Aihe: Reliikit on kivoja
1 2 3 4
Lepinkäinen
14.05.2019 21:25:37
hallu: Aika merkilliin ratkaisuihin ne on Fenderillä noihin aikoihin päätynyt, että ovat molempia laittaneet

Eikös ne Fenderillä tee tätä nykyäänkin? Halvempi kuin pelkkä nitro? $$$
Laulava Kylätohtori
14.05.2019 21:50:06
Kuha: Itse kolme vuotta ja joku muu ensin 43 vuotta.

Toi on kyllä hieno. Aika usein näissä aidoissa on vaan jotain, mihin ei relikoinnilla pääse.

Vähän kuin digitaalinen liekki ruudulla. Kyllä se äkkiä katsoen menee, mutta aika äkkiä sen huomaa, että jokin siinä mättää ja se toistaa itseään. Aito liekki on kuin meri, joka on aina ennalta-arvaamaton, eikä se toista itseään koskaan..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
14.05.2019 22:00:34
LaMotta: Reliikissä on m o j o a heh heh.

Mojo on soittajan, ei soittimen ominaisuus. Mojo on soittajan kykyä asettua yliaistilliseen yhteyteen tekemisissään ja siihen voi käyttää apunaan vaikka kitaraa. Mutta kyse ei ole kitarasta eikä reliikistä, vaan jostakin joka asuu soittajan sielussa ja etsii ulospääsyä tämän musiikissa..... reliikki kitara on vain kiva soitin, se on sellainen jonka syntymiseen on vaadittu enemmän ja ehkä se siksi vetoaa toisiin meistä :-).
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
jaripat
16.05.2019 08:04:46 (muokattu 22.05.2019 22:00:34)
Sanokaas sitten, mitä mieltä olette tästä "reliikkinä"/relikoituneena kitarana?

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1456404

Tää tuli mulle joskus vaihdossa ja on kyllä jonkun verran ihan käytössä uupunut, mutta pikkasen tuntuu, että kaikki kuluma ei ole luonnollista.
Kaulassa oli raudan säätömutteri pilalla - sen kyllä saa helposti pilalle lyhyessäkin ajassa väärillä avaimilla, mutta lavassa oli myös selkeesti röökin palamisen jälkiä (ollu kielten puristuksessa sätkä siinä).

Ekassa kuvassa näkee, että runko on pikkasen halki. Se tuskin on tekemällä tehtyä. Kaulan jouduin tosiaan vaihtamaan, mutta en nyt sitten sentään alkanut kaulaa (ja virittimiä) ehdoin tahdoin murjomaan / vanhentamaan kuitenkaan. Rungossa ja metalleissa / pleksissä on kyllä monen sortin "ikääntymää".

Henkilökohtaisesti tää relikaatio ei vaan oo ihan itseni mieleinen...

Edit: Kyseinen luuttu vaihtoi omistajaa, eikä ilmoitusta enää kande hakea...
Kefiiri
16.05.2019 09:03:51
Umpipuuta kitara vissiin tosiaan on... itse poistaisin loputkin maalit ja maalaisin jollain mukavalla värillä, jos itse puu ei näyttäisi kyllin asialliselta lakattavaksi. Halkeaman varmaan saisi tukittua jotenkin. Nykyinen relikointi on kieltämättä ankea sellaisenaan.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
16.05.2019 09:32:53 (muokattu 16.05.2019 09:33:53)
jaripat: Sanokaas sitten, mitä mieltä olette tästä "reliikkinä"/relikoituneena kitarana?

Tää tuli mulle joskus vaihdossa ja on kyllä jonkun verran ihan käytössä uupunut, mutta pikkasen tuntuu, että kaikki kuluma ei ole luonnollista.
Kaulassa oli raudan säätömutteri pilalla - sen kyllä saa helposti pilalle lyhyessäkin ajassa väärillä avaimilla, mutta lavassa oli myös selkeesti röökin palamisen jälkiä (ollu kielten puristuksessa sätkä siinä).

