Aihe: NY XL Kielet
1
teekoo123
04.06.2019 23:50:40
Onko muilla kokemusta näistä NY XL D'Addario perheen uusista tulokkaista.
Itse ostin Les Paul iin ihan kokeeksi 10 : 52 karheat kielet. Ainakin sen huomasin, että suhteellisen nopeasti sain alkuvenyttelyn jälkeen kielet pysymään vireessä. Saundi on ihan perusmetallinen ja tuntui kuin sustaini olisi parempi verrattuna muihin. Valmistajan kotisivuilla väitettiin kestävyyden olevan 130% parempi muihin. Aiemmin oli Ernie Ball in ja D'Addarion XL kieliin tottunut.
Tympee Huttunen
05.06.2019 08:29:40
Omia suosikkikieliä. Hyvä karhea tatsi ja soi todella hyvin. Sointi myös säilyy Elixir-tapaan todella pitkään.
Rämppy
05.06.2019 09:02:57 (muokattu 05.06.2019 09:05:32)
NYXL-kielillä on normaalikieliä voimakkaampi ulostulo, joten itse ainakin jouduin säätämään mikkejä alemmas jos halusin säilyttää soundin ennallaan. Tämä on hyvä asia tai sitten ei, riippuu mieltymyksistä. Sinänsä ihan hyvät kielet, mutta mun makuun hieman karhea tatsi ja raaka soundi joten jäi kuitenkin kokeiluksi mulla. Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Ja kyllähän nuo kestää huomattavasti kauemmin kuin tavalliset kielet.
In Finland we have this thing called "diu diu".
s8na
05.06.2019 09:28:05 (muokattu 05.06.2019 09:28:27)

Noista pinnoitetuista mun kokemuksella lähimpänä normikieliä (vs. Elixir ja ernie ball Cobalt). Siirryin kokonaan käyttämään näitä ja aika harvoin tarvii kieliä vaihtaa.
Tomtom
05.06.2019 09:33:54 (muokattu 05.06.2019 09:34:03)
Sama täällä, en käytä enää muita kuin hätätapauksessa
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Sammo
05.06.2019 10:03:45
Itellä pelkkää positiivista käytöstä, vähän kalliimpia joo ja irtokieliä ei saa esim. 011/012 ylä e:lle. Harvemmin joutuu noita vaihtamaan ja ainakin kaksi user erroria on tullut kieltä vaihdettaessa.

Hyvä soundi ja kestää paremmin. Ceteris paribus -vertailu itellä ei kuitenkaan ole, koska olen samalla siirtynyt kaikissa kitaroissa vähintään 011-settiin. Yhdistelmänä tuntuu että kitarat soi vähän niikuin nextillä levelillä tai jotain :)
I am an extremely stable genius.
seppo69
05.06.2019 11:36:12
Parhaat kielet mitä olen kokeillut. 11-56 setti taitaa olla ja drop-c vire tuossa kitarassa missä niitä käytän. Säilyttävät hyvin kirkkautensa ja soivat hyvin, kunhan vain antaa kielille kunnolla runtua.
Welho-77: Noi sun tyhmä fantasiat on sairaita.
Urban Baboon
05.06.2019 11:49:37

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=67456&o=0

Tuolta löytyy noistakin kielistä lisää kokemuksia.
Sarko
05.06.2019 11:50:57
Jotenkin keskivertofiilis jäi näistä, saatanan kirkkaat kyllä. Omaan makuuni on enemmän Rotosoundin ja Pyramidin pure nickelit.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
ÄrGee
05.06.2019 15:21:24 (muokattu 05.06.2019 15:23:48)
s8na: Noista pinnoitetuista mun kokemuksella lähimpänä normikieliä (vs. Elixir ja ernie ball Cobalt). Siirryin kokonaan käyttämään näitä ja aika harvoin tarvii kieliä vaihtaa.

Paitsi ettei noita olle pinnoitettu kuten ei Cobaltejakaan. Elixir käyttää nanopolymeeriä kieltensä päällä ja toinen vastaava taitaa olla D'addario EXP. NYXL:t ovat erittäin hyviä, mutta aivan liian kalliita kun yhden setin hinnalla saa kaksi XL-settiä.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
WanhaWetäjä
05.06.2019 15:35:17

Onx noi NY XL jotain ihan uutta vai sitä vanhaa settiä jota on ollut jo vuosia? Mulla oli jotkut pari vuotta sitten, en tiedä oliko mutua mutta jäykän oloiset ja metallinen soundi, taisi olla näitä joita mainostettiin että pitävät vireen paremmin ja ovat heti ns soittovalmiit . Taisivat olla sen aikaisessa Gretschin halpiksessa käytössä eli ihan clean osastolla mentiin.

