Aihe: Mitä tarkoittaa "nopea kaula"?
1 2 3 4 5 6 7
kaikkonen975
01.06.2019 19:31:36
pappasfin: Nopeus on soittajan taidoista kiinni ja varsinkin puhdas ja hyvänkuulloinen nopea soitto.

Toki se kaula pitää istua soittajansa käteen silleen, että se on hyvä soittaa ja sillä on kiva soittaa.

Kädet ja fysiikka on soittajilla erillaisia, toiset tykkää paksusta kaulasta ja toiset ohkaisemmasta, toiset pyöreämmästä ja toiset litteämmästä.

Mutta jos soittaja ei osaa soittaa eikä omaa oikeaa tekniikkaa niin ei se kaula paljoa auta.

Lisäksi säädöt myös vaikuttaa siihen, että miten ne istuu soittajalleen esim. kielien korkeus, kielten paksuus / jännite jne., myös toki nauhat ja niiden kunto etc.

Mutta jos nyt kerran sitten haetaan sitä "nopeaa kaulaa" niin vastaan, että kaula joka on soittajalleen mitoiltaan ja materiaaleiltaan optimaalinen soiton suhteen sekä jolla se soittaja kokee hyvän tuntuman soitossaan :D

No tähän loppui tämä keskustelu. Ilonpilaaja ... :-)
Laulava Kylätohtori
01.06.2019 19:35:21
pappasfin: Nopeus on soittajan taidoista kiinni ja varsinkin puhdas ja hyvänkuulloinen nopea soitto.

Toki se kaula pitää istua soittajansa käteen silleen, että se on hyvä soittaa ja sillä on kiva soittaa.

Kädet ja fysiikka on soittajilla erillaisia, toiset tykkää paksusta kaulasta ja toiset ohkaisemmasta, toiset pyöreämmästä ja toiset litteämmästä.

Mutta jos soittaja ei osaa soittaa eikä omaa oikeaa tekniikkaa niin ei se kaula paljoa auta.

Lisäksi säädöt myös vaikuttaa siihen, että miten ne istuu soittajalleen esim. kielien korkeus, kielten paksuus / jännite jne., myös toki nauhat ja niiden kunto etc.

Mutta jos nyt kerran sitten haetaan sitä "nopeaa kaulaa" niin vastaan, että kaula joka on soittajalleen mitoiltaan ja materiaaleiltaan optimaalinen soiton suhteen sekä jolla se soittaja kokee hyvän tuntuman soitossaan :D

Me ei olla kyllä tavattu pahemmin faktaa tänne kirjoitella, mutta menköön nyt tämän kerran, kunhan ei tavaksi tule..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
01.06.2019 19:45:45
Se lihapiirakka...
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
01.06.2019 19:52:30
antnis: Tota... kait sä ymmärrät, että vaikka maailmassa on sellaisia ihan normaalia elämää eläviä ihmisiä, jotka eivät usko evoluutioteoriaan, niin se ei merkitse, että sun pitäis alkaa miettimään että entäs jos se onkin ihan valhetta ja kreationistit tietävät, miten asiat oikeasti ovat? ......

Tarkoitatko, että et usko kaulan paksuuden vaikuttavan kitaran sointiin? miten kaulan vakaus, vaikuttaako paksuus siihen?

........Kun sä annat sen vaikutelman, että sä uskot ihan kaiken aina ja joka paikassa.

haittaako se? minä olen ajatellut ettei sillä ole muille merkitystä mihin uskon tai en usko, koska se mitä en tiedä on joka tapauksessa uskoa, luuloa, kuvitelmaa.....
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
kaikkonen975
01.06.2019 20:00:57
Senverran että Pappasfin oikeassa on. Nopeus kyllä tulee sormista, ei kitarasta...
Itsellä oli:
Gibson LesPaul, ei toiminut, hieno oli.
Gibson SG Standard, parempi mutta ei kuitenkaan "se juttu"
Fender Stratocaster Custom Shop...selvästi parempi
Fender Telecaster Vintage 52...vielä parempi
Nashguitar Telecaster... PARAS !