Ekassa kuvassa näkee, että runko on pikkasen halki. Se tuskin on tekemällä tehtyä. Kaulan jouduin tosiaan vaihtamaan, mutta en nyt sitten sentään alkanut kaulaa (ja virittimiä) ehdoin tahdoin murjomaan / vanhentamaan kuitenkaan. Rungossa ja metalleissa / pleksissä on kyllä monen sortin "ikääntymää".

Henkilökohtaisesti tää relikaatio ei vaan oo ihan itseni mieleinen...

No rajansa relokoinnillakin :-) mutta onhan tuossa kitarassa cooleja yksityiskohtia ja kokonaisuus ei sinällään näytä kamalan pahalta (vaikka nuo jotkut kulumat voi olla vähän kotikutoisia). Tietty kitara saisi ehjä olla :-D
ituvirtanen
16.05.2019 09:42:56

hallu: No tässäpä tulikin mieleeni, että miksi kitaroissa ei näe muuta pintakäsittelyä kuin lakkaa? bassoissa käytetään paljon kaikenmoista vahaamista sunmuuta, niin kyllähän kitaraankin sellainen sopisi.

Ei käy, kun kitara. Leo eikä Les tehnyt, ei käy. Onneksi meillä basisteilla on vaihtoehtoja.
jaripat
16.05.2019 10:17:20
^^
Itellekki on "ajautunut" pari jonkun aloittamaa kotikutoista rojektia, joita olis jossain välissä tarkoitus viedä eteenpäin. Toinen on ilmeisesti jonkun verran ollut käytössäkin ja kyllä täytyy sanoa, että käsittelemätön kitaran runko menee kyllä ikävän näköiseksi käytössä.
En osaa oikein arvioida edes, tuleeko noista minkälaisia "soittopelejä", mutta kyllä mä ne valmiiksi aion tehdä. Niiden kanssa voi "harjoitella" monenlaista työstöä ym. Jos ei tuu kunnollisia, niin sitten vaikka rekvisiitaksi jonnekin..
Kefiiri
16.05.2019 12:29:05
ituvirtanen: Ei käy, kun kitara. Leo eikä Les tehnyt, ei käy. Onneksi meillä basisteilla on vaihtoehtoja.

Näin se menee :D
Pave Maijanenkin aikoinaan kertoi lehdessä käsitelleensä basson mehiläisvahalla, se jäi mieleen. Kitaroita ei vahaile kukaan. Pitäisi kyllä kokeilla, vahattu pintahan on mainion tuntuinen.
En ole musiikin asiantuntija.
Lepinkäinen
16.05.2019 12:49:21
Onko tietoa miten Ruokankaan bare bones viimeistely on tehty? Sen pitäis kulua nopeasti käytössä.

P. S. Oli kyllä todella "ryppyinen" tuntuma. Ehkä bodyyn vois sellaisen ottas mutta kaula perus satiinilla, jos olisin tilaamassa.
WanhaWetäjä
16.05.2019 16:05:27

https://www.youtube.com/watch?v=lcZH6lTx470
Vitsi mutta sisältää kyllä ihan asiallisia ajatelmia.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Don Felder
16.05.2019 16:46:08
jaripat: Sanokaas sitten, mitä mieltä olette tästä "reliikkinä"/relikoituneena kitarana?

Kyseessä on ns. hiomakonereliikki, naarmut ja kolhut tekemällä tehtyjä.
Halkeamasta on vaikea sanoa ilma lähempää tutkimusta mutta vahva veikkaus että
ei ole itsestään syntynyt.
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Basifisti
16.05.2019 18:07:06
hallu: No tässäpä tulikin mieleeni, että miksi kitaroissa ei näe muuta pintakäsittelyä kuin lakkaa? bassoissa käytetään paljon kaikenmoista vahaamista sunmuuta, niin kyllähän kitaraankin sellainen sopisi. Mulla on yksi suomalaisen soitinrakentajan kitaraluomus, joka on jäänyt joskus vähän kesken, eli se on tehty lähes valmiiksi ja sovitettu elektroniikat ja raudat paikalleen ja sitten purettu ilmeisestikin pintakäsittelyä varten, mutta maalaaminen ja lakkaaminen jäänyt tekemättä. Mulle päätyi maalaamaton runko ja muut raudat muovipussissa. Mä katoin, että ihan makea kitara ja se jäi sängyn alle. No nyt vuosien päästä satuin törmäämään siihen ja aloin miettiä, että jos saisi sen kasaan ilman pintakäsittelyitä ja jos se on kelvollinen soitin, niin siitä voisi tulla makea, koska se on ilman pintakäsittelyä muutenkin aika roisi, mutta sellaisena se varmaan relikoituisi ennätysvauhtia..... tai sitten hieroisi vaan jotain vahaa siihen pintaan..... mutta ensin se pitäisi tietty kasata, että näkisi onko siitä soittimeksi ollenkaan. Se on vaan harmi kun en itse ole mikään tekijämies :-(. Pitäisi varmaan kysyä joltain soitinsepältä mitä tuon kasaaminen maksaisi.