Nämä voi kiinnostaa kyllä https://www.youtube.com/watch?v=j9PUjLZA46M tosin noin paska ja takakireä soundi jos niistä lähtee niin ei hyvä ;-)
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Mho
05.06.2019 18:15:38
Mulla kanssa 10-46 setti käytössä, näitä tuun jatkossa käyttämään. En tiedä kuvittelinko, mutta hiukan jäykemmiltä tuntuu kuin tavalliset daddarion kielet
Sammo
05.06.2019 21:05:14 (muokattu 05.06.2019 21:47:52)
Jännä juttu tuo koettu jäykkyys, itestä tuntuu ainakin osittain päinvastaiselta (vaihdoista on tosin aikaa). Tylerissä vaihtui .0105 (XL) -> .011 (NYXL) ja en huomannut eroa. DGT:n setti vaihtui päittäin ja en muista että olisi tuntunut ainakaan jäykemmältä.
I am an extremely stable genius.
Laulava Kylätohtori
05.06.2019 21:18:10
Mho: Mulla kanssa 10-46 setti käytössä, näitä tuun jatkossa käyttämään. En tiedä kuvittelinko, mutta hiukan jäykemmiltä tuntuu kuin tavalliset daddarion kielet

Kyllä ainakin itsellä on NYXL:t olleet jäykemmät. Soundi ja kestävyys tosi jees, samoin tuntuma. Sitä, onko se ylin kirskunta hyvä vai paha asia, en ole vielä päättänyt.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
05.06.2019 21:21:10
Sammo: Jännä juttu tuo koettu jäykkyys, itestä tuntuu ainakin osittain päinvastaiselta (vaihdoista on tosin aikaa). Tylerissä vaihtui .0105 (XL) -> .011 (NYXL ja en huomannut eroa. DGT:n setti vaihtui päittäin ja en muista että olisi tuntunut ainakaan jäykemmältä.

Ei se mielestäni mikään night and day -ero ole, mutta kun itse olen vaihtanut suoraan normista NYXL:iin, niin mielestäni ero on ihan selvä, ettei tarvitse arpoa, onko sitä.

Kyllä noilla silti soittaa kuten tavallisillakin, vähintään pienen totuttelun jälkeen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
s8na
06.06.2019 10:45:34

ÄrGee: Paitsi ettei noita olle pinnoitettu kuten ei Cobaltejakaan. Elixir käyttää nanopolymeeriä kieltensä päällä ja toinen vastaava taitaa olla D'addario EXP. NYXL:t ovat erittäin hyviä, mutta aivan liian kalliita kun yhden setin hinnalla saa kaksi XL-settiä.

No eipä näköjään ole. Cobaltit oletin pinnoitetuksi kun niissä oli niin järkyttävä paskatatsi pinnassa. NY XL taas kestävyyden puolesta, lankaan menin.
Kefiiri
06.06.2019 11:06:38 (muokattu 06.06.2019 11:06:54)
Laulava Kylätohtori: ...Sitä, onko se ylin kirskunta hyvä vai paha asia, en ole vielä päättänyt.

Minä olen: yläpäätä ei kielten soinnissa koskaan ole liikaa. Sitä saa aina elektroniikan keinoin leikattua ja täytyykin leikata, mutta ei vara venettä jne. Keskustelussa mainittu karhea tuntuma(?) vähän mietityttää, mutta kokeilla varmaan täytyy, ihan tuon kirkkauden takia.
En ole musiikin asiantuntija.
Aurora Borealis
06.06.2019 17:01:20

Vuosi taikka pari sitten testasin näitä. Soundiltaan ja tatsiltaan suorastaan erinomaiset (en olisi pinnoitetuksi uskonut), mutta kun kahdesta peräkkäisestä setistä katkesi kieli muutaman soittokerran jälkeen, niin hyllyyn ovat jääneet; ei ainakaan aktiivisen keikkailun aikana viitsinyt ottaa riskiä katkeilevista kielistä keikan aikana. Joskohan sitä nyt uskaltaisi testata, kun bändikin meni telakalle..
Angst-maailmassa elävä cyberpunikki, abstraktin kapitalistin vastustaja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)