Aihe: Yleinen Mitkä Mikit Mulle -ketju | |
---|
|
Tänne voisi mahdollisesti ohjata jatkossakin kitaramikkikeskustelut, mutta itseäni kiinnostaisi kokemukset humbuckereista straton kaulamikkinä. Minulla on tällä hetkellä leppärunkoisessa/ruusupuukaulaisessa stratossa tallamikkinä Seymour Duncanin SH4 ja keski- ja kaulamikkeinä Fenderin Texas Specialit. Nyt kuitenkin on semmoinen erikoinen mielihalu, että otan singlecoilit pois ja laitan humbuckerin kaulamikin paikalle. Mikkikytkimeksi sitten kolmeasentoinen telen kytkin ja kytkentä sen mukaan. Onko jotain suosituksia tuon nykyisen tallamikin kaveriksi? Seymour suosittaa esim Jazz neckia tai '59 neckia. Noilla ei kai voi kovin pahasti mennä metsään? |
|
mike tapping: Tänne voisi mahdollisesti ohjata jatkossakin kitaramikkikeskustelut, mutta itseäni kiinnostaisi kokemukset humbuckereista straton kaulamikkinä. Minulla on tällä hetkellä leppärunkoisessa/ruusupuukaulaisessa stratossa tallamikkinä Seymour Duncanin SH4 ja keski- ja kaulamikkeinä Fenderin Texas Specialit. Nyt kuitenkin on semmoinen erikoinen mielihalu, että otan singlecoilit pois ja laitan humbuckerin kaulamikin paikalle. Mikkikytkimeksi sitten kolmeasentoinen telen kytkin ja kytkentä sen mukaan. Onko jotain suosituksia tuon nykyisen tallamikin kaveriksi? Seymour suosittaa esim Jazz neckia tai '59 neckia. Noilla ei kai voi kovin pahasti mennä metsään? Eiks sulla pitäis olla TB-4 Straton tallassa? Itselläni on JB/59 -setti ja se on ihan kiva. En koe tarvetta vaihtaa. shitfuck inc. |
|
Nojoo, ehkä se trembuckeri olisi optimaalista straton kanssa, mutta sain tuon joskus kaverilta vaihdossa ja laitoin sen silloin tuohon. En ole kokenut ongelmaksi noin viiteentoista vuoteen, mitä se tuossa on ollut. :) Ehkä se 59 sitten on se valintani. Tämähän oli helppoa! :) |
|
mike tapping: Nojoo, ehkä se trembuckeri olisi optimaalista straton kanssa, mutta sain tuon joskus kaverilta vaihdossa ja laitoin sen silloin tuohon. En ole kokenut ongelmaksi noin viiteentoista vuoteen, mitä se tuossa on ollut. :) Ehkä se 59 sitten on se valintani. Tämähän oli helppoa! :) Tai Jazz, jos enemmän trebleä haluat. Näin olen kuullut.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
|
Itse laittaisin Jazzin mieluummin straton kaulaan, kun se on sinällään monipuolisempi eikä omaa niin paljon bassoa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
|
Tästä ketjusta voi hyvin jättää kysymykset pois, kaikki kuitenkin kehuvat omia suosikkimikkejään ;) En ole musiikin asiantuntija. |
|
Kefiiri: Tästä ketjusta voi hyvin jättää kysymykset pois, kaikki kuitenkin kehuvat omia suosikkimikkejään ;) Tiedä sitten suosikista, kun en ole ikinä edes kokeillut. Sanovat Jazzia kirkkaaksi, minkä vuoksi se kiinnostaisi itseänikin. Mutta olet oikeassa, näinhän nämä aina menevät. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
|
Laulava Kylätohtori: Tiedä sitten suosikista, kun en ole ikinä edes kokeillut. Sanovat Jazzia kirkkaaksi, minkä vuoksi se kiinnostaisi itseänikin. Mutta olet oikeassa, näinhän nämä aina menevät. :) Jazzi on kauhein hirvitys mitä kokeillut sen riipivän yläpään takia. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
|
Metalkallo: Itse laittaisin Jazzin mieluummin straton kaulaan, kun se on sinällään monipuolisempi eikä omaa niin paljon bassoa. Vai että ei omaa bassoa. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
|
