.06.2019 10:07:29

JohnPatrick:

Mulla oli aikoinaan keikkasettinä Line6 Pod2 ajettuna Mesan 50/50-päätteeseen ja 4x12-kaappiin. Voin vannoa että siinä oli paremmat soundit kuin olen Axe-Fx:llä onnistunut saamaan :D
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
TTV
10.06.2019 10:35:48
Shredator: Mulla oli aikoinaan keikkasettinä Line6 Pod2 ajettuna Mesan 50/50-päätteeseen ja 4x12-kaappiin. Voin vannoa että siinä oli paremmat soundit kuin olen Axe-Fx:llä onnistunut saamaan :D

Samaan päätteeseen ja kaappiin, vain korvaamalla Podi Axella ? Ettet nyt juksaisi :-)
Shredator
10.06.2019 12:07:51

TTV: Samaan päätteeseen ja kaappiin, vain korvaamalla Podi Axella ? Ettet nyt juksaisi :-)

No tässä välissä on tietenkin yli 15vuotta joten aika voinut kullata muistot. Tai ehkä hommaankin Pod2:n ja vertailen...Pointti oli vaan se että niistä vanhemmista mallintavistakin saa kunnon soundia pihalle kun ajaa hyvään päätteeseen ja kaappiin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
10.06.2019 13:55:43 (muokattu 10.06.2019 13:58:21)
Shredator: No tässä välissä on tietenkin yli 15vuotta joten aika voinut kullata muistot. Tai ehkä hommaankin Pod2:n ja vertailen...Pointti oli vaan se että niistä vanhemmista mallintavistakin saa kunnon soundia pihalle kun ajaa hyvään päätteeseen ja kaappiin.

No eikös hyvä pääte ja kaappi ole muutenkin jo yli puoliruokaa eli sellaiseen voit kytkeä vaikka pölynimurin ja aina kuulostaa hyvältä ;-)

E: sehän on sama sabluuna kuin musarilla kun se tekin sen kombon jossa putkipääte ja trankkuetunen, edelleen jotkut pitää sitä yhtenä parhaista vahvareista ever.

Mua alkoi kieltämättä hymyilyttää tämä ketju, että digivahvari kuulostaa hyvältä kun sen ajaa putkivahvistimen läpitte :-D
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
TTV
10.06.2019 15:24:48
hallu:

Mua alkoi kieltämättä hymyilyttää tämä ketju, että digivahvari kuulostaa hyvältä kun sen ajaa putkivahvistimen läpitte :-D

Jep jep, mustavalkoinen asia kaikissa harmaan sävyissä :-)
harryk
10.06.2019 15:46:59

Shredator: No tässä välissä on tietenkin yli 15vuotta joten aika voinut kullata muistot. Tai ehkä hommaankin Pod2:n ja vertailen...Pointti oli vaan se että niistä vanhemmista mallintavistakin saa kunnon soundia pihalle kun ajaa hyvään päätteeseen ja kaappiin.

Vähän mainostusta tähän väliin. Laitoin juuri oman Line 6 POD 2.0:n torille myyntiin. Se pesee, linkoaa, kuivaa ja mankeloi monet muut digihärpäkkeet. Kannattaa pitää kiirettä, ettei jää nuolemaan näppejään.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)