Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 511 12 13 14 1534 35 36 37 38
Jariot
02.04.2019 19:40:02
VIPMetal: Sucks your soul out (on lainaus videolta, mnet ei anna käyttää lainausmerkkejä.)

Tuo oli yllättävää, että volumepotikalla ei saa puhdistettua Kemperiä. Ja että high hain menoon piti parempana putkivahvistinta.

Kyllä mie ainakin saan oikein hyvin putsattua. Se on käytettävästä profiilista, kitaran mikeistä ja volumepotikasta kiinni se asia. Ihan vähän ihmettelen tuota videon lausuntoa.
Kitara on lyömäsoitin.
spacelord
02.04.2019 20:07:03

Lainaan LaXua toisesta ketjusta "Soundihan noissa on sitten eri, kuin lavalla olevassa oikeassa kitarakaapissa. FRFR/PA-setupeista pukkaa ulos enemmän mikitetyn kitarakaapin tyyppistä soundia niin hyvässä kuin pahassa ja se ei ole kaikkien mieleen."

Tämä mua noissa mallentavissa ihmetyttää ja osin häiritsee. Osasyy on varmasti se että olen niin tottunut bändikämppäympäristöön jossa mölyää putkikone, mutta esim Helixin kitarasoundit kuulostavat mun korvaan jotekin miksatulta. Outoa soittaa kun reverbi, alapääleikkuri ja kompressio on kuin levyversiossa, jotain on liikaa ja jotain liian vähän. Osin varmasti ruuvauskysymys, mitä en siis ole pieteetillä tehnyt, kun mulle ei näitä uusimman sukupolven laitteita itsellä ole eli sikäli ei loppuun asti kaluttu tää kanta. Bändiä livenä kokiessa en usko erottavani että onko siellä putkikone vai Kemper.
Kitarahommia
VIPMetal
02.04.2019 20:12:36

spacelord: Lainaan LaXua toisesta ketjusta "Soundihan noissa on sitten eri, kuin lavalla olevassa oikeassa kitarakaapissa. FRFR/PA-setupeista pukkaa ulos enemmän mikitetyn kitarakaapin tyyppistä soundia niin hyvässä kuin pahassa ja se ei ole kaikkien mieleen."

Tämä mua noissa mallentavissa ihmetyttää ja osin häiritsee. Osasyy on varmasti se että olen niin tottunut bändikämppäympäristöön jossa mölyää putkikone, mutta esim Helixin kitarasoundit kuulostavat mun korvaan jotekin miksatulta. Outoa soittaa kun reverbi, alapääleikkuri ja kompressio on kuin levyversiossa, jotain on liikaa ja jotain liian vähän. Osin varmasti ruuvauskysymys, mitä en siis ole pieteetillä tehnyt, kun mulle ei näitä uusimman sukupolven laitteita itsellä ole eli sikäli ei loppuun asti kaluttu tää kanta. Bändiä livenä kokiessa en usko erottavani että onko siellä putkikone vai Kemper.

Baarikeikalla oli toisella bändillä Kemper ja Marshallin kaappi. Ainakin omaan korvaan oli melko huono soundi, vaikka hyvä kitaristi olikin. Tämähän nyt on makuasiakin, mutta ainakin itse huomasin eron livenä. Liekö sitten noissa helpompi säätää huono soundi vai mikä syynä...
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
sustain65
02.04.2019 20:52:11
VIPMetal: Baarikeikalla oli toisella bändillä Kemper ja Marshallin kaappi. Ainakin omaan korvaan oli melko huono soundi, vaikka hyvä kitaristi olikin. Tämähän nyt on makuasiakin, mutta ainakin itse huomasin eron livenä. Liekö sitten noissa helpompi säätää huono soundi vai mikä syynä...

Se on helposti juuri niin. Mallintavissa on paljon hyviä mahdollisuuksia säätää "hyvä soundi", mutta tosiaan sitten vielä enemmän mahdollisuuksia säätää "huono soundi". Tosin onhan se toisen bändin kitaristin soundi voinut olla juuri se mitä hän on tavoitellutkin?
VIPMetal
02.04.2019 21:10:45

sustain65: Se on helposti juuri niin. Mallintavissa on paljon hyviä mahdollisuuksia säätää "hyvä soundi", mutta tosiaan sitten vielä enemmän mahdollisuuksia säätää "huono soundi". Tosin onhan se toisen bändin kitaristin soundi voinut olla juuri se mitä hän on tavoitellutkin?