Mikä kaulan muoto tai radius, hyvä on hyvä.
s8na
01.06.2019 21:28:30 (muokattu 01.06.2019 21:33:39)

No jos kaula valikoituu soittajan mieltymyksen ja tarpeiden mukaan ja tiedetään että tilupetteriartistit yleensä soittaa ohuilla kauloilla niin eiköhän sit ohut kaula ole se nopein. :)

Itelle rei oo niin väliä. Tällähetkellä kitarat taitaa olla aika keski C kaulalla. On niissä eroja toki ja kyllä se vaikuttaa fiilikseen. Mä oonki hidas soittamaan ja aika huonokin et henkilökohtaiset kokemukset ei tässä auta.
kaikkonen975
01.06.2019 21:33:43
s8na: No jos kaula valikoituu soittajan mieltymyksen ja tarpeiden mukaan ja tiedetään että tilupetteriartistit yleensä soittaa ohuilla kauloilla niin eiköhän sit ohut kaula ole se nopein. :)

Annetaankin kaikkien tilupetterien kukkia kukkia vaan , eikun siis tilutella, tilutella vaan.

Miljoona tilupetteriä ei voi olla väärässä, ohut kaula on hyvää...
hevikukko
01.06.2019 21:44:41
Oon nyt huomannut että nopea kaula on vaan nopea...se on kaula joka saa soittajan soittamaan nopeasti....eikait se liu yhtään nopeemmin mutta saa itsensä tuntemaan nopeaksi. Kaula on siis toimiva. Kitara jolla helppo päästä ylänuotteihin ja nopeasti myös alanuotteihin on se nopee :D
Taitaa olla sellanen juttu ettei tähän löydy vastausta näin vaan :D
Jos soitto ei välillä kulje se ei vaan kulje....ollaan kaikki ihmisiä!!!!!!!
Krice
02.06.2019 00:42:01

pappasfin: Nopeus on soittajan taidoista kiinni

Puhuttiin nopeasta kaulasta, ei soittajasta.
Mikko1978
02.06.2019 01:21:16
hallu: Mites jos jätetään hetkeksi soittoergonomia sivuun, niin mitä muita merkityksiä kaulan rakenteella näette? kun kävin kitarapajalla niin kuulin väittämän, että kaula vaikuttaa olennaisesti kitaran sointiin ja juuri sen vuoksi jotkut tykkäävät paksusta kaulasta.... tai että höyläämällä kaulaa ohuemmaksi, voi pahimmoillaan höylätä samalla soundinsa höyläpenkin viereen lattialle? no itselläni ei ole kokemusta tästä asiasta enkä osaa arvioida sen todenperäisyyttä ja tiedän, että tämä saattaa olla vähän tunteikas aihe joka jakaa mielipiteitä voimakkaasti musatyylinkin perusteella.

Mutta miten muut ominaisuudet, kuten vaikkapa kaulan vakaus tai sen säädettävyys? tämä varmaan riippuu paljon miten rakenteissa on huomioitu kaulan vahvuus. Esimerkiksi itselläni oli Carvin kitara jossa oli hyvinkin litteäksi höylätty kaula, mutta se oli rakenteeltaan läpi podyn ja käsittääkseni siinä oli kaularaudan molemmin puolin hiilikuituvahvikkeet, mikä selittänee sen että se oli tosi vakaa ja tuntuma oli jäykkä. Toisaalta olen nähnyt ohutkaulaisia kitaroita, jotka on ihan jouskareita? ts. semmoinen käsissä kuminauhan tapaan notkuva kitara antaa itsestään vähän rimpulan vaikutelman. Sitten tulee kuitenkin mieleen, että jos kaulassa puuta on paljon (siis paksu kaula) niin eikö silloin esimerkiksi puun kuivuminen tai eläminen vaikuta enemmän? vai onko se juuri päinvastoin? ainakin sen olen huomannut, että joskus oikein paksukaulaisessa kitarassa kaularassin vaikutus tuntuu vähäisemmältä (kaula tuntuu liikkuvan vähemmän rassia kiristäessä) kuin ohutkaulaisessa...... tai voihan se olla että vain kuvittelen.

