Aihe: Mitä tarkoittaa "nopea kaula"?
1 2 3 4 5 6 7
Master Of The Universe
27.05.2019 17:48:24
= Ei piparia.
"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
McLeach
27.05.2019 20:02:34 (muokattu 27.05.2019 20:05:27)
Littana kaula, iso radius ja isohkot nauhat. Noilla spekseillä löytyy multa yksi keppi ja sillä on selkeesti helpoin soittaa nopeita juttuja. Mutta ei tuo kaula muuten kovin mukava ole. Tän kaulan nopeuteen vaikuttaa varmaan omat lyhyet sormet, jotka pääsevät vähän taloudellisempaan asentoon tuolla kaulan muodolla. Isompikätisillä erot ei ehkä ole niin selkeitä?
Jucciz
27.05.2019 21:26:17 (muokattu 27.05.2019 21:26:30)
Mulla on naurettavan lyhyet sormet, ihan lasten kädet kaiken kaikkiaan, mutta oon silti tykännyt aina isoista, tuhdeista kauloista ja pienistä nauhoista. Mystistä.
McLeach
27.05.2019 21:41:52 (muokattu 27.05.2019 21:43:37)
Jucciz: Mulla on naurettavan lyhyet sormet, ihan lasten kädet kaiken kaikkiaan, mutta oon silti tykännyt aina isoista, tuhdeista kauloista ja pienistä nauhoista. Mystistä.

Itsekin pidän tuhdimmista kauloista. Kunnon veen mallinen vene on parasta, mutta aina sitä hakeutuu tilutuksia kuitenkin vetämään tuolla edellä mainitulla. Pienistä nauhoista on tullut aina hankkiuduttua eroon.
Jucciz
27.05.2019 22:14:30
Mulle taas V:n mallinen kaula on tuntunut aina oudolta. Yhdessä kitarassa (Clapton-signature-Stratocaster) semmoinen oli, mutta kyllä sekin kiertoon lähti.
Progorava
27.05.2019 23:32:14
Jucciz: Mulla on naurettavan lyhyet sormet, ihan lasten kädet kaiken kaikkiaan, mutta oon silti tykännyt aina isoista, tuhdeista kauloista ja pienistä nauhoista. Mystistä.

Hyvä, että löysit omasi. En ole yhtä onnekas.

Olen käynyt läpi viimeisen 15v aikana varmaan ihan joka profiilin ja skaalan totesin lopulta, että kaikkeen sopeutuu jos haluaa. Kunhan kaula on terve ja hyvässä soittotatsissa niin pitemmän päälle radiuksella, profiililla, skaalalla tahi puumateriaalilla ei juuri ole merkitystä. Sinuiksi pääsee kyllä ajan kanssa kaikkien vaihtoehtojen kanssa.

Suurempi tekijä on se, että insipiroiko kitara kokonaisuutena soittamaan. Tuota asiaa en ole pystynyt laittamaan yhdenkään kaulan jonkin ominaisuuden piikkiin. Kaikissa häiritsee jokin asia. Kaikissa on jotain hyvää ja joskus se "hyvä" on vain yhdessä eletty elämä ja sävelletyt kappaleet. Menipäs syvälliseksi. Pahoittelut siitä.

Soittakee ihmiset enemmän ja miettikää vähemmän. Se on vanhan änkyrän vinkki.
Miksi pilata hyvä hiljaisuus puhumalla?
Krice
27.05.2019 23:36:38

Jucciz: Mulla on naurettavan lyhyet sormet, ihan lasten kädet kaiken kaikkiaan, mutta oon silti tykännyt aina isoista

Ei kysytty isoa vaan nopeaa...
Kyllikki
28.05.2019 09:16:40 (muokattu 28.05.2019 09:25:48)
hallu: Itse mietin, että ehkä ne rosteri nauhat voi vaikuttaa kun ne on liukkaat. Mutta se tosin vaikuttanee enemmän venytyksiin. Toinen on, että jos kielet on matalalla, mutta siinäkin on enemmän kyse säädöistä. Sitten tuli mieleen voisiko kyse olla kaulan pintakäsittelystä siis hiottu, vahattu, lakattu, satiinilakattu.

