Aihe: Mitä tarkoittaa "nopea kaula"?
1 2 3 4 5 6 7
Krice
26.05.2019 13:02:53

Ohut, jumbonauhat, litteä radius. Jälkimmäinen mahdollistaa sen, että kaulan voi säätää niin suoraksi kuin mahdollista, joka vaikuttaa paljon nopeuteen.
hallu
26.05.2019 15:43:52
Okei kiitos, tämähän selvisi :-) . Asia siis on kuten ounastelinkin. Litteä radius ja silleen. Niin niin, mä varmaan tiesinkin nää, mutta oli hyvä varmistaa etten ole jättänyt mitään seikkaa huomiotta. Nopea kaula on myyntijargonia koska sille ei ole yksiselitteistä määritelmää, mutta voidaan ajatella sen myös tiivistäen tarkoittavan, että kaulan speksit vastaa jonkin yleisesti hyväksytyn tilukeihään speksejä (Ibanez Jem... mitä niitä onkaan....). Mutta nopea kaula ei takaa sitä koska se ei tarkoita mitään, niin myyjää ei voi vetää vastuuseen tästä.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Jucciz
26.05.2019 15:47:41
Haeroe: Sama vika. Nytkin just on yksi nopeakaulainen strato kaulanvaihdon uhan alla, kun kaula on vaan liian nopea mun makuun.

Just kävin äsken Pekan verstaalla morjenstamassa: kokeilin samalla tosi monta hidasta kaulaa.
ÄrGee
26.05.2019 16:24:40
Jucciz: Just kävin äsken Pekan verstaalla morjenstamassa: kokeilin samalla tosi monta hidasta kaulaa.

Pesäpallomaila, liian pienet nauhat ja vintage-radius. Arvasinko oikein?
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
Jucciz
26.05.2019 18:53:16
ÄrGee: Pesäpallomaila, liian pienet nauhat ja vintage-radius. Arvasinko oikein?

Nuo kaikki, eikä edes lasten tonttuhevikieliä.
Jeszse
26.05.2019 19:05:19
Jucciz: Nuo kaikki, eikä edes lasten tonttuhevikieliä.

Eli jotain ysisettejä ettei setien reumaset nivelet kipeydy :)
Haeroe
26.05.2019 20:22:04

Älähän yleistä. Mulle hidas kaula on pesäpallomailaprofiili, 9.5 tuuman radius ja medium jumbot nauhat.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Haeroe
26.05.2019 20:34:15

Jucciz: Just kävin äsken Pekan verstaalla morjenstamassa: kokeilin samalla tosi monta hidasta kaulaa.

Pekalta on valmistumassa mulle kaksi hidaskaulaista kitaraa.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
iec
26.05.2019 20:43:21

Nopea kaula on muusikoiden.net torille myyntiin laitettu Custom Shop Fenderin kaula hintaan 50 euroa ;) Menee todella nopeasti...
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Jucciz
26.05.2019 21:01:20
Haeroe: Pekalta on valmistumassa mulle kaksi hidaskaulaista kitaraa.

Näinhän Pekka kertoi. Hypistelin niiden rakennuspalikoita hieman, joten niissä on lisää mojoa nyt. :D
Puavali
26.05.2019 22:02:12

Mikä on vintage-radius, kun eri merkeillä on erilaiset radiukset niissä vanhoissa malleissaan?
Puavali
26.05.2019 22:02:46
o0o: Mihin teillä joillain on niin kiire, että pitää ostaa nopea kaula?

Keikalla on väliaika sen verran lyhyt, että kannattaa pyrkiä soittamaan biisit nopeasti.
benny
27.05.2019 11:05:47

Jucciz: Kaikkia testaamiani "nopeita kauloja" on riivannut se, että niiden puumateriaalista on puuttunut karkeasti puolet. Taidan siis olla enempi hitaiden kaulojen ystävä.

Sanoisin että aika suppeata. Itsehän olen useamman erilaisen kaulan ystävä.
shitfuck inc.
Jucciz
27.05.2019 11:12:57
benny: Sanoisin että aika suppeata. Itsehän olen useamman erilaisen kaulan ystävä.

Kyllä mullekin monenlaiset käy, mutta nää nimenomaan "nopeiksi" tituleeratut ovat kyllä yleensä liian ohuita. Ei oo kiva soittaa semmosella jäätelötikulla, joka ei tue käden asentoa yhtään ja niinpä otelautakäsi puutuu alta aikayksikön. Lisäksi nuo ovat alttiimpia ilman lämpötila- ja kosteusvaihtelulle ja tarvitsevat useammin jonkinlaista ruuvaamista, mikä on toki ihan loogista. Tuhdimpi kaula on stabiilimpi.

Sinänsä en ymmärrä, miksi se olisi jotenkin itseisarvo, että "kaikki käy", olipa kyse sitten kaulaprofiilista tai vaikka musiikista. Pahimmillaanhan kyse on siitä, ettei oikein edes tiedä, mistä tykkää, jos kaikki käy.
Mikko1978
27.05.2019 11:59:22 (muokattu 27.05.2019 12:02:34)
Jucciz: Sinänsä en ymmärrä, miksi se olisi jotenkin itseisarvo, että "kaikki käy", olipa kyse sitten kaulaprofiilista tai vaikka musiikista. Pahimmillaanhan kyse on siitä, ettei oikein edes tiedä, mistä tykkää, jos kaikki käy.