Toki voi olla näinkin. Erottui bändien seasta kyllä tuolla soundillaan ei-edukseen mielestäni. Toisella kitaristilla oli joku vanha Marshall ja hyvältä se kuulosti.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
LaXu
02.04.2019 23:44:55
spacelord: Lainaan LaXua toisesta ketjusta "Soundihan noissa on sitten eri, kuin lavalla olevassa oikeassa kitarakaapissa. FRFR/PA-setupeista pukkaa ulos enemmän mikitetyn kitarakaapin tyyppistä soundia niin hyvässä kuin pahassa ja se ei ole kaikkien mieleen."

Helpoin ratkaisu ongelmaan on pistää perään päätevahvistin ja oikea kitarakaappi. Line6 Powercab pitäisi kanssa kuulostaa enemmän oikealta kaapilta, mutta en ole sitä kokeillut.

Itse käytän putkivahvarin kanssa Helixin efektejä.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
Haeroe
03.04.2019 07:42:50

LaXu: Helpoin ratkaisu ongelmaan on pistää perään päätevahvistin ja oikea kitarakaappi. Line6 Powercab pitäisi kanssa kuulostaa enemmän oikealta kaapilta, mutta en ole sitä kokeillut.

Itse käytän putkivahvarin kanssa Helixin efektejä.

Mulla on Powercab Helixin kanssa. Sillä saa riittävän aidon tunnelman siitä, että olisi styrkkari vieressä.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Kontiak
05.04.2019 16:23:05 (muokattu 05.04.2019 16:30:26)
- Tästä signaali meni viime rundilla Lee Jacksonin GP-1000-etuasteeseen, jota Lassi Ukkonen on kustomoinut Dumble-tyylisessä hengessä. Soundi on erinomainen; pykälän vähemmän lasisuutta ja vastaavasti pykälän rouheampi kuin Howardin kone. Pääteasteena oli sitten Rocktronin trankkulaite. Eräs syy käyttää puolijohdelaitetta on se, että siitä lähtee hyvä soundi vaikka soitan älyttömän hiljaa.

Ja tämä onkin usein aivan ratkaiseva seikka, kun työt ovat hyvin vaihtelevia ja monenlaisissa ympäristöissä.

- Minulla on konsertteja kirkoissa ja sinfoniaorkesterien kanssa ja silloin ei voi käyttää putkivahvistimia, jotka lähtevät kauniisti niiaamaan vasta isoilla tehoilla, perustelee Lerche valintojaan.

...

Kuulun putkiekspertin vahvistimella soittaa mm. Larry Carlton ja Dumblen maine Amerikan mantereella on melkoinen. Rahat maksettiin tekijälle etukäteen ja tilaajan piti allekirjoittaa paperi, ettei vahvistinta avata. Kuuleman mukaan tilaaminen ei ollut sekään mikään itsestäänselvä proseduuri, herra Dumble kun suostuu rakentamaan vahvistimen vasta sitten, kun on vakuuttunut tilaajan soitannollisista taidoista. Niinpä Lerchenkin oli lähetettävä neuvottelujen aluksi Dumblelle Pekka Pohjolan levy, ihan vain näytteeksi taiteellisesta pätevyydestään. Dumblen käsin kirjoittama vastauskirje ilmaisi hyväksynnän hankkeelle, mutta vuosikausiin ei kumminkaan sitten kuulunut mitään. Rahat alkoivat vaikuttaa jo menetetyiltä, kunnes lopulta vahvistin vihdoin tupsahti Suomeen, aluksi vielä jenkkiläisellä 110 V virtalähteellä. Pitkästä odotuskaan ei tunnu enää kirvelevän mieltä.

- Kyllä kannatti odottaa Dumblea; se on upea, hormoneja kaksin käsin vetänyt "Fender Deluxe". Dumblen puhdas maailma sisältää kaiken mitä Fenderillä on ja vielä enemmän. Lassinkin mielestä tällä rakentajalla on täysin oma juttunsa. Käytän Dumblea puhtaalla asetuksella ja asetan kaikki säröt sen eteen.

https://riffi.fi/artikkelit/haastat … n-soitossa-soi-pitkä-matka-juurille

I just received my Axe FX III this afternoon and was struggling to find something that sounds like my Mark V. What you came up with sounds very close! It's funny, I have this new device full of tones and capabilities and all I want to do is replicate the tube amp that's sitting right in front of me. :p

https://forum.fractalaudio.com/thre … e-mark-v.143067/page-2#post-1723961
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Iskariot
08.04.2019 20:42:30
Ähky, kitarakamaähky.

