Aihe: Muuttaisitko musiikkiasi?
1 2 3 4 5
Nelikielipiru
23.06.2004 12:55:01

Voisi tuottajanplanttu saada bootsista perseeseensä, jos tulisi mokomaa ehdottelemaan.

AISAAAISAA, ja mä soitan bätmään themee tämän tapahtuman aikana.. =)
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
Jani The Rock
23.06.2004 15:32:19

AISAAAISAA, ja mä soitan bätmään themee tämän tapahtuman aikana.. =)

Didi-didi-didi-didi-BUTTMAN!

Joo, totanoinsiis. Mun mielestäni on ihan turha tehdä musiikkia ollenkaan, jos itsellä ei ole todella vahvaa näkemystä siitä miltä sen pitäisi kuulostaa myös levyltä kuultuna. Mikäli tuottaja osaa avustaa siinä että tämä visio toteutuu tai että musiikki kuulostaa muuten paremmalta (joka tietenkin on aina subjektiivinen näkemys) niin silloinhan se homma on ihan okei. Parhaimmillaan tuottaja voi olla muutakin kuin pelkkä kaupallistamisautomaatti. Tottakai levy-yhtiön intresseissä on aina se, että levy myy mahdollisimman hyvin. Mutta kyllä saatana soikoon bändin täytyy olla muutakin kuin pellelauma, jolle tehdään biisit valmiiksi ja joka sitten käy näitä teelmyksiä esittämässä julkisesti viimeisimpien virtausten mukaan stailattuna.

Vai mahtaako tämäkin taas olla pelkkää utopiaa. Onkohan enää edes olemassa tinkimättömiä soittajia ja musiikintekijöitä, jotka eivät ole valmiita myymään itseään eniten tarjoavalle ja joilla on vankka usko itseensä ja näkemykseensä siitä miten homman pitäisi toimia? Hyvänä esimerkkinä tämmöisestä voisivat olla vaikka Hurriganes ja Hanoi Rocks. Niitä jätkiä ei ole paljon tarvinnut pidellä kädestä, menestyksensä eväät ovat luoneet itse ja sitä on tullut aivan riittävästi.
Don`t mess with the countryboys
Johannes_t
23.06.2004 16:28:12

Hyvänä esimerkkinä tämmöisestä voisivat olla vaikka Hurriganes ja Hanoi Rocks. Niitä jätkiä ei ole paljon tarvinnut pidellä kädestä, menestyksensä eväät ovat luoneet itse ja sitä on tullut aivan riittävästi.

Vaan on noidenkin bändien jälkeen tapahtunut aika paljon, mm. musiikin teollistuminen...
Aerodactev
23.06.2004 16:58:18 (muokattu 23.06.2004 16:59:59)
Tätä on vähän hankala edes miettiä, koska olen sellainen henkilö, joka mielellään yksin/muiden bändiläisten kanssa ilman kolmatta osapuolta tuottaa ja hioo ja tekee musiikkiva. Ja jos levytyssopimus on, niin yhtiön pitäisi olla niin joustava, ettei sellaisia varmaan ole olemassakaan -> omakustannepohjalla kituutus.

Siksi vierastankin hieman ajatusta, että joltain "oikealta studiolta" vuokraisi studioaikaa, koska kotistudiossa (joka tosin pysynee karvalakkiasteella) on niin mainiota vääntää ja säätää ja leikkiä niin pitkään kuin haluaa.
Long = progressive = good
Teijo K.
23.06.2004 17:22:11 (muokattu 23.06.2004 17:30:48)

Hyvänä esimerkkinä tämmöisestä voisivat olla vaikka Hurriganes ja Hanoi Rocks. Niitä jätkiä ei ole paljon tarvinnut pidellä kädestä, menestyksensä eväät ovat luoneet itse ja sitä on tullut aivan riittävästi.

Niin että vähän doblyä mukaan. Kyllä se siitä, sillä ammattitaidolla.