Mutta siis tämän pohdinnan tarkoitus oli miettiä tai herättää kysymys; pitääkö ohutkaulainen kitara valmistaa huolellisemmin tai rakenteissa se ohuus huomioida vahvikkeilla tai vaikkapa kerroksittaisella rakenteella (joissakin kitaroissahan kaula on liimattu useammasta rimasta)? vai onko kaulan paksuuden erot kuitenkin niin pieniä, että sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä höylätäänkö niiden paksuutta milli sinne tai tänne?

Minä en tiedä vastausta näihin kysymyksiin..... tai oikeastaan uskon että ei niihin olekaan yksiselitteistä vastausta. Mutta mietittekö näitä seikkoja kun valitsette kitaraa? katseletteko sitä kaupassa ja pohditteko, että pitää kaularassia säätää tulevana suvena tai talvena? katseletteko liimasaumoja että onko kaula tehty useammasta palasta? kyselettekö myyjältä, että onko siellä vahvistuksia sisällä rassin lisäksi? vääntelettekö sitä käsissänne, että antaako kitara pituussuunnassa periksi kuinka paljon? vai onko se vaan se soittotuntuma ja onko lakka kiiltävää vai mattaa.

E: kuvittelisin, että jonkun hevikeihään jossa kielet säädetään tosi matalalle ja vibrat hoidetaan kammella, on tärkeää että soitin olisi mahdollisimman jäykkä ja vakaa. Kun taas joku telekasteri jota monet vääntelee kaulavibran saamiseksi, niin tietty joustavuus on ihan toivottavaakin.

Ihan perustietoahan tuo kaulan paksuuden vaikutus soundiin on. Itse jos olisin lituskakaulaista kitaraa ostamassa, niin hiilikuituvahvikkeet olisivat aika must, mutta ne kaulaprofiilit, joilla itse tykkaan soittaa, ovat jäykkiä ilman vahvikkeitakin. Kaikkien liimailtujen lisäosien ongelma on se, että ne tappavat resonanssia. Siksi itse tykkään mahdollisimman vähistä osista niin kaulassa kuin rungossakin. Ja kyllä, mietin vakautta aina kun testailen kitaraa tositarkoituksella. Ensin katson kaulan suoruuden, sitten koputetelen/vääntelen ja vasta tämän jälkeen soitan. Ruusupuu tai lämpökäsitelty vaahtera ovat listani kärkipäässä. Nuo materiaalit voi myös jättää lakkaamatta vakauden kärsimättä ja se parhautta kauloissa.
Mikko1978
02.06.2019 01:24:56
kaikkonen975: Annetaankin kaikkien tilupetterien kukkia kukkia vaan , eikun siis tilutella, tilutella vaan.

Miljoona tilupetteriä ei voi olla väärässä, ohut kaula on hyvää...

Miljoona tilupetteria, joilla kaikilla on tosi tylsä soundi...
Laulava Kylätohtori
02.06.2019 08:18:01
Mikko1978: Ihan perustietoahan tuo kaulan paksuuden vaikutus soundiin on. Itse jos olisin lituskakaulaista kitaraa ostamassa, niin hiilikuituvahvikkeet olisivat aika must, mutta ne kaulaprofiilit, joilla itse tykkaan soittaa, ovat jäykkiä ilman vahvikkeitakin. Kaikkien liimailtujen lisäosien ongelma on se, että ne tappavat resonanssia. Siksi itse tykkään mahdollisimman vähistä osista niin kaulassa kuin rungossakin. Ja kyllä, mietin vakautta aina kun testailen kitaraa tositarkoituksella. Ensin katson kaulan suoruuden, sitten koputetelen/vääntelen ja vasta tämän jälkeen soitan. Ruusupuu tai lämpökäsitelty vaahtera ovat listani kärkipäässä. Nuo materiaalit voi myös jättää lakkaamatta vakauden kärsimättä ja se parhautta kauloissa.

Miten se kaula vaikuttaa siihen soundiin?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
benny
02.06.2019 11:38:09

Laulava Kylätohtori: Miten se kaula vaikuttaa siihen soundiin?

Jotenkin, jos vain elät siinä uskossa että kaulan materiaalit vaikuttaa saundiin. Se on oikeasti vain ulkonäköasia.
shitfuck inc.
hallu
02.06.2019 11:55:18
Laulava Kylätohtori: Miten se kaula vaikuttaa siihen soundiin?