Huomasin että omat soittelut on menny ihan pelkästään soundien ruuvaamiseksi ja sen jonku täydellisen tonen etsimiseksi ja torin pedaalitarjonnan kyttäämiseksi. Kamarunkkausta ja tonewänkkäystä. Sitten kamarunkkari väsähti.

Lääke: putkarit ja pedaalilaudat torille ja varastosta kannoin sisään vuonna 2000 ostamani Yamaha DG60 -mallintavan pömpelin. Puhdas digivehjes kyseessä ja voi veljet miten helposti siitä saikin pyöräytettyä hyvät soundit millä sitten huomaamatta innostuin useamman tunnin veivaamaan. Pelkkä kitara piuhalla Jammuun, muuta ei tarvittu.

Pittääpä laittaa lisää kampetta torille...

Tuo Yamaha on oikeasti aivan uskomattoman pätevä kampe eikä voi kuin ihmetellä miksi merkki ei jatkanut tuolla tiellä.

Sitten kun iskee taas vimma kikkailla kaivan kaapista esiin Yamahan DG Stompin ;)
No niin... No ei!
Seksiseppo
08.04.2019 21:10:18
Anal og, aina parsa
hallu
08.04.2019 21:17:28
Mulla on käynyt niin, että nyt kun soundit alkaa olla kohdallaan ja jonkinlaisen sovinnon olen löytänyt kaikkien kitaroideni suhteen ja kaapitkin soi justiinsa kuten pitääkin, niin olen alkanut pähkäillä miten tuon ihanuuden saisi talteen jäämään nauhoitukseen :-D . Se kun huone soundaa ihanalle ja silleen, niin laitoin sanelukoneen lähimikiksi suoraan kitarakaapin etukankaaseen kiinni, niin eihän se samperi vieköön soinut yhtään samalla tavalla kun sitä himassa kuunteli, vaikka stereomikki siinä Olympuksen LS12 sanelukoneessa on. Sitten laitoin sanelukoneen vähän kauemmas, että huoneen soundikin tulisi mukaan, niin se alkoi kuulostaa toisella tavalla kälyseltä, siihen tuli kaikua mutta botne puuttui.

No tänään sitten heitin silkkihanskat pois ja päätin yrittää ihan oikeilla mikeillä. Laitoin lähimikiksi jonkun reenikämpältä löytämäni laulumikin.... olisko ollut joku vanha ElectroVoice? ja tähtäsin sen pikkuisen vinottain pölykupista sivuun ja toiseksi mikiksi (sitä tilaa äänittämään) laitoin isokalvoisen putkikonkkamikin A.I.R. Swordfish jonka laitoin noin reilun metrin päähän noin 120cm korkeudelle (kaappi oli lattialla). Äänikorttina Presonus joku mobile firewire äänikortti ja vanha muovinen macbook vuodelta 2007 jossa tiger käyttis ja sen aikainen Garageband jolla äänitin. No nyt voi sanoa, että kun himassa laitoin luurit korville ja kuuntelin, niin perskeles ettei pystyisi enää olemaan tyytyväisempi. Ainoa vaan että täytyy seuraavalla kerralla muistaa varoa noita jalannaputuksia ja muita ähkimisä ja piereskelyitä :-D ne on nimittäin kaikki sillä tallenteella myös :-D .

Mutta hei tässähän oli nyt analogisuutta ja digitaalisuutta mitä sopivimmassa suhteessa :-D. Mä tein aikaisemmin päivällä himassakin koeäänityksen missä äänitin lähimikillä ihan kaapin etuverkosta (taisi olla Beyerdynamicks tgv71 mikki) ja toinen kanava suoraan äänikortin simuloidusta DI lähdöstä ja sekin oli varsin muikean kuuloinen, mutta pitää vaan kokeilla himassakin vetää kahdella mikillä ja unohtaa tuo linja kokonaan mulla on kotonakin joku konkkamikki tuon dynaamisen kaveriksi niin tuollaisen samanlaisen systeemin saa täälläkin.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
aristoteles666
08.04.2019 21:20:16

Iskariot: Ähky, kitarakamaähky.