Ps. Jos vain olisi varaa, en tekisi enää koskaan yhtä ainotta demoa ilman sitä ns. kolmatta korvaa. Eli tuottajaa. Se on nyt koettu kantapään kautta mitä tapahtuu, kun osa bändin jäsenistä alkaa tuottajiksi, ja kaikki haluavat sanoa oman sanansa tuotokseen. Parempi että äänitysprosessissa olisi sekä ulkopuolinen eteenpäinpotkija, että se ulkopuolinen taho johon kohdistaa niitä prk. ku ei nyt mene ollenkaan mun pään mukaan nämä miksaukset fiiliksiä.

Siis hyvin mielelläni uskoisin tuottajan sanaan noissa tilanteissa. Nyt kun kuuntelen niitä 10-15v sitten tehtyjä demojakin, niin mieleen hiipii, että miksi en uskonut silloin, kun setä yritti selittää. Nämähän on ihan hirveää kuraa.
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
aivokuolio
23.06.2004 17:22:54
tuottajaa voisin kuunnella, levy-yhtiötä en.
Super-Jari
23.06.2004 17:30:59
tuottajaa voisin kuunnella, levy-yhtiötä en.

Mun mielestä bändin ulkopuolinen tuottaja kuulosta vähän oudolle ajatukselle. Jos bändi on hionut ja värkännyt biisejään treenikämpällä vuosi tolkulla niin olisi vähän outoa antaa sitten jonkun ulkopuolisen kertoa mitä pitäisi tehdä. Jos nyt oikein olen tuottajan roolin ymmärtänyt.
Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?

Ai sulla on 5150 nuppi? Myyt sen mulle NYT!
Teijo K.
23.06.2004 17:33:07

Mun mielestä bändin ulkopuolinen tuottaja kuulosta vähän oudolle ajatukselle. Jos bändi on hionut ja värkännyt biisejään treenikämpällä vuosi tolkulla niin

Tuossa on se avain. Jos treenikselle sulkeutuu hiomaan vuosikausiksi, tulee väkisinkin kuuroksi niille omille tekeleilleen. Mitä lähempänä kuvaa olet, sitä huonommin näet sen kokonaisuutena.

Näin uskon minä.
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
Super-Jari
23.06.2004 17:37:42
Tuossa on se avain. Jos treenikselle sulkeutuu hiomaan vuosikausiksi, tulee väkisinkin kuuroksi niille omille tekeleilleen. Mitä lähempänä kuvaa olet, sitä huonommin näet sen kokonaisuutena.

Näin uskon minä.

Mutta silloinhan se on sen bändin musiikkia.
Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?

Teijo K.
23.06.2004 17:39:42 (muokattu 23.06.2004 17:47:25)

Mutta silloinhan se on sen bändin musiikkia.

Eli ihan sama mitä kuraa sieltä soittimista päästelee, kunhan se on sen bändin musaa?

:)

Eli en usko tuottajan panoksen muuttavan sen bändin musaa sen tuottajan musaksi. Tuottaja vain poimii siitä helmet esille. Korosta bändin hyviä puolia, peittelee huonoja. Kyllä se edelleen on sen bändin musaa.
Super-Jari
23.06.2004 17:46:51
Eli ihan sama mitä kuraa sieltä soittimista päästelee, kunhan se on sen bändin musaa?

:)

Ei vaan mun pointti oli se että mitä sinne nauhalle laitetaan on oikeasti sen bändin tekemää eikä minkään ulkopuolisen keksimää. Taidan olla ainoa joka on tätä mieltä. Minä en vaan ymmärrä miksi pitää saada ulkopuolisen mielipide jos kerran biisit on valmiita.

Teijo K.
23.06.2004 17:48:49

Ei vaan mun pointti oli se että mitä sinne nauhalle laitetaan on oikeasti sen bändin tekemää eikä minkään ulkopuolisen keksimää. Taidan olla ainoa joka on tätä mieltä. Minä en vaan ymmärrä miksi pitää saada ulkopuolisen mielipide jos kerran biisit on valmiita.