Käytetäänpä kanssakäyttäjien suosikkimikkien tuntemusta hyväksi, kun tällaista mahdollisuutta tarjotaan. Itselläni heräsi useamman vuoden tauon jälkeen innostus eri mikkien kokeilemiseen ja kaapista löytyy vieläpä hyvä kitarayksilö koekaniiniksi. Ibanez Artfield AFD25 (https://ibanez.fandom.com/wiki/AFD25) Mahonki body ja kaula, vaahtera kansi H-H, tallassa ilmeisesti nupikalla kytkettävä out of phase Minkäslaisia mikkejä ehdottaisitte, jos nykyisten (alkuperäiset) ongelma on erityisesti potkun puute ja melkolailla olematon 'luonne'. Käyttötarkoitus lähinnä säröpuolella satunnaista lead kepitystä useimmiten Blackstarin HT-5 vahvarin läpi. "Onko tässä säröä??" |
|
Stratoholic: Käytetäänpä kanssakäyttäjien suosikkimikkien tuntemusta hyväksi, kun tällaista mahdollisuutta tarjotaan. Itselläni heräsi useamman vuoden tauon jälkeen innostus eri mikkien kokeilemiseen ja kaapista löytyy vieläpä hyvä kitarayksilö koekaniiniksi. Ibanez Artfield AFD25 (https://ibanez.fandom.com/wiki/AFD25) Mahonki body ja kaula, vaahtera kansi H-H, tallassa ilmeisesti nupikalla kytkettävä out of phase Minkäslaisia mikkejä ehdottaisitte, jos nykyisten (alkuperäiset) ongelma on erityisesti potkun puute ja melkolailla olematon 'luonne'. Käyttötarkoitus lähinnä säröpuolella satunnaista lead kepitystä useimmiten Blackstarin HT-5 vahvarin läpi. Seymour Duncanin Alpha & Omega, missä Omega on Trembucker. shitfuck inc. |
Metalkallo 02.06.2019 17:44:40 (muokattu 02.06.2019 17:47:52) | |
|
Sarko: Vai että ei omaa bassoa. Ei niin paljon - sanoin, ja se on totta. Jazzissa on vähemmän bassontoistoa kuin 59:ssä. 59 on enemmän juuri nimensä mukaan Paf- tyylinen mikki mikä toimii silti kyllä vaikka mihin myös eikä mene tukkoon säröllä kaula positionissa niin helposti kuin esim. Gibson 57. Jazz taas on kirkkaampi ja ohuempi soinniltaan, mutta mielestäni ei mikään "riipivä". Jazz toimii hienosti myös puolitettuna jolloin siitä tulee aikalailla yksikelainen (single-coil) mikin tapainen mikä on hieno lisä kitaraan kuin kitaraan, varsinkin Les Paul kitaraan. Stratossa saa sitten hyvin kaksikelaisen sointia että normi yksikelaisen tapaisen kun ottaa puolitettavan version. Ei kyllä taida ollakaan kuin nelijohtoinen versio olemassa Jazzista? Jazzissa on enemmän sellainen kirkuva hieno liidi-soundi säröllä eikä se (kuten sanottu) mene tukkoon. Jazz on modernimpi kuin 59, mutta siitä saa kyllä helposti vintagempaakin soundia halutessa. Jazz ei turhaan ole laitettu samaan pakettiin JB:n kanssa Duncanin hot rodded keissiin. Mulla on ollut SH2 Jazzeja aina silloin tällöin ja tykkään siitä enemmän kuin 59:stä. Varsinkin Tokain Les Paulissa Jazz toimi kaulassa kuin unelma mulle. Tallassakin olen kokeillut Jazzia ja on aika kirkas, mutta toimii se joten kuten siinäkin, tosin soundi oli aika modernin kuuloinen vaikka miten sääti vahvarista. Olen myös kokeillut Jazzia eri magneeteilla ja paras oli sen oma normi alnico V joka sen sisällä on. UOA5 oli hieno myös varsinkin puolituksella jolloin Jazz rupesi kuulostamaan enemmän juuri yksikelaiselta. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
iec 02.06.2019 20:55:20 | |
|
mike tapping: Tänne voisi mahdollisesti ohjata jatkossakin kitaramikkikeskustelut, mutta itseäni kiinnostaisi kokemukset humbuckereista straton kaulamikkinä. Minulla on tällä hetkellä leppärunkoisessa/ruusupuukaulaisessa stratossa tallamikkinä Seymour Duncanin SH4 ja keski- ja kaulamikkeinä Fenderin Texas Specialit. Nyt kuitenkin on semmoinen erikoinen mielihalu, että otan singlecoilit pois ja laitan humbuckerin kaulamikin paikalle. Mikkikytkimeksi sitten kolmeasentoinen telen kytkin ja kytkentä sen mukaan. Onko jotain suosituksia tuon nykyisen tallamikin kaveriksi? Seymour suosittaa esim Jazz neckia tai '59 neckia. Noilla ei kai voi kovin pahasti mennä metsään? Jep. Jos ostat Jazzin ja se on liian kirkas, myy jazz ja osta 59 tilalle. Jos taas ostat 59:n ja se on liian tummasoundinen, myy 59 ja osta jazz tilalle. Näin simppeliä se on. Molempia on käytetty menestyksekkäästi JB:n kanssa (SH4). Itsellä ollut parissa kitarassa jb+jazz ja tykkään kyllä. Yksi jännä yhdistelmä, jota voisin itsekin testata, on Slash-setti. Mutta kun sulla on jo JB, niin siihen tosiaan 59 tai jazz kaveriksi. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
