Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5207 208 209 210 211215 216 217 218 219
The Jack
25.05.2019 15:47:22
Miten Plexi 10:tä soitetaan 4X12 kaapin läpi vai soitetaanko mitenkään? Katsoin kuvista että 1x16 ohmin lähtö puuttuu kokonaan takaa. Tämä tuskin on harvemmalle ongelma, koska pienen vahvarin ostaja käyttää kaikella todennäköisyydellä pientä kaappiakin. Oma uusi mini-Marshall olisi kuitenkin jäänyt luultavasti ostamatta mikäli olisi pitänyt hankkia myös uusi kaappi samalla.
harryk
25.05.2019 15:58:50

The Jack: Miten Plexi 10:tä soitetaan 4X12 kaapin läpi vai soitetaanko mitenkään? Katsoin kuvista että 1x16 ohmin lähtö puuttuu kokonaan takaa. Tämä tuskin on harvemmalle ongelma, koska pienen vahvarin ostaja käyttää kaikella todennäköisyydellä pientä kaappiakin. Oma uusi mini-Marshall olisi kuitenkin jäänyt luultavasti ostamatta mikäli olisi pitänyt hankkia myös uusi kaappi samalla.

Tuon vahvarin saa tarvittaessa myös 16 ohmin kaiutinulostulolla. Aika moni 4x12" kaappi on nykyään 8 ohminen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
25.05.2019 16:01:34
The Jack: Miten Plexi 10:tä soitetaan 4X12 kaapin läpi vai soitetaanko mitenkään? Katsoin kuvista että 1x16 ohmin lähtö puuttuu kokonaan takaa. Tämä tuskin on harvemmalle ongelma, koska pienen vahvarin ostaja käyttää kaikella todennäköisyydellä pientä kaappiakin. Oma uusi mini-Marshall olisi kuitenkin jäänyt luultavasti ostamatta mikäli olisi pitänyt hankkia myös uusi kaappi samalla.

Tuollainen ongelma ratkeaa myös vaihtamalla kaapissa johdotusta. Jos parit on nyt kytketty rinnan, niin vaihtaa ne sarjaan tai vice versa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
aslak
25.05.2019 19:24:54
harryk: Tuon vahvarin saa tarvittaessa myös 16 ohmin kaiutinulostulolla. Aika moni 4x12" kaappi on nykyään 8 ohminen.

Ja aika moni 1x12 16ohm.
hallu
25.05.2019 19:40:51
Mitä hyötyä siitä 16 ohmisuudesta on verrattuna 8 ohmiseen kaappiin? mulla on ollut muutama kaappi mutta ne on olleet aina 8 ohmisia. Siis lähinnä mietin, että miksi niitä tehdään?
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
harryk
25.05.2019 19:51:17

hallu: Mitä hyötyä siitä 16 ohmisuudesta on verrattuna 8 ohmiseen kaappiin? mulla on ollut muutama kaappi mutta ne on olleet aina 8 ohmisia. Siis lähinnä mietin, että miksi niitä tehdään?

Ei sitä ole hyötyä. Joku sanoo kuulevansa eroja 8 ja 16 ohmisten kaappien välillä. Minä en.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
25.05.2019 22:30:07
hallu: Mitä hyötyä siitä 16 ohmisuudesta on verrattuna 8 ohmiseen kaappiin? mulla on ollut muutama kaappi mutta ne on olleet aina 8 ohmisia. Siis lähinnä mietin, että miksi niitä tehdään?

Itse en ole huomannut eroja. Jos eroja on, niin ovat sitten todella pieniä. Itse kuulen kyllä eroja esim. putkien ja mikkien vaihdossa ja jopa (ainakin kuvittelin kuulevani) eroja myös vaihtaessani tallapalat Gotohista ABM:ään, mutta kajareissa en ole kuullut eroja ohmien suhteen. Tai esim, kun olen välillä vaihtanut saman kaapin kytkennän sarjasta rinnan kytkentään (4 --> 16 ohm).
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
25.05.2019 22:42:50
harryk: Ei sitä ole hyötyä. Joku sanoo kuulevansa eroja 8 ja 16 ohmisten kaappien välillä. Minä en.

Niin minä vähän arvelinkin, mietin vaan että mihin tarpeeseen niitä 16 ohmisia tehdään? vai onko se vaan niinkö standardin puutetta? itse olen ajatellut, että kitaroissa 8 ohmia on semmoinen "kultainen keskitie" ja bassossa 4ohmia.
Laulava Kylätohtori
25.05.2019 23:32:53
hallu: Niin minä vähän arvelinkin, mietin vaan että mihin tarpeeseen niitä 16 ohmisia tehdään? vai onko se vaan niinkö standardin puutetta? itse olen ajatellut, että kitaroissa 8 ohmia on semmoinen "kultainen keskitie" ja bassossa 4ohmia.