Kokeilin itse vähän aikaa sitten Birchwoodin Tru-Oilia ja onnistui kaulan käsittely erittäin helposti. Levitys sormella ja pyyhintä ihan talouspaperilla. Kymmenisen kerrosta ja muutama teräsvillalla hionta välissä. Onnistuu vaikka olohuoneen pöydällä ja pinnasta tuli parempi kuin odotin.
Stone
17.05.2019 09:11:56

hallu: Mojo on soittajan, ei soittimen ominaisuus. Mojo on soittajan kykyä asettua yliaistilliseen yhteyteen tekemisissään ja siihen voi käyttää apunaan vaikka kitaraa. Mutta kyse ei ole kitarasta eikä reliikistä, vaan jostakin joka asuu soittajan sielussa ja etsii ulospääsyä tämän musiikissa..... reliikki kitara on vain kiva soitin, se on sellainen jonka syntymiseen on vaadittu enemmän ja ehkä se siksi vetoaa toisiin meistä :-).

Allekirjoittan tuon, eipä olisi voinut pukea juuri paremmin sanoiksi ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
17.05.2019 09:39:51
Stone: Allekirjoittan tuon, eipä olisi voinut pukea juuri paremmin sanoiksi ;)

Kiitos, mukava löytää vastakaikua ajatuksille :-)
Jii
17.05.2019 09:52:12
itsestä on aina tuntunut, että haluan relikoida kitarani itse. olen siis ostanut uusia ja soittanut niitä sisään. harmissani omasta soittokyvyttömyydestäni heitellyt niitä, mikä toki ei ole järkevää. niissä on ajan patinaa, mutta anteeksi näköjään ovat tyhmyyteni antaneet. hyvin soivat ja ovat vuosi vuodelta rakkaampia.
And I can't help but love the stench of loss...
Tomtom
17.05.2019 10:32:13
Jii: itsestä on aina tuntunut, että haluan relikoida kitarani itse. olen siis ostanut uusia ja soittanut niitä sisään. harmissani omasta soittokyvyttömyydestäni heitellyt niitä, mikä toki ei ole järkevää. niissä on ajan patinaa, mutta anteeksi näköjään ovat tyhmyyteni antaneet. hyvin soivat ja ovat vuosi vuodelta rakkaampia.

Jäbä on aktiivinen! (satunnainen stalkkeribongaus) Relikoinneista en tiedä mitään, omat kuluu luonnostaan todella hitaasti, mutta onhan nuo hiomalaikalla väkisinrelokoidut nyt aika karmeita. Itsellä oli pari vuotta sitten Neumannin entinen luuttu hetken aikaa käytössä ja siinä oli aikalailla sitä oikeata relikointia havaittavissa. Oli vaan muuten niin huonossa hapessa että annoin takaisin.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
LaMotta
17.05.2019 10:50:13

hallu: Mojo on soittajan, ei soittimen ominaisuus.

Ilman vastaanottajaa ei tietenkään ole mitään tuntemuksia mutta soittimeen liitetty mojo synnyttää mojotuntemuksen, joten siinä mielessä pysyn kannassani.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Jii
17.05.2019 11:23:00
jäsen tomtom, mukava olisi tavatakin. ja sätkyttää ja vätkyttää kaikenmoisia soittimia sekä efektejä. kavereiden kokoontumisajot.
And I can't help but love the stench of loss...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)