Huomasin että omat soittelut on menny ihan pelkästään soundien ruuvaamiseksi ja sen jonku täydellisen tonen etsimiseksi ja torin pedaalitarjonnan kyttäämiseksi. Kamarunkkausta ja tonewänkkäystä. Sitten kamarunkkari väsähti.

Lääke: putkarit ja pedaalilaudat torille ja varastosta kannoin sisään vuonna 2000 ostamani Yamaha DG60 -mallintavan pömpelin. Puhdas digivehjes kyseessä ja voi veljet miten helposti siitä saikin pyöräytettyä hyvät soundit millä sitten huomaamatta innostuin useamman tunnin veivaamaan. Pelkkä kitara piuhalla Jammuun, muuta ei tarvittu.

Pittääpä laittaa lisää kampetta torille...

Tuo Yamaha on oikeasti aivan uskomattoman pätevä kampe eikä voi kuin ihmetellä miksi merkki ei jatkanut tuolla tiellä.

Sitten kun iskee taas vimma kikkailla kaivan kaapista esiin Yamahan DG Stompin ;)

Yamaha on aina tehnyt tuota, tekee laitteen jollaista ei toiset voi edes valmistaa, ja yht'akkia paattaa et nyt me lopetetaan tama kun ei huvita.

mulla on kanssa Yamaha DG 80 210 joka on jarjettoman hyva edelleen, enka aio ikina luopua siita, se vain asuu eri maassa kun mina, ja on vahan painava pikkucomboksi.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
PIM
08.04.2019 22:35:35
Iskariot:

Hyvä kun tuli puheeksi, pitääkin kaverilta kysellä joko muutaman vuoden lainassa ollut mun DG stompini joutais vaihteeksi kotiin.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
LaXu
09.04.2019 02:03:08
Iskariot:

Mä edelleen toivon joka kerta NAMM:n lähestyessä, että Yamaha julkaisisi THR-kombon ja nupin, joka tekisi modernin version DG80-vahvarin käyttöliittymästä. Se oli älyttömän yksinkertainen ja helppo käyttää. Modernissa versioissa korvaisi vain motorisoidut potikat infinite rotaryilla ja LED-renkailla.

BTW jos tykkäät DG60:n yksinkertaisuudesta, THR100HD kannattaa katsastaa. Käyttöliittymä about sama, soundi ja tuntuma parempi.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
Kontiak
16.05.2019 01:27:07
John Petrucci - The Quest For Perfect Tone

https://youtu.be/b33ryALdDlM
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Basifisti
17.05.2019 10:20:30 (muokattu 17.05.2019 10:21:34)
No niin, ei tartte enää sitten mennä tätäkään herrasmiestä katsomaan. Tai voishan tätä suurta tapahtumaa mennä rokkipoliisina paikalle todistamaan. Toisaalta jopa vähän kiinnostaisikin, että miltä se nyt kuulostaa. Joka tapauksessa voi olla että pitää alkaa itsekin tätä juttua miettiä vähän uudestaan..

https://www.musicradar.com/news/mar … using-kemper-profiling-amps-onstage
Laulava Kylätohtori
17.05.2019 12:49:13
Basifisti: No niin, ei tartte enää sitten mennä tätäkään herrasmiestä katsomaan. Tai voishan tätä suurta tapahtumaa mennä rokkipoliisina paikalle todistamaan. Toisaalta jopa vähän kiinnostaisikin, että miltä se nyt kuulostaa. Joka tapauksessa voi olla että pitää alkaa itsekin tätä juttua miettiä vähän uudestaan..

https://www.musicradar.com/news/mar … using-kemper-profiling-amps-onstage

No joo, voisihan sitä siirtyä Kemperiin, jos olisi oma kitarateknikko, joka hieroo soundia puoli vuotta mieleiseksi. Kyllähän siinä tuo 'switch to digital world' voisi vähän pienemmällä kynnyksellä onnistua.. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
17.05.2019 15:03:35
Joo viimeistään nyt kisa voidaan julistaa päättyneeksi.

Eiköhän suurin syy siihen, miksi Mark soittaa Kemperillä ole se, että soundi saadaan vähemmällä hieromisella.
Sarko
17.05.2019 15:15:03
Mitä väliä sillä on, millä Mark Knopfler vetää vuonna 2019? Jengi ihan vauhkona joka puolella, kun joku Mark tai John Mayer vetää keikan jollain Axe FX:llä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)