Jos haluaa 2x12" kaapin 8 ohmiseksi, niin 16 ohmia on hyvä. Toki onnistuu kahdella 4 ohmisella, mutta ne taitavat olla harvinasempia. Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut 4 ohmin elementtiä, mikä ei sinänsä todista yhtään mitään.

Kai ne tarpeet on moninaiset ja tapauskohtaisia.
The Jack
25.05.2019 23:37:33
hallu: Niin minä vähän arvelinkin, mietin vaan että mihin tarpeeseen niitä 16 ohmisia tehdään? vai onko se vaan niinkö standardin puutetta? itse olen ajatellut, että kitaroissa 8 ohmia on semmoinen "kultainen keskitie" ja bassossa 4ohmia.

Olen luullut aina 16 ohmin olevan vanha brittiläinen Marshallin luoma standardi 4X12 kaapille. Mielenkiintoista ja uutta tietoa oli että myös 1X12 kaappi voi olla 16 ohmia.

Onko tämä nyt niin, että ajamalla 8 ohmin asetuksella vahvarista ääntä 16 ohmin kaappiin soundi saattaa huonontua, mutta hajoamisia ei tapahdu? Mikäli ajan 16 ohmin asetuksella signaalia 8 ohmin kaappiin, niin jossain vaiheessa kipinät lyö?
aslak
26.05.2019 00:15:32 (muokattu 26.05.2019 00:30:35)

The Jack: Olen luullut aina 16 ohmin olevan vanha brittiläinen Marshallin luoma standardi 4X12 kaapille. Mielenkiintoista ja uutta tietoa oli että myös 1X12 kaappi voi olla 16 ohmia.

Onko tämä nyt niin, että ajamalla 8 ohmin asetuksella vahvarista ääntä 16 ohmin kaappiin soundi saattaa huonontua, mutta hajoamisia ei tapahdu? Mikäli ajan 16 ohmin asetuksella signaalia 8 ohmin kaappiin, niin jossain vaiheessa kipinät lyö?

Eisssaatana...minä taas kuulin että vahvistimia saattaa olla muunkin merkkisiä kuin Marshall mutta mihin tarpeeseen?
Laulava Kylätohtori
26.05.2019 08:39:49
The Jack: Olen luullut aina 16 ohmin olevan vanha brittiläinen Marshallin luoma standardi 4X12 kaapille. Mielenkiintoista ja uutta tietoa oli että myös 1X12 kaappi voi olla 16 ohmia.

Eikös Marshallilla itselläänkin ole 8 ja 16 ohmisia 4x12" kaappeja. Mä olen itse kuvitellut, ettei mitään standardeja ole, eikä ohmit ole mitenkään kaapin kokoon sidottu.

Niinhän sitä sanotaan, että pykälän heiton kestää hyvin suuntaan ja toiseen. Asiasta en itse mitään tiedä, mutta jotkut käyttä pykälän virhettä ihan soundin takia. Eli soundi ei niinkään muutu huonommaksi, vaan erilaiseksi. Paremmuus taas on makuasia ja riippuu monista asioista.
varakeef
26.05.2019 09:28:58
Niitä kaappeja on erilaisilla ohmimäärillä, koska vahvistimia on vanhastaan rakennettu eri tavoin. Ei se mikään soundikysymys ole. Vanhojen Voxien kytkentä nyt sattui olemaan sellainen, että 16 ohmin kokonaiskuorma oli passeli. Siinä on sitten luonteva jatkokysymys, laitetaanko kaksi 8-ohmista sarjaan vai kaksi 32-ohmista rinnan. Vai yksi 16-ohminen, jos tehonkesto riittää.

Nykyvahvistimissa on ylimääräistä palvelua laittaa takapaneeliin useampia lähtöjä eri kuormille. Sinne on kätevä kytkeä sellaisia komeroita, joita on käytössä. Soinnin muokkaajina en niitä pitäisi, kun kätevämpiäkin laitteita siihen on.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
varakeef
26.05.2019 12:34:05
harryk: Kaiutinelementin impedanssi voi vaihdella taajuuden mukaan. 8 ohmin elementin impedanssi voi olla 2-3 ohmia jollain matalalla taajuudella ja 20-30 ohmia korkeammalla taajuudella. En ole vielä koskaan saanut yhtään putkivahvistinta rikki ns. vääräimpedanssisella kaiuttimella. Myöskin elementin herkkyys voi vaihdella taajuuden mukaan. Tämä tekee erilaisten elementtien yhteensovituksen haasteelliseksi jos halutaan, että kokonaisuus saundaa hyvältä.

Eikö se nyt ole nimenomaan impedanssin määritelmä: kun se kerran on vaihtovirtavastus niin toki sen arvo vaihtelee taajuuden myötä?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jucciz
26.05.2019 15:58:03 (muokattu 26.05.2019 15:59:37)
varakeef: Eikö se nyt ole nimenomaan impedanssin määritelmä: kun se kerran on vaihtovirtavastus niin toki sen arvo vaihtelee taajuuden myötä?