iec 02.06.2019 20:59:26 | |
|
Stratoholic: Käytetäänpä kanssakäyttäjien suosikkimikkien tuntemusta hyväksi, kun tällaista mahdollisuutta tarjotaan. Itselläni heräsi useamman vuoden tauon jälkeen innostus eri mikkien kokeilemiseen ja kaapista löytyy vieläpä hyvä kitarayksilö koekaniiniksi. Ibanez Artfield AFD25 (https://ibanez.fandom.com/wiki/AFD25) Mahonki body ja kaula, vaahtera kansi H-H, tallassa ilmeisesti nupikalla kytkettävä out of phase Minkäslaisia mikkejä ehdottaisitte, jos nykyisten (alkuperäiset) ongelma on erityisesti potkun puute ja melkolailla olematon 'luonne'. Käyttötarkoitus lähinnä säröpuolella satunnaista lead kepitystä useimmiten Blackstarin HT-5 vahvarin läpi. No hei tähän voisi nyt heittää sen SeymourDuncanin Slash-setin ehdokkaaksi. Mietin tosiaan joskus että olisin laittanut PRS:ään kyseisen setin, mutta jänistin viime hetkellä ja päädyin tuttuun ja turvalluseen JB+jazz-yhdistelmään. Eli siis jos Slashin soundit on yhtään sinnepäin mitä haet, niin siinäpä olisi sitten ihan maestron nimikkosetti. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
|
iec: No hei tähän voisi nyt heittää sen SeymourDuncanin Slash-setin ehdokkaaksi. Mietin tosiaan joskus että olisin laittanut PRS:ään kyseisen setin, mutta jänistin viime hetkellä ja päädyin tuttuun ja turvalluseen JB+jazz-yhdistelmään. Eli siis jos Slashin soundit on yhtään sinnepäin mitä haet, niin siinäpä olisi sitten ihan maestron nimikkosetti. Hyvä ehdotus. Slash kaulamikki pitäis myös toimia JB:n kanssa hyvin mitä olen itse lukenut. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
|
benny: Seymour Duncanin Alpha & Omega, missä Omega on Trembucker. Tämä setti kyllä kuulosti välittömästi mielenkiintoiselta. Hinta tietysti on hieman suolainen joihinkin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Myös mainittu Slashin malli ei itseäni niin kiinnosta. Seymour Duncanin Trembuckerit eivät ainakaan SD:n omien mittojen mukaan suoraan mahtuisi kitaraan (7.06cm mikki vs. 6.95cm välys). Jostain syystä nuo Duncanin tremit on ~21mm leveämpiä kuin normaalit mallit, mikä tässä tapauksessa tulee kriittiseksi eroksi. Tokihan uudet mikkikehykset voisi ostaa... Yksi epätavallisempi vaihtoehto jota tutkailin olisi laittaa Dimarzion Norton (DP160) tallaan ja sen kaveriksi esimerkiksi PAF Pro tai vastaava. Näitä voisi Toriltakin löytyä silloin tällöin. "Onko tässä säröä??" |
PIM 02.06.2019 22:14:59 | |
|
Ainoa mikki mitä itse nykyään laitan kitaroihin on Duncanin P-Rails ja sitä löytyy nyt viidestä kitarasta. Talvella ostin tele deluxen, jossa oli P-Rails jo kaulassa valmiina ja vaihdon tonepotikan (jota en muutenkaan käytä) tilalle neliasentoisen kiertokytkimen, millä saa käden käänteessä kaikki P-Railsin tarjoamat neljä eri soundivaihtoehtoa (P90, rail, rinnakkais- ja sarjahumppari). Seuraavaksi aikeissa olis laittaa johonkin stratoon pari P-Railsia ja korvata molemmat tone kiertokytkimillä ja laittaa mikivalitsimeksi kolme tai neliasentoinen telen kytkin. Jos P-Railsit ei ole ennestään tuttuja niin esim. tästä vartin videosta saa jotain osviittaa aiheesta. https://www.youtube.com/watch?v=HyfBvrnkDBw Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
|