Ettei niitä biisejä tarvitsisi hävetä 10v päästä. Niinkö minä nyt teen noiden omien kohdalla.

No ei enempää mulla oikeastaan tästä asiasta. Jokainen pitäköön puolestani oman mielipiteensä.
Super-Jari
23.06.2004 17:54:45
Ettei niitä biisejä tarvitsisi hävetä 10v päästä. Niinkö minä nyt teen noiden omien kohdalla.

sarkasmi
Mitä sillä on väliä kun ne ensimmäiset levythän kielletään joka tapauksessa 10vuoden päästä haastatteluissa. Sitten kun on hajottu muutaman kerran ja tehdään hieno comeback, voi sitten haastattelussa sanoa että bändin kemia on nyt parempi kuin koskaan ja omalinja (tuottajalta terveisiä) on löydetty
sarkasmi

No ei enempää mulla oikeastaan tästä asiasta. Jokainen pitäköön puolestani oman mielipiteensä.

Jep. Jatkan ihmettelyä.

Jani The Rock
23.06.2004 18:37:51

Turha tässä on sitten kenenkään tehdä omia juttujaan, kun ei sitä kaikkivoipaa ammattitaitoa kerran ole. Heitetään sähkökitarat nurkkaan ja nostetaan stetsonit naulaan. Mennään kaikki porukalla seuraaviin Idols-karsintoihin viimosen päälle trendikkäinä, niin siitä se lähtee. Ei tartte olla näkemystä, ei tartte olla tunteen paloa, ei tartte tehdä itse biisejä, ei tartte soittaa ja tuskin laulaakaan ainakaan ilman auto-tunea. Mutta ei se hei mitään, kun sitten me ollaan oikeita ammattilaisia joilla on ammattimainen porukka taustalla. Tuottajat ja levy-yhtiön väki duunaa kaiken valmiiksi, ja me saadaan keskittyä näyttämään söpöiltä lehtien kansissa ja promokuvissa. Saadaan sitten 15 vuoden päästäkin vielä diggailla, että vittu meillä on ollut aina helvetin hyvä meininki. Että kyllä oli parempi nostaa omat aivot narikkaan ja antaa muiden tehdä meidän hommat.
Don`t mess with the countryboys
HaloOfFlies
23.06.2004 18:52:30 (muokattu 23.06.2004 18:54:55)

En missään nimessä ja mistään hinnastakaan suostuisi muuttamaan musiikkiani. Koska itse olen sen kappaleen visioinut päässäni että kuinka hyvältä se kappale kuulostaa, sitä eivät mitkään tuottajat tai levy-yhtiöt mene tehosteillaan pilaamaan. Omassa bändissä ja omassa musiikissa pitää näkyä ja kuulua oma kädenjälki, ei muiden kädenjälki.
"Kun sä olet tornissa, sä olet siellä ylhäällä ihan up yours", Matti Nykänen
Teijo K.
23.06.2004 18:54:04

Turha tässä on sitten kenenkään tehdä omia juttujaan, kun ei sitä kaikkivoipaa ammattitaitoa kerran ole. Heitetään sähkökitarat nurkkaan ja nostetaan stetsonit naulaan. Mennään kaikki porukalla seuraaviin Idols-karsintoihin viimosen päälle trendikkäinä, niin siitä se lähtee. Ei tartte olla näkemystä, ei tartte olla tunteen paloa, ei tartte tehdä itse biisejä, ei tartte soittaa ja tuskin laulaakaan ainakaan ilman auto-tunea. Mutta ei se hei mitään, kun sitten me ollaan oikeita ammattilaisia joilla on ammattimainen porukka taustalla. Tuottajat ja levy-yhtiön väki duunaa kaiken valmiiksi, ja me saadaan keskittyä näyttämään söpöiltä lehtien kansissa ja promokuvissa. Saadaan sitten 15 vuoden päästäkin vielä diggailla, että vittu meillä on ollut aina helvetin hyvä meininki. Että kyllä oli parempi nostaa omat aivot narikkaan ja antaa muiden tehdä meidän hommat.