Itse en ole vielä ymmärtänyt sitä, että miten tuollainen "nopea" littana ja tuhdimpi "pesismaila" voivat maistua samalle soittajalle. Kummatkin noista ovat omimmillaan soittotyyleissä, jotka eroavat toisistaan oleellisesti. Mutta tavallaan myös kahdehdin niitä, jotka eivät pistä pahakseen suuriakaan eroja kaulan geometriassa. Se nimittäin laajentaa valtavasti käytettyjen kitaroiden merkkinoita. Hyllytavarassa vaihtoehdot ovat omalla kohdallani melko vähissä, joskin sen voi kyllä laskea suoraan myös rahan säästöksi.
hallu
27.05.2019 13:08:24
Mikko1978: Itse en ole vielä ymmärtänyt sitä, että miten tuollainen "nopea" littana ja tuhdimpi "pesismaila" voivat maistua samalle soittajalle. Kummatkin noista ovat omimmillaan soittotyyleissä, jotka eroavat toisistaan oleellisesti. Mutta tavallaan myös kahdehdin niitä, jotka eivät pistä pahakseen suuriakaan eroja kaulan geometriassa. Se nimittäin laajentaa valtavasti käytettyjen kitaroiden merkkinoita. Hyllytavarassa vaihtoehdot ovat omalla kohdallani melko vähissä, joskin sen voi kyllä laskea suoraan myös rahan säästöksi.

Mulle sopii molemmat, vaikka tällä hetkellä ei lituskakaulaista ständistä löydykään. Mulle yleensä on maistunut parhaiten tuhdit pesismailat ja siis maistuu vieläkin, mutta kerran satuin ostamaan kitaran jossa oli sellainen ohut tai litteä kaula ja hetken sitä vierastettuani totesin, että kun kitara muuten on hyvä niin kyllä sen kaulan kanssa hyvin pärjää :-) .

Mulle on käynyt niin, että mitä enemmän olen kitaroiden kanssa puuhannut ja mitä pidempään soittanut, niin sellaiset henkilökohtaiset mieltymykset on alkaneet vähentyä jos ei paikoitellen katoamaan kokonaan. Nyt olen jo siinä pisteessä, että en häiriinny edes kitaran ulkonäöstä jos se muuten on hyvä. Ainoa soittotapaani liittyvä vaatimus on että kielet ei saa nuolla ihan otelaudan pintaa, mutta Gibsonin tai Fenderin tehdassäätökorkeus on oikein hyvä eli ei tarvii olla mitenkään älyttömän korkealla. Mutta ne tilukeihäiden ultramatalat aktionit on mulle vähän liikaa.
hallu
27.05.2019 13:15:19 (muokattu 27.05.2019 14:15:29)
Jucciz: ......
Sinänsä en ymmärrä, miksi se olisi jotenkin itseisarvo, että "kaikki käy", olipa kyse sitten kaulaprofiilista tai vaikka musiikista. Pahimmillaanhan kyse on siitä, ettei oikein edes tiedä, mistä tykkää, jos kaikki käy.

Ei se ole varsinaisesti itseisarvo, mutta kaikkiruokaisuus tuo vapautta. Meijän kylillä oli semmonen sanonta, että "se joka valkkaa, niin runkkaa" :-) . Mä olen kitaroiden suhteen tottunut, että ne yleensä on aina jonkinsortin kompromisseja. Sen vuoksi mitä enemmän rakennan päähäni patoja, niin sitä vähemmän mulla on valinnanvaraa. Mutta tottakai sitä valitsee sen mikä miellyttää kaikin puolin, mutta jos esimerkiksi joku tuntuu soivan hyvin ja on vakaa ja hyvä soitin, niin minusta olisi hölmöä hylätä se jonkun jonninjoutavan mieltymyksen takia...... pakko lisätä tähän, että on olemassa niin provosoivan hätkähdyttäviä hevisuunnikkaita, että saattaisin saada niistä migreenin. Eli sen verran on pakko pakittaa, että ne kaikkein neonväirisimmät ibaneesit kyllä jää edelleen kauppaan multa :-D

E: piti lisätä, että mulla on pitkät sormet ja isohko käsi niin ei ole mitään semmoisia rajoituksia että ei voisi jollakin kaulalla soittaa. Sen olen huomannut, että jos kaula on kovin kapea ja kielet lähellä toisiaan, niin se vaatii enemmän totuttelua, mutta noin muuten melkein kaikki käy.
Goljatt
27.05.2019 13:35:22

Itse tuijottelin pitkään kaulan spekseissä nauhoja, radiusta ja sitä kaulan selän paksuutta, kunnes tajusin että se satulan leveys ratkaisee. Kunhan kitarassa on vähintään 43mm satula ja medium jumbo nauhat, pystyn soittamaan sillä oikeastaan mitä vaan siitä huolimatta, että onko se paksu tai ohut.
Oh, suits you sir!
Decadetroll
27.05.2019 16:28:24
Kaikki käy, ei ole vielä tullut liian paksua tai liian ohutta kaulaa vastaan. Ainoa mihin vedän rajan on kaulan muotoilu, en nimittäin tule tarpeeksi hyvin toimeen V-mallisen kaulan kanssa. Jotenkin se ei vain toimi minun fysiikkani kanssa ollenkaan.

Tällä hetkellä löytyy 7 kielinen ibanez, 6 kielinen ibanez, joissa molemmissa aika ohut kaula ja littana radius kera isojen nauhojen ja joku frankenstein-tele, jossa kapea satula ja paksu ja pyöreä kaulaprofiili, sekä pyöreä otelaudan radius. Hyvin niillä soittelee kaikilla. Mutta yhdessäkään ei ole mikään soutuveneprofiili :D
Tokkopa! Tai no tokkopa n0kkoset tokkivat nokkopa niimpäkö ökköset pökköset pölöpölplöttö hirnau iihahaa! -NHR
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)