Näin. Ja esim. Marshallin tapauksessa perinteisesti 4x12"-kitarakaappi on ollut aina 16-ohminen. Muunlaiset ratkaisut tulivat vasta myöhemmin ja esim. 2x12"-kaapeissa. Vastaavasti Fenderillä 60-luvun alun kaapit (Bassman, Bandmaster, Tremolux jne) olivat usein neliohmisia (kaksi kahdeksanohmista kaiutinta rinnan). Yhden kaiuttimen combot olivat tyypillisimmin kahdeksanohmisia. 4x10"-Bassman oli puolestaan kahden ohmin kuormalla ja 3x10" Tweed Bandmaster 2,6 ohmin kuormalla.

On ajattelematonta jättää perinteikkäästä Marshall-henkisestä vahvistimesta 16 ohmin lähtö pois, sillä Marshallin klassikkokaapit ovat nimenomaan 16-ohmisia.
Tympee Huttunen
26.05.2019 16:28:58
Jucciz:
On ajattelematonta jättää perinteikkäästä Marshall-henkisestä vahvistimesta 16 ohmin lähtö pois, sillä Marshallin klassikkokaapit ovat nimenomaan 16-ohmisia.

Kahdella klassikkokaapilla mennään 8 ohmilla. More is more.
Laulava Kylätohtori
26.05.2019 17:30:10
Vähän turhaa tämä keskustelu, kun jokainen saa valita vahvistimeensa ne lähdöt, jotka itse haluaa.
hallu
26.05.2019 17:57:39
varakeef: Niitä kaappeja on erilaisilla ohmimäärillä, koska vahvistimia on vanhastaan rakennettu eri tavoin. Ei se mikään soundikysymys ole. Vanhojen Voxien kytkentä nyt sattui olemaan sellainen, että 16 ohmin kokonaiskuorma oli passeli. Siinä on sitten luonteva jatkokysymys, laitetaanko kaksi 8-ohmista sarjaan vai kaksi 32-ohmista rinnan. Vai yksi 16-ohminen, jos tehonkesto riittää.

Nykyvahvistimissa on ylimääräistä palvelua laittaa takapaneeliin useampia lähtöjä eri kuormille. Sinne on kätevä kytkeä sellaisia komeroita, joita on käytössä. Soinnin muokkaajina en niitä pitäisi, kun kätevämpiäkin laitteita siihen on.

Eli kyse on siis vahvistimen ominaisuudesta? siis kytkennästä joka asettuu luontevasti jollekin impedanssille? tarkoittaako se, että vahvistimella on olemassa jokin natiivi-impedanssi ja ne kaksi tai yksi muuta vaihtoehtoa on jotenkin värkätty siihen tinailemalla jotain vastuksia tms. lisäksi? esimerkiksi Mesassahan on tarjolla vain kaksi impedanssivaihtoehtoa 4 ja 8 ohmia ja ne on vielä jotenkin värkätty niin, että neljän ohmin plugeja on kaksi eli jos on vaikka kaksi kahdeksan ohmin kaappia niin ne tötkätään sitten siihen. Mikä ymmärtääkseni tarkoittaa, että ne on rinnakkain kytketty. Kaksi neljän ohmin kuormaa sarjassahan olisi juuri tuo 16 ohmia? eli voisiko valmistaja toteuttaa tollasen jutun esimerkiksi niin, että kahden neljän ohmin kaiutinjakin vieressä olisi vaikka kytkin, josta voisi valita sarjaan tai rinnakkain kytkennän niille jolloin saisi kaikki 4, 8 ja 16 ohmin kuormien käyttömahdollisuuden?
Laulava Kylätohtori
26.05.2019 18:06:23
hallu: Eli kyse on siis vahvistimen ominaisuudesta? siis kytkennästä joka asettuu luontevasti jollekin impedanssille? tarkoittaako se, että vahvistimella on olemassa jokin natiivi-impedanssi ja ne kaksi tai yksi muuta vaihtoehtoa on jotenkin värkätty siihen tinailemalla jotain vastuksia tms. lisäksi? esimerkiksi Mesassahan on tarjolla vain kaksi impedanssivaihtoehtoa 4 ja 8 ohmia ja ne on vielä jotenkin värkätty niin, että neljän ohmin plugeja on kaksi eli jos on vaikka kaksi kahdeksan ohmin kaappia niin ne tötkätään sitten siihen. Mikä ymmärtääkseni tarkoittaa, että ne on rinnakkain kytketty. Kaksi neljän ohmin kuormaa sarjassahan olisi juuri tuo 16 ohmia? eli voisiko valmistaja toteuttaa tollasen jutun esimerkiksi niin, että kahden neljän ohmin kaiutinjakin vieressä olisi vaikka kytkin, josta voisi valita sarjaan tai rinnakkain kytkennän niille jolloin saisi kaikki 4, 8 ja 16 ohmin kuormien käyttömahdollisuuden?

Mä olen ymmärtänyt, että niiden lähtöjen määrä ja ohmit on, ainakin joissain tapauksissa, muuntajan ominaisuus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)