Ja mitään välimuotoa ei ole olemassa? Ei ole mahdollista, että bändi voisi hyvässä hengessä käyttää ulkopuolista apua, myymättä itseään? Se on joko tai. Ihan mielenkiintoinen näkemys. Te sitten ette varmaan käytä studioteknikkojakaan, vaan ihan itse äänitätte kaiken omalla treenikämpällä. Että jokainen nappulanvääntö on bändin omissa käsissä? Ja masterointikin hoituu kätevästi omalla tietokoneella. Ja miksaatte keikatkin tietty lavalta.

No, jokainen tyylillään, minun puolestani tietenkin Jani on vapaa kokeilemaan onneaan Idolsiin. Eipä siinä mitään. Henk. koht. vaikeahko sanoa tuohon sen kummenpaa, kun ainoa tarttumapinta koko Idolsiin on näiltä palstoilta lukemani jutut.
D-Kay
23.06.2004 19:14:12

Olisi varmasti moni legendaarinen levy jäänyt tekemättä tai ainakin suosiota saavuttamatta ilman oikeita tuottajia. Kuten tässä keskustelussa on sanottu, kaikki ideat mitä bändit biiseihinsä treeniksellä ymppäävät, eivät vain ole hyviä. Kyllä jokaiselle on varmasti käynyt niin, että jossain vaiheessa huomaa että siinä omassa biisissä ei joku asia yksinkertaisesti toimi, tai että biisi on yksinkertaisesti tylsä ja mitäänsanomaton. Tuottajan tehtävä on huolehtia, ettei tällaiset asiat päädy levylle asti, jolloin kaikki kärsisivät. Parhaimillaan tuottaja auttaa bändiä löytämään materiaalin heikot kohdat ja korjaamaan ne, sekä pistää bändin kuulostamaan siltä, kuin he itse haluavat.
OSTETAAN:Strato, Tremolo
HS
23.06.2004 19:14:48
Terve

No varmaan se tuottajakysymys, "tehostekikkailu" ja tyylin viilaaminen selvitettäisiin ennen sitä levytyssopimusta, mutta toki erilaisille näkemyksille pitää olla avoin. Tuottajallahan saattaa olla (pitää olla!) vallan hyviä ja toimivia ideoita. Jos taas haluaa pitää kiinni vain ja ainoastaan omasta / bändin näkemyksestä, voi varmaan kysyä, mihin sitä tuottajaa ylipäätään tarvitaan.
kivi
23.06.2004 19:32:20
Aardfather:
Eihän tuottaja kuulu bändiin. Tuottajan tehtävä on tuottaa, ei säveltää, eikä esittää. Siis ei sananvaltaa musiikkiin missään muodossa.

Tästä mä esittäisin eriävän näkemykseni.

Kyllä sille kuvitellulle bändille on tuottajavaihtoehtoja esitelty, ja ovat saaneet katsoa, kuinka synkkaa. Sen jälkeen kun ovat tuottajan hyväksyneet, siihen tuottajaan pitää myös luottaa (niin bändin kuin isolta osalta levy-yhtiönkin), se on komentojärjestyksessä ykkönen, levy-yhtiö kakkonen loppupelissä ja biisintekijä kakkonen studiossa.

Sen jälkeen kun tuottaja on hyväksytty, rivibändiläisten ei auta kuin pitää mölyt mahassaan, ja tietää, että kaikki tekee parhaansa sen lopputuloksen eteen. Usein se tarkoittaa juuri Sinun hienoimman soolosuorituksesi scrappaamista. Tai siis juuri minun, mutta that's life.

Sille taas, kuulostaako joku kappale "kyllin nu-metallille" nu-metallevyllä, sille en laita paljoa painoa. Biisi kuulostaa hyvältä tai sitten ei, oli musiikinlaji mikä hyvänsä, kunhan istuu kuvaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)