No tämä on sukua sille kysymykselle, vaikuttaa kuut siihen sointiin mitenkään. Jos puut vaikuttaa, niin kaulakin vaikuttaa. Jos puut ei vaikuta, ei vaikuta kaulakaan. Tästä kysymyksestä ei nähdäkseni yksimielisyyttä ole löydetty, vaan varmaan yksi ja toinen asiasta jotakin ajattelee.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että kitaran rakenteet (siis puut ja messingit ja mitä siinä ikinä onkaan kevennyksiä ja kairauksia), vaikuttaa kitaran sointiin äänen syttymisen, jatkumisen ja hiipumisen osalta. Joten ajattelen kaulankin voivan vaikuttaa siihen, mutta en ala asiasta väittelemään enkä osaa erottaa kaulaa kitaran muista rakenteista, niin en äkkiä keksi miten asiasta voisin selvyyden saada. Siksi jätin väittämän ilmaan jonkun toisen suusta tulleena, koska itselläni ei ole selvää mielipidettä siihen.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Sabbathologist
04.04.2023 15:30:47 (muokattu 04.04.2023 15:40:13)

Nopea kaula on varmaan mun kitaran vastakohta. Tuli vaan tässä mieleen Ynkkän tyylistä tapaillessa, että nopea kaula voisi auttaa asiaa. Ennen en ollenkaan ajatellut, että kaulan paksuudella olisi mitään merkitystä. Mutta kyllä sillä on, jos tarpeeksi nopeita juttuja aletaan soittamaan. Tai tietty riippuu sormien pituudestakin. Vaan on tässä mun kitarassa kyllä erikoisen paksu kaula. Jopa bassoissa on kapeampi/ohuempi. Ja vaikka tämä on olevinaan Strato, niin kyllä tämä on enemmänkin Straton irvikuva. Painaakin kuin synti, kun Stratohan on nimen omaan tunnettu keveydestään.

https://www.gear4music.it/it/Chitar … a-Gear4music-Black-Quasi-nuovo/1UHK

Decadetroll: Kaikki käy, ei ole vielä tullut liian paksua tai liian ohutta kaulaa vastaan. Ainoa mihin vedän rajan on kaulan muotoilu, en nimittäin tule tarpeeksi hyvin toimeen V-mallisen kaulan kanssa. Jotenkin se ei vain toimi minun fysiikkani kanssa ollenkaan.

Ei varmaan toimi kellään muullakaan. Paitsi jos on reikä kämmenessä. Enpä kyllä ole V-mallista koskaan nähnytkään. Eikös D-mallisia ole kaikkien kitaroiden kaulat.

McLeach: Littana kaula, iso radius ja isohkot nauhat. Noilla spekseillä löytyy multa yksi keppi ja sillä on selkeesti helpoin soittaa nopeita juttuja.

Eikö loogisempaa olisi pieni radius ja pienet nauhat? Tuo littana on tietysti ymmärrettävää, koska mitä litteämpi, sitä pidemmälle nakit ulottuvat.
Bläk vos ti onli kolo öveileböl
Penasol
04.04.2023 17:55:29

Keskustelun perusteella omistan yhden kitaran, jossa on nopea kaula. D'Orsossa on kapea, littana, iso radius ja koverrettu otelauta. On nimittäin perrrkeleen nopee kepakko.

https://muusikoiden.net/dyn/users/177643.jpg
En tiiä saatana
zedder
04.04.2023 18:05:20
Turkissa on kuoriaisia.
benny
05.04.2023 02:34:22 (muokattu 05.04.2023 02:35:04)

shitfuck inc.
msalama
05.04.2023 05:07:32

No mä olen huomannut, ettei ainakaan mulle mikään shredder-hammastikku ole nopein soitettava, vaan pikemminkin semmonen kohtuullisen läski kaula jumboilla. Eikä edes radiuksella ole nin kauheata väliä, josko tosin noista omista tuo mexitelen 12" on ehkä se kaikkein käteenistuvin. Mutta 7.25" vintagenauhoilla on kyllä kaikkein epäergonomisin, eli nauhaprofiili on se joka ainakin mulle merkkaa eniten.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)