Itse en ole kitaran mikkien suhteen kovin nirso. Tärkeintä on, että on terveen kuuloiset ja soundiltaan balanssissa keskenään. Miedot/keskitehoset on ollut ne mitkä itseäni miellyttää. Hyvä esimerkki huonosti yhteensopivista mikeistä löytyi Tokai Ate-55 alkuperäisistä. Tallamikki kirskui, ja kaulamikki älyttömän tumma tallaan nähden. Ei saanut omaan makuun toimimaan vaikka kuinka sääteli korkeutta. Nykyisissä kitaroissa löytyy Tonerider P90 (Lp), Dimarzio True Velvet (Tele), Kloppmann Paf 58&59, Fender Pure vintage 52 (Tele). Pidän noista kaikista. Hintahaitariakin noissa on melkosesti, mut jos noista pitää valita mikä on vähiten omaan makuun niin nuo fenderin mikit. Pidän noista Dimarzioista enemmän Telessä. |
|
Teme.H: Itse en ole kitaran mikkien suhteen kovin nirso. Tärkeintä on, että on terveen kuuloiset ja soundiltaan balanssissa keskenään. Miedot/keskitehoset on ollut ne mitkä itseäni miellyttää. Hyvä esimerkki huonosti yhteensopivista mikeistä löytyi Tokai Ate-55 alkuperäisistä. Tallamikki kirskui, ja kaulamikki älyttömän tumma tallaan nähden. Ei saanut omaan makuun toimimaan vaikka kuinka sääteli korkeutta. Nykyisissä kitaroissa löytyy Tonerider P90 (Lp), Dimarzio True Velvet (Tele), Kloppmann Paf 58&59, Fender Pure vintage 52 (Tele). Pidän noista kaikista. Hintahaitariakin noissa on melkosesti, mut jos noista pitää valita mikä on vähiten omaan makuun niin nuo fenderin mikit. Pidän noista Dimarzioista enemmän Telessä. Mulla oli telessä DiMarzion Twang King ja Duncanin Little '59. Vaihdoin tilalle Duncanin Five-Twot, jotka olivat sykähdyttävän hyvät. Jotenkin värikkäämmät, eikä kaula ollut niin kellopuhdas, vaan siinä oli enemmän jotain mitä lie harmonioita. Tallassa kävi myös BKP:n Boss ja siinä oli vähän sama kuin Twang Kingissä. Yläpää oli rauhallisempi ja soundi jotenkin värikkäämpi. Ongelmana oli heti kaulan tummuus. Ei siinä kyllä kauheasti korkeuden säätö auta, enemmän sillä saa hienosäätöä tehtyä. Nyt mä en ole ihan varma, että onko nämä nyt kuitenkaan. Epätasapaino ja kaulan tummuus on ongelma, mutta toisaalta mietin, että toimiiko puhtaampi soundi paremmin, jos ei soita yksinään? Miettinyt, että pitäisikö laittaa Twang King ja Little '59 takaisin... Ja kysymys siis oli, että oletko verrannut True Velvettiä Twang Kingiin? Olen miettinyt Velvettiä Twang Kingin tilalle, mutta mahtaako maksaa vaivaa.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
dB 05.06.2019 22:27:58 | |
|
Minulla on normi ruusupuukaulainen jenkkistrato johon olen olen testaillut eri mikkejä, lähinnä hakien tallaan mehukasta särösoundia ja kaulaan SRVtä. Tällä hetkellä mennään tällä https://lundgren.se/en/mics/stratocaster-e/lundgren-bjfe/ Kytkennässä on pieni jekku, säästän teidät googlailulta ja kopsaan joltain foorumilta löytämäni BJ:n vastauksen tähän: "Hi there, The blue component is used on bridge pickup and it mimics having a tone control on bridge pick up set at '4'. The yellow component is an overall loading for all pick ups. The point of the blue component is to make treble equal for all pick ups, and to add a small amount of low mids to the bridge pick up. With loading the same to all pick ups same settings on amp can be used regardless of pick up: In a stock wiring of a strat you get no tone control on bridge but tone on middle and neck and that makes the bridge pick up much brighter than the other two pick ups and so same setting on amp can be difficult because changing pick up also drastically changes eq. So the suggested wiring is tone on neck and middle and then the blue component mimics a preset tone at 4. If you wish to have say master tone ignore the blue component." Makuasioita tottakai, mutta toimii minulle. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|