Se, miten "nopeana" soittaja kaulan kokee, on varmaan aika yksilöllistä, mutta itselläni juurikin kaulan paksuus ja profiili, sekä pintakäsittely ja kielten korkeus vaikuttavat paljolti siihen, miten jotkut nopeammat luritukset onnistuvat. Omaan käpälääni "nopein" kaula on juurikin satiinilakattu, litteähkö C-profiili, jossa kielet on säädetty niin matalalle kuin vain mahdollista ilman suurempaa räminää.

Itselläni on kolme jenkki-stratoa 70-, 80,- ja 2000-luvuilta, joissa on kaikissa erilainen kaula em. ominaisuuksiltaan. Jostakin syystä tuo 80- lukulainen tarttuu käteeni useimmiten, vaikkei se noita "nopeuskriteereitä" kaikilta osin täytäkään. Se vaan on jotenkin sopivin käpälääni, ja sillä tuntuu onnistuvan helpoiten kaikki yrittämäni jutut. 70-lukulaisessa kaula on ohut ja kapea, mutta muuten kitara on jostakin syystä jäykkä soitettava, vaikka käytän samanlaista kielisettiä kaikissa kitaroissa.

Kerran eräs soitinmyyjä kehui Fenderiä (stratoa) parhaaksi kitaraksi ominaisuuksiltaan. Kun kysyin hänen perusteluitaan siihen, soitinmyyjä vastasi:"No, kun siinä on soittaessa se Fender-fiilis, jota ei muissa merkeissä ole".

Kun katselee ja kuuntelee esim. Martin Millerin tai Tom Quaylen soittoa, vaikuttaisi, että suurimmat nopeusrajoituksien rikkomukset tapahtuvat nimikko-Ibanezeilla, joissa kaulan ominaisuudet on tehty ko. soittajien toiveiden mukaisiksi. Tosin, niistähän puuttuu tuo Fender-fiilis, mutta eipä se näytä noita herroja haittaavan.

Edith:
Toki nopeasta kaulasta on etua siksikin, että keikan voi soittaa nopeammin ja pääsee ajoissa kotiin. :-D
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Metalkallo
28.05.2019 16:03:13
Kyllä sillä lihapiirakalla kaula kuin kaula on nopea :)

Itse pakko sanoa, että mulle on ollut aika sama minkälainen kaula kitarassa on, en ole ollut kovin nirso niiden suhteen eikä koskaan ole jättänyt jotain kitaraa hankintalistalta. Jotkut tietty tuntuneet paremmilta kuin toiset, mutta loppujen lopuksi kaikkiin käsissä olleisiin aika hyvin tullut totuttua. Paksuimmat olleet les pauleissa ja ohuin Dean Endgame VMNT veessä omista kokemuksista.

Mitä nopeuteen tulee, niin mun nykyisessä Gj2 Concorde veessä on les paulin tyylinen kaula jota ei heti liittäisi nopeuteen tuollaisessa hevari kitarassa, ja ehkä se vähän syökin sitä "nopeuden tuntumaa" verrattuna vaikka jos olisi Jacksonin litteämpi ja nopea hainevä-kaula. Ei se kyllä Randy Rhoadsin nopeutta tainnut haitata, kun omalla silloisella Concordellaan revitteli menemään?

Ehkä sekin, kun jos kaula on paksumpi hevi kitarassa, niin sitä joutuu ottamaan laajemman otteen ja täten ei pysty olemaan niin nopea?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
opel99
29.05.2019 11:03:43
joku muu sikko: Ipanetsi rg tikku kaula on sairaan nopee. Jouduin myymään omani kun ei rumpali enään pysynyt perässä.

plussaa tästä,olen yrittänyt itteäni hidastaa jonninaikaa,vaan aina se menee ylinopeuden puolelle ton rgn tikkukaulan kanssa
ei se ikä vaan asenne
LaMotta
29.05.2019 11:48:58 (muokattu 29.05.2019 12:03:23)

Kaulapaehkinaem.

joku muu sikko: Ipanetsi rg tikku kaula on sairaan nopee. Jouduin myymään omani kun ei rumpali enään pysynyt perässä.

Eli se oli niin nopea että äänet lakkasivat kuulumasta?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
s8na
01.06.2019 01:24:22

Voisko tässä olla muuten paljolti kysymys myös soittotekniikasta maistuuko paksumpi vai ohuempi kaula? Voisin itse kuvitella että kolmella sormella paksumpi sopii kivemmin ja sitten neljällä ohuempi.
Pop Corn
01.06.2019 02:36:09
hallu: Sitten tuli mieleen voisiko kyse olla kaulan pintakäsittelystä siis hiottu, vahattu, lakattu, satiinilakattu.

Täähän se on.

Nopea kaula on sellanen missä kämmenen sisäpuoli ja kitaran kaulan pintakäsittely aiheuttaa mahdollisimman vähän kitkaa.

Ja sitten kun jokaisen iho on varmaan hieman erilainen, ja eritetyn hien koostumus - suhteessa kaulan pintakäsittelyyn - niin tähänkään ongelmaan ei liene universaalia ratkaisua.
"Mä olen ihan vakuuttunut, että undergroundia on edelleen, mutta koska se on undergroundia, sitä ei ole missään näkyvillä." -Pedro
sustain65
01.06.2019 08:09:24
s8na: Voisko tässä olla muuten paljolti kysymys myös soittotekniikasta maistuuko paksumpi vai ohuempi kaula? Voisin itse kuvitella että kolmella sormella paksumpi sopii kivemmin ja sitten neljällä ohuempi.

Entäs viidellä? Aika moni meistä soittaa niin. Ei sillä että olisin mitenkään hääppöinen otelautakäden peukun hyödyntäjä.
Laulava Kylätohtori
01.06.2019 08:15:37
sustain65: Entäs viidellä? Aika moni meistä soittaa niin. Ei sillä että olisin mitenkään hääppöinen otelautakäden peukun hyödyntäjä.

Juu, sormista on käytössä 5/5.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
sustain65
01.06.2019 10:08:53
Laulava Kylätohtori: Juu, sormista on käytössä 5/5.

Ja silloin ainakin itse olen havainnut että esim. omista kepeistä Fenderin telecasterin pienempi radiuksinen ja pyöreämpi kaula on sopivampi kuin Ibanezin ohut ja suurempi radiuksinen kaula, joka taasen on itselle ihan paras hevimetelin soittoon vitosoinnuilla ja pikkurilliä hyödyntävillä nopeahkoilla riffeillä. Kummassakin kitarassa kaulan tausta on mattapintainen ja hyvin luistava.
hallu
01.06.2019 11:49:38 (muokattu 01.06.2019 11:52:48)
Mites jos jätetään hetkeksi soittoergonomia sivuun, niin mitä muita merkityksiä kaulan rakenteella näette? kun kävin kitarapajalla niin kuulin väittämän, että kaula vaikuttaa olennaisesti kitaran sointiin ja juuri sen vuoksi jotkut tykkäävät paksusta kaulasta.... tai että höyläämällä kaulaa ohuemmaksi, voi pahimmoillaan höylätä samalla soundinsa höyläpenkin viereen lattialle? no itselläni ei ole kokemusta tästä asiasta enkä osaa arvioida sen todenperäisyyttä ja tiedän, että tämä saattaa olla vähän tunteikas aihe joka jakaa mielipiteitä voimakkaasti musatyylinkin perusteella.

Mutta miten muut ominaisuudet, kuten vaikkapa kaulan vakaus tai sen säädettävyys? tämä varmaan riippuu paljon miten rakenteissa on huomioitu kaulan vahvuus. Esimerkiksi itselläni oli Carvin kitara jossa oli hyvinkin litteäksi höylätty kaula, mutta se oli rakenteeltaan läpi podyn ja käsittääkseni siinä oli kaularaudan molemmin puolin hiilikuituvahvikkeet, mikä selittänee sen että se oli tosi vakaa ja tuntuma oli jäykkä. Toisaalta olen nähnyt ohutkaulaisia kitaroita, jotka on ihan jouskareita? ts. semmoinen käsissä kuminauhan tapaan notkuva kitara antaa itsestään vähän rimpulan vaikutelman. Sitten tulee kuitenkin mieleen, että jos kaulassa puuta on paljon (siis paksu kaula) niin eikö silloin esimerkiksi puun kuivuminen tai eläminen vaikuta enemmän? vai onko se juuri päinvastoin? ainakin sen olen huomannut, että joskus oikein paksukaulaisessa kitarassa kaularassin vaikutus tuntuu vähäisemmältä (kaula tuntuu liikkuvan vähemmän rassia kiristäessä) kuin ohutkaulaisessa...... tai voihan se olla että vain kuvittelen.

Mutta siis tämän pohdinnan tarkoitus oli miettiä tai herättää kysymys; pitääkö ohutkaulainen kitara valmistaa huolellisemmin tai rakenteissa se ohuus huomioida vahvikkeilla tai vaikkapa kerroksittaisella rakenteella (joissakin kitaroissahan kaula on liimattu useammasta rimasta)? vai onko kaulan paksuuden erot kuitenkin niin pieniä, että sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä höylätäänkö niiden paksuutta milli sinne tai tänne?

Minä en tiedä vastausta näihin kysymyksiin..... tai oikeastaan uskon että ei niihin olekaan yksiselitteistä vastausta. Mutta mietittekö näitä seikkoja kun valitsette kitaraa? katseletteko sitä kaupassa ja pohditteko, että pitää kaularassia säätää tulevana suvena tai talvena? katseletteko liimasaumoja että onko kaula tehty useammasta palasta? kyselettekö myyjältä, että onko siellä vahvistuksia sisällä rassin lisäksi? vääntelettekö sitä käsissänne, että antaako kitara pituussuunnassa periksi kuinka paljon? vai onko se vaan se soittotuntuma ja onko lakka kiiltävää vai mattaa.

E: kuvittelisin, että jonkun hevikeihään jossa kielet säädetään tosi matalalle ja vibrat hoidetaan kammella, on tärkeää että soitin olisi mahdollisimman jäykkä ja vakaa. Kun taas joku telekasteri jota monet vääntelee kaulavibran saamiseksi, niin tietty joustavuus on ihan toivottavaakin.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
MadMatt
01.06.2019 14:21:54

Nopea kaula? Parempi termi kai olisi nopea soittoinen kaula (tai kitara). Minusta nuo ovat pitkälle säätö juttuja kitaran kaulamallista riippumatta. Relief kohdillaan, nauhojen päät eivät törrötä, nauhat kunnossa, tahmaamaton kaula. that's it!
antnis
01.06.2019 17:48:39
hallu: Mites jos jätetään hetkeksi soittoergonomia sivuun, niin mitä muita merkityksiä kaulan rakenteella näette? kun kävin kitarapajalla niin kuulin väittämän, että kaula vaikuttaa olennaisesti kitaran sointiin ja juuri sen vuoksi jotkut tykkäävät paksusta kaulasta.... tai että höyläämällä kaulaa ohuemmaksi, voi pahimmoillaan höylätä samalla soundinsa höyläpenkin viereen lattialle? no itselläni ei ole kokemusta tästä asiasta enkä osaa arvioida sen todenperäisyyttä ja tiedän, että tämä saattaa olla vähän tunteikas aihe joka jakaa mielipiteitä voimakkaasti musatyylinkin perusteella.

Tota... kait sä ymmärrät, että vaikka maailmassa on sellaisia ihan normaalia elämää eläviä ihmisiä, jotka eivät usko evoluutioteoriaan, niin se ei merkitse, että sun pitäis alkaa miettimään että entäs jos se onkin ihan valhetta ja kreationistit tietävät, miten asiat oikeasti ovat? Kun sä annat sen vaikutelman, että sä uskot ihan kaiken aina ja